0112-KDIL44012.556.2017.1.JKU - Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL44012.556.2017.1.JKU Ustalenie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2017 r. (data wpływu 25 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital Sp. z o.o. świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z dnia 24 czerwca 2017 r.). Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach działania 10.1.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu, wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z organu podatkowego określającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Szpital Wojewódzki jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r., z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Przedsięwzięcie obejmuje inwestycję w infrastrukturę i wyposażenie Pracowni Endoskopii i Bronchoskopii. Działania będą realizowane w celu podniesienia wydajności diagnostyki i leczenia chorób cywilizacyjnych - nowotworów przewodu pokarmowego poprzez lepsze dostosowanie infrastruktury i wyposażenie Szpitala. Modernizacja i doposażenie w sprzęt medyczny zapewni odpowiednie i nowoczesne zaplecze dydaktyczne.

Przedmiotem projektu realizowanego w ramach działania 10.1.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu pt.: "Podniesienie wydajności leczenia nowotworów układu pokarmowego poprzez odpowiednie dostosowanie infrastruktury i wyposażenie Szpitala", jest remont pomieszczenia dla potrzeb związanych z użytkowaniem aparatu RTG z ramieniem C oraz zakup wyposażenia i aparatury medycznej (zestawy urządzeń do wykonywania badań endoskopowych, sprzęt służący do mycia i dezynfekcji endoskopów, endoskop ultrasonograficzny EUS radialny, aparat RTG z ramieniem C) w celu poszerzenia zakresu świadczeń endoskopowych, zapewniających kompleksową diagnostykę oraz zabiegi w leczeniu chorób układu pokarmowego, w tym nowotworów.

Przedsięwzięcie obejmuje realizację zadań przyczyniających się do rozwoju bazy lokalowo-sprzętowej oraz zaplecza diagnostycznego, aby w większym stopniu dostosować swoją ofertę diagnostyczno-leczniczą do zapotrzebowania na deficytowe bądź nie w pełni zaspokajane świadczenia medyczne. Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 86.PKWiU, które z mocy ustawy zgodnie z art. 43 pkt 18 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą pacjenci. Realizacja projektu zapewni zwiększenie dostępności do świadczeń w zakresie diagnozowania i leczenia zabiegowego pacjentów ze schorzeniami przewodu pokarmowego. Realizacja przedmiotowego projektu skutkować będzie zwiększeniem bezpieczeństwa zdrowotnego, zapewni lepszą organizację usług zdrowotnych, oraz wykorzystanie infrastruktury i aparatury medycznej. W efekcie zwiększy się dostępność do udzielanych świadczeń, poprawi się efektywność leczenia oraz integracja opieki medycznej nad pacjentem onkologicznym w Szpitalu w trakcie procesu diagnostyczno-leczniczego w opiece szpitalnej. Świadczenie wysokospecjalistycznych usług medycznych na wysokim poziomie, wymaga poza kompetentnym personelem również nowoczesnego sprzętu i odpowiednich warunków lokalowych. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowić środek trwały Szpitala. Wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18). Po zakończeniu projektu, jego produkty będą własnością Szpitala. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt 18), które są ustawowo zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach działania 10.1.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu pt.: "Podniesienie wydajności leczenia nowotworów" ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU86)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 usługi, w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione od podatku VAT. W związku z tym Zainteresowany uważa, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowalny projektu pn.: "Podniesienie wydajności leczenia nowotworów".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Szpital świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach działania 10.1.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu, wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z organu podatkowego określającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r., z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Przedsięwzięcie obejmuje inwestycję w infrastrukturę i wyposażenie Pracowni Endoskopii i Bronchoskopii. Działania będą realizowane w celu podniesienia wydajności diagnostyki i leczenia chorób cywilizacyjnych - nowotworów przewodu pokarmowego poprzez lepsze dostosowanie infrastruktury i wyposażenie Szpitala. Modernizacja i doposażenie w sprzęt medyczny zapewni odpowiednie i nowoczesne zaplecze dydaktyczne. Przedmiotem projektu realizowanego w ramach działania 10.1.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu pt.: "Podniesienie wydajności leczenia nowotworów", jest remont pomieszczenia dla potrzeb związanych z użytkowaniem aparatu RTG z ramieniem C oraz zakup wyposażenia i aparatury medycznej (zestawy urządzeń do wykonywania badań endoskopowych, sprzęt służący do mycia i dezynfekcji endoskopów, endoskop ultrasonograficzny EUS radialny, aparat RTG z ramieniem C) w celu poszerzenia zakresu świadczeń endoskopowych, zapewniających kompleksową diagnostykę oraz zabiegi w leczeniu chorób układu pokarmowego, w tym nowotworów. Przedsięwzięcie obejmuje realizację zadań przyczyniających się do rozwoju bazy lokalowo-sprzętowej oraz zaplecza diagnostycznego, aby w większym stopniu dostosować swoją ofertę diagnostyczno-leczniczą do zapotrzebowania na deficytowe bądź nie w pełni zaspokajane świadczenia medyczne. Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 86.PKWiU, które z mocy ustawy zgodnie z art. 43 pkt 18 podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą pacjenci. Realizacja projektu zapewni zwiększenie dostępności do świadczeń w zakresie diagnozowania i leczenia zabiegowego pacjentów ze schorzeniami przewodu pokarmowego. Realizacja przedmiotowego projektu skutkować będzie zwiększeniem bezpieczeństwa zdrowotnego, zapewni lepszą organizację usług zdrowotnych, oraz wykorzystanie infrastruktury i aparatury medycznej. W efekcie zwiększy się dostępność do udzielanych świadczeń, poprawi się efektywność leczenia oraz integracja opieki medycznej nad pacjentem onkologicznym w Szpitalu w trakcie procesu diagnostyczno-leczniczego w opiece szpitalnej. Świadczenie wysokospecjalistycznych usług medycznych na wysokim poziomie, wymaga poza kompetentnym personelem również nowoczesnego sprzętu i odpowiednich warunków lokalowych. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital. Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowić środek trwały Szpitala. Wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18). Po zakończeniu projektu, jego produkty będą własnością Szpitala. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt 18), które są ustawowo zwolnione od podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Szpital, ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach działania 10.1.1 - Infrastruktura ochrony zdrowia, w zakresie profilaktyki zdrowotnej mieszkańców regionu pt. "Podniesienie wydajności leczenia nowotworów", ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, a ponadto wydatki ponoszone przez Zainteresowanego w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu pt. "Podniesienie wydajności leczenia nowotworów". Powyższe wynika z faktu, że - jak wynika z wniosku - realizowany projekt nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, które są zwolnione od podatku.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl