0112-KDIL4.4012.75.2018.2.JKU - Zwolnienie z VAT działalności dotyczącej pomocy społecznej z zakwaterowaniem osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 kwietnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.75.2018.2.JKU Zwolnienie z VAT działalności dotyczącej pomocy społecznej z zakwaterowaniem osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2018 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 marca 2018 r. (data wpływu 29 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku w zakresie działalności dotyczącej pomocy społecznej z zakwaterowaniem osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych;

* możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z tym, że podatek od towarów i usług został włączony do kosztów kwalifikowanych

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku w zakresie działalności dotyczącej pomocy społecznej z zakwaterowaniem osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych;

* możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z tym, że podatek od towarów i usług został włączony do kosztów kwalifikowanych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 29 marca 2018 r. o jednoznaczne wskazanie Wnioskodawcy, brakujące informacje i dodatkową opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja została ustanowiona aktem notarialnym w dniu 13 lutego 2015 r. (rep. A). Fundacja działa na podstawie ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 46, poz. 203 z późn. zm.) oraz Statutu Fundacji. Fundacja ma swoją siedzibę. Nadzór nad Fundacją, ze względu na cele, sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Do najważniejszych celów Fundacji należy działalność kulturalna, ochrona i renowacja zabytków oraz powiązana z tym pomoc osobom potrzebującym, działalność opiekuńcza i działalność w zakresie opieki społecznej.

Powyższe cele realizowane są w szczególności poprzez prowadzenie lub finansowanie projektów z zakresu ochrony i renowacji zabytków, w szczególności remontów i adaptacji obiektów zabytkowych na cele użytkowe, jak również przez prowadzenie placówek opiekuńczych, domów pomocy społecznej i innych placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku.

Fundacja z udziałem funduszy europejskich, planuje przystosować obiekt zabytkowy do celów prowadzenia Domu Opieki dla Osób Starszych.

Projekt będzie realizowany w (...). Znajdujący się tam pałac (...) otoczony jest zabytkowym parkiem. Zarówno obiekt, jak i park (całościowo objęte ochroną konserwatorską i wpisane do rejestru zabytków województwa) są mocno zdewastowane i zrujnowane. Rewitalizacja pałacu, odbudowa zniszczonej rządcówki i dobudowanie podziemnego łącznika pomiędzy budynkami mają doprowadzić do stworzenia nowoczesnego, przyjaznego osobom starszym i osobom chorym - zespołu budynków do całodobowej opieki. Otaczający obiekt park ma być miejscem wypoczynku, rekreacji oraz rehabilitacji dla pensjonariuszy.

Projekt adaptujący pałac na Dom Opieki dla Osób Starszych w pełni spełnia założenia lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy na lata 2016-2023. Odpowiada na zdiagnozowane problemy społeczne (m.in. starzenie się społeczeństwa, dużą liczbę bezrobotnych, małą liczbę ofert pracy) oraz gwarantuje, że podejmowane przez Fundację działania przyczynią się do zmniejszenia występujących na terenie gminy zjawisk kryzysowych. Dom Opieki dla Osób Starszych będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, będzie zapewniał 40 - 50 miejsc dla stałych pensjonariuszy.

Realizacja projektu została podzielona na cztery etapy: pierwszy i drugi dotyczą budynków - odrestaurowanie pałacu, odbudowanie zniszczonej rządcówki i dobudowanie łącznika (podziemnej piwnicy), a następnie dostosowanie ich do przeznaczonych celów. Etap trzeci zakłada rewitalizację parku. Końcowy, czwarty etap oznacza wyposażenie obiektów. Jednocześnie Fundacja czyni starania, aby korzystając z pomocy dostępnych na terenie gminy, powiatu, jak również i województwa organizacji społecznych - stworzyć plany dotyczące pobytu pensjonariuszy.

Projekt będzie realizowany w formule "zaprojektuj i wybuduj"; po stronie wykonawcy będzie obowiązek sporządzenia dokumentacji, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i wykonanie zaplanowanych prac. Zadanie obejmować będzie przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia budowlanego, prace budowlano-montażowe zarówno na przebudowywanej części budynku, w odbudowywanym budynku, jak i w dobudowywanej piwnicy, prace instalacyjne i montażowe, prace wykończeniowe, zagospodarowanie terenu wokół budynku, nadzór inwestorski nad całością prac. Kompleksowe zadanie, które pozwoli zaadaptować zdegradowany teren w celu zaadaptowania do pełnienia nowej funkcji - Domu Opieki dla Osób Starszych zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68 (Dz. Urz. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, z późn. zm.). Budynek istniejący musi przejść gruntowną renowację, a zapewnienie zakładanej ilości miejsc dla pensjonariuszy przy zachowaniu przepisów wymaga odbudowania rządcówki oraz dobudowania podziemnego łącznika, na które zgodę wyraził konserwator zabytków.

Prace budowlane obejmą m.in. roboty rozbiórkowe, renowację istniejących ścian fundamentowych i niektórych stropów piwnicy, odtworzenie stropów w części pałacowej, wykonanie ścianek działowych, ścian zewnętrznych, ścian wewnętrznych nośnych - szybu windy, wykonanie fundamentów - pogłębienie i wyrównanie w pałacu, renowację elewacji i dachu, wykonanie stolarki okiennej i drzwiowej, renowację klatki schodowej i zabezpieczenie PPOŻ, całkowite wykonanie piwnicy, odbudowanie według planów rządcówki.

Prace instalacyjne związane będą z wykonaniem instalacji niskoprądowej (telefonicznej, internetowej, alarmowej), instalacji elektrycznej, instalacji sanitarnej (wentylacyjnej, wodnej, ogrzewania pompą ciepła).

Zagospodarowanie terenu obejmie prace porządkowe i przygotowawcze, prace ziemne i zabiegi uprawowe, małą architekturę, murki i ogrodzenia, nawierzchnie, elementy wykorzystujące wodę, instalacje nawadniania i odwadniania, nasadzanie roślin, pozostałe prace ogrodnicze, dekoracje i wyposażenie, drogi i parkingi. Nadzór nad przeprowadzeniem inwestycji realizowany będzie zgodnie z wymaganiami prawa.

Wyposażenie obiektu w celu pełnienia funkcji Domu Opieki dla Osób Starszych będzie spełniało przepisy prawa (Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68) (Dz. Urz. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, z późn. zm. i rozporządzeń wynikających z wyżej wymienionej ustawy) i jednocześnie zapewniało komfortowe warunki pobytu dla pensjonariuszy.

Wyposażenie obejmować będzie - pełne wyposażenie pokoi mieszkalnych (m.in. łóżko, szafa, stół, krzesła, szafka nocna), wyposażenie łazienek, wyposażenia kuchni, gabinetów medycznych i sali rehabilitacji, sali konsumpcyjnej, sali terapii zajęciowej, biblioteki ze stanowiskami komputerowymi, pływalni i sauny oraz groty solnej z przyległymi szatniami. Wyposażenie będzie dostosowane do potrzeb osób starszych i osób niepełnosprawnych.

Najważniejszym elementem projektu będą prace remontowo-budowlane związane z zabytkowym obiektem. Prace te są niezbędne do zahamowania dalszej degradacji obiektu oraz jego dostosowania do świadczenia planowanych usług. Efektem prac będzie odrestaurowanie zabytkowego budynku mieszczącego się w ponad 3 hektarowym parku; jego rozbudowa, zagospodarowanie terenu wokół nieruchomości i wyposażenie obiektu w niezbędne środki trwale umożliwiające funkcjonowanie Domu Opieki dla Osób Starszych i świadczenie usług dla jego podopiecznych. Prace zostaną poprzedzone przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji. Projekt realizowany będzie w formule zaprojektuj i wybuduj.

Dom Opieki dla Osób Starszych przeznaczony będzie dla 40-50 osób i świadczyć będzie całodobową opiekę i wsparcie, uwzględniając indywidualne potrzeby oraz możliwości podopiecznych. Zapewni warunki do bezpiecznego i godnego życia. Tworzyć będzie rodzinną i ciepłą atmosferę, aby podopieczni mogli czuć się jak w domu. Zapewni mieszkańcom placówki możliwość wszechstronnego rozwoju (placówka ma posiadać m.in. własną bibliotekę ze stanowiskami komputerowymi, sale rehabilitacyjne, pływalnię, saunę i grotę solną) oraz umożliwi pensjonariuszom uczestnictwo w różnych formach życia społecznego i kulturalnego społeczności lokalnej zgodnie z wymogami wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Projekt zakłada zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze warunków życia podopiecznych oraz w obszarze pracy personelu. Planowane zagospodarowanie terenu wokół placówki ma zachęcać mieszkańców Domu do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu i do spotkań integracyjnych poza budynkiem. Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (w tym również poruszających się na wózkach inwalidzkich - oba budynki będą wyposażone w windy). W ramach projektu przewidziano także zakup wyposażenia niezbędnego dla efektywnego realizowania zadań związanych z opieką przez całą dobę nad osobami zależnymi i zapewnienie im odpowiednich warunków pobytowych.

Fundacja odpowiedzialna będzie, zgodnie ze swoimi zadaniami statutowymi, za odpowiednie wykorzystanie powstałych produktów oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym w okresie co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu.

Koszty bieżącej eksploatacji i utrzymania projektu ponosić będzie bezpośrednio Fundacja - Wnioskodawca projektu. Planowane przychody z działalności Domu Opieki dla Osób Starszych zostaną w całości przeznaczone na cele statutowe - prowadzenie placówki. Realizacja projektu wpisuje się w działalność gospodarczą Fundacji. Powstały w ramach projektu Dom Opieki działać będzie na podstawie:

1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68 (Dz. Urz. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, z późn. zm. i rozporządzeń wynikających z wyżej wymienionej ustawy) z uwzględnieniem zasad przewidziany dla usług świadczonych w lokalnej społeczności.

2. Regulaminu organizacyjnego Domu Opieki dla Osób Starszych.

3. Po zakończeniu etapu budowy i oddaniu obiektu do użytkowania wnioskodawca złoży wniosek o wpis do Rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku mających siedzibę w województwie, który prowadzi Wojewoda.

Wniosek został uzupełniony w dniu 29 marca 2018 r. o następujące informacje:

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizowany projekt będzie służył tylko i wyłącznie do zapewnienia całodobowej opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisanego do rejestru prowadzonego przez wojewodę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d Fundacja będzie spełniała warunki do zwolnienia od podatku VAT w zakresie działalności dotyczącej pomocy społecznej z zakwaterowaniem osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych?

2. Czy w związku z tym, że podatek od towarów i usług został włączony do kosztów kwalifikowanych, Fundacja w świetle prawa podatkowego ma możliwość odzyskania podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Własne stanowisko - punkt 1:

Fundacja w chwili obecnej nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca jest w trakcie pozyskania środków na inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji RPOW 2014-2020 w województwie. Prowadzona działalność (po zrealizowaniu inwestycji) będzie działała w ramach PKD 87.30.Z - Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych. Dom Opieki dla Osób Starszych przeznaczony będzie dla 40-50 osób i świadczyć będzie opiekę przez całą dobę oraz wsparcie, uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości podopiecznych pensjonariuszy. Zapewni warunki do bezpiecznego i godnego życia. W związku z tym doprowadzi to do utraty korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Planowana inwestycja pozwoli uzyskać zezwolenie wojewody o wpis do rejestru prowadzonego przez ww. organ. Zdaniem Wnioskodawcy - warunki zastosowania zwolnionej stawki VAT zawiera art. 43 ust. 1 pkt 22 lit.d. Po zakończeniu inwestycji i uzyskaniu wpisu do rejestru wojewody Wnioskodawca spełni wszystkie warunki do zastosowania zwolnionej stawki VAT zgodnie z ustawą. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

* regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

* wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

o domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

o placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

* placówki specjalistycznego poradnictwa,

* inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

* specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Skorzystanie ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, wymaga spełnienia łącznie warunku podmiotowego (ściśle wskazany podmiot świadczący usługę) i przedmiotowego (konkretna usługa), a dodatkowo musi być ona świadczona na rzecz konkretnego podmiotu.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d, zdaniem Wnioskodawcy, podatnik będzie spełniał warunki do zwolnienia od podatku VAT tej działalności, ponieważ uzyska stosowny wpis do rejestru wojewody oraz usługi będą świadczone w miejscu zamieszkania pensjonariuszy, którym to będzie Dom Opieki nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi.

Stosownie do art. 67 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej, działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody. Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący:

* spełnia warunki określone w niniejszej ustawie;

* spełnia standardy, o których mowa w art. 68;

* przedstawi:

o wniosek o zezwolenie,

o dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,

o zaświadczenie właściwego organu potwierdzające możliwość użytkowania obiektu określonego w kategorii XI załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290),

o koncepcję prowadzenia placówki,

o informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

o informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Z przepisu art. 67 ust. 3 ww. ustawy o pomocy społecznej wynika, że wojewoda prowadzi rejestr placówek, o których mowa w ust. 1. Rejestr jest jawny.

Zgodnie z art. 68 ust. 1 cyt. ustawy o pomocy społecznej, opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług:

* opiekuńczych zapewniających:

o udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

o pielęgnację, w tym pielęgnację w czasie choroby,

o opiekę higieniczną,

o niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,

o kontakty z otoczeniem;

* bytowych zapewniających:

o miejsce pobytu,

o wyżywienie,

o utrzymanie czystości.

Fundacja, po skończonej inwestycji, planuje prowadzić kompleksową, złożoną usługę opieki nad osobami w podeszłym wieku i osobami niepełnosprawnymi jako Dom Opieki nad Osobami Starszymi - będzie to pobyt pensjonariuszy w domu opieki, łącznie z czasowym zameldowaniem, całodobowym wyżywieniem, opieką ogólną, pielęgniarską i medyczną oraz wypełnianiem czasu wolnego z wykorzystaniem posiadanego zaplecza.

Domy opieki społecznej, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zalicza się do obiektów budownictwa mieszkaniowego "rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11". Klasa PKOB charakteryzuje budynki zbiorowego zamieszkania i klasa ta obejmuje "domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych itp.". Zdaniem Fundacji, wspomniana powyżej podklasa obejmuje również prywatne domy opieki nad osobami starszymi. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą usługami pomocy społecznej.

Wnioskodawca, w swoim stanowisku uzasadniającym spełnianie warunków do zwolnienia od podatku VAT w zakresie działalności dotyczącej pomocy społecznej z zakwaterowaniem osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych - powołuje się również na interpretację indywidualną 0112-KDIL2-3.4012.476.2017.1.AŻ wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 20 grudnia 2017 r.

Własne stanowisko - punkt 2:

Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Zdaniem Wnioskodawcy, realizując działanie w ramach WRPO 2014-2020, poddziałanie 9.2.1 Rewitalizacja miast i ich dzielnic, terenów wiejskich, poprzemysłowych i powojskowych nie może odzyskać uiszczonego podatku od towarów i usług, ponieważ nie jest podatnikiem VAT i nie będzie nim również po zakończeniu budowy w okresie 5 lat po zakończeniu inwestycji (uwzględniając twierdzącą odpowiedź na pytanie nr 1).

W związku z powyższym poziom dofinansowania wynosi 100% kosztów kwalifikowanych. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie figuruje w ewidencji podatników VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a.

regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b.

wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

* domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

* placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c.

placówki specjalistycznego poradnictwa,

d.

inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e.

specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Jak wynika z powyższego, zwolnieniem od podatku w oparciu o cyt. przepis objęte są - co do zasady - te usługi, które:

1.

są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, względnie usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (w tym przypadku nie są to usługi pomocy społecznej),

2.

są świadczone na rzecz beneficjenta tej pomocy - oznacza to, że zwolnieniu podlegają jedynie te usługi, które są wykonywane na rzecz odbiorcy pomocy, usługi świadczone na rzecz, np. innego podmiotu, który następnie świadczy usługi na rzecz beneficjenta pomocy, nie będą w związku z tym objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku,

3.

są świadczone przez podmioty wymienione w treści przepisu, w tym np. powiatowe centra pomocy rodzinie.

Aby zatem skorzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, musi być łącznie spełniony warunek podmiotowy (ściśle wskazany podmiot świadczący usługę) i przedmiotowy (konkretna usługa), a dodatkowo musi być ona świadczona na rzecz konkretnego podmiotu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1769, z późn. zm.), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Stosownie do art. 3 ust. 1 powyższej ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Przepis art. 22 pkt 3 ww. ustawy stanowi natomiast, że do zadań wojewody należy wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej.

Z kolei z art. 22 pkt 4 ustawy o pomocy społecznej wynika, że do zadań wojewody należy również prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, placówek zapewniających miejsca noclegowe oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa.

Na podstawie art. 15 cyt. ustawy, pomoc społeczna polega w szczególności na:

1.

przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;

2.

pracy socjalnej;

3.

prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;

4.

analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;

5.

realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;

6.

rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

Stosownie do art. 67 ust. 1 powołanej ustawy, działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody.

Na mocy ust. 2 powyższego artykułu, wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący:

1.

spełnia warunki określone w niniejszej ustawie;

2.

spełnia standardy, o których mowa w art. 68;

3.

przedstawi:

a.

wniosek o zezwolenie,

b.

dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom,

c.

zaświadczenie właściwego organu potwierdzające możliwość użytkowania obiektu określonego w kategorii XI załącznika do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332),

d.

koncepcję prowadzenia placówki,

e.

informację o sposobie finansowania placówki i niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

f.

informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osoby, która będzie kierowała placówką, i zaświadczenie, że ze względu na stan zdrowia jest ona zdolna do prowadzenia placówki.

Z przepisu art. 67 ust. 3 ww. ustawy o pomocy społecznej wynika, że wojewoda prowadzi rejestr placówek, o których mowa w ust. 1. Rejestr jest jawny.

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, tryb postępowania w sprawach dotyczących wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku i wzór wniosku o zezwolenie, uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej opieki osobom przebywającym w takich placówkach (art. 67 ust. 4 powyższej ustawy).

Zgodnie z art. 68 ust. 1 cyt. ustawy o pomocy społecznej, opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług:

1.

opiekuńczych zapewniających:

a.

udzielanie pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

b.

pielęgnację, w tym pielęgnację w czasie choroby,

c.

opiekę higieniczną,

d.

niezbędną pomoc w załatwianiu spraw osobistych,

e.

kontakty z otoczeniem;

2.

bytowych zapewniających:

a.

miejsce pobytu,

b.

wyżywienie,

c.

utrzymanie czystości.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o fundacjach oraz Statutu Fundacji. Fundacja ma swoją siedzibę (...). Nadzór nad Fundacją, ze względu na cele, sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Do najważniejszych celów Fundacji należy działalność kulturalna, ochrona i renowacja zabytków oraz powiązana z tym pomoc osobom potrzebującym, działalność opiekuńcza i działalność w zakresie opieki społecznej. Powyższe cele realizowane są w szczególności poprzez prowadzenie lub finansowanie projektów z zakresu ochrony i renowacji zabytków, w szczególności remontów i adaptacji obiektów zabytkowych na cele użytkowe, jak również przez prowadzenie placówek opiekuńczych, domów pomocy społecznej i innych placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. Fundacja z udziałem funduszy europejskich, planuje przystosować obiekt zabytkowy do celów prowadzenia Domu Opieki dla Osób Starszych. Zarówno obiekt, jak i park (całościowo objęte ochroną konserwatorską i wpisane do rejestru zabytków województwa) są mocno zdewastowane i zrujnowane. Rewitalizacja pałacu, odbudowa zniszczonej rządcówki i dobudowanie podziemnego łącznika pomiędzy budynkami mają doprowadzić do stworzenia nowoczesnego, przyjaznego osobom starszym i osobom chorym - zespołu budynków do całodobowej opieki. Otaczający obiekt park ma być miejscem wypoczynku, rekreacji oraz rehabilitacji dla pensjonariuszy. Projekt adaptujący pałac na Dom Opieki dla Osób Starszych w pełni spełnia założenia lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy na lata 2016-2023. Odpowiada na zdiagnozowane problemy społeczne (m.in. starzenie się społeczeństwa, dużą liczbę bezrobotnych, małą liczbę ofert pracy) oraz gwarantuje, że podejmowane przez Fundację działania przyczynią się do zmniejszenia występujących na terenie gminy zjawisk kryzysowych. Dom Opieki dla Osób Starszych będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, będzie zapewniał 40 - 50 miejsc dla stałych pensjonariuszy. Realizacja projektu została podzielona na cztery etapy: pierwszy i drugi dotyczą budynków - odrestaurowanie pałacu, odbudowanie zniszczonej rządcówki i dobudowanie łącznika (podziemnej piwnicy), a następnie dostosowanie ich do przeznaczonych celów. Etap trzeci zakłada rewitalizację parku. Końcowy, czwarty etap oznacza wyposażenie obiektów. Jednocześnie Fundacja czyni starania, aby korzystając z pomocy dostępnych na terenie gminy, powiatu, jak również i województwa organizacji społecznych - stworzyć plany dotyczące pobytu pensjonariuszy. Projekt będzie realizowany w formule "zaprojektuj i wybuduj"; po stronie wykonawcy będzie obowiązek sporządzenia dokumentacji, uzyskanie niezbędnych pozwoleń i wykonanie zaplanowanych prac. Zadanie obejmować będzie przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwolenia budowlanego, prace budowlano-montażowe zarówno na przebudowywanej części budynku, w odbudowywanym budynku, jak i w dobudowywanej piwnicy, prace instalacyjne i montażowe, prace wykończeniowe, zagospodarowanie terenu wokół budynku, nadzór inwestorski nad całością prac. Kompleksowe zadanie, które pozwoli zaadaptować zdegradowany teren w celu zaadaptowania do pełnienia nowej funkcji - Domu Opieki dla Osób Starszych zgodnie z wymogami Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68. Budynek istniejący musi przejść gruntowną renowację, a zapewnienie zakładanej ilości miejsc dla pensjonariuszy przy zachowaniu przepisów wymaga odbudowania rządcówki oraz dobudowania podziemnego łącznika, na które zgodę wyraził konserwator zabytków. Prace budowlane obejmą m.in. roboty rozbiórkowe, renowację istniejących ścian fundamentowych i niektórych stropów piwnicy, odtworzenie stropów w części pałacowej, wykonanie ścianek działowych, ścian zewnętrznych, ścian wewnętrznych nośnych - szybu windy, wykonanie fundamentów - pogłębienie i wyrównanie w pałacu, renowację elewacji i dachu, wykonanie stolarki okiennej i drzwiowej, renowację klatki schodowej i zabezpieczenie PPOŻ, całkowite wykonanie piwnicy, odbudowanie według planów rządcówki. Prace instalacyjne związane będą z wykonaniem instalacji niskoprądowej (telefonicznej, internetowej, alarmowej), instalacji elektrycznej, instalacji sanitarnej (wentylacyjnej, wodnej, ogrzewania pompą ciepła). Zagospodarowanie terenu obejmie prace porządkowe i przygotowawcze, prace ziemne i zabiegi uprawowe, małą architekturę, murki i ogrodzenia, nawierzchnie, elementy wykorzystujące wodę, instalacje nawadniania i odwadniania, nasadzanie roślin, pozostałe prace ogrodnicze, dekoracje i wyposażenie, drogi i parkingi. Nadzór nad przeprowadzeniem inwestycji realizowany będzie zgodnie z wymaganiami prawa. Wyposażenie obiektu w celu pełnienia funkcji Domu Opieki dla Osób Starszych będzie spełniało przepisy prawa o pomocy społecznej i rozporządzeń wynikających z wyżej wymienionej ustawy i jednocześnie zapewniało komfortowe warunki pobytu dla pensjonariuszy. Wyposażenie obejmować będzie - pełne wyposażenie pokoi mieszkalnych (m.in. łóżko, szafa, stół, krzesła, szafka nocna), wyposażenie łazienek, wyposażenia kuchni, gabinetów medycznych i sali rehabilitacji, sali konsumpcyjnej, sali terapii zajęciowej, biblioteki ze stanowiskami komputerowymi, pływalni i sauny oraz groty solnej z przyległymi szatniami. Wyposażenie będzie dostosowane do potrzeb osób starszych i osób niepełnosprawnych. Najważniejszym elementem projektu będą prace remontowo-budowlane związane z zabytkowym obiektem. Prace te są niezbędne do zahamowania dalszej degradacji obiektu oraz jego dostosowania do świadczenia planowanych usług. Efektem prac będzie odrestaurowanie zabytkowego budynku mieszczącego się w ponad 3 hektarowym parku; jego rozbudowa, zagospodarowanie terenu wokół nieruchomości i wyposażenie obiektu w niezbędne środki trwale umożliwiające funkcjonowanie Domu Opieki dla Osób Starszych i świadczenie usług dla jego podopiecznych. Dom Opieki dla Osób Starszych przeznaczony będzie dla 40-50 osób i świadczyć będzie całodobową opiekę i wsparcie, uwzględniając indywidualne potrzeby oraz możliwości podopiecznych. Zapewni warunki do bezpiecznego i godnego życia. Tworzyć będzie rodzinną i ciepłą atmosferę, aby podopieczni mogli czuć się jak w domu. Zapewni mieszkańcom placówki możliwość wszechstronnego rozwoju (placówka ma posiadać m.in. własną bibliotekę ze stanowiskami komputerowymi, sale rehabilitacyjne, pływalnię, saunę i grotę solną) oraz umożliwi pensjonariuszom uczestnictwo w różnych formach życia społecznego i kulturalnego społeczności lokalnej zgodnie z wymogami wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020. Projekt zakłada zastosowanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze warunków życia podopiecznych oraz w obszarze pracy personelu. Planowane zagospodarowanie terenu wokół placówki ma zachęcać mieszkańców Domu do aktywnego wypoczynku na świeżym powietrzu i do spotkań integracyjnych poza budynkiem. Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (w tym również poruszających się na wózkach inwalidzkich - oba budynki będą wyposażone w windy). W ramach projektu przewidziano także zakup wyposażenia niezbędnego dla efektywnego realizowania zadań związanych z opieką przez całą dobę nad osobami zależnymi i zapewnienie im odpowiednich warunków pobytowych. Fundacja odpowiedzialna będzie, zgodnie ze swoimi zadaniami statutowymi, za odpowiednie wykorzystanie powstałych produktów oraz utrzymanie ich w należytym stanie technicznym w okresie co najmniej 5 lat od daty zakończenia realizacji projektu. Koszty bieżącej eksploatacji i utrzymania projektu ponosić będzie bezpośrednio Fundacja - Wnioskodawca projektu. Planowane przychody z działalności Domu Opieki dla Osób Starszych zostaną w całości przeznaczone na cele statutowe - prowadzenie placówki. Realizacja projektu wpisuje się w działalność gospodarczą Fundacji. Powstały w ramach projektu Dom Opieki działać będzie na podstawie:

1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, rozdział 3, art. 67 i 68 (Dz. Urz. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, z późn. zm. i rozporządzeń wynikających z wyżej wymienionej ustawy) z uwzględnieniem zasad przewidziany dla usług świadczonych w lokalnej społeczności.

2. Regulaminu organizacyjnego Domu Opieki dla Osób Starszych.

3. Po zakończeniu etapu budowy i oddaniu obiektu do użytkowania Wnioskodawca złoży wniosek o wpis do Rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku mających siedzibę w województwie, który prowadzi wojewoda.

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizowany projekt będzie służył tylko i wyłącznie do zapewnienia całodobowej opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisanego do rejestru prowadzonego przez wojewodę.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą w pierwszej kolejności kwestii ustalenia, czy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy, będzie on spełniał warunki do zwolnienia od podatku VAT działalności w zakresie pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca utworzy Dom Opieki dla Osób Starszych, który będzie działał w oparciu o przepisy ustawy o pomocy społecznej, w ramach którego będzie on świadczył usługę zapewniającą całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. Zatem Wnioskodawca będzie podmiotem wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy. Ponadto, po zakończeniu budowy placówki Wnioskodawca złoży wniosek o wpis do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonego przez wojewodę.

W konsekwencji należy stwierdzić, że skoro opisana we wniosku usługa opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, będzie usługą pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, to w sytuacji, gdy Wnioskodawca uzyska zezwolenie wojewody na prowadzenie placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku oraz zostanie wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę, świadczenie tej usługi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 oceniono jako prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z tym, że podatek od towarów i usług został włączony do kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a wszystkie nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyć działalności opodatkowanej. Efekty realizacji projektu będą służyć wykonywaniu czynności korzystających ze zwolnienia od podatku - o ile Wnioskodawca uzyska zezwolenie wojewody na prowadzenie tego typu placówki i zostanie wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Jak również Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. rejestrację podmiotu i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał prawa do odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 oceniono jako prawidłowe.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności stwierdzenia, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl