0112-KDIL4.4012.7.2019.2.HW - VAT w zakresie pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.7.2019.2.HW VAT w zakresie pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2019 r. (data wpływu 30 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego lub częściowego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (...) (dalej Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, składającym do urzędu skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7, a jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług.

Gmina zakończyła realizację operacji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)" w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014 - 2020.

Przedmiotem zrealizowanej operacji była przebudowa świetlicy OSP znajdującej się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej oznaczonym numerem porządkowym (...). Nieruchomość, na której znajduje się ten budynek jest własnością Gminy.

W ramach operacji zrealizowane zostały następujące prace, tj.:

* prace na piętrze:

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz parapetów wewnętrznych i zewnętrznych,

* montaż sufitu podwieszanego z płyt gipsowych na ruszcie metalowym z wykończeniem tynkiem strukturalnym,

* wymiana instalacji elektrycznej wraz z osprzętem,

* wykonanie posadzki z płytek gresowych na izolacji akustycznej ze steropianu,

* ułożenie płytek gresowych na schodach oraz zamontowanie balustrady,

* malowanie ścian farbami emulsyjnymi oraz położenie tynku mozaikowego na ścianach;

* prace na parterze:

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej oraz parapetów wewnętrznych i zewnętrznych,

* wykonanie szatni,

* wykonanie łazienek,

* wymiana instalacji elektrycznej wraz z osprzętem,

* wykonanie posadzek z płytek gresowych,

* zamontowanie drzwi zewnętrznych z aluminium,

* malowanie ścian farbami emulsyjnymi oraz położenie tynku mozaikowego na ścianach.

Dzięki wykonanym działaniom świetlica wiejska stała się miejscem zaspokajającym potrzeby kulturalne, wychowawcze, dydaktyczne społeczne mieszkańców, a tym samym przywrócona została jej pierwotna funkcja ośrodka kultury dla lokalnej społeczności, która będzie miała możliwość dokształcania się, uczestnictwa w różnych warsztatach i kursach. Będzie to również miejsce spotkań organizacji społecznych działających na terenie gminy Wnioskodawcy, a także grup nieformalnych, dzieci i młodzieży.

Przebudowana świetlica stworzy możliwość organizacji czasu wolnego, nawiązywania kontaktów, integracji i aktywizacji lokalnej społeczności.

Sala widowiskowa na piętrze budynku będzie doskonałym miejscem do organizowania większych przedsięwzięć takich jak imprezy okolicznościowe, przedstawienia teatralne, występy artystów, pokazy a także będzie miejscem prób. Natomiast pomieszczenia na parterze będą pełniły funkcje:

Pomieszczenie 1 - miejsce zebrań lokalnej społeczności (sołeckie, organizacji społecznych i inne), Pomieszczenie 2 - pomieszczenie gospodarcze (zaplecze kuchenne) Pomieszczenie 3 - funkcja gastronomiczna (warsztaty kulinarne, degustacje, przygotowanie posiłków na imprezy okolicznościowe), Pomieszczenie 4 - miejsce na siłownię, Pomieszczenie 5 - pomieszczenie gospodarcze, Pomieszczenie 6 - szatnia, Pomieszczenie 7 - łazienki.

W piśmie z dnia 30 stycznia 2019 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że:

1. Efekty realizacji operacji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)" będą służyć Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, takich jak: organizacji zebrań wiejskich, zbiórek strażackich, spotkań grup nieformalnych, zebrań organizacji pozarządowych.

2. Realizacja ww. zadania jest związana z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7, ust. 1 pkt 9, 14, 15, 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.).

3. Gmina przystąpiła do realizacji inwestycji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)" wyłącznie w celu realizacji zadań własnych Gminy na podstawie ww. ustawy o samorządzie gminnym.

4. Gmina wyklucza w świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej, prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - w ciągu 10 lat od dnia oddania do użytkowania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy realizując opisaną operację pn: "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)" wykonaną w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014 - 2020, Gminie będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi VAT nie będzie przysługiwało pełne ani częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania. Przebudowane pomieszczenia świetlicy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina nie będzie prowadziła w oparciu o nie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku o kwotę podatku naliczonego.

A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Wykonane zadanie inwestycyjne nie stanowi czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Zadania własne obejmują m.in. sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 9, 14, 15 i 17 ustawy o samorządzie gminnym).

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina - będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - zakończyła realizację operacji pn. "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)" w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014 - 2020. Przedmiotem zrealizowanej operacji była przebudowa świetlicy OSP znajdującej się w budynku Ochotniczej Straży Pożarnej, który jest własnością Gminy.

W ramach operacji zrealizowane zostały prace na parterze i piętrze. Dzięki wykonanym działaniom świetlica wiejska stała się miejscem zaspokajającym potrzeby kulturalne, wychowawcze, dydaktyczne społeczne mieszkańców, a tym samym przywrócona została jej pierwotna funkcja ośrodka kultury dla lokalnej społeczności, która będzie miała możliwość dokształcania się, uczestnictwa w różnych warsztatach i kursach. Będzie to również miejsce spotkań organizacji społecznych działających na terenie naszej gminy a także grup nieformalnych, dzieci i młodzieży.

Przebudowana świetlica stworzy możliwość organizacji czasu wolnego, nawiązywania kontaktów, integracji i aktywizacji lokalnej społeczności.

Sala widowiskowa na piętrze budynku będzie doskonałym miejscem do organizowania większych przedsięwzięć takich jak imprezy okolicznościowe, przedstawienia teatralne, występy artystów, pokazy a także będzie miejscem prób. Natomiast pomieszczenia na parterze będą pełniły funkcje: Pomieszczenie 1 - miejsce zebrań lokalnej społeczności (sołeckie, organizacji społecznych i inne), Pomieszczenie 2 - pomieszczenie gospodarcze (zaplecze kuchenne) Pomieszczenie 3 - funkcja gastronomiczna (warsztaty kulinarne, degustacje, przygotowanie posiłków na imprezy okolicznościowe), Pomieszczenie 4 - miejsce na siłownię, Pomieszczenie 5 - pomieszczenie gospodarcze, Pomieszczenie 6 - szatnia, Pomieszczenie 7 - łazienki.

Efekty realizacji ww. operacji będą służyć Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, takich jak: organizacji zebrań wiejskich, zbiórek strażackich, spotkań grup nieformalnych, zebrań organizacji pozarządowych.

Realizacja ww. zadania jest związana z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7, ust. 1 pkt 9, 14, 15, 17 ustawy o samorządzie gminnym Gmina przystąpiła do realizacji ww. inwestycji wyłącznie w celu realizacji zadań własnych Gminy na podstawie ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina wyklucza w świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej, prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, w ciągu 10 lat od dnia oddania do użytkowania.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej operacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż zrealizowana inwestycja - jak wskazał Wnioskodawca - będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizacja ww. zadania jest związana z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawca wyklucza w przedmiotowej świetlicy, prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT - w ciągu 10 lat od dnia oddania do użytkowania.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowej operacji.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją operacji pn.: "Przebudowa świetlicy Ochotniczej Straży Pożarnej (...)" wykonaną w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW na lata 2014 - 2020, Gminie nie będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W szczególności istotne dla przyjętego rozstrzygnięcia była wskazana przez Wnioskodawcę informacja, że przebudowa świetlicy będzie służyła do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl