0112-KDIL4.4012.658.2018.2.JK - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa świetlicy wiejskiej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.658.2018.2.JK Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa świetlicy wiejskiej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w A". Wniosek uzupełniono w dniu 8 stycznia 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, wyjaśnienie przedmiotu wniosku oraz prawidłowy podpis Wnioskodawcy pod wnioskiem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej również Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Gmina zamierza przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na budowie świetlicy wiejskiej w A. Nazwa zadnia "Budowa świetlicy wiejskiej w A". Zadanie polega na budowie świetlicy wiejskiej, która pełnić będzie funkcje kulturalne. Projektowany obiekt zlokalizowany będzie na działkach nr 1, 2, 3 obręb ew. 0002, A. Powyższa inwestycja dokonywana będzie w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców sołectwa A, w szczególności nie będzie on wykorzystywany do prowadzenia opodatkowanej działalności podatkiem VAT. Nastąpi poprawa warunków życia mieszkańców oraz zwiększy ofertę kulturalną. Po zakończeniu inwestycji budynek świetlicy zostanie przekazany nieodpłatnie w użyczenie dla Gminnego Ośrodka Kultury w X (instytucja kultury). Gmina i Gminny Ośrodek Kultury nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z obiektu, obiekt będzie ogólnodostępny. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez Wykonawcę na Gminę. Realizacja przedmiotowej inwestycji finansowana będzie ze środków własnych Gminy. Ponadto Gmina ubiega się o dofinansowanie w formie dotacji od Urzędu Marszałkowskiego Województwa na operację typu Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich na lata 2014-2020".

Ponadto w piśmie z dnia 8 stycznia 2019 r., będącym uzupełnieniem opisu sprawy, Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

1. Kiedy Wnioskodawca rozpoczął/rozpocznie budowę świetlicy wiejskiej w A?

Gmina jest na etapie podpisania umowy o dofinansowanie zadania pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w A" z Zarządem Województwa. 3 stycznia 2019 r. ukazała się na stronie Urzędu Województwa zaktualizowana lista informująca o kolejności przysługiwania pomocy na operacje typu "Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Według ww. listy, Gmina jest na 37 miejscu, gdzie Zarząd Województwa pozwala na realizację operacji do 54 miejsca włącznie. W związku z czym Gmina czeka na zaproszenie do podpisania umowy o dofinansowanie ww. operacji. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie, Gmina przystąpi do ogłoszenia przetargu nieograniczonego i wyłonienia Wykonawcy. Być może na przełomie marca - kwietnia 2019 r. Gmina rozpocznie budowę świetlicy wiejskiej w A.

2. Kiedy dojdzie do oddania do użytkowania wybudowanej świetlicy wiejskiej w A?

Oddanie do użytkowania wybudowanej świetlicy wiejskiej w A dojdzie najpóźniej rok po podpisaniu umowy o dofinansowanie zadania z Zarządem Województw.

3. Na jaki okres zostanie zawarta umowa nieodpłatnego użyczenia świetlicy wiejskiej w A z Gminnym Ośrodkiem Kultury?

Użyczenie nastąpi na okres co najmniej 10 lat pod warunkiem prowadzenia przez Gminny Ośrodek Kultury z/s w X działalności kulturalnej na rzecz mieszkańców Gminy.

4. Czy Gminny Ośrodek Kultury jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług?

Gminny Ośrodek Kultury jest odrębnym podatnikiem podatku VAT zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

5. Czy na terenie Gminy obowiązuje regulamin i cennik wynajmu świetlic wiejskich?

Na terenie Gminy obowiązuje regulamin i cennik wynajmu świetlic wiejskich, ale nie dotyczy on świetlic wybudowanych ze środków zewnętrznych.

Biorący w używanie oświadcza przy podpisaniu umowy nieodpłatnego użyczenia, że przedmiot użyczenia będzie ogólnodostępny i nie będą pobierane żadne opłaty za jego używanie.

6. Czy umowa nieodpłatnego użyczenia świetlicy wiejskiej w A zawarta z Gminnym Ośrodkiem Kultury reguluje kwestie dotyczące wynajmu ww. świetlicy na rzecz osób zainteresowanych wynajmem ww. świetlicy przez Gminny Ośrodek Kultury? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie są zapisy umowy.

Zapisy umowy użyczenia będę uniemożliwiały pobieranie opłat za wynajęcie świetlicy. Biorący w używanie oświadcza, że przedmiot użyczenia będzie ogólnodostępny i nie będą pobierane żadne opłaty za jego używanie.

7. Czy gdyby Wnioskodawca nie zawarł umowy nieodpłatnego użyczenia świetlicy wiejskiej w A z Gminnym Ośrodkiem Kultury, Gmina wynajmowałaby świetlicę wiejską w A?

W przypadku gdyby Gmina nie zawarła umowy nieodpłatnego użyczenia świetlicy wiejskiej w A z Gminnym Ośrodkiem Kultury to Gmina będzie udostępniała świetlicę wiejską w A nieodpłatnie.

8. Jednoznacznie wskazanie, czy Wnioskodawca przystąpił/przystąpi do realizacji inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A" z zamiarem wykorzystywania budowanej świetlicy do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), czy wyłącznie w celu realizacji zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.)?

Gmina przystąpi do realizacji inwestycji Budowa świetlicy wiejskiej w A", ale nie ma zamiaru wykorzystywania budowanej świetlicy do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.). Obiekt będzie wykorzystywany w celu realizacji zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.).

9. Czy Gmina nie wyklucza prowadzenia w świetlicy wiejskiej w A w ciągu 10 lat od dnia oddania do użytkowania jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT?

Gmina wyklucza całkowicie prowadzenia w świetlicy wiejskiej w A w ciągu 10 lat od dnia użytkowania jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

10. Czy z dokumentów dotyczących realizacji inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A" wynika/będzie wynikało, że Gmina w ciągu 10 lat od dnia oddania do użytkowania ww. świetlicy będzie wykorzystywać efekty realizacji inwestycji wyłącznie w celu realizacji zadań własnych Gminy, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Gmina przekazując w bezpłatne użyczenie budynek świetlicy wiejskiej w a zawrze zapis, że obiekt będzie ogólnodostępny i nie będą pobierane opłaty za jego używanie. Z tego dokumentu będzie wynikało, że Gmina w ciągu 10 lat dnia oddania do użytkowania ww. świetlicy będzie wykorzystywać efekty realizacji inwestycji wyłącznie w celu realizacji zadań własnych Gminy, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A". Brak jest podstaw prawnych wynikających z przepisów dotyczących podatku VAT do odzyskania podatku VAT z urzędu skarbowego. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm). Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową świetlicy w A, gdyż obiekt nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu. Przedmiotowy budynek będzie służył wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców sołectwa, a więc realizacji wyłącznie zadań własnych Gminy. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu użytkowania świetlicy wiejskiej w powyższej miejscowości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Ponadto, ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. "niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego", która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) - tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Gmina zamierza przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na budowie świetlicy wiejskiej. Nazwa zadnia "Budowa świetlicy wiejskiej w A". Zadanie polega na budowie świetlicy wiejskiej, która pełnić będzie funkcje kulturalne. Powyższa inwestycja dokonywana będzie w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców sołectwa A, w szczególności nie będzie on wykorzystywany do prowadzenia opodatkowanej działalności podatkiem VAT. Nastąpi poprawa warunków życia mieszkańców oraz zwiększenie oferty kulturalnej. Po zakończeniu inwestycji budynek świetlicy zostanie przekazany nieodpłatnie w użyczenie dla Gminnego Ośrodka Kultury (instytucja kultury). Gmina i Gminny Ośrodek Kultury nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z obiektu, obiekt będzie ogólnodostępny. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez Wykonawcę na Gminę. Realizacja przedmiotowej inwestycji finansowana będzie ze środków własnych Gminy. Ponadto Gmina ubiega się o dofinansowanie w formie dotacji od Urzędu Marszałkowskiego Województwa na operację typu Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich na lata 2014-2020".

Gmina jest na etapie podpisania umowy o dofinansowanie zadania pn. "Budowa świetlicy wiejskiej w A" z Zarządem Województwa. 3 stycznia 2019 r. ukazała się na stronie Urzędu Województwa zaktualizowana lista informująca o kolejności przysługiwania pomocy na operacje typu "Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Według ww. listy, Gmina jest na 37 miejscu, gdzie Zarząd Województwa pozwala na realizację operacji do 54 miejsca włącznie. W związku z czym Gmina czeka na zaproszenie do podpisania umowy o dofinansowanie ww. operacji. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie, Gmina przystąpi do ogłoszenia przetargu nieograniczonego i wyłonienia Wykonawcy. Być może na przełomie marca-kwietnia 2019 r. Gmina rozpocznie budowę świetlicy wiejskiej.

Oddanie do użytkowania wybudowanej świetlicy wiejskiej dojdzie najpóźniej rok po podpisaniu umowy o dofinansowanie zadania z Zarządem Województw.

Użyczenie świetlicy wiejskiej Gminnemu Ośrodkowi Kultury nastąpi na okres co najmniej 10 lat pod warunkiem prowadzenia przez Gminny Ośrodek Kultury działalności kulturalnej na rzecz mieszkańców Gminy.

Gminny Ośrodek Kultury jest odrębnym podatnikiem podatku VAT zwolnionym na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Na terenie Gminy obowiązuje regulamin i cennik wynajmu świetlic wiejskich, ale nie dotyczy on świetlic wybudowanych ze środków zewnętrznych. Biorący w używanie oświadcza przy podpisaniu umowy nieodpłatnego użyczenia, że przedmiot użyczenia będzie ogólnodostępny i nie będą pobierane żadne opłaty za jego używanie.

Zapisy umowy użyczenia będę uniemożliwiały pobieranie opłat za wynajęcie świetlicy.

W przypadku gdyby Gmina nie zawarła umowy nieodpłatnego użyczenia świetlicy wiejskiej z Gminnym Ośrodkiem Kultury, to Gmina będzie udostępniała świetlicę wiejską nieodpłatnie.

Gmina przystąpi do realizacji inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A", ale nie ma zamiaru wykorzystywania budowanej świetlicy do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekt będzie wykorzystywany w celu realizacji zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina wyklucza całkowicie prowadzenie w świetlicy wiejskiej w A w ciągu 10 lat od dnia użytkowania jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Gmina przekazując w bezpłatne użyczenie budynek świetlicy wiejskiej w A zawrze zapis, że obiekt będzie ogólnodostępny i nie będą pobierane opłaty za jego używanie. Z tego dokumentu będzie wynikało, że Gmina w ciągu 10 lat dnia oddania do użytkowania ww. świetlicy będzie wykorzystywać efekty realizacji inwestycji wyłącznie w celu realizacji zadań własnych Gminy, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców sołectwa, w szczególności nie będzie on wykorzystywany do prowadzenia opodatkowanej działalności podatkiem VAT. Po zakończeniu inwestycji budynek świetlicy zostanie przekazany nieodpłatnie w użyczenie dla Gminnego Ośrodka Kultury, który nie będzie pobierał żadnych opłat za korzystanie z obiektu. Użyczenie świetlicy wiejskiej Gminnemu Ośrodkowi Kultury nastąpi na okres co najmniej 10 lat pod warunkiem prowadzenia przez Gminny Ośrodek Kultury działalności kulturalnej na rzecz mieszkańców Gminy. Zapisy umowy użyczenia będę uniemożliwiały pobieranie opłat za wynajęcie świetlicy. Biorący w używanie oświadcza, że przedmiot użyczenia będzie ogólnodostępny i nie będą pobierane żadne opłaty za jego używanie. Ponadto w przypadku gdyby Gmina nie zawarła umowy nieodpłatnego użyczenia świetlicy wiejskiej z Gminnym Ośrodkiem Kultury, to Gmina będzie udostępniała świetlicę wiejską nieodpłatnie. Jak również wskazał Wnioskodawca Gmina przystąpi do realizacji inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A", ale nie ma zamiaru wykorzystywania budowanej świetlicy do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Obiekt będzie wykorzystywany w celu realizacji zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym. Gmina wyklucza całkowicie prowadzenia w świetlicy wiejskiej w A w ciągu 10 lat od dnia oddania do użytkowania jakiejkolwiek działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina przekazując w bezpłatne użyczenie budynek świetlicy wiejskiej w A zawrze zapis, że obiekt będzie ogólnodostępny i nie będą pobierane opłaty za jego używanie. Z tego dokumentu będzie wynikało, że Gmina w ciągu 10 lat dnia oddania do użytkowania ww. świetlicy będzie wykorzystywać efekty realizacji inwestycji wyłącznie w celu realizacji zadań własnych Gminy, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy wskazać, że w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem, nabywając towary bądź usługi w ramach realizacji inwestycji polegającej na budowie świetlicy wiejskiej, Wnioskodawca nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Ponadto - jak wskazał Zainteresowany - "majątek powstały w wyniku realizacji inwestycji będzie służył zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców sołectwa A, w szczególności nie będzie on wykorzystywany do prowadzenia opodatkowanej działalności podatkiem VAT".

Zatem, Gmina - w związku z tym, że przystępując do budowy świetlicy wiejskiej i ponosząc wydatki na tą inwestycję nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie miała - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych budową przedmiotowej świetlicy wiejskiej.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji "Budowa świetlicy wiejskiej w A".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku Wnioskodawcy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zwrotu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl