0112-KDIL4.4012.600.2017.2.AR - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Warsztaty rękodzielnicze (...)".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.600.2017.2.AR Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Warsztaty rękodzielnicze (...)".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 8 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Warsztaty rękodzielnicze (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Warsztaty rękodzielnicze (...)".

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 grudnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania zawartego we wniosku oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie planuje realizację projektu pt. "Warsztaty rękodzielnicze (...)". Na mocy umowy o powierzenie grantu zawartej z lokalną grupą działania w ramach dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020. Projekt, którego realizacja została przewidziana do końca roku 2017 zawiera następujące działania odzwierciedlone w planowanych wydatkach podlegających opodatkowaniu VAT:

1. Realizację dwudniowych warsztatów dla 20 osób ze społeczności lokalnej, które zostaną przeprowadzone przez wyspecjalizowaną instytucję: Muzeum (...) na jej terenie. W ramach realizacji warsztatów Muzeum zgodnie ze swoim obowiązującym cennikiem wystawi fakturę dla Stowarzyszenia:

a.

bilety wstępu do Muzeum dla uczestników warsztatów (8% stawka VAT),

b.

przeprowadzenie warsztatów (instruktaż, materiał, narzędzia, wyposażenie (23% stawka VAT).

2. Zakup posiłków regeneracyjnych dla uczestników warsztatów w formie cateringu (zupa z wkładką, pieczywem, ciepły napój) u lokalnego dostawcy (faktura dla Stowarzyszenia, 8% stawka VAT).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej (statut Stowarzyszenia Rozdział I § 7). Nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 grudnia 2017 r. o informację, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyć Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 grudnia 2017 r.).

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Stowarzyszenie poniżej wymienionych towarów i usług:

1.

zakup biletów wstępu do Muzeum, na którego terenie odbędą się warsztaty, dla uczestników warsztatów (8% stawka VAT),

2.

zakup usługi przeprowadzenia warsztatów (instruktaż, materiał, narzędzia, wyposażenie) przez Muzeum (23% stawka VAT),

3.

zakup posiłków w formie cateringu dla uczestników warsztatów u lokalnego dostawcy (zupa z wkładką, pieczywem, napoje - 5%, 23% stawki VAT)

w związku z realizacją przez Stowarzyszenie projektu pt. "Warsztaty rękodzielnicze (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie wyrażonym w piśmie z dnia 28 grudnia 2017 r.), Stowarzyszeniu, jako podmiotowi nie będącemu podatnikiem podatku VAT, nie figurującemu w rejestrze podatników VAT nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur w związku z nabyciem przez Stowarzyszenie poniżej wymienionych towarów i usług, które nie będą służyć Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:

1.

biletów wstępu do muzeum, na którego terenie odbędą się warsztaty, dla uczestników warsztatów (8% stawka VAT),

2.

usługi przeprowadzenia warsztatów (instruktaż, materiał, narzędzia, wyposażenie) przez muzeum (23% stawka VAT),

3.

posiłków w formie cateringu dla uczestników warsztatów u lokalnego dostawcy (zupa z wkładką, pieczywem, napoje - 5%, 23% stawki VAT)

w związku z realizacją przez Stowarzyszenie projektu pt. "Warsztaty rękodzielnicze z zakresu plecionkarstwa i wikliniarstwa jako forma aktywizacji społeczności lokalnej w oparciu o zasoby dziedzictwa kulturowego słowiańszczyzny wieków średnich" z udziałem dofinansowania w ramach PROW 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na mocy art. 34 ustawy prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie planuje realizację projektu pt. "Warsztaty rękodzielnicze (...)". Na mocy umowy o powierzenie grantu zawartej z lokalną grupą działania w ramach PROW 2014-2020. Projekt, którego realizacja została przewidziana do końca roku 2017 zawiera następujące działania odzwierciedlone w planowanych wydatkach podlegających opodatkowaniu VAT:

1. Realizację dwudniowych warsztatów dla 20 osób ze społeczności lokalnej, które zostaną przeprowadzone przez Muzeum. W ramach realizacji warsztatów Muzeum zgodnie ze swoim obowiązującym cennikiem wystawi fakturę dla Stowarzyszenia na: bilety wstępu do Muzeum dla uczestników warsztatów (8% stawka VAT) oraz przeprowadzenie warsztatów (instruktaż, materiał, narzędzia, wyposażenie (23% stawka VAT).

2. Zakup posiłków regeneracyjnych dla uczestników warsztatów w formie cateringu (zupa z wkładką, pieczywem, ciepły napój) u lokalnego dostawcy (faktura dla Stowarzyszenia, 8% stawka VAT).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyć Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Stowarzyszeniu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług w ramach realizacji projektu pt. "Warsztaty rękodzielnicze (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyć Stowarzyszeniu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Stowarzyszenie poniżej wymienionych towarów i usług:

1.

biletów wstępu do Muzeum, na którego terenie odbędą się warsztaty, dla uczestników warsztatów (8% stawka VAT),

2.

usługi przeprowadzenia warsztatów (instruktaż, materiał, narzędzia, wyposażenie) przez Muzeum (23% stawka VAT),

3.

posiłków w formie cateringu dla uczestników warsztatów u lokalnego dostawcy (zupa z wkładką, pieczywem, napoje - 5%, 23% stawki VAT)

w ramach realizacji projektu pt. "Warsztaty rękodzielnicze (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Wyjaśnia się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl