0112-KDIL4.4012.573.2017.2.EB - Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie budynku OSP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.573.2017.2.EB Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie budynku OSP.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2017 r. (data wpływu 30 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2018 r. (data wpływu 4 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Stworzenie nowoczesnej bazy rekreacyjno-kulturalnej poprzez rozbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej obejmującą dobudowę zaplecza sanitarnego"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pn. "Stworzenie nowoczesnej bazy rekreacyjno-kulturalnej poprzez rozbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej obejmującą dobudowę zaplecza sanitarnego". Wniosek uzupełniono w dniu 4 stycznia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przeformułowanie pytania i własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje zadania w ramach działalności statutowej. Gmina jest podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują między innymi sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Gmina realizuje projekt pn. "Rozbudowa budynku Ochotniczej Straży Pożarnej (...), polegająca na dobudowie zaplecza sanitarnego". Budynek Remizy OSP jest własnością Gminy, w nieodpłatnym użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej na podstawie umowy użyczenia, zawartej w dniu 19 lipca 2013 r. Rozbudowa jest obiektem jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym. Projektowane zaplecze składa się z dwóch części: damskiej i męskiej. Wejście do części damskiej prowadzi przez przedsionek z umywalkami do pomieszczenia z kabinami ustępowymi. W pomieszczeniu znajdują się 2 kabiny typowe oraz jedna całkowicie wydzielona kabina dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją ruchową. Część męska składa się z przedsionka z umywalkami, pomieszczenia z pisuarami i dwóch kabin ustępowych.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje:

1. Roboty budowlane (roboty ziemne, fundamenty, podłoża i posadzki, roboty murowe i tynki, roboty wykończeniowe, dach, stolarka, elewacja);

2. Roboty instalacyjne hydrauliczne (demontaże, montaż instalacji, roboty budowlane, izolacja rurociągów i kanałów, kanalizacja zewnętrzna i wewnętrzna, montaż wentylacji;

3. Roboty instalacyjne elektryczne.

Projekt, o którym mowa powyżej, jest realizowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 i ma być oddany do użytku w grudniu 2017 r.

Przedmiotowe usługi nie będą stanowiły przedmiotu działalności gospodarczej i nie będą generowały przychodu. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług. Gmina będzie jedynie ponosić koszty utrzymania obiektu.

Wniosek uzupełniono w dniu 4 stycznia 2018 r. o informację, że we wniosku z dnia 30 października 2017 r. omyłkowo użyto skróconej nazwy projektu, a poprawna nazwa to: "Stworzenie nowoczesnej bazy rekreacyjno-kulturalnej poprzez rozbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej obejmującą dobudowę zaplecza sanitarnego".

Ponadto Gmina wyjaśniła, że nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ efekt projektu (rozbudowany budynek Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie służył działalności opodatkowanej (Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług, nie osiągnie żadnych dochodów, a będzie ponosić jedynie koszty na jego utrzymanie). Rozbudowany budynek OSP pozostanie w nieodpłatnym użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie zawarte w uzupełnieniu z dnia 4 stycznia 2018 r.).

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Stworzenie nowoczesnej bazy rekreacyjno-kulturalnej poprzez rozbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej obejmującą dobudowę zaplecza sanitarnego" ma możliwość odliczenia podatku VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie zawartym w uzupełnieniu z dnia 4 stycznia 2018 r.), Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku ze zrealizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Generalnie zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego (art. 7 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje zadania w ramach działalności statutowej. Gmina jest podatnikiem podatku VAT i składa deklarację VAT-7. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują między innymi sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Gmina realizuje projekt pn. "Stworzenie nowoczesnej bazy rekreacyjno-kulturalnej poprzez rozbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej obejmującą dobudowę zaplecza sanitarnego". Budynek Remizy OSP jest własnością Gminy, w nieodpłatnym użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej na podstawie umowy użyczenia. Rozbudowa jest obiektem jednokondygnacyjnym, niepodpiwniczonym. Projektowane zaplecze składa się z dwóch części: damskiej i męskiej. Wejście do części damskiej prowadzi przez przedsionek z umywalkami do pomieszczenia z kabinami ustępowymi. W pomieszczeniu znajdują się 2 kabiny typowe oraz jedna całkowicie wydzielona kabina dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją ruchową. Część męska składa się z przedsionka z umywalkami, pomieszczenia z pisuarami i dwóch kabin ustępowych.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje:

1. Roboty budowlane (roboty ziemne, fundamenty, podłoża i posadzki, roboty murowe i tynki, roboty wykończeniowe, dach, stolarka, elewacja);

2. Roboty instalacyjne hydrauliczne (demontaże, montaż instalacji, roboty budowlane, izolacja rurociągów i kanałów, kanalizacja zewnętrzna i wewnętrzna, montaż wentylacji;

3. Roboty instalacyjne elektryczne.

Projekt, o którym mowa powyżej, jest realizowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 i ma być oddany do użytku w grudniu 2017 r.

Przedmiotowe usługi nie będą stanowiły przedmiotu działalności gospodarczej i nie będą generowały przychodu. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług. Gmina będzie jedynie ponosić koszty utrzymania obiektu. Ponadto nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ponieważ efekt projektu (rozbudowany budynek Ochotniczej Straży Pożarnej nie będzie służył działalności opodatkowanej (Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług, nie osiągnie żadnych dochodów, a będzie ponosić jedynie koszty na jego utrzymanie). Rozbudowany budynek OSP pozostanie w nieodpłatnym użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Gmina ma wątpliwości, czy będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji pn. "Stworzenie nowoczesnej bazy rekreacyjno-kulturalnej poprzez rozbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej obejmującą dobudowę zaplecza sanitarnego".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Wnioskodawca wskazał, że nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych (Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług, nie osiągnie żadnych dochodów). Rozbudowany budynek OSP pozostanie w nieodpłatnym użytkowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej. Zatem podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony.

W odniesieniu do realizowanego projektu pn. "Stworzenie nowoczesnej bazy rekreacyjno-kulturalnej poprzez rozbudowę budynku Ochotniczej Straży Pożarnej obejmującą dobudowę zaplecza sanitarnego" Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy

z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl