0112-KDIL4.4012.536.2019.3.HW - Opodatkowanie podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.536.2019.3.HW Opodatkowanie podatkiem VAT dofinansowania otrzymanego przez gminę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2019 r. (data wpływu 29 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 stycznia 2020 r. (data wpływu 13 stycznia 2020 r.) oraz pismem z dnia 19 lutego 2020 r. (data wpływu 20 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania na realizację Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania na realizację Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1), wskazania, w przypadku uznania stanowiska Gminy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz wskazania, w przypadku uznania stanowiska Gminy w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe, czy Gmina będzie uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 stycznia 2020 r. oraz pismem z dnia 19 lutego 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (...) (dalej: "Gmina" lub "Wnioskodawca") jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów usług.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506, dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną, posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zadania własne związane z edukacją publiczną Gmina wykonuje za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej - X (dalej: "Szkoła").

Mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE, Trybunał) z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 (dalej: wyrok TSUE) począwszy od stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi - w tym ze Szkołą.

Obecnie Gmina, za pośrednictwem Szkoły, wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 (dalej: "instytucja dofinansowująca") ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 10. "Wiedza i Kompetencje", Działanie 10.2 "Rozwój kształcenia zawodowego", Poddziałanie 10.2.2 "Kształcenie zawodowe uczniów", Projektu realizowanego na rzecz uczniów Szkoły, który będzie mieć na celu podniesienie ich kompetencji i kwalifikacji zawodowych oraz zwiększenie ich szansy na zatrudnienie na rynku pracy (dalej: "Projekt"). Projekt będzie realizowany w okresie od stycznia 2020 r. do grudnia 2021 r.

W Projekcie zaplanowano kursy zawodowe, staże, zajęcia dodatkowe, które mają podnieść kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne na rynku pracy. Uczniowie zostaną również objęci doradztwem zawodowym w formie wizyt zawodoznawczych. Działania projektowe obejmą również organizację warsztatów we współpracy z partnerami społeczno-gospodarczymi.

W ramach Projektu organizowane będą również szkolenia podnoszące kwalifikacje nauczycieli Szkoły, a co również będzie mieć na celu poniesienie kwalifikacji zawodowych uczniów w trakcie kształcenia w Szkole oraz polepszenie ich szans na przyszłe zatrudnienie. Dodatkowo Szkoła zostanie również wyposażona w nowoczesny sprzęt, narzędzia TiK (tj. narzędzia technologii informacyjnej), które pomagają uczyć się szybciej i efektywniej oraz pomoce dydaktyczne do nauki zawodu i rozwijania kompetencji kluczowych. Projekt bowiem ma na celu zwiększenie szansy na zatrudnienie uczniów Szkoły również dzięki poprawie efektywności kształcenia w Szkole.

Uczniowie oraz nauczyciele Szkoły dalej łącznie będą określani jako "Uczestnicy Projektu". Jako rezultaty Projektu wskazano: poprawę jakości kształcenia zawodowego w Szkole, podniesienie kompetencji i kwalifikacji zawodowych uczniów i nauczycieli, rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych na rynku pracy uczniów Szkoły oraz nabycie przez uczniów praktycznych umiejętności poprzez realizację staży zawodowych.

W przypadku uzyskania przez Gminę dofinansowania, koszty związane z realizacją Projektu zostaną pokryte z uzyskanego przez Gminę dofinansowania. Gmina w ramach Projektu wniesie wkład rzeczowy, w szczególności w postaci udostępniania sali lekcyjnych.

Uczniowie Szkoły, zgodnie z Regulaminem konkursu, będą partycypować finansowo w szkoleniach i kursach.

W szkoleniach i kursach odbywających się na terenie Szkoły, wkład uczniów został zastąpiony wkładem własnym Beneficjenta (Gminy (...)) pochodzącym z udostępniania sal na szkolenia i kursy (wkład rzeczowy).

Partycypacja finansowa uczniów w szkoleniach i kursach według harmonogramu rzeczowo-finansowego (numery pozycji według numeracji z harmonogramu rzeczowo-finansowego):

Zadanie 1: * Pozycja 9. Wkład uczniów kurs obrabiarek - wkład własny 5 uczniów x 280 zł brutto = 1400 zł

Zadanie 2:

* Pozycja 13. Wkład uczniów kurs Barista I - wkład własny - 18 uczniów x 68 zł brutto = 1224 zł

* Pozycja 14. Wkład uczniów kurs Barista II - wkład własny - 17 uczniów x 89 zł brutto = 1513 zł

* Pozycja 15. Wkład uczniów Kurs Somelierski - wkład własny - 7 uczniów x 92 zł brutto = 644 zł

Zadanie 3:

* Pozycja 9. Wkład uczniów - kurs kelnerski I stopnia - wkład własny - 17 uczniów x 52 zł brutto = 884 zł

* Pozycja 10. Wkład uczniów - kurs kelnerski II stopnia - wkład własny - 17 uczniów x 82 zł brutto = 1394 zł

Zadanie 6:

* Pozycja 5. Wkład uczniów - kurs MIG - wkład własny - 5 uczniów x 185 zł brutto = 925 zł

* Pozycja 6. Wkład uczniów - kurs MAG - wkład własny - 5 uczniów x 175 zł brutto = 875 zł

* Pozycja 7. Wkład uczniów - kurs TIG - wkład własny - 5 uczniów x 125 zł brutto = 625 zł

* Pozycja 8. Wkład uczniów - kurs operatora wózków - wkład własny - 5 uczniów x 88 zł brutto = 440 zł

Zadanie 13: * Pozycja 4. wkład uczniów - wkład własny - 25 uczniów x 178 zł brutto = 4 450 zł.

Wszystkie faktury w ramach Projektu zostaną wystawione na Gminę (Szkołę).

Ponadto w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

1. Czy otrzymane dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa będzie stanowić wynagrodzenie za usługi objęte projektem?

Otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone na zapłatę ceny za nabyte usługi przeznaczone na realizację Projektu. Jak zostało opisane we Wniosku, w ramach realizacji Projektu Gmina będzie nabywać odpowiednie towary i usługi, przy czym koszty te zostaną pokryte w całości z uzyskanego dofinansowania.

2. Czy otrzymane dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa będzie przeznaczone wyłącznie na kursy zawodowe, staże, zajęcia dodatkowe, doradztwo zawodowe, organizację warsztatów, szkolenia podnoszące kwalifikacje nauczycieli Szkoły, nowoczesny sprzęt, narzędzia TiK (tj. narzędzia technologii informacyjnej) oraz pomoce dydaktyczne dla Szkoły, czy będzie przeznaczone na ogólne koszty działalności Wnioskodawcy?

Jak zostało wskazane we Wniosku, otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów przetransportowania uczniów w miejsce odbywania stażu oraz praktyk zawodowych, pokrycie kosztów realizacji usługi edukacyjnej oraz zakup niezbędnych do realizacji Projektu towarów i usług. Dofinansowanie pokryje również koszty pośrednie takie jak: promocja projektu, zarządzanie projektem, rozliczenie projektu. Dofinansowanie nie będzie więc przeznaczone na cele niezwiązane z realizacją projektu, gdyż zgodnie z zasadami projektu (jak i każdego innego projektu w Polsce realizowanego ze środków RPO), otrzymane w ramach dofinansowania środki mogą być przeznaczone jedynie na koszty określone w projekcie.

3. Czy wysokość otrzymanego dofinansowania jest/będzie uzależniona od liczby osób uczestniczących w konkretnych kursach, stażach, zajęciach dodatkowych, w doradztwie zawodowym, warsztatach, szkoleniach?

Wysokość otrzymanego dofinansowania nie będzie uzależniona od liczby osób uczestniczących w konkretnych kursach, stażach, zajęciach dodatkowych, w doradztwie zawodowym, warsztatach, szkoleniach.

4. Czy przedmiotowy projekt realizowany byłby w sytuacji, gdyby nie przyznano dofinansowania na jego realizację?

Gmina oświadcza, że żądanie uzupełnienia przez podatnika alternatywnego stanu faktycznego wykracza poza rozpatrywane w niniejszej sprawie interpretacyjnej pytanie podatnika. Jak wielokrotnie wskazywał tutejszy organ podatkowy, pojęcie "stanu faktycznego" oraz "zdarzenia przyszłego" musi mieć zindywidualizowany i jednoznaczny charakter. Interpretacja indywidualna ma nie tylko informować w sposób konkretny, a nie warunkowy, ale przede wszystkim dać się zastosować w procesie samoobliczania podatku i to w takich okolicznościach, które będą się pokrywały z wcześniej opisanymi i wziętymi pod uwagę przy jej wydawaniu. Opis musi być zatem zindywidualizowany przedmiotowo tak, aby było możliwe porównanie stanu wynikającego z wniosku o wydanie interpretacji ze stanem występującym w rzeczywistości. W tym celu zasadniczo niezbędne jest podanie informacji w zakresie elementów pozwalających na uchwycenie tożsamości zdarzeń, zależnie od specyfiki wynikającej z przepisów prawa podatkowego będących w danym przypadku przedmiotem interpretacji (zob.m.in. wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2014 r., sygn. akt II FSK 376/12).

Ponadto, indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, nie stanowi porady prawnej lub optymalizacji podatkowej w zakresie wielu wariantów stanu faktycznego przedstawionych przez Gminę. Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, organ wydając interpretację ocenia prawidłowość, czyli zgodność z prawem, stanowiska prawnego Gminy, stanowiącego odpowiedź Gminy na jej pytanie interpretacyjne w konkretnym i adekwatnym do pytania i stanowiska obszarze stanu faktycznego. W przypadku negatywnej oceny własnego prawnego stanowiska Gminy, organ, na podstawie art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej, przedstawia wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z jego uzasadnieniem prawnym. Przedstawienie zagadnienia interpretacyjnego w relacji do wielu stanów faktycznych i stanowisk własnych Gminy, uzasadniałoby ocenę, że Gmina w istocie domagałaby się w tym zakresie wykładu prawa podatkowego, a nie udzielenia odpowiedzi na pytanie poprzez weryfikację odnoszącego się do niego stanowiska prawnego oraz (ewentualne) wskazanie i uzasadnienie prawidłowego stanowiska.

Indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego dlatego są indywidualne, że udzielać mają Wnioskodawcy informacji o możliwości stosowania i wykładni konkretnych przepisów prawa w relacji do określonego stanu faktycznego, nie zaś porady prawnej w obszarze wielu unormowań i stanów faktycznych, w celu zapoznania się we wszystkich tych zakresach z zapatrywaniami prawnymi organu interpretacyjnego dla (ewentualnego) wybrania jednej z przedstawionych możliwości stosowania i wykładni prawa lub jednego z możliwych sposobów ukształtowania prowadzonej bądź projektowanej działalności podatkowo znaczącej (zob. wyrok NSA z dnia 27 listopada 2015 r., sygn. akt II FSK 2745/13).

W tym kontekście Gmina pragnie uniknąć sytuacji, w której wskazałaby alternatywne stany faktyczne (otrzymanie dofinansowania lub jego nieotrzymanie i wpływ na realizację Projektu), gdyż uniemożliwiłoby to de facto wydanie organowi podatkowemu jednoznacznej interpretacji indywidualnej w tym zakresie. Z uwagi na istotę interpretacji indywidualnych, w szczególności ich gwarancyjny charakter, przedmiotem tych rozstrzygnięć nie może być ocena abstrakcyjnych i jednocześnie hipotetycznych sytuacji faktycznych. Przyjęcie jako podstawy do wydania interpretacji indywidualnej ogólnikowego (ujmowanego w ramach tylko i wyłącznie pewnej kategorii) opisu zdarzeń mogłoby prowadzić do naruszenia zasady zaufania do organów podatkowych wyrażonej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej w związku z odesłaniem zawartym w art. 14h tej ustawy (zob. wyroki NSA: z dnia 27 czerwca 2013 r., sygn. akt I FSK 864/12; z dnia 25 lutego 2015 r., sygn. akt II FSK 900/13; z dnia 10 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 2356/13; z dnia 4 listopada 2015 r., sygn. akt II FSK 2548/13).

We Wniosku Gmina opisała konkretny wniosek o dofinansowanie i konkretny Projekt.

W istocie nie sposób logicznie odpowiedzieć na pytanie, czy w przypadku nieuzyskania dofinansowania Gmina realizowałaby przedmiotowy Projekt, gdyż zdarzenie takie nie miało miejsca. Gmina podkreśliła, że przedstawiona poniżej informacja nie stanowi elementu opisu zdarzenia przyszłego, ale wychodząc naprzeciw oczekiwaniom DKIS Gmina odniesie się do hipotetycznych zdarzeń, o które pyta Organ.

W przypadku braku otrzymania dofinansowania, Gmina musiałaby rozważyć, czy i w jaki sposób realizować przedmiotowy Projekt. W przypadku podjęcia decyzji o jego dalszej realizacji teoretycznie Gmina mogłaby zdecydować się na zaciągnięcie kredytu albo niezrealizowanie innych inwestycji, żeby pokryć wydatki na realizację Projektu. Gmina mogłaby również zrealizować swoje plany w tym zakresie w terminie późniejszym, wydłużyć okres ich realizacji albo zmienić zakres prac lub też podjąć decyzję o braku realizacji projektu.

5. Na pytanie o treści: "Czy Szkoła, tj. X, z którym Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT jest uczelnią, jednostką naukową (...) lub jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym?":

X, z którym Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT nie jest uczelnią, jednostką naukową (...) lub jednostką badawczo-rozwojową świadczącą usługi kształcenia na poziomie wyższym.

6. Z kolei na pytanie "Czy świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem ww. Szkoły usługi na rzecz uczestników Projektu będzie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.)?":

Gmina podkreśliła, że kwestia charakteru czynności świadczonych przez Gminę na rzecz uczestników Projektu została szeroko omówiona w uzasadnieniu do stanowiska Gminy we Wniosku i jest przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy. Dlatego Wnioskodawca wystąpił o interpretację indywidualną.

Udzielając odpowiedzi na powyższe pytanie, Gmina wskazuje, iż jej zdaniem, w przypadku nieuznania przez Organ stanowiska Gminy w zakresie zadanego we Wniosku pytania nr 1 za prawidłowe, czynności świadczone przez Gminę należałoby uznać za usługę kompleksową związaną z kształceniem zawodowym, tj. podlegającą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

7. Czy będące przedmiotem zapytania usługi, tj. kursy zawodowe, staże, zajęcia dodatkowe, doradztwo zawodowe, organizacja warsztatów, szkolenia podnoszące kwalifikację nauczycieli Szkoły, będzie można zakwalifikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, czyli do usług bezpośrednio związanych z branżą lub zawodem, jak również mających na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych?

Gmina podkreśliła, że kwestia charakteru czynności świadczonych przez Gminę na rzecz uczestników Projektu została szeroko omówiona w uzasadnieniu do stanowiska Gminy we Wniosku i jest przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy. Dlatego Wnioskodawca wystąpił o interpretację indywidualną.

Udzielając odpowiedzi na powyższe pytanie, Gmina wskazała, iż jej zdaniem, w przypadku nieuznania przez Organ stanowiska Gminy w zakresie zadanego we wniosku pytania nr 1 za prawidłowe, czynności świadczone przez Gminę należałoby uznać za usługę kompleksową związaną z kształceniem zawodowym, tj. podlegającą zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

8. Czy usługi będące przedmiotem zapytania, prowadzone będą w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach? Jeśli tak to należy wskazać dokładną podstawę prawną w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę (odrębnie dla każdej usługi)?

Gmina wskazała, iż jej zdaniem, w przypadku nieuznania przez Organ stanowiska Gminy w zakresie pytania nr 1 zadanego we Wniosku za prawidłowe, czynności będące przedmiotem zapytania stanowić będą, zdaniem Gminy, kompleksową usługę związaną z kształceniem zawodowym, która nie będzie prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach aniżeli Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, 1078, 1287, 1680, 1681, 1818, 2197 i 2248) oraz art. 30 art. 32, art. 35 Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).

9. Czy Wnioskodawca uzyska akredytację na usługi wykonywane (za pośrednictwem Szkół) przez Wnioskodawcę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.)?

Wnioskodawca nie uzyska akredytacji na usługi wykonywane (za pośrednictwem Szkół) przez Wnioskodawcę w rozumieniu przywołanej ustawy.

10. Czy ww. usługi będą finansowane ze środków publicznych? W przypadku, gdy finansowane są w części, to należy wskazać udział procentowy finansowania ze środków publicznych (odrębnie dla każdej usługi)?

Ww. usługi świadczone przez Gminę na rzecz uczestników Projektu zostaną w całości sfinansowane ze środków publicznych.

Ponadto w piśmie z dnia 19 lutego 2020 r., będącym uzupełnieniem opisu sprawy, Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na poniżesz pytania:

1. W jaki sposób w przedmiotowej sprawie została skalkulowana wysokość dotacji, skoro jak wskazano w uzupełnieniu wniosku "Wysokość otrzymanego dofinansowania nie będzie uzależniona od liczby osób uczestniczących w konkretnych kursach, stażach, zajęciach dodatkowych, w doradztwie zawodowym, warsztatach, szkoleniach"? Proszę opisać.

Gmina wskazuje, że procentowa wysokość dotacji została ustalona w regulaminie konkursu (o udzielenie dofinansowania).

W związku z tym, wysokość dotacji w przedmiotowej sprawie została skalkulowana w oparciu o wysokość kosztów kwalifikowalnych, a ta z kolei nie jest bezpośrednio uzależniona od liczby uczestników Projektu. Innymi słowy, przykładowo, koszty takie jak zakup projektorów, laptopów, tablic interaktywnych, promocji projektu itd. są niezależne od liczby osób uczestniczących (z projektora korzystać może grupa 10 osób jak i 100 osób).

2. Jaki dokładnie nowoczesny sprzęt zostanie zakupiony w ramach opisanego projektu? Proszę wymienić.

W ramach opisanego projektu Gmina zakupi w szczególności następujący nowoczesny sprzęt:

* tokarka;

* noże tokarskie;

* wyświetlacze cyfrowe;

* imadło maszynowe ze szczękami pryzmowymi;

* uchwyt wiertarski;

* wiertarka;

* komputery stacjonarne;

* tablety;

* projektory;

* laptopy;

* pamięci RAM;

* dyski;

* tablice interaktywne;

* stoły ślusarskie;

* urządzenia do gotowania w próżni;

* młynek do kawy;

* pakowarka próżniowa;

* ekspres do kawy;

* serwer;

* oprogramowanie specjalistyczne do obsługi rozwiązania chmurowego w formie (...).

3. Jakie materiały dydaktyczne zostaną zakupione w ramach przedmiotowego projektu? Proszę wymienić.

W ramach przedmiotowego projektu Gmina zakupi materiały dydaktyczne mające na celu rozwój kompetencji zawodowych Uczestników Projektu.

Gmina wskazuje, że w szczególności zakupi następujące materiały dydaktyczne:

* przewodniki zawodowe;

* regulaminy, przepisy prawne;

* literaturę tematyczną;

* plansze poglądowe;

* zestaw podręczników i książek zawodowych;

* normy, katalogi, czasopisma zawodowe;

* instrukcje obsługi urządzeń;

* wykaz modeli, fantomów, materiałów, surowców, półfabrykatów właściwe dla zawodu/pracowni;

* procedury dotyczące egzaminów zawodowych, standardy wymagań egzaminacyjnych;

* instrukcje stanowiskowe.

4. Czy ww. sprzęt i materiały dydaktyczne, narzędzia TIK (tj. narzędzia technologii Informacyjnej) zostaną zużyte w ramach realizacji projektu?

Gmina wskazuje, że zakłada, że ww. sprzęt i materiały dydaktyczne nie zostaną zużyte w ramach realizacji Projektu.

5. Czy sprzęt, materiały dydaktyczne i narzędzia TIK (tj. narzędzia technologii informacyjnej), o których mowa we wniosku, po zakończeniu projektu pozostaną własnością Wnioskodawcy, czy też zostaną przekazane innym podmiotom - jeśli zostaną przekazane to komu i w jakim celu?

Gmina zakłada, że po zakończeniu Projektu sprzęt, materiały dydaktyczne oraz narzędzia TIK, o których mowa we Wniosku, pozostaną własnością Wnioskodawcy i będą one wykorzystywane w dalszym ciągu przez Szkołę, biorącą udział w Projekcie.

6. Czy zakup sprzętu, materiałów dydaktycznych, narzędzi TIK (tj. narzędzi technologii Informacyjnej), będzie ściśle związany ze świadczeniem związanym z realizacją kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, organizacji szkoleń podnoszących kwalifikacje nauczycieli Szkoły?

Gmina wskazuje, że zakup sprzętu, materiałów dydaktycznych, narzędzi TIK (tj. narzędzi technologii informacyjnej), będzie ściśle związany ze świadczeniem związanym z realizacją kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, organizacji szkoleń podnoszących kwalifikacje nauczycieli Szkoły.

7. W jaki sposób po zakończeniu Projektu będą wykorzystywane: sprzęt i materiały dydaktyczne, narzędzia TIK (tj. narzędzia technologii informacyjnej)?

Po zakończeniu realizacji projektu sprzęt, narzędzia TIK i materiały dydaktyczne będą wykorzystywane przez kolejne roczniki uczniów Szkoły.

8. Czy X jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.) (jeśli tak, to należy wskazać, na podstawie których konkretnie przepisów)?

Gmina wskazuje, że X jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, na podstawie art. 2 pkt 2 lit. b tej ustawy.

9. Czy X w ramach swojej działalności świadczy usługi na rzecz Uczniów Szkoły w zakresie kształcenia i/lub wychowania? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie dokładnie są to usługi i na czym one polegają.

Gmina wskazuje, że w jej ocenie w ramach swojej działalności X, jako placówka publiczna, wykonuje zadania własne Gminy w zakresie edukacji publicznej.

Natomiast Gmina podkreśla, że charakter usług świadczonych przez X w ramach realizacji Projektu jest przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy i stanowi przedmiot pytania 2 Wniosku.

10. Jednoznaczne określenie, czy X w ramach swojej działalności świadczy usługi na rzecz Uczniów Szkoły, które można zakwalifikować jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, czyli usługi bezpośrednio związane z branżą lub zawodem, jak również mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych? Jeśli tak, to należy wskazać, z jaką branżą lub zawodem związane są świadczonego usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i na czym one dokładnie polegają.

Jak Gmina wskazywała w odpowiedzi na pytanie 7 w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r., będącym uzupełnieniem Wniosku, w przypadku uznania przez Organ stanowiska Gminy w zakresie zadanego we Wniosku pytania nr 1 za nieprawidłowe, czynności wykonywane przez Gminę na rzecz Uczniów Szkoły w ramach Projektu należy, w jej ocenie, uznać za usługi związane z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Jednak Gmina podkreśla, że kwestia charakteru tych czynności jest przedmiotem zapytania Gminy.

Gmina wskazuje, że zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, Projekt obejmie następujące specjalizacje:

* technik mechanik;

* technik mechatronik;

* technik elektryk;

* technik obsługi turystycznej;

* technik żywienia i usług gastronomicznych;

* technik hotelarstwa;

* technik informatyk.

W związku z powyższym, w przypadku uznania stanowiska Gminy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, w ocenie Gminy, w ramach Projektu Gmina będzie świadczyć usługi kształcenia zawodowego, polegające na organizacji kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych oraz doradztwa zawodowego w ramach ww. zawodów.

11. Czy praktyki zawodowe, o których mowa w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, zostały również zaplanowane w Projekcie?

Gmina wskazuje, że w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r. omyłkowo wskazała, że w Projekcie zostały zaplanowane również praktyki zawodowe. Praktyki zawodowe nie zostały zaplanowane w Projekcie.

12. Czy realizacja kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, praktyk zawodowych będzie miała na celu kształcenie i/lub wychowanie Uczniów, którzy będą Uczestnikami Projektu? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej z ww. czynności.

Gmina wskazuje, że w jej ocenie realizacja:

* kursów zawodowych - będzie miała na celu kształcenie i/lub wychowanie Uczniów;

* staży - będzie miała na celu kształcenie i/lub wychowanie Uczniów;

* zajęć dodatkowych - będzie miała na celu kształcenie i/lub wychowanie Uczniów;

* doradztwa zawodowego - będzie miała na celu kształcenie i/lub wychowanie Uczniów;

* organizacji warsztatów - będzie miała na celu kształcenie i/lub wychowanie Uczniów;

* organizacji praktyk zawodowych - będzie miała na celu kształcenie i/lub wychowanie Uczniów.

13. Czy realizacja kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, praktyk zawodowych, organizacji szkoleń podnoszących kwalifikację nauczycieli Szkoły w związku z realizacją Projektu będzie miała na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe Uczestników Projektu, tj. będzie związana bezpośrednio z branżą lub zawodem i będzie miała na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych? Jeśli tak, to należy wskazać, z jaką branżą lub zawodem będą związane ww. czynności, odrębnie dla każdej z ww. czynności.

Jak Gmina wskazywała w odpowiedzi na pytanie 10, w jej ocenie, w przypadku uznania stanowiska Gminy w zakresie pytania 1 Wniosku za nieprawidłowe, realizacja kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, organizacji szkoleń podnoszących kwalifikację nauczycieli Szkoły w związku z realizacją Projektu będzie miała na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe Uczestników Projektu, tj. będzie związana bezpośrednio z branżą lub zawodem i będzie miała na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych.

Gmina wskazuje, że zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, Projekt obejmie realizację kursów zawodowych dla następujących zawodów: technik mechanik; technik mechatronik; technik obsługi turystycznej; technik żywienia i usług gastronomicznych; technik hotelarstwa; technik informatyk.

Natomiast doradztwo zawodowe w formie wizyt zawodoznawczych oraz wyjazdów edukacyjnych, a także organizacja staży oraz zajęcia dodatkowe dotyczyć będzie wszystkich zawodów objętych Projektem, wymienionych w odpowiedzi na pytanie 10.

Natomiast organizacja szkoleń podnoszących kwalifikację nauczycieli Szkoły będzie związana z zawodem nauczyciela.

14. Co oznacza dokładnie stwierdzenie, że "otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów przetransportowania uczniów w miejsce odbywania stażu lub praktyk zawodowych", o których mowa w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r., będącym uzupełnieniem do wniosku? W ramach odpowiedzi na powyższe pytanie należy również wyjaśnić jednoznacznie:

* w odniesieniu do jakich dokładnie staży oraz praktyk zawodowych zaplanowanych w związku z realizacją projektu Wnioskodawca pokryje koszty przetransportowania uczniów w miejsce odbywania stażu oraz praktyk z otrzymanego dofinansowania?

* na podstawie jakich przepisów Wnioskodawca będzie zapewniał transport uczniów w miejsce odbywania stażu oraz praktyk zawodowych?

Gmina wskazuje, że odpowiedzi na pytanie 2 w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r., będącym uzupełnieniem wniosku omyłkowo wskazała, że otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów przetransportowania uczniów w miejsce odbywania stażu lub praktyk zawodowych.

Gmina dokonuje sprostowania, że w ramach opisanego we Wniosku Projektu otrzymane dofinansowanie zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z kompleksową usługą kształcenia zawodowego dla uczniów, na którą składać się będą organizacja kursów zawodowych, stażów oraz zajęć dodatkowych, jak również doradztwo zawodowe w formie wizyt zawodoznawczych oraz warsztatów oraz kosztów związanych z kształceniem zawodowym nauczycieli Szkoły, jak również na zakup materiałów dydaktycznych, sprzętu oraz narzędzi TIK.

W pozostałym zakresie Gmina podtrzymuje swoje twierdzenia, zawarte w odpowiedzi na pytanie 2 w piśmie z dnia 3 stycznia 2020 r.

15. Czy przetransportowanie Uczniów w miejsce odbywania stażu oraz praktyk zawodowych będzie ściśle związane ze świadczeniem związanym z realizacją kursów zawodowych oraz staży? W ramach odpowiedzi na powyższe pytanie należy jednoznacznie wskazać, dlaczego przetransportowanie Uczniów w miejsce odbywania stażu oraz praktyk zawodowych będzie niezbędne dla realizacji stażu oraz praktyk zawodowych.

Gmina w całości podtrzymuje twierdzenia zawarte w odpowiedzi na pytanie 4. W ramach opisanego we Wniosku Projektu Gmina nie będzie transportować Uczniów w miejsce odbywania stażu oraz praktyk zawodowych.

16. Na czym będzie polegać promocja Projektu? Proszę opisać.

Gmina wskazuje, że promocja Projektu będzie zgodna z zasadami promocji i oznakowania projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tych zasad nie istnieje jeden obowiązkowy, z góry określony zestaw działań informacyjno-promocyjnych, które Gmina musi zrealizować. Obowiązkowo jednak Gmina będzie oznaczać dokumenty dotyczące Projektu, a także wszelkie dokumenty i materiały przeznaczone dla Uczestników Projektu, jak również miejsce realizacji Projektu. Odpowiednia informacja o Projekcie znajdzie się również na stronie internetowej.

17. Do kogo skierowana jest promocja opisanego Projektu i co ma na celu? Proszę opisać.

Gmina wskazuje, że promocja jest działaniem obowiązkowym w Projektach dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Obowiązek ten wynika z faktu, że wszyscy obywatele Unii Europejskiej mają prawo wiedzieć, w jaki sposób wydawane są środki publiczne. Dlatego też instytucja dofinansowująca wymaga informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców projektów o tym, że dane przedsięwzięcie było możliwe do zrealizowania między innymi dzięki unijnej pomocy finansowej.

Mając na uwadze powyższe, Gmina wskazuje, że promocja Projektu będzie skierowana do wszystkich podmiotów i obywateli Unii Europejskiej oraz będzie mieć na celu poinformowanie ich o fakcie realizacji Projektu oraz jego finansowaniu z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

18. Jakie dokładnie świadczenia na rzecz Uczestników Projektu zobowiązał się wykonać Wnioskodawca w związku z zawartą umową o dotację w ramach Zadań wymienionych we wniosku?

Jak Gmina wskazywała we Wniosku, na chwilę obecną wystąpiła z wnioskiem do instytucji dofinansowującej o przyznanie dofinansowania. Na chwilę obecną umowa o dofinansowanie nie została jeszcze podpisana.

Jednak Gmina wskazuje, że na podstawie wniosku o dofinansowanie zobowiązała się, że w ramach organizacji kursów zawodowych odbywających się poza terenem Szkoły zorganizuje biorącym udział w tych kursach Uczestnikom Projektu również transport na kurs, zakwaterowanie oraz wyżywienie. Natomiast w przypadku kursów zawodowych odbywających się na terenie Szkoły, oprócz organizacji kursu, Gmina udostępni również sale lekcyjne, w których odbywać się będzie dany kurs.

19. Czy każdy Uczeń będący Uczestnikiem Projektu skorzysta jednocześnie z kursu zawodowego, stażu, zajęć dodatkowych, jak i wizyt zawodoznawczych, praktyk zawodowych? Jeśli nie, to należy wskazać szczegółowo, w jaki sposób zostaną zrealizowane świadczenia zaplanowane w ramach realizacji Projektu w odniesieniu do poszczególnych Uczniów.

Gmina wskazuje, że nie każdy Uczeń będący Uczestnikiem Projektu skorzysta jednocześnie z każdego rodzaju wsparcia realizowanego w Projekcie (nie byłoby to fizycznie możliwe). Niemniej każdy z Uczniów będzie mógł wziąć udział w więcej niż jednej formie wsparcia. Jego uczestnictwo będzie zależne od przejścia rekrutacji do danej formy wsparcia, szczegółowo opisanej we wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, o zakwalifikowaniu się do danej formy wsparcia będzie decydować:

* zgłoszenie się do punktu kwalifikacyjnego na terenie szkoły;

* wypełnienie formularza rekrutacyjnego;

* odpowiedni kierunek kształcenia;

* frekwencja na zajęciach.

Dodatkowo Gmina wskazuje, że w pierwszej kolejności do danej formy wsparcia zakwalifikowani zostaną Uczniowie pochodzący z terenów wiejskich, objęci pomocą społeczną i z orzeczeniem o niepełnosprawności.

* Jaki jest całkowity koszt kursów organizowanych w ramach realizacji Zadań wymienionych we wniosku? W przypadku, gdy cena kursu przewyższa kwotę wkładu własnego uczestników, którą pokryje Wnioskodawca należy wskazać, czy część wartości ceny kursu zostanie pokryta z dotacji otrzymanej na realizację Projektu? Jeśli nie, to należy wskazać, z jakich środków zostanie pokryta pozostała wartość kursu.

Gmina wskazuje, że na chwilę obecną, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu, planowany całkowity koszt wszystkich kursów organizowanych w ramach realizacji zadań wymienionych we Wniosku wyniesie ok. 218 tys. zł.

Gmina wskazuje, że jej wkład własny w kursy wynosi ok. 10% kosztów kursów, w tym ok. I,22% jest to wkład własny pokrywany przez Uczestników Projektu, natomiast pozostała kwota to wkład rzeczowy Gminy w postaci udostępniania sal lekcyjnych. W związku z tym, pozostały koszt kursów organizowanych w ramach Projektu zostanie pokryty z uzyskanego dofinansowania, a na co Gmina wskazywała we Wniosku.

* Czy udział w kursach zawodowych, stażach, zajęciach dodatkowych, wizytach zawodoznawczych, praktykach zawodowych, szkoleniach podnoszących kwalifikację nauczycieli Szkoły będzie bezpłatny dla ich uczestników?

Gmina wskazuje, że zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, niektóre z kursów zawodowych oraz wizyt zawodoznawczych dla Uczniów będących Uczestnikami Projektu będą odbywać się za odpłatnością. Wkład własny Uczniów wynosić będzie ok. 1,22% wartości kursu.

W ramach pozostałych form wsparcia Uczestnicy Projektu nie będą ponosić odpłatności.

Gmina wskazała również, że nazwa szkoły, w której będzie realizowany opisany we Wniosku Projekt to X.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu podlegać będzie opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, które dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W świetle powyższego przepisu, podstawę opodatkowania zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podobnie wskazuje art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2006 r., 347 s. 1 z późn. zm.; dalej: "Dyrektywa VAT"), zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

W konsekwencji decydujący dla opodatkowania dotacji podatkiem VAT powinien być element bezwzględnego i bezpośredniego związku dotacji z ceną jednostkową towaru lub usługi (możliwość alokacji dotacji do ceny towaru lub usługi). Jeżeli zatem sposób kalkulacji dotacji związany jest nawet z ceną jednostkową towaru lub usługi, ale jedynie pośrednio (tylko w sensie ekonomicznym) albo kalkulacja dotacji oderwana jest całkowicie od ceny towaru czy usługi świadczonej przez podatnika, dotacja (dopłata) taka nie podlega opodatkowaniu.

W celu ustalenia, czy dana dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, czy też nie, każdorazowo należy zatem szczegółowo przeanalizować okoliczności faktyczne, a więc ustalić, na jakich zasadach dotacja jest przyznawana, a także, na jakie cele może zostać przeznaczona. W efekcie, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będą tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych przez podatnika towarów lub świadczonych przez niego usług.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie związku pomiędzy ceną usług świadczonych przez Gminę, a dofinansowaniem, które Gmina potencjalnie uzyska na realizację Projektu.

Jak zaznaczono w opisie zdarzenia przyszłego, Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie na realizację Projektu, w ramach którego uczniom Szkoły zostaną zorganizowane kursy zawodowe, staże oraz zajęcia dodatkowe w celu podniesienia ich kompetencji i kwalifikacji zawodowych, a nauczycielom Szkoły szkolenia podnoszące ich kwalifikacje. Powyższe wynikać będzie wyraźnie z zawartej umowy na dofinansowanie. Dofinansowanie będzie mogło być przeznaczone na pokrycie wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu. Dofinansowanie będzie miało charakter szacunkowy i wynikać będzie z budżetu określonego we wniosku o dofinansowanie. To na Gminę (Szkołę) zostaną wystawione przez usługodawców faktury sprzedażowe.

Tym samym, niezaprzeczalnie dofinansowanie odnosić się będzie wprost i bezpośrednio wyłącznie do transakcji zawieranych pomiędzy Gminą, a wybranymi przez nią usługodawcami. Innymi słowy, dofinansowanie to będzie mieć wpływ jedynie na cenę (w sensie ciężaru ekonomicznego) usługi nabywanej przez Gminę.

Skoro pozyskana dotacja przeznaczona zostanie na pokrycie kosztów zakupu poszczególnych usług na rzecz Gminy, to oznacza, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży usług realizowanych następnie przez Gminę na rzecz Uczestników projektu.

Owszem, nie można zaprzeczyć, że Gmina wykorzysta nabyte przez nią usługi w toku świadczonej przez nią następnie usługi na rzecz Uczestników Projektu, jednakże związek taki nie jest związkiem, o którym mowa w art. 29a ustawy o VAT, tj. nie uzasadnia twierdzenia, że dofinansowanie będzie miało bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych przez Gminę. Dofinansowanie w niniejszej sprawie nie odnosi się do ceny konkretnego towaru, czy usługi, lecz ma charakter ogólny - odnosi się do realizacji Projektu jako pewnej całości.

Powyższe potwierdzone zostało w orzecznictwie sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. akt I FSK 821/13 stwierdził, że: "Mając na uwadze to, że przyznana skarżącej dotacja przeznaczona jest na wydatki niezbędne do wykonania całego realizowanego przez skarżąca projektu, to nie jest ona (...) związana bezpośrednio z usługą szkoleniową wykonywaną przez skarżącą. Nie ma więc uzasadnienia stanowisko (...), by dotacja ta zwiększała obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u. To, że uczestnik szkolenia w rezultacie ponosi niższe koszty szkolenia (...) nie ma większego wpływu na ocenę czy dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u., czy też nie. Istotne jest bowiem to, czy ma ona bezpośredni wpływ na cenę danej usługi. Skoro otrzymana dotacja pokrywa koszty realizacji projektu, to jak słusznie podnoszą obie strony stanowi ona zwrot kosztów poniesionych w związku z zarządzaniem projektem i realizacją szkoleń" (analogiczne: NSA w wyroku z dnia 17 czerwca 2009 r., sygn. I FSK 571/08, z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. I FSK 176/13).

Podobne stanowisko wyrażone zostało w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 12 września 2017 r., sygn. akt I SA/Bd 733/17: "W praktyce bowiem prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Przyjmując stanowisko organu należałoby stwierdzić, że każda dotacja podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania, bowiem zawsze w jakimś sensie wpływa na odpłatność za świadczoną usługę/dostawę towaru. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług (...) Dofinansowanie w niniejszej sprawie nie odnosi się do ceny konkretnego towaru, czy usługi, lecz ma charakter ogólny - odnosi się do realizacji "Projektu", jako pewnej całości".

Podsumowując, w zaistniałej sytuacji, Gmina nie otrzyma dotacji do ceny świadczonej przez nią usługi na rzecz Uczestników Projektu i choć uzyskuje dofinansowanie do realizowanych przez nią zakupów, to nie wystąpi związek bezpośredni pomiędzy tym dofinansowaniem, a ceną świadczonych przez nią usług.

W konsekwencji, pozyskane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zauważyć, że generalnie - poza wyjątkami wskazanymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności odpłatne.

Aby uznać daną usługę za odpłatną, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z cytowanych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

W myśl art. 29a ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2.

koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzymuje dofinansowanie, które jest związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taką należy zaliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Należy uznać, że opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie subwencje (dotacje) stanowią element podstawy opodatkowania VAT. Jedynie takie, które są subwencjami (dotacjami) związanymi bezpośrednio z ceną dostawy towarów czy ceną świadczenia usług. Wyjątek ten należy interpretować w sposób ścisły. Wykładnia ścisła prowadzi do wniosku, że tylko subwencje bezpośrednio wpływające na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne subwencje (dotacje) nie wchodzą tym samym do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy jest wyjaśnienie pojęcia "subwencja bezpośrednio związana z ceną".

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

W szczególności wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd.v. Commisioners of Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena jaką płaci nabywca musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy za niższą kwotę (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą VAT.

Z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za konkretną dostawę.

Jak wynika z opisu sprawy Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, Gmina jest wyposażona w osobowość prawną, posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zadania własne związane z edukacją publiczną Gmina wykonuje za pośrednictwem swojej jednostki organizacyjnej - X (Szkoła). Począwszy od stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi - w tym ze Szkołą.

Obecnie Gmina, za pośrednictwem Szkoły, wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 ("instytucja dofinansowująca") ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej 10. "Wiedza i Kompetencje", Działanie 10.2 "Rozwój kształcenia zawodowego", Poddziałanie 10.2.2 "Kształcenie zawodowe uczniów", Projektu realizowanego na rzecz uczniów Szkoły, który będzie mieć na celu podniesienie ich kompetencji i kwalifikacji zawodowych oraz zwiększenie ich szansy na zatrudnienie na rynku pracy ("Projekt"). Projekt będzie realizowany w okresie od stycznia 2020 r. do grudnia 2021 r.

W Projekcie zaplanowano kursy zawodowe, staże, zajęcia dodatkowe, które mają podnieść kompetencje kluczowe i umiejętności uniwersalne na rynku pracy. Uczniowie zostaną również objęci doradztwem zawodowym w formie wizyt zawodoznawczych. Działania projektowe obejmą również organizację warsztatów we współpracy z partnerami społeczno-gospodarczymi.

W ramach Projektu organizowane będą również szkolenia podnoszące kwalifikację nauczycieli Szkoły, a co również będzie mieć na celu poniesienie kwalifikacji zawodowych uczniów w trakcie kształcenia w Szkole oraz polepszenie ich szans na przyszłe zatrudnienie. Dodatkowo Szkoła zostanie również wyposażona w nowoczesny sprzęt, narzędzia TiK (tj. narzędzia technologii informacyjnej), które pomagają uczyć się szybciej i efektywniej oraz pomoce dydaktyczne do nauki zawodu i rozwijania kompetencji kluczowych. Projekt bowiem ma na celu zwiększenie szansy na zatrudnienie uczniów Szkoły również dzięki poprawie efektywności kształcenia w Szkole.

Uczniowie oraz nauczyciele Szkoły dalej łącznie będą określani jako "Uczestnicy Projektu". Jako rezultaty Projektu wskazano: poprawę jakości kształcenia zawodowego w Szkole, podniesienie kompetencji kwalifikacji zawodowych uczniów i nauczycieli, rozwój kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych na rynku pracy uczniów Szkoły oraz nabycie przez uczniów praktycznych umiejętności poprzez realizację staży zawodowych.

W przypadku uzyskania przez Gminę dofinansowania, koszty związane z realizacją Projektu zostaną pokryte z uzyskanego przez Gminę dofinansowania. Gmina w ramach Projektu wniesie wkład rzeczowy, w szczególności w postaci udostępniania sali lekcyjnych.

Uczniowie Szkoły, zgodnie z Regulaminem konkursu, będą partycypować finansowo w szkoleniach i kursach.

W szkoleniach i kursach odbywających się na terenie Szkoły, wkład uczniów został zastąpiony wkładem własnym Beneficjenta (Gminy (...)) pochodzącym z udostępniania sal na szkolenia i kursy (wkład rzeczowy).

Wszystkie faktury w ramach Projektu zostaną wystawione na Gminę (Szkołę).

Otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone na zapłatę ceny za nabyte usługi przeznaczone na realizację Projektu. W ramach realizacji Projektu Gmina będzie nabywać odpowiednie towary i usługi, przy czym koszty te zostaną pokryte w całości z uzyskanego dofinansowania.

Otrzymane dofinansowanie będzie przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji usługi edukacyjnej oraz zakup niezbędnych do realizacji Projektu towarów i usług. Dofinansowanie pokryje również koszty pośrednie takie jak: promocja projektu, zarządzanie projektem, rozliczenie projektu. Dofinansowanie nie będzie więc przeznaczone na cele niezwiązane z realizacją Projektu, gdyż zgodnie z zasadami projektu (jak i każdego innego projektu w Polsce realizowanego ze środków RPO), otrzymane w ramach dofinansowania środki mogą być przeznaczone jedynie na koszty określone w Projekcie.

Wysokość otrzymanego dofinansowania nie będzie uzależniona od liczby osób uczestniczących w konkretnych kursach, stażach, zajęciach dodatkowych, w doradztwie zawodowym, warsztatach, szkoleniach.

Procentowa wysokość dotacji została ustalona w regulaminie konkursu (o udzielenie dofinansowania). W związku z tym, wysokość dotacji w przedmiotowej sprawie została skalkulowana w oparciu o wysokość kosztów kwalifikowalnych, a ta z kolei nie jest bezpośrednio uzależniona od liczby uczestników Projektu. Innymi słowy, przykładowo, koszty takie jak zakup projektorów, laptopów, tablic interaktywnych, promocji projektu itd. są niezależne od liczby osób uczestniczących (z projektora korzystać może grupa 10 osób jak i 100 osób).

W ramach opisanego Projektu Gmina zakupi w szczególności następujący nowoczesny sprzęt: tokarka; noże tokarskie; wyświetlacze cyfrowe; imadło maszynowe ze szczekami pryzmowymi; uchwyt wiertarski; wiertarka; komputery stacjonarne; tablety; projektory; laptopy; pamięci RAM; dyski; tablice interaktywne; stoły ślusarskie; urządzenia do gotowania w próżni; młynek do kawy; pakowarka próżniowa; ekspres do kawy; serwer; oprogramowanie specjalistyczne do obsługi rozwiązania chmurowego w formie (...).

W ramach przedmiotowego Projektu Gmina zakupi materiały dydaktyczne mające na celu rozwój kompetencji zawodowych Uczestników Projektu.

Gmina wskazuje, że w szczególności zakupi następujące materiały dydaktyczne: przewodniki zawodowe; regulaminy, przepisy prawne; literaturę tematyczną; plansze poglądowe; zestaw podręczników i książek zawodowych; normy, katalogi, czasopisma zawodowe; instrukcje obsługi urządzeń; wykaz modeli, fantomów, materiałów, surowców, półfabrykatów właściwe dla zawodu/pracowni; procedury dotyczące egzaminów zawodowych, standardy wymagań egzaminacyjnych; instrukcje stanowiskowe.

Gmina wskazuje, że zakłada, że ww. sprzęt i materiały dydaktyczne nie zostaną zużyte w ramach realizacji Projektu.

Gmina zakłada, że po zakończeniu Projektu sprzęt, materiały dydaktyczne oraz narzędzia TIK, pozostaną własnością Wnioskodawcy i będą one wykorzystywane w dalszym ciągu przez Szkołę, biorącą udział w Projekcie.

Gmina wskazuje, że zakup sprzętu, materiałów dydaktycznych, narzędzi TIK (tj. narzędzi technologii informacyjnej), będzie ściśle związany ze świadczeniem związanym z realizacją kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, organizacji szkoleń podnoszących kwalifikacje nauczycieli Szkoły.

Po zakończeniu realizacji Projektu sprzęt, narzędzia TIK i materiały dydaktyczne będą wykorzystywane przez kolejne roczniki uczniów Szkoły.

W ramach Projektu otrzymane dofinansowanie zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z kompleksową usługą kształcenia zawodowego dla uczniów, na którą składać się będą organizacja kursów zawodowych, stażów oraz zajęć dodatkowych, jak również doradztwo zawodowe w formie wizyt zawodoznawczych oraz warsztatów oraz kosztów związanych z kształceniem zawodowym nauczycieli Szkoły, jak również na zakup materiałów dydaktycznych, sprzętu oraz narzędzi TIK.

Gmina wskazuje, że promocja Projektu będzie zgodna z zasadami promocji i oznakowania projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tych zasad nie istnieje jeden obowiązkowy, z góry określony zestaw działań Informacyjno-promocyjnych, które Gmina musi zrealizować. Obowiązkowo jednak Gmina będzie oznaczać dokumenty dotyczące Projektu, a także wszelkie dokumenty i materiały przeznaczone dla Uczestników Projektu, jak również miejsce realizacji Projektu. Odpowiednia informacja o Projekcie znajdzie się również na stronie internetowej.

Gmina wskazuje, że promocja jest działaniem obowiązkowym w Projektach dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Obowiązek ten wynika z faktu, że wszyscy obywatele Unii Europejskiej mają prawo wiedzieć, w jaki sposób wydawane są środki publiczne. Dlatego też instytucja dofinansowująca wymaga informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców projektów o tym, że dane przedsięwzięcie było możliwe do zrealizowania między innymi dzięki unijnej pomocy finansowej.

Mając na uwadze powyższe, Gmina wskazuje, że promocja Projektu będzie skierowana do wszystkich podmiotów i obywateli Unii Europejskiej oraz będzie mieć na celu poinformowanie ich o fakcie realizacji Projektu oraz jego finansowaniu z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Gmina na podstawie wniosku o dofinansowanie zobowiązała się, że w ramach organizacji kursów zawodowych odbywających się poza terenem Szkoły zorganizuje biorącym udział w tych kursach Uczestnikom Projektu również transport na kurs, zakwaterowanie oraz wyżywienie. Natomiast w przypadku kursów zawodowych odbywających się na terenie Szkoły, oprócz organizacji kursu, Gmina udostępni również sale lekcyjne, w których odbywać się będzie dany kurs.

Gmina wskazuje, że nie każdy Uczeń będący Uczestnikiem Projektu skorzysta jednocześnie z każdego rodzaju wsparcia realizowanego w Projekcie (nie byłoby to fizycznie możliwe). Niemniej każdy z Uczniów będzie mógł wziąć udział w więcej niż jednej formie wsparcia. Jego uczestnictwo będzie zależne od przejścia rekrutacji do danej formy wsparcia, szczegółowo opisanej we wniosku o dofinansowanie.

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, o zakwalifikowaniu się do danej formy wsparcia będzie decydować:

* zgłoszenie się do punktu kwalifikacyjnego na terenie szkoły;

* wypełnienie formularza rekrutacyjnego;

* odpowiedni kierunek kształcenia;

* frekwencja na zajęciach.

Dodatkowo Gmina wskazuje, że w pierwszej kolejności do danej formy wsparcia zakwalifikowani zostaną Uczniowie pochodzący z terenów wiejskich, objęci pomocą społeczną i z orzeczeniem o niepełnosprawności.

Gmina wskazuje, że na chwilę obecną, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu, planowany całkowity koszt wszystkich kursów organizowanych w ramach realizacji zadań wymienionych we Wniosku wyniesie ok. 218 tys. zł.

Gmina wskazuje, że jej wkład własny w kursy wynosi ok. 10% kosztów kursów, w tym ok. 1,22% jest to wkład własny pokrywany przez Uczestników Projektu, natomiast pozostała kwota to wkład rzeczowy Gminy w postaci udostępniania sal lekcyjnych. W związku z tym, pozostały koszt kursów organizowanych w ramach Projektu zostanie pokryty z uzyskanego dofinansowania.

Gmina wskazuje, że zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, niektóre z kursów zawodowych oraz wizyt zawodoznawczych dla Uczniów będących Uczestnikami Projektu będą odbywać się za odpłatnością. Wkład własny Uczniów wynosić będzie ok. 1,22% wartości kursu.

W ramach pozostałych form wsparcia Uczestnicy Projektu nie będą ponosić odpłatności.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania, czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu podlegać będzie opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

W tym miejscu należy podkreślić, że jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że w rozpatrywanej sprawie wystąpią skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwiema stronami Gminą, a Uczestnikami Projektu. Otrzymane dofinasowanie - jak wskazał Wnioskodawca - będzie przeznaczone na zapłatę ceny za nabyte usługi przeznaczone na realizację Projektu. W ramach realizacji Projektu Gmina będzie nabywać odpowiednie towary i usługi, przy czym koszty te zostaną pokryte w całości z uzyskanego dofinansowania. Ponadto w ramach Projektu otrzymane dofinansowanie zostanie przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z kompleksową usługą kształcenia zawodowego dla uczniów, na którą składać się będą organizacja kursów zawodowych, stażów oraz zajęć dodatkowych, jak również doradztwo zawodowe w formie wizyt zawodoznawczych oraz warsztatów oraz kosztów związanych z kształceniem zawodowym nauczycieli Szkoły, jak również na zakup materiałów dydaktycznych, sprzętu oraz narzędzi TIK. Jak wynika również z opisu sprawy dofinansowanie nie będzie przeznaczone na cele niezwiązane z realizacją projektu, gdyż zgodnie z zasadami projektu (jak i każdego innego projektu w Polsce realizowanego ze środków RPO), otrzymane w ramach dofinansowania środki mogą być przeznaczone jedynie na koszty określone w projekcie.

W konsekwencji w związku z realizacją Projektu Gmina wykonuje na rzecz konkretnych odbiorców (Uczestników Projektu) świadczenia polegające na organizacji kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, organizacji szkoleń podnoszących kwalifikacje nauczycieli Szkoły.

Zatem Gmina organizując ww. zajęcia dla uczniów Szkoły oraz szkolenia dla nauczycieli Szkoły działa w charakterze podatnika i wykonuje usługi w rozumieniu ustawy, które - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W przedmiotowej sprawie przekazane dla Gminy dofinansowanie na realizację Projektu w zakresie związanym z realizacją kursów zawodowych, staży, zajęć dodatkowych, doradztwa zawodowego, organizacji warsztatów, organizacji szkoleń podnoszących kwalifikacje nauczycieli Szkoły, należy uznać za środki otrzymane od osoby trzeciej (dotacje, subwencje lub dopłaty o podobnym charakterze), które mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Gminę usług. Należy bowiem zauważyć, że z okoliczności sprawy jednoznacznie wynika, że Gmina pozyskała środki na realizację opisanego, skonkretyzowanego Projektu, a nie na jej ogólną działalność. Zatem otrzymane dofinansowanie zostanie wykorzystane tylko i wyłącznie na określone działanie związane z realizacją Projektu.

Ponadto należy podkreślić, że - jak wskazał Wnioskodawca - na chwilę obecną, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu, planowany całkowity koszt wszystkich kursów organizowanych w ramach realizacji zadań wymienionych we wniosku wyniesie ok. 218 tys. zł. Wkład własny Gminy w kursy wynosi ok. 10% kosztów kursów, w tym ok. 1,22% jest to wkład własny pokrywany przez Uczestników Projektu, natomiast pozostała kwota to wkład rzeczowy Gminy w postaci udostępniania sal lekcyjnych. W związku z tym, pozostały koszt kursów organizowanych w ramach Projektu zostanie pokryty z uzyskanego dofinansowania. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, niektóre z kursów zawodowych oraz wizyt zawodoznawczych dla Uczniów będących Uczestnikami Projektu będą odbywać się za odpłatnością. Wkład własny Uczniów wynosić będzie ok. 1,22% wartości kursu. W ramach pozostałych form wsparcia Uczestnicy Projektu nie będą ponosić odpłatności.

Zatem należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie ma wpływ na to, że uczniowie i nauczyciele Szkoły (Uczestnicy Projektu) nie będą ponosić w ramach Projektu żadnej odpłatności, czy też będą ponosili odpłatność w wysokości 1,22% za niektóre z kursów zawodowych oraz wizyt zawodoznawczych dla Uczniów. Natomiast w normalnych warunkach rynkowych musieliby zapłacić cenę za usługi w wysokości co najmniej równej wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem. To właśnie dzięki dofinansowaniu Uczestnicy Projektu biorą w nim udział bezpłatnie, czy za minimalną odpłatnością. Wobec tego otrzymana dotacja stanowi pokrycie w całości lub w części ceny świadczonych usług, będąc w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z wartością danego świadczenia. Dofinansowanie to bezpośrednio zatem kształtuje cenę usługi określoną przez Wnioskodawcę (tj. pozwala na bezpłatne organizowanie ww. wydarzeń dla ich odbiorców, lub też na odpłatnością w wysokości 1,22% wartości niektórych kursów zawodowych oraz wizyt zawodoznawczych) i ma charakter cenotwórczy.

Tym samym, otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację ww. usług ma bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, a zatem stanowi zapłatę otrzymaną od osoby trzeciej. W konsekwencji, ww. dofinansowanie stanowi podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Odnosząc się natomiast do pozostałych działań realizowanych w ramach Projektu należy zauważyć, że - jak wynika z uzupełnienia do wniosku - sprzęt i materiały dydaktyczne, narzędzia TIK nie zostaną zużyte w ramach realizacji Projektu. Po zakończeniu Projektu sprzęt, materiały dydaktyczne oraz narzędzia TIK, pozostaną własnością Wnioskodawcy i będą one wykorzystywane w dalszym ciągu przez Szkołę, biorącą udział w Projekcie.

Po zakończeniu realizacji Projektu sprzęt, narzędzia TIK i materiały dydaktyczne będą wykorzystywane przez kolejne roczniki uczniów Szkoły.

Natomiast w odniesieniu do promocji projektu Gmina wskazała, że promocja Projektu będzie zgodna z zasadami promocji i oznakowania projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tych zasad nie istnieje jeden obowiązkowy, z góry określony zestaw działań Informacyjno-promocyjnych, które Gmina musi zrealizować. Obowiązkowo jednak Gmina będzie oznaczać dokumenty dotyczące Projektu, a także wszelkie dokumenty i materiały przeznaczone dla Uczestników Projektu, jak również miejsce realizacji Projektu. Odpowiednia informacja o Projekcie znajdzie się również na stronie internetowej. Promocja jest działaniem obowiązkowym w Projektach dofinansowywanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Obowiązek ten wynika z faktu, że wszyscy obywatele Unii Europejskiej mają prawo wiedzieć, w jaki sposób wydawane są środki publiczne. Dlatego też instytucja dofinansowująca wymaga informowania opinii publicznej, uczestników i odbiorców projektów o tym, że dane przedsięwzięcie było możliwe do zrealizowania między innymi dzięki unijnej pomocy finansowej. Gmina wskazała, że promocja Projektu będzie skierowana do wszystkich podmiotów i obywateli Unii Europejskiej oraz będzie mieć na celu poinformowanie ich o fakcie realizacji Projektu oraz jego finansowaniu z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zatem podkreślenia wymaga, że w odniesieniu do zakupu sprzętu i materiałów dydaktycznych, narzędzi TIK oraz promocji Projektu nie wystąpią skonkretyzowane świadczenia, które będą wykonane między dwiema stronami - Gminą, a Uczestnikami Projektu, bowiem sprzęt i materiały dydaktyczne nie zostaną zużyte przez konkretnego Uczestnika Projektu, natomiast promocja Projektu będzie skierowana do wszystkich podmiotów i obywateli Unii Europejskiej. W konsekwencji, zakup sprzętu, materiałów dydaktycznych i narządzi TIK oraz promocji Projektu nie wiąże się ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług na rzecz konkretnego odbiorcy i nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych na rzecz konkretnego odbiorcy, a tym samym nie będzie w tej części stanowić elementu podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie będzie zatem podlegała opodatkowaniu część dofinansowania dotycząca zakupu sprzętu, materiałów dydaktycznych i narzędzi TIK oraz promocji Projektu, która nie będzie powiązana w sposób bezpośredni z konkretnymi odbiorcami.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że w zakresie, w jakim otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie jest przeznaczone na zakup sprzętu, materiałów dydaktycznych i narządzi TIK oraz promocję Projektu, nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz Uczestnika, a tym samym nie będzie w tej części stanowić elementu podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stwierdzić należy, że część przedmiotowej dotacji przeznaczona na usługi świadczone na rzecz uczniów i nauczycieli, tj. Uczestników Projektu, będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość tych świadczeń i będzie zwiększać podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie będzie natomiast podlegała opodatkowaniu ta część dofinansowania, która nie ma bezpośredniego związku ze świadczeniem realizowanym na rzecz skonkretyzowanych odbiorców - dotyczy to zakupu sprzętu, materiałów dydaktycznych i narządzi TIK oraz promocji Projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 całościowo należało ocenić jako nieprawidłowe, ponieważ nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę we wniosku wyroków sądów administracyjnych tut. Organ wyjaśnia, że wskazane wyroki zostały potraktowane jako element argumentacji Wnioskodawcy, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnej sprawy i co do zasady wiążą one stronę postępowania w konkretnych, indywidualnych sprawach, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Informuje się ponadto, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania na realizację Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, w przypadku uznania stanowiska Gminy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, czy otrzymane przez Gminę dofinansowanie na realizację Projektu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz wskazania, w przypadku uznania stanowiska Gminy w zakresie pytania nr 2 za nieprawidłowe, czy Gmina będzie uprawniona do odliczenia VAT od wydatków poniesionych na realizację Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 3), zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia z dnia 27 lutego 2020 r. nr 0112-KDIL4.4012.545.2019.1.HW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl