0112-KDIL4.4012.485.2017.2.JKU - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.485.2017.2.JKU Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2017 r. (data wpływu 26 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 listopada 2017 r. (data wpływu 24 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami dotyczącymi projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego". Wniosek został uzupełniony w dniu 24 listopada 2017 r. o przeformułowanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego tak, aby korespondowało ono z przeformułowanym przez Wnioskodawcę pytaniem oraz prawidłowo złożony podpis pod wnioskiem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z przeznaczeniem na otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego (projekt pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego). Projekt obejmuje realizację robót budowlanych oraz zakup nowoczesnego sprzętu medycznego. Majątek pozyskany w ramach projektu w całości służyć będzie udzielaniu usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywanych w ramach działalności leczniczej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi takie są zwolnione od VAT. Tym samym zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Szpital jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ale tylko w wyodrębnionej części działalności gospodarczej, a mianowicie odprowadzany jest podatek od dzierżaw, sterylizacji, itp. (z tytułu działalności niemedycznej na rzecz innych podmiotów oraz osób fizycznych). Z tytułu działalności medycznej Szpital jest zwolniony od podatku od towarów i usług zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Udział sprzedaży opodatkowanej ustalony zgodnie z zapisami art. 90 ust. 3 ww. ustawy w roku 2016 wyniósł 0,6%.

W związku z powyższym podatek od towarów i usług związany z zakupami w ramach omawianego projektu unijnego został przez Szpital w całości zakwalifikowany jako koszt kwalifikowalny, ponieważ nie ma możliwości odzyskania jakiejkolwiek jego części.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 20 listopada 2017 r.)

Czy Szpitalowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług naliczonego w związku z zakupami w ramach projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego"?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu z dnia 20 listopada 2017 r.), Szpitalowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami w ramach projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego" ponieważ nie będą one miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Projekt obejmuje realizację robót budowlanych oraz zakup sprzętu medycznego. Majątek pozyskany w ramach projektu w całości służyć będzie udzielaniu usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywanych w ramach działalności leczniczej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi takie są zwolnione od VAT. Tym samym zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Szpital otrzyma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z przeznaczeniem na otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego (projekt pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego"). Projekt obejmuje realizację robót budowlanych oraz zakup nowoczesnego sprzętu medycznego. Majątek pozyskany w ramach projektu w całości służyć będzie udzielaniu usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywanych w ramach działalności leczniczej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi takie są zwolnione od VAT. Tym samym zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Szpital jest podatnikiem podatku od towarów i usług, ale tylko w wyodrębnionej części działalności gospodarczej, a mianowicie odprowadzany jest podatek od dzierżaw, sterylizacji, itp. (z tytułu działalności niemedycznej na rzecz innych podmiotów oraz osób fizycznych). Z tytułu działalności medycznej Szpital jest zwolniony od podatku od towarów i usług zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Udział sprzedaży opodatkowanej ustalony zgodnie z zapisami art. 90 ust. 3 ww. ustawy w roku 2016 wyniósł 0,6%. W związku z powyższym podatek od towarów i usług związany z zakupami w ramach omawianego projektu unijnego został przez Szpital w całości zakwalifikowany jako koszt kwalifikowalny, ponieważ nie ma możliwości odzyskania jakiejkolwiek jego części.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Szpitalowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług naliczonego w związku z zakupami w ramach projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - wydatki ponoszone przez Zainteresowanego w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy), a tym samym zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami w ramach projektu pn. "Poprawa dostępności oraz jakości usług rehabilitacji leczniczej w województwie - otwarcie nowoczesnego ośrodka rehabilitacyjnego".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, że wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl