0112-KDIL4.4012.483.2018.1.JK - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.483.2018.1.JK Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2018 r. (data wpływu 31 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia (dalej również Wnioskodawca) w styczniu 2018 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)" za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania (...) do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach projektu zostanie przeprowadzony remont zabytkowej kapliczki słupowej.

Kapliczka posadowiona jest w pasie drogi powiatowej (na środku skrzyżowania) naprzeciw kościoła i została Parafii użyczona w celu realizacji projektu oraz na okres trwałości projektu. Remont będzie polegał na odkryciu fundamentów, wykonaniu tynków renowacyjnych, usunięciu z muru odpadającego tynku, odgrzybieniu i oczyszczeniu cegły, wykonaniu izolacji poziomej, wykonaniu tynków renowacyjnych, wzmocnieniu gzymsu okapowego, naprawie pokrycia dachowego z blachy oraz naprawie ogrodzenia.

W czerwcu 2018 r. podpisano Umowę o powierzenie grantu na realizację projektu w ramach działania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW 2014-2020 w zakresie Zachowania dziedzictwa lokalnego, pomiędzy Lokalną Grupą Działania a Parafią.

Operacja, polegająca na remoncie zabytkowej kapliczki słupowej z roku 1848 upamiętniającej zniesienie pańszczyzny, ma na celu przywrócenie jej dawnej świetności. Odnowienie kapliczki przyczyni się do rewitalizacji społecznej na obszarze LSR. Realizacja zadania, czyli udostępnienie odnowionej kapliczki mieszkańcom (...) oraz wszystkim tym, którzy będą podziwiać jej piękno, pozwoli im na zaprezentowanie dawnych tradycji i zwyczajów w ciekawszy, bardziej wiarygodny sposób. Realizacja zadania wpłynie więc na poprawę i promowanie dziedzictwa kulturowego obszaru LGD.

Wartość zadania wyniesie 14.867,59 zł i są to w całości koszty robót budowlanych, w 100% dofinansowane ze środków PROW 2014-2020. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to listopad 2018 r.

Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Faktury dokumentujące wykonanie robót budowlanych wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Wyremontowana kapliczka nie będzie wykorzystywana przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Parafia nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, a wyremontowana kapliczka będzie udostępniana bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń - nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanej inwestycji w żaden sposób.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z powyższym Parafia (...) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)" współfinansowanego ze środków PROW 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia (...) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)" współfinansowanego ze środków PROW 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia w styczniu 2018 r. złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)" za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania (...) do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach projektu zostanie przeprowadzony remont zabytkowej kapliczki słupowej.

Kapliczka posadowiona jest w pasie drogi powiatowej (na środku skrzyżowania) naprzeciw kościoła i została Parafii użyczona w celu realizacji projektu oraz na okres trwałości projektu. Remont będzie polegał na odkryciu fundamentów, wykonaniu tynków renowacyjnych, usunięciu z muru odpadającego tynku, odgrzybieniu i oczyszczeniu cegły, wykonaniu izolacji poziomej, wykonaniu tynków renowacyjnych, wzmocnieniu gzymsu okapowego, naprawie pokrycia dachowego z blachy oraz naprawie ogrodzenia.

W czerwcu 2018 r. podpisano Umowę o powierzenie grantu na realizację projektu w ramach działania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego PROW 2014-2020 w zakresie Zachowania dziedzictwa lokalnego, pomiędzy Lokalną Grupą Działania a Parafią.

Operacja, polegająca na remoncie zabytkowej kapliczki słupowej z roku 1848 upamiętniającej zniesienie pańszczyzny, ma na celu przywrócenie jej dawnej świetności. Odnowienie kapliczki przyczyni się do rewitalizacji społecznej na obszarze LSR. Realizacja zadania, czyli udostępnienie odnowionej kapliczki mieszkańcom (...) oraz wszystkim tym, którzy będą podziwiać jej piękno, pozwoli im na zaprezentowanie dawnych tradycji i zwyczajów w ciekawszy, bardziej wiarygodny sposób. Realizacja zadania wpłynie więc na poprawę i promowanie dziedzictwa kulturowego obszaru LGD.

Wartość zadania wyniesie 14.867,59 zł i są to w całości koszty robót budowlanych, w 100% dofinansowane ze środków PROW 2014-2020. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to listopad 2018 r.

Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Faktury dokumentujące wykonanie robót budowlanych wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Wyremontowana kapliczka nie będzie wykorzystywana przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Parafia nie prowadzi i nie zamierza prowadzić żadnej działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, a wyremontowana kapliczka będzie udostępniana bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń - nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanej inwestycji w żaden sposób.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia, czy Parafia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy - Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. Ponadto wyremontowana kapliczka nie będzie wykorzystywana przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Parafia nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Renowacja kapliczki (...)" współfinansowanego ze środków PROW 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl