0112-KDIL4.4012.422.2018.1.AR - Ustalenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pt. "Informatyzacja i rozwój usług elektronicznych w Szpitalu".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.422.2018.1.AR Ustalenie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pt. "Informatyzacja i rozwój usług elektronicznych w Szpitalu".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2018 r. (data wpływu 2 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pt. "Informatyzacja i rozwój usług elektronicznych w Szpitalu (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pt. "Informatyzacja i rozwój usług elektronicznych w Szpitalu (...)".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Aktualnie Szpital (dalej również: "Wnioskodawca") realizuje projekt unijny pt. "Informatyzacja i rozwój usług elektronicznych w Szpitalu (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś. Priorytetowa 2 Cyfrowe (...), Działanie 2.1 Cyfrowe (...), współfinansowanego w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt swoim zakresem obejmuje następujące działania: zakup systemów teleinformatycznych, usługi informatyczne, szkolenie pracowników, urządzenia komputerowe, opracowanie studium wykonalności oraz zarządzanie projektem.

W ramach realizacji niniejszego zadania inwestycyjnego Szpital jest obciążany fakturami VAT w kwotach brutto wraz z naliczonym podatkiem VAT.

Realizacja niniejszego projektu ma na celu poprawę jakości udzielania usług medycznych, jest ściśle związany z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W ramach realizacji niniejszego zadania inwestycyjnego Szpital w ogóle nie odlicza podatku naliczonego VAT w składanych przez siebie deklaracjach podatkowych VAT-7 do Urzędu Skarbowego.

Szpital jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Szpital wykorzystuje efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane są przez Szpital do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu są wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do czynności zwolnionych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji zadania inwestycyjnego opisanego szczegółowo w pkt 74 (stanie faktycznym), Szpital ma możliwość odliczenia (w ogóle) podatku VAT naliczonego zawartego w otrzymanych fakturach VAT (brutto - na kwoty brutto) z podatku należnego w deklaracjach VAT-7?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizacji zadania inwestycyjnego opisanego szczegółowo w pkt 74, Szpital nie będzie mógł odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT (naliczonego), gdyż inwestycja ta związana jest ściśle ze sprzedażą zwolnioną (udzielaniem usług medycznych, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie stanu zdrowia).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Szpital nie będzie mógł odliczać podatku naliczonego zawartego w poniesionych nakładach inwestycyjnych, jak również w planowanych do poniesienia nakładach inwestycyjnych w kolejnych etapach realizacji tego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt unijny pt. "Informatyzacja i rozwój usług elektronicznych w Szpitalu (...)".

Projekt swoim zakresem obejmuje następujące działania: zakup systemów teleinformatycznych, usługi informatyczne, szkolenie pracowników, urządzenia komputerowe, opracowanie studium wykonalności oraz zarządzanie projektem.

W ramach realizacji niniejszego zadania inwestycyjnego Szpital jest obciążany fakturami VAT w kwotach brutto wraz z naliczonym podatkiem VAT.

Realizacja niniejszego projektu ma na celu poprawę jakości udzielania usług medycznych, jest ściśle związany z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracania i poprawie zdrowia.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu wykorzystywane są przez Szpital do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu są wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do czynności zwolnionych.

W związku z powyższym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację przedmiotowego zadania inwestycyjnego.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że "Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu są wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do czynności zwolnionych", a więc nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania.

Podsumowując, Szpital nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania inwestycyjnego pt. "Informatyzacja i rozwój usług elektronicznych w Szpitalu (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl