0112-KDIL4.4012.410.2019.2.NK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.410.2019.2.NK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2019 r. (data wpływu 4 września 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2019 r. (data wpływu 21 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży wydzielonej działki nr 1/4 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży wydzielonej działki nr 1/4. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 18 października 2019 r. (data wpływu 21 października 2019 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej, działki o łącznej powierzchni 0,85 ha. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka ta jest użytkiem rolnym w klasie VI (powierzchnia 0,79 ha) oraz użytkiem rolno-budowlanym w klasie VI (powierzchnia 0,06 ha). Na działce tej znajduje się stary budynek mieszkalny wybudowany około 70 lat temu i od dawna nie zamieszkany. Wnioskodawca nabył przedmiotową działkę 29 kwietnia 2016 r. i nie dokonywał żadnych ulepszeń budynku znajdującego się na działce. Wnioskodawca zamierza wydzielić z tej działki część około 0,30 ha w celu sprzedaży tej wydzielonej części działki firmie zarejestrowanej w KRS. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

W związku z niedotrzymaniem 7-dniowego terminu odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca ponawia wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniając opis zdarzenia przyszłego, będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca przedstawia opis zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem wniosku, jednocześnie korygując zaistniałe zdarzenia (działka na sprzedaż została już wydzielona).

Powierzchnia działki o nr 1/2 (o powierzchni 0,85 ha) w wyniku ponownego jej obliczenia przez geodetę, przy zastosowaniu nowoczesnych technik obliczeniowych uległa aktualizacji w ewidencji gruntów do powierzchni 0,8611 ha.

Informacje Zainteresowany przedstawia w odniesieniu do otrzymanego wezwania.

* Ad 1

Działkę o łącznej powierzchni 0,8611 ha (oznaczenie geodezyjne - Gmina, nr dz. 1/2, użytek gruntowy R - 0,7291 ha i BR-R - 0,1320 ha) podzielono na dwie działki:

a.

działkę o powierzchni 0,5625 ha (oznaczenie geodezyjne - Gmina, nr dz. 1/3, użytek gruntowy R - 0,4333 ha i BR-R - 0,1292 ha) oraz

b.

działkę o powierzchni 0,2986 ha (oznaczenie geodezyjne - Gmina, nr dz. 1/4, użytek gruntowy R - 0,2958 ha i BR-R - 0,0028 ha). Działka o nr 1/4 jest przeznaczona na sprzedaż.

* Ad 2

Do wyżej wymienionych działek, tj. nr 1/2 i powstałej z podziału 1/3 i 1/4 nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego.

* Ad 3

a.

działka przeznaczona na sprzedaż o nr 1/4 o powierzchni dokładnej 0,2986 ha, posiada podział na następujące: użytek gruntowy R - 0,2958 ha i BR-R - 0,0028 ha. Na niewielkiej części wymienionej działki posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny przeznaczony do rozbiórki. Symbol PKOB to 1110. W załączeniu mapa graficzna przedstawiająca sytuację.

b.

budynek na wydzielonej działce jest trwale związany z gruntem;

c.

budynek został oddany do użytkowania w roku 1955, a przebudowany w roku 1975;

d.

budynek był zasiedlony w roku 1955 i nie był używany do prowadzenia działalności gospodarczej.

* Ad 4

Przedmiotowy grunt w części był wykorzystywany do działalności rolniczej:

a.

rodzaj prowadzonej działalności rolniczej to produkcja roślinna;

b.

prowadzona od roku 2017 do nadal;

c. Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym;

d. Zainteresowany nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na tym gruncie;

e. Wnioskodawca z tytuł tej działalności rolniczej nie był kiedykolwiek podatnikiem VAT czynnym;

f. Zainteresowany nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych opodatkowanych podatkiem VAT.

* Ad 5

Nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem podziału była, jest i będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywana od chwili wejścia w jej posiadanie do chwili sprzedaży w sposób rolniczy, tj. na tej nieruchomości znajduje się łąka.

* Ad 6

Wnioskodawca udostępniał nieruchomość będącą przedmiotem podziału na rzecz podmiotów trzecich, tj. Z S.A. Na podstawie umowy dzierżawy, która była umową odpłatną. Umowa zawarta na trzy miesiące, tj. od xx października 2018 r. do xx stycznia 2019 r.

* Ad 7

Wnioskodawca nie udostępniał/nie udostępnia/i nie będzie udostępniał po podziale nieruchomości na rzecz podmiotów trzecich.

* Ad 8

Działka będąca przedmiotem sprzedaży nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

* Ad 9

Dla działki będącej przedmiotem podziału została do momentu jej sprzedaży wydana decyzja o warunkach zabudowy:

a.

decyzja ta została wydana w dniu xx lutego 2019 r.;

b.

wydana decyzja określa przeznaczenie działki jako budowa budynku handlowo usługowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą, w tym miejsca parkingowe oraz bilbord reklamowy;

c.

wydanie decyzji o warunkach zabudowy nastąpiło z inicjatywy - na wniosek i rzecz Z S.A.

* Ad 10

Działka będąca przedmiotem wniosku ma dostęp do drogi publicznej.

* Ad 11

Działka będąca przedmiotem wniosku ma dostęp do drogi publicznej.

* Ad 12

W stosunku do działki mającej być przedmiotem planowanej sprzedaży, Wnioskodawca nie podejmował/nie podejmuje/nie będzie podejmował jakichkolwiek działań w celu jej uatrakcyjnienia.

* Ad 13

Do Wnioskodawcy zgłosił się przedstawiciel firmy ogólnopolskiej z propozycją nabycia części działki. Wnioskodawca nie zabiegał i nie poszukiwał ewentualnego nabywcy.

* Ad 14

Wnioskodawca nie ogłaszał w żaden dostępny sposób chęci sprzedaży działki. Nie podejmował żadnych działań marketingowych w tym kierunku.

* Ad 15

Wnioskodawca posiada inne nieruchomości, jednak nie planuje ich sprzedaży.

* Ad 16

Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości.

* Ad 17

Wnioskodawca podpisał z nabywcą - firmą zarejestrowaną w KRS - przedwstępną umowę sprzedaży wydzielonej działki będącej przedmiotem wniosku.

* Ad 18

Postanowienia umowy przedwstępnej:

a.

stawający oświadcza, że zobowiązuje się sprzedać z majątku osobistego Spółce "Z" Spółka Akcyjna, w stanie wolnym od jakichkolwiek obciążeń, roszczeń, praw osób trzecich i hipotek, prawo własności do działki ewidencyjnej o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych) oznaczonej literami ABCD na planie stanowiącym załącznik, która powstanie w wyniku podziału działki ewidencyjnej numer 1/2 o obszarze 8.500,00 m2 (osiem tysięcy pięćset metrów kwadratowych), stanowiącej Nieruchomość, za cenę 100,00 zł (sto złotych) za 1,00 m2 (jeden metr kwadratowy) powierzchni wydzielonej działki ewidencyjnej plus ewentualny podatek od towarów i usług VAT w obowiązującej stawce jeżeli na dzień zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży będzie on wymagalny,

b.

"niezwłocznie, tj. w terminie 14 (czternastu) dni po spełnieniu się wymienionych warunków, najpóźniej do dnia xx xx dwa tysiące dziewiętnastego roku (xx-xx-2019 r.), zaś »Z« Spółka akcyjna oświadcza, że reprezentowana przez nią Spółka prawo własności do nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych) oznaczoną literami ABCD na planie stanowiącym załącznik, która powstanie w wyniku podziału działki ewidencyjnej numer 1/2 o obszarze 8.500,00 m2 (osiem tysięcy pięćset metrów kwadratowych), stanowiącej Nieruchomość, pod opisanymi warunkami, za opisaną cenę i w wyżej opisanym terminie zobowiązuje się kupić".

* Ad 19

W wyżej wymienionej umowie przedwstępnej zostały zawarte warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia umowy sprzedaży, przenoszące własność działki na nabywcę.

Zawarte warunki to:

a.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o warunkach zabudowy, z której będzie wynikać możliwość zabudowania nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, obiektami zgodnie z planami inwestycyjnymi Kupującej, w tym obiektem handlowym o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 600,00 m2 (sześćset metrów kwadratowych);

b.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na budowę, z której będzie wynikać możliwość zabudowania nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, obiektami zgodnie z planami inwestycyjnymi Kupującej, w tym obiektem handlowym o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 600,00 m2 (sześćset metrów kwadratowych);

c.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę budowli i budynków posadowionych na Nieruchomości;

d.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji wydanej przez właściwy organ o pozwoleniu na budowę wjazdu na nieruchomość gruntową stanowiącą działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, według koncepcji Kupującej na zasadzie prawo-i lewoskrętu dla pojazdów o masie powyżej 25,00 t (dwadzieścia pięć ton), bez konieczności przebudowy układu drogowego;

e.

uzyskanie pozwolenia na wycięcie drzew w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej, obejmującego zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych lub wycięcia drzew kosztem i staraniem Sprzedających w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej;

f.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej oraz wykonalnej decyzji na wycinkę drzew kolidujących z zakresem przebudowy pasa drogowego, określonym przez zarządcę drogi obejmującej zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych;

g.

niestwierdzenie ponadnormatywnego zanieczyszczenia nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, skutkującego koniecznością rekultywacji;

h.

potwierdzenie badaniami geotechnicznymi możliwości posadowienia na nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999.00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, budynków przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych;

i.

uzyskanie przez Kupującą warunków technicznych przyłączy - kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego zgodnie z koncepcją Kupującej, pozwalających na realizację planowanej inwestycji w okresie 6 (sześciu) miesięcy od dnia zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży;

j.

dokonanie podziału geodezyjnego Nieruchomości - zgodnie z załącznikiem - oraz uzyskanie i przedłożenie mapy z projektem podziału tej nieruchomości gruntowej - zaewidencjonowanej przez właściwy organ/urząd - opatrzonej klauzulą, iż stanowi podstawę do wpisu w księdze wieczystej;

k.

wydanie przez właściwy organ/urząd prawomocnej ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział Nieruchomości z klauzulą ostateczności, jeżeli taka decyzja będzie wymagana na podstawie przepisów prawa;

I.

wydanie przez właściwy organ/urząd wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej obejmujących działki ewidencyjne powstałe w wyniku podziału Nieruchomości - opatrzone klauzulami, iż stanowią podstawę do wpisu w księdze wieczystej;

m.

założenie księgi wieczystej dla nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900.00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2,999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości;

n.

uzyskanie pozytywnej promesy na sprzedaż alkoholu powyżej 4,50% (cztery i pięć dziesiątych procenta), zgodnie z uchwałą w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy;

o.

przedłożenie zaświadczenia, że w budynku położonym na nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, żadna osoba nie jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy.

* Ad 20

Wnioskodawca udzielił nabywcy - przedstawicielom firmy zarejestrowanej w KRS - pełnomocnictwa w celu wystąpienia w jego imieniu, a dotyczącego nieruchomości będącej przedmiotem podziału.

Zakres udzielonego pełnomocnictwa:

a.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw, do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej oraz do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń w szczególności składania wniosków oraz odbioru wymaganych decyzji i postanowień, w zakresie wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na budowę, uzyskanie zgód, opinii itp. oraz udostępnia Kupującej Nieruchomość celem przeprowadzenia badań gruntu;

b.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę budowli i budynków posadowionych na Nieruchomości, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru;

c.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem decyzji na lokalizację zjazdu publicznego, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru;

d.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do uzyskania pozwolenia na wycięcie drzew w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej, obejmującego zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych lub wycięcia drzew kosztem i staraniem Sprzedającego w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej;

e.

pełnomocnictw do uzyskania pozwolenia na wycinkę drzew kolidujących z zakresem przebudowy pasa drogowego, określonym przez zarządcę drogi obejmującej zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych;

f.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem na terenie Nieruchomości lub nieruchomościach gruntowych powstałych w wyniku jej podziału warunków technicznych dotyczących przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznej, w szczególności do złożenia wniosków o wydanie przedmiotowych warunków oraz ich odbioru;

g.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z podziałem Nieruchomości zgodnie z planem stanowiącym załącznik, w szczególności do złożenia do właściwych organów/urzędów/sądów i podpisania wniosków o wydanie dokumentów i do ich odbioru.

Ponadto z pisma z dnia 18 października 2019 r. - stanowiącego uzupełnienie do wniosku - wynika, że:

1. Użyte przez Wnioskodawcę w opisie sprawy sformułowanie "Na niewielkiej części wymienionej działki posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny" oznacza, że na działce nr 1/4, która jest przeznaczona do sprzedaży, znajdują się 4 metry kwadratowe powierzchni budynku mieszkalnego. Jednocześnie na działce nr 1/3 znajdują się 62 metry kwadratowe budynku mieszkalnego. Budynek mieszkalny jednorodzinny łącznie zajmuje powierzchnię 66 metrów kwadratowych i zlokalizowany jest na działkach 1/3 i 1/4. Na działce 1/4 znajduję się również łąka i kilkanaście drzew owocowych - jabłonie.

2. Przedmiotem planowanej sprzedaży jest nieruchomość gruntowa.

3. Prace rozbiórkowe mające na celu wyburzenie posadowionego na działkach nr 1/3 i 1/4 budynku mieszkalnego jednorodzinnego zostaną przeprowadzone w ciągu 30 dni od dnia podpisania aktu notarialnego sprzedaży. W dniu 3 października 2019 r. do Starostwa Powiatowego został złożony wniosek o pozwolenie na rozbiórkę:

a.

dziennik rozbiórki zostanie założony,

b.

tablica informacyjna oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia na budowie lub rozbiórce zostaną umieszczone,

c.

teren budowy (rozbiórki) zostanie odpowiednio zabezpieczony.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w związku ze zbyciem opisanej części działki korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku ze zbyciem nieruchomości gruntowej wydzielonej z przedmiotowej działki Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, "podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

"Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem natomiast takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem w kwestii opodatkowania VAT sprzedaży działki istotne jest, czy sprzedający w celu dokonania sprzedaży gruntów podjął/podejmie aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania zbywcy nieruchomości za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie - zdaniem Trybunału - okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Co istotne - jak wskazał TSUE - dla uznania, że czynność sprzedaży działek następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym nie ma znaczenia fakt, że podmiot dokonujący dostawy jest "rolnikiem ryczałtowym". Według TSUE sprzedaż działek przekształconych z rolnych na budowlane nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli następuje w ramach zarządzania majątkiem prywatnym. Trybunał orzekł, że "osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu prawa UE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby".

Inaczej jest natomiast - jak wyjaśnił Trybunał - w przypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W rozumieniu powyższych twierdzeń pomóc mogą zapisy orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego, formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie "majątku prywatnego" nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. "Majątek prywatny" to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być, np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości gruntowej, działki o łącznej powierzchni 0,85 ha. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka ta jest użytkiem rolnym w klasie VI (powierzchnia 0,79 ha) oraz użytkiem rolno budowlanym w klasie VI (powierzchnia 0,06 ha). Na działce tej znajduje się stary budynek mieszkalny wybudowany około 70 lat temu i od dawna nie zamieszkany. Wnioskodawca nabył przedmiotową działkę 29 kwietnia 2016 r. i nie dokonywał żadnych ulepszeń budynku znajdującego się na działce. Wnioskodawca zamierza wydzielić z tej działki część około 0,30 ha w celu sprzedaży tej wydzielonej części działki firmie zarejestrowanej w KRS. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Działka na sprzedaż została już wydzielona. Powierzchnia działki o nr 1/2 (o powierzchni 0,85 ha) w wyniku ponownego jej obliczenia przez geodetę, przy zastosowaniu nowoczesnych technik obliczeniowych uległa aktualizacji w ewidencji gruntów do powierzchni 0,8611 ha.

Działkę o łącznej powierzchni 0,8611 ha (nr dz. 1/2, użytek gruntowy R - 0,7291 ha i BR-R - 0,1320 ha) podzielono na dwie działki:

a.

działkę o powierzchni 0,5625 ha (nr dz. 1/3, użytek gruntowy R - 0,4333 ha i BR-R - 0,1292 ha) oraz

b.

działkę o powierzchni 0,2986 ha (nr dz. 1/4, użytek gruntowy R - 0,2958 ha i BR-R - 0,0028 ha). Działka o nr 1/4 jest przeznaczona na sprzedaż.

Do wyżej wymienionych działek, tj. nr 1/2 i powstałej z podziału 1/3 i 1/4 nie ma uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego. Działka przeznaczona na sprzedaż o nr 1/4 o powierzchni dokładnej 0,2986 ha, posiada podział na następujące: użytek gruntowy R - 0,2958 ha i BR-R - 0,0028 ha. Na niewielkiej części wymienionej działki posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny przeznaczony do rozbiórki. Symbol PKOB to 1110. Budynek na wydzielonej działce jest trwale związany z gruntem. Budynek został oddany do użytkowania w roku 1955, a przebudowany w roku 1975. Budynek był zasiedlony w roku 1955 i nie był używany do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotowy grunt w części był wykorzystywany do działalności rolniczej:

a.

rodzaj prowadzonej działalności rolniczej to produkcja roślinna;

b.

prowadzona od roku 2017 do nadal;

c. Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym;

d. Zainteresowany nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonej na tym gruncie;

e. Wnioskodawca z tytuł tej działalności rolniczej nie był kiedykolwiek podatnikiem VAT czynnym;

f. Zainteresowany nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych opodatkowanych podatkiem VAT.

Nieruchomość gruntowa będąca przedmiotem podziału była, jest i będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywana od chwili wejścia w jej posiadanie do chwili sprzedaży w sposób rolniczy, tj. na tej nieruchomości znajduje się łąka. Wnioskodawca udostępniał nieruchomość będącą przedmiotem podziału na rzecz podmiotów trzecich, tj. Z S.A. Na podstawie umowy dzierżawy, która była umową odpłatną. Umowa zawarta na trzy miesiące, tj. od xx października 2018 r. do xx stycznia 2019 r. Wnioskodawca nie udostępniał/nie udostępnia/i nie będzie udostępniał po podziale nieruchomości na rzecz podmiotów trzecich. Działka będąca przedmiotem sprzedaży nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla działki będącej przedmiotem podziału została do momentu jej sprzedaży wydana decyzja o warunkach zabudowy:

a.

decyzja ta została wydana w dniu xx lutego 2019 r.;

b.

wydana decyzja określa przeznaczenie działki jako budowa budynku handlowo usługowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą, w tym miejsca parkingowe oraz bilbord reklamowy;

c.

wydanie decyzji o warunkach zabudowy nastąpiło z inicjatywy - na wniosek i rzecz Z S.A.

Działka będąca przedmiotem wniosku ma dostęp do drogi publicznej. W stosunku do działki mającej być przedmiotem planowanej sprzedaży, Wnioskodawca nie podejmował/nie podejmuje/nie będzie podejmował jakichkolwiek działań w celu jej uatrakcyjnienia. Do Wnioskodawcy zgłosił się przedstawiciel firmy ogólnopolskiej z propozycją nabycia części działki. Wnioskodawca nie zabiegał i nie poszukiwał ewentualnego nabywcy. Wnioskodawca nie ogłaszał w żaden dostępny sposób chęci sprzedaży działki. Nie podejmował żadnych działań marketingowych w tym kierunku. Wnioskodawca posiada inne nieruchomości, jednak nie planuje ich sprzedaży. Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży nieruchomości. Wnioskodawca podpisał z nabywcą - firmą zarejestrowaną w KRS - przedwstępną umowę sprzedaży wydzielonej działki będącej przedmiotem wniosku. Postanowienia umowy przedwstępnej:

1.

stawający Wnioskodawca oświadcza, że zobowiązuje się sprzedać z majątku osobistego Spółce "Z" Spółka Akcyjna, w stanie wolnym od jakichkolwiek obciążeń, roszczeń, praw osób trzecich i hipotek, prawo własności do działki ewidencyjnej o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych) oznaczonej literami ABCD na planie stanowiącym załącznik, która powstanie w wyniku podziału działki ewidencyjnej numer 1/2 o obszarze 8.500,00 m2 (osiem tysięcy pięćset metrów kwadratowych), stanowiącej Nieruchomość, za cenę 100,00 zł (sto złotych) za 1,00 m2 (jeden metr kwadratowy) powierzchni wydzielonej działki ewidencyjnej plus ewentualny podatek od towarów i usług VAT w obowiązującej stawce jeżeli na dzień zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży będzie on wymagalny,

2.

"niezwłocznie, tj. w terminie 14 (czternastu) dni po spełnieniu się wymienionych warunków, najpóźniej do dnia xx xx dwa tysiące dziewiętnastego roku (xx-xx-2019 r.), zaś »Z« Spółka akcyjna oświadcza, że reprezentowana przez nią Spółka prawo własności do nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych) oznaczoną literami ABCD na planie stanowiącym załącznik, która powstanie w wyniku podziału działki ewidencyjnej numer 1/2 (czterysta osiemdziesiąt cztery łamane przez dwa) o obszarze 8.500,00 m2 (osiem tysięcy pięćset metrów kwadratowych), stanowiącej Nieruchomość, pod opisanymi warunkami, za opisaną cenę i w wyżej opisanym terminie zobowiązuje się kupić".

W wyżej wymienionej umowie przedwstępnej zostały zawarte warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia umowy sprzedaży, przenoszące własność działki na nabywcę. Zawarte warunki to:

1.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o warunkach zabudowy, z której będzie wynikać możliwość zabudowania nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, obiektami zgodnie z planami inwestycyjnymi Kupującej, w tym obiektem handlowym o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 600,00 m2 (sześćset metrów kwadratowych);

2.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na budowę, z której będzie wynikać możliwość zabudowania nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, obiektami zgodnie z planami inwestycyjnymi Kupującej, w tym obiektem handlowym o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 600,00 m2 (sześćset metrów kwadratowych);

3.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę budowli i budynków posadowionych na Nieruchomości;

4.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji wydanej przez właściwy organ o pozwoleniu na budowę wjazdu na nieruchomość gruntową stanowiącą działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, według koncepcji Kupującej na zasadzie prawo-i lewoskrętu dla pojazdów o masie powyżej 25,00 t (dwadzieścia pięć ton), bez konieczności przebudowy układu drogowego;

5.

uzyskanie pozwolenia na wycięcie drzew w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej, obejmującego zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych lub wycięcia drzew kosztem i staraniem Sprzedających w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej;

6.

uzyskanie przez Kupującą prawomocnej, ostatecznej oraz wykonalnej decyzji na wycinkę drzew kolidujących z zakresem przebudowy pasa drogowego, określonym przez zarządcę drogi obejmującej zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych;

7.

niestwierdzenie ponadnormatywnego zanieczyszczenia nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, skutkującego koniecznością rekultywacji;

8.

potwierdzenie badaniami geotechnicznymi możliwości posadowienia na nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999.00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, budynków przy zastosowaniu tradycyjnych technologii budowlanych;

9.

uzyskanie przez Kupującą warunków technicznych przyłączy - kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego zgodnie z koncepcją Kupującej, pozwalających na realizację planowanej inwestycji w okresie 6 (sześciu) miesięcy od dnia zawarcia przyrzeczonej umowy sprzedaży;

10.

dokonanie podziału geodezyjnego Nieruchomości - zgodnie z załącznikiem - oraz uzyskanie i przedłożenie mapy z projektem podziału tej nieruchomości gruntowej - zaewidencjonowanej przez właściwy organ/urząd - opatrzonej klauzulą, iż stanowi podstawę do wpisu w księdze wieczystej;

11.

wydanie przez właściwy organ/urząd prawomocnej ostatecznej decyzji zatwierdzającej podział Nieruchomości z klauzulą ostateczności, jeżeli taka decyzja będzie wymagana na podstawie przepisów prawa;

12.

wydanie przez właściwy organ/urząd wypisu z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej obejmujących działki ewidencyjne powstałe w wyniku podziału Nieruchomości - opatrzone klauzulami, iż stanowią podstawę do wpisu w księdze wieczystej;

13.

założenie księgi wieczystej dla nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900.00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2,999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości;

14.

uzyskanie pozytywnej promesy na sprzedaż alkoholu powyżej 4,50% (cztery i pięć dziesiątych procenta), zgodnie z uchwałą w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie Gminy;

15.

przedłożenie zaświadczenia, że w budynku położonym na nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o projektowanym obszarze od około 2.900,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset metrów kwadratowych) do około 2.999,00 m2 (dwa tysiące dziewięćset dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), która powstanie w wyniku podziału Nieruchomości, żadna osoba nie jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy.

Wnioskodawca udzielił nabywcy - przedstawicielom firmy zarejestrowanej w KRS - pełnomocnictwa w celu wystąpienia w jego imieniu, a dotyczącego nieruchomości będącej przedmiotem podziału. Zakres udzielonego pełnomocnictwa:

1.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw, do występowania przed wszelkimi organami administracji publicznej oraz do podejmowania wszelkich działań faktycznych i prawnych, niezbędnych dla uzyskania decyzji i pozwoleń w szczególności składania wniosków oraz odbioru wymaganych decyzji i postanowień, w zakresie wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na budowę, uzyskanie zgód, opinii itp. oraz udostępnia Kupującej Nieruchomość celem przeprowadzenia badań gruntu;

2.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę budowli i budynków posadowionych na Nieruchomości, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru;

3.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem decyzji na lokalizację zjazdu publicznego, w szczególności do złożenia wniosków w celu jej uzyskania oraz odbioru;

4.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do uzyskania pozwolenia na wycięcie drzew w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej, obejmującego zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych lub wycięcia drzew kosztem i staraniem Sprzedającego w zakresie niezbędnym do realizacji zamierzeń inwestycyjnych Kupującej;

5.

pełnomocnictw do uzyskania pozwolenia na wycinkę drzew kolidujących z zakresem przebudowy pasa drogowego, określonym przez zarządcę drogi obejmującej zgodę na dokonanie przez Kupującą odpowiednich nasadzeń zamiennych;

6.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z uzyskaniem na terenie Nieruchomości lub nieruchomościach gruntowych powstałych w wyniku jej podziału warunków technicznych dotyczących przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznej, w szczególności do złożenia wniosków o wydanie przedmiotowych warunków oraz ich odbioru;

7.

pełnomocnictwa z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw do dokonania wszelkich czynności związanych z podziałem Nieruchomości zgodnie z planem stanowiącym załącznik, w szczególności do złożenia do właściwych organów/urzędów/sądów i podpisania wniosków o wydanie dokumentów i do ich odbioru.

Użyte przez Wnioskodawcę w opisie sprawy sformułowanie "Na niewielkiej części wymienionej działki posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny" oznacza, że na działce nr 1/4, która jest przeznaczona do sprzedaży, znajdują się 4 metry kwadratowe powierzchni budynku mieszkalnego. Jednocześnie na działce nr 1/3 znajdują się 62 metry kwadratowe budynku mieszkalnego. Budynek mieszkalny jednorodzinny łącznie zajmuje powierzchnię 66 metrów kwadratowych i zlokalizowany jest na działkach 1/3 i 1/4. Na działce 1/4 znajduję się również łąka i kilkanaście drzew owocowych - jabłonie. Przedmiotem planowanej sprzedaży jest nieruchomość gruntowa. Prace rozbiórkowe mające na celu wyburzenie posadowionego na działkach nr 1/3 i 1/4 budynku mieszkalnego jednorodzinnego zostaną przeprowadzone w ciągu 30 dni od dnia podpisania aktu notarialnego sprzedaży. W dniu 3 października 2019 r. do Starostwa Powiatowego został złożony wniosek o pozwolenie na rozbiórkę:

a.

dziennik rozbiórki zostanie założony,

b.

tablica informacyjna oraz ogłoszenie zawierające dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia na budowie lub rozbiórce zostaną umieszczone,

c.

teren budowy (rozbiórki) zostanie odpowiedni zabezpieczony.

Na tle powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży wydzielonej działki nr 1/4.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów dostawa towarów (w tym nieruchomości gruntowej) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar z jakim została zrealizowana i okoliczności w jakich ją wykonano. Oznacza to, że w niniejszej sprawie należy przeanalizować całokształt działań jakie Wnioskodawca podjął w odniesieniu do działki będącej przedmiotem planowanej sprzedaży.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca udostępniał nieruchomość będącą przedmiotem podziału na rzecz podmiotu trzeciego, tj. Z S.A. Na podstawie umowy dzierżawy, która była umową odpłatną. Umowa zawarta na trzy miesiące, tj. od xx października 2018 r. do xx stycznia 2019 r.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145), zwanej dalej Kodeksem cywilnym, przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

W kontekście niniejszej sprawy, należy zwrócić uwagę na treść zdania drugiego definicji pojęcia "działalność gospodarcza", w której mówi się o wykorzystywaniu m.in. towarów w sposób ciągły do celów zarobkowych. Takie wykorzystywanie towarów ma miejsce poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne (najem, dzierżawa, leasing itp.).

Istota umowy dzierżawy wskazuje, że na jej podstawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem.

Z treści przywołanego wyżej art. 8 ust. 1 ustawy i przedstawionych w tym zakresie objaśnień wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów". Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W konsekwencji, dzierżawa nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że przedmiotowa działka wydzierżawiona stronie Kupującej, na podstawie zawartej umowy, de facto wykorzystywana była przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 Kodeksu cywilnego, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Zatem jak wynika z powyższych przepisów, pełnomocnictwo to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie udzielając kupującemu pełnomocnictwa, czynności wykonane przez niego wywołują skutki bezpośrednio w sferze prawnej Wnioskodawcy. Stroną podejmowanych czynności będzie bowiem Wnioskodawca, a nie nabywca. Nabywca, jako pełnomocnik Wnioskodawcy nie działa przecież we własnym imieniu, lecz w imieniu Wnioskodawcy.

Zatem przedstawiona we wniosku aktywność Wnioskodawcy wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności w odniesieniu do przedmiotowej działki, a zaistniały ciąg zdarzeń wskazuje, że w świetle przepisów w zakresie podatku od towarów i usług Wnioskodawca działa jako podatnik VAT. W świetle powyższego należy wskazać, że Wnioskodawca, w zakresie sprzedaży działki, o której mowa we wniosku, będzie zbywał majątek wykorzystywany de facto w ramach działalności gospodarczej.

Zatem mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz okoliczności analizowanej sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż przez Wnioskodawcę wydzielonej działki gruntowej nr 1/4 wypełniać będzie definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a w związku z jej sprzedażą Wnioskodawca działać będzie jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji sprzedaż przedmiotowej działki podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podkreślić jednak należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że aby stwierdzić czy dostawa nieruchomości będzie opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, czy też będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku, w pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie, czy dana nieruchomość jest gruntem zabudowanym, czy też niezabudowanym.

Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych, wprowadzona do stosowania rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), dokonuje klasyfikacji obiektów budowlanych rozumianych jako konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Natomiast przez budynki rozumie się zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "obiekt budowlany". W tym zakresie należy odnieść się do przepisu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), w myśl którego, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Na mocy art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Ponadto, zgodnie z art. 47 § 1-3 Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

W świetle przepisów Kodeksu cywilnego należy stwierdzić, że budynek co do zasady stanowi część składową gruntu.

Według art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Przytoczony przepis łączy się z art. 191 Kodeksu cywilnego, wyrażającym klasyczną zasadę superficies solo cedit ("własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową").

Wzniesienie budynku w całości na cudzym gruncie ma miejsce z zachowaniem zasady superficies solo cedit. Inaczej przedstawia się status prawny części budynku wzniesionego na własnym (użytkowanym wieczyście) gruncie z przekroczeniem granic sąsiedniego gruntu. W myśl art. 151 Kodeksu cywilnego, jeżeli przy wznoszeniu budynku lub innego urządzenia przekroczono bez winy umyślnej granice sąsiedniego gruntu, właściciel tego gruntu nie może żądać przywrócenia stanu poprzedniego, chyba że bez nieuzasadnionej zwłoki sprzeciwił się przekroczeniu granicy albo że grozi mu niewspółmiernie wielka szkoda. Może on żądać albo stosownego wynagrodzenia w zamian za ustanowienie odpowiedniej służebności gruntowej, albo wykupienia zajętej części gruntu, jak również tej części, która na skutek budowy straciła dla niego znaczenie gospodarcze. Należy zauważyć, że w orzecznictwie Sądu Najwyższego dominuje pogląd, że w takim przypadku właścicielem całego budynku jest inwestor, a właściciel nieruchomości sąsiedniej może żądać - w zależności od spełnienia dalszych przesłanek określonych w art. 151 zd. 1 Kodeksu cywilnego - przywrócenia stanu poprzedniego lub roszczeń przewidzianych w art. 151 zd. 2 Kodeksu cywilnego (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 stycznia 1971 r., sygn. akt I CR 5/71, uchwała Sądu Najwyższego z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt III CZP 9/05, uchwała Sądu Najwyższego z dnia 13 października 2006 r., sygn. akt III CZP 72/06 oraz postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 9 lutego 2007 r., sygn. akt III CZP 159/06).

Jak wynika z powyższego, usytuowanie części budynku na cudzej nieruchomości nie powoduje automatycznie, że część ta staje się częścią składową tej nieruchomości, chociaż jest z nią trwale związana, lecz pozostaje nadal częścią składową całego budynku.

W konsekwencji powyższego w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy jest grunt, na którym usytuowana jest część budynku mieszkalnego znajdującego się na sąsiedniej działce - w świetle ustawy o podatku od towarów i usług - nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania częścią tego budynku jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy może być tylko grunt. W tym przypadku faktem pozostaje jednak to, że przedmiotem dostawy będzie grunt, którego nie można już uznać za teren niezabudowany w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe uznać należy, że w sytuacji, gdy na działce znajduje się fragment budynku mieszkalnego, położonego w granicach nieruchomości sąsiedniej, to planowana sprzedaż przedmiotowej działki powinna być traktowana jako odpłatna dostawa nieruchomości zabudowanej, a Wnioskodawca będzie dokonywał zbycia nieruchomości stanowiącej grunt zabudowany.

W rozpatrywanej sprawie nie będzie miał również zastosowania art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, ponieważ dostawa części budynku w tym przypadku nie będzie miała miejsca.

Zatem, w analizowanej sprawie, w odniesieniu do planowanej przez Wnioskodawcę dostawy przedmiotowej działki, na której znajduje się część budynku mieszkalnego znajdującego się na sąsiedniej nieruchomości, mamy do czynienia z gruntem, który faktycznie jest zabudowany. W konsekwencji powyższego, dla planowanej dostawy tej działki zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy nie znajdzie zastosowania.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu towaru wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie opisanego zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to przepisy dopuszczają również możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, przy spełnieniu łącznie obu warunków, o których mowa w tym przepisie.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy, czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

a.

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

b.

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W analizowanej sprawie przesłanki uprawniające do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy również nie będą spełnione, ponieważ z wniosku nie wynika, aby działka mająca być przedmiotem sprzedaży była wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku VAT. W związku z powyższym, nie będzie spełniona przesłanka warunkująca skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Podsumowując, planowana sprzedaż wydzielonej działki nr 1/4 - zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy - będzie czynnością opodatkowaną podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%, dla tej dostawy nie znajdzie bowiem zastosowania zwolnienie od podatku VAT na mocy przepisów przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl