0112-KDIL4.4012.391.2017.2.JKU - 5% stawka VAT dla sprzedaży oleju rzepakowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.391.2017.2.JKU 5% stawka VAT dla sprzedaży oleju rzepakowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 8 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanego oleju rzepakowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedawanego oleju rzepakowego.

Przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcy uczestniczą w tym samym zdarzeniu przyszłym, jakim jest sprzedaż (dostawa) przez O. sp. z o.o. ("O."; "Spółka") oleju rzepakowego do M. sp. z o.o. ("M.").

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oleju i śruty rzepakowej. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ("VAT"). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zajmuje się przetwarzaniem rzepaku w poniższe produkty.

Działalność Spółki obejmuje dwa podstawowe obszary:

a.

produkcję oleju rzepakowego, który jest sprzedawany podmiotom wykorzystującym ten olej do produkcji oleju technicznego lub spożywczego;

b.

produkcję śruty rzepakowej, która jest sprzedawana na potrzeby hodowli zwierząt jako produkt paszowy.

Podstawowym surowcem wykorzystywanym do produkcji oleju i śruty rzepakowej są nasiona rzepaku nabywane od podmiotów trzecich.

Nasiona rzepaku są badane zgodnie z normą PN-90/R-66151 pod kątem odpowiednich parametrów w zakresie minimalnego zaolejenia oraz maksymalnej wilgotności, maksymalnej zawartości zanieczyszczeń, parametrów organoleptycznych oraz braku zawartości pestycydów i substancji niepożądanych. Nasiona rzepaku są poddawane procesowi czyszczenia oraz suszenia.

Produkcja oleju rzepakowego polega na jego prażeniu, rozdrobnieniu, tłoczeniu oraz filtracji. Nasiona pozostałe po wytłoczeniu są poddawane procesowi ekstrakcji z wykorzystaniem heksanu. Uzyskany w procesie ekstrakcji olej jest następnie oczyszczany z rozpuszczalnika (heksanu) oraz pozostałych surowców ubocznych. Następnie olej ten jest poddany procesowi filtracji i jest mieszany z olejem powstałym w ramach tłoczenia.

Proces produkcyjny oleju odbywa się w ramach instalacji spełniającej normy systemu HACCP oraz w sposób pozwalający na spełnienie przez O. wymogów certyfikatu GMP+B2 (Production of Feed Ingredients) lub QS. Olej rzepakowy wyprodukowany przez O. posiada certyfikat zrównoważoności.

Jednocześnie, wyprodukowany przez Spółkę olej spełnia definicję środka spożywczego w rozumieniu Rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności. Oznacza to, że olej wyprodukowany przez Spółkę stanowi produkt przeznaczony do spożycia przez ludzi lub którego spożycia przez ludzi można się spodziewać. Olej ten posiada więc cechę jadalności.

Spółka wystąpiła również o interpretację statystyczną do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu potwierdzenia klasyfikacji statystycznej produkowanego i sprzedawanego przez nią oleju. Do czasu uzyskania tej interpretacji Spółka stosuje do wyprodukowanego oleju pozycję 10.41.26.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ("PKWiU") 2008.

Parametry fizykochemiczne oraz organoleptyczne wyprodukowanego przez O. oleju pozwalają na jego dalsze wykorzystanie po sprzedaży do M. do produkcji oleju technicznego lub spożywczego. W momencie dostawy oleju przez Spółkę do M. jego dalsze przeznaczenie nie jest znane. Niezależnie od dalszego przeznaczenia oleju wyprodukowanego i sprzedanego przez Spółkę posiada on takie same właściwości fizykochemiczne i organoleptyczne.

M. prowadzi działalność gospodarczą jako czynny podatnik VAT. Olej techniczny produkowany przez M. jest - po jego odszlamowaniu - wykorzystany do produkcji estrów metylowych. Olej spożywczy po procesie rafinacji jest sprzedawany jako produkt spożywczy lub jest wykorzystywany do produkcji innych produktów spożywczych. M. uzyskała interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego potwierdzającą, że dostawa wyprodukowanego przez nią oleju podlega opodatkowaniu 5% stawką VAT niezależnie od jego dalszego przeznaczenia.

Wnioskodawcy chcieliby uzyskać interpretację w zakresie stawki VAT, jaką powinna stosować Spółka do dostawy oleju sprzedawanego przez nią do M.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dostawa oleju sprzedawanego przez Spółkę podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT (obecnie wynoszącej 5%) na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z Załącznikiem nr 10 poz. 20 Ustawy o VAT, bez względu na wykorzystanie tego oleju na kolejnych etapach obrotu?

Zdaniem Zainteresowanych:

Dostawa oleju sprzedawanego przez Spółkę podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT (obecnie wynoszącej 5%) na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z Załącznikiem nr 10 poz. 20 Ustawy o VAT, bez względu na sposób wykorzystania oleju na kolejnych etapach obrotu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT stawka podatku VAT wynosi 23%. W art. 41 ust. 2a Ustawy o VAT przewidziano natomiast obniżoną 5% stawkę podatku VAT dla niektórych kategorii towarów wymienionych w Załączniku nr 10.

Stosownie do pozycji nr 20 Załącznika nr 10 do Ustawy o VAT obniżona 5% stawka VAT ma zastosowanie do olejów i tłuszczy zwierzęcych i roślinnych mieszczących się w grupie 10.4 PKWiU ale wyłącznie jadalnych.

Z przytoczonych powyżej przepisów Ustawy o VAT wprost wynika, że obniżona stawka VAT ma zastosowanie do dostawy oleju roślinnego, który posiada cechę jadalności. Jednocześnie, przepisy Ustawy o VAT nie uzależniają stosowania obniżonej stawki VAT od sposobu wykorzystania oleju roślinnego jadalnego.

Ustawa o VAT nie definiuje jednak pojęcia "jadalny". W tym zakresie należy zatem odwołać się do wykładni językowej tego terminu. Zgodnie z definicją podaną w Wielkim Słowniku Poprawnej Polszczyzny PWN "jadalny" oznacza "nadający się do zjedzenia" (red. Andrzej Markowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 355). Jak wynika z powyższego cecha jadalności jest definiowana w sposób bardzo ogólny. Produkt jadalny musi zatem po prostu nadawać się do spożycia.

Jednocześnie, ustalając zakres towarów objętych obniżoną stawką VAT należy odwołać się do podanego w pozycji nr 20 Załącznika nr 10 do Ustawy o VAT kodu PKWiU. Grupa 10.4 jest grupowaniem pochodnym względem działu 10 zatytułowanego "Artykuły spożywcze". Uwzględniając zasady metodyczne PKWiU, w szczególności zasadę kompletności podziału grupowań macierzystych oraz zasadę jednoznaczności grupowań należy stwierdzić, że wszystkie produkty, które mieszczą się w grupie 10.4 stanowią artykuły spożywcze.

W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, że produkuje olej rzepakowy. Olej rzepakowy produkowany przez nią mieści się zdaniem Spółki w pozycji 10.41.26.0 PKWiU. Spółka wystąpiła o interpretację statystyczną do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu potwierdzenia tej klasyfikacji statystycznej produkowanego i sprzedawanego przez nią oleju. Olej produkowany przez Spółkę jest zatem klasyfikowany jako artykuł spożywczy na gruncie PKWiU.

Jednocześnie, wyprodukowany przez Spółkę olej spełnia definicję środka spożywczego w rozumieniu Rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności. Oznacza to, że olej wyprodukowany przez Spółkę stanowi produkt przeznaczony do spożycia przez ludzi lub którego spożycia przez ludzi można się spodziewać. Olej ten posiada więc cechę jadalności.

Parametry fizykochemiczne oraz organoleptyczne wyprodukowanego przez O. oleju pozwalają na jego dalsze wykorzystanie po sprzedaży do M. do produkcji oleju technicznego lub spożywczego. W momencie dostawy oleju przez Spółkę do M. jego dalsze przeznaczenie nie jest znane. Niezależnie od dalszego przeznaczenia oleju wyprodukowanego i sprzedanego przez Spółkę posiada on takie same właściwości fizykochemiczne i organoleptyczne.

Jednocześnie, jak wskazuje się w fachowej literaturze dotyczącej przetwórstwa oleju rzepakowego, kolejne etapy przetwarzania oleju dokonywane przez M. dotyczą już olejów jadalnych (red. prof. dr hab. Jan Krzymański, Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, Olej rzepakowy - nowy surowiec, nowa prawda, s. 43). M. poddaje zatem kolejnym zabiegom olej sprzedany jej przez Spółkę, który jest olejem jadalnym.

W literaturze zajmującej się problematyką właściwości odżywczych olejów roślinnych podkreśla się także, że olej rzepakowy zawiera bardzo wiele właściwości zdrowotnych dla człowieka (por. dr hab. Marek Gugała, Krystyna Zarzecka, Anna Sikorska, Borgis, Postępy Fitoterapii nr 2/2014, Prozdrowotne właściwości oleju rzepakowego, s. 102). Co za tym idzie, olej rzepakowy na każdym etapie produkcji, niezależnie od zakresu i sposobu przetworzenia, jest jadalny. Na kolejnych etapach produkcji może dojść jedynie do modyfikacji pewnych walorów smakowych, odżywczych lub funkcjonalnych.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawców olej sprzedawany przez Spółkę do M. jest olejem przeznaczonym na cele jadalne, niezależnie od jego dalszego wykorzystania na kolejnych etapach obrotu. W konsekwencji, dostawa oleju sprzedawanego przez Spółkę podlega opodatkowaniu według obniżonej stawki podatku od towarów i usług (obecnie wynoszącej 5%) na podstawie art. 41 ust. 2a w zw. z załącznikiem nr 10 poz. 20 Ustawy o VAT bez względu na sposób wykorzystania oleju na dalszych etapach obrotu.

Stanowisko Spółki w tym zakresie popierają również organy podatkowe w analogicznych stanach faktycznych. Wskazuje na to m.in.:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2016 r. nr IBPP2/4512-989/15/KO, w której potwierdził: "Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż oleju rzepakowego jadalnego nadającego się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanego wg Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 10.41.56.0 - "Olej z rzepaku, rzepiku i gorczycy oraz ich frakcje, rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie" podlega opodatkowaniu według stawki 5% podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ww. ustawy - PKWiU ex 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne". Jednocześnie należy wskazać, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - przedmiotem dostawy jest jadalny olej rzepakowy, bez znaczenia jest w tym przypadku fakt, że olej jest sprzedawany do zakładów zajmujących się produkcją kosmetyczną i chemiczną."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2015 r. nr IBPP4/4513-44/15/DT, w której stwierdził: "Zatem każda sprzedaż oleju sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU ex 10.4, jako "olej jadalny", który może być spożywany przez ludzi, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 5%. Fakt wykorzystania przedmiotowych produktów, będących olejami, przez nabywców na cele przemysłowe nie ma wpływu na stawkę podatku VAT."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 sierpnia 2012 r. nr IPPP1/443-453/12-2/JL, w której potwierdził, że: "Przeznaczenie olejów i tłuszczy roślinnych rozumiane jako faktyczne wykorzystanie w określonym celu, nie zostało przewidziane w przepisach dotyczących 5% stawki podatku VAT. Brak jest zatem podstaw, aby o jadalnym charakterze olejów i tłuszczy roślinnych decydował faktyczny sposób ich wykorzystania przez nabywców. Istotne jest bowiem czy te oleje i tłuszcze roślinne - jako produkty są czy też nie są klasyfikowane jako jadalne. Prawodawca wyraźnie bowiem zaznaczył, iż chodzi o "jadalność" jako cechę oleju i tłuszczu (produktu), nie zaś sposób jego wykorzystania."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2011 r. nr IPPP1-443-61/11-4/8S, który zauważył, że: "Biorąc pod uwagę fakt, iż oleje i tłuszcze roślinne produkowane przez Spółkę klasyfikowane są w grupowaniu ex 10.4, co wskazał Wnioskodawca w złożonym wniosku, każda sprzedaż oleju i tłuszczu sklasyfikowana w tej grupie jako "olej jadalny" i "tłuszcz jadalny" będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 5%. Fakt wykorzystania przedmiotowych produktów, będących olejami czy tłuszczami jadalnymi, przez nabywców na cele przemysłowe (związane z produkcją biopaliw) nie ma wpływu na stawkę podatku."

Na poprawność stanowiska Wnioskodawcy wskazuje również list ostrzegawczy Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Rozwoju ws. wyłudzania VAT w obrocie olejem rzepakowym. W liście tym jednoznacznie wskazano, że zgodnie z przepisami Ustawy o VAT "do dostaw jadalnego oleju rzepakowego stosuje się stawkę obniżoną VAT 5%, niezależnie od jego dalszego przeznaczenia. Przepisy ustawy nie uzależniają bowiem zastosowania obniżonej stawki VAT od sposobu wykorzystania oleju rzepakowego przez nabywcę, a jedynie od posiadania przez niego, w momencie dostawy, cechy jadalności." Ministerstwa jednoznacznie zatem opowiadają się opodatkowaniem dostawy oleju rzepakowego 5% stawką VAT.

Stosowanie tej stawki jest bowiem nie tylko zgodne z przepisami Ustawy o VAT, ale i ogranicza możliwość wyłudzenia przez nieuczciwych podatników podatku VAT na obrocie olejem rzepakowym. Wnioskodawcy, jako uczciwi uczestnicy rynku rzepakowego są żywo zainteresowani wyeliminowaniem takich nieuczciwych podmiotów z obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie Organ podkreśla, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga poprawności klasyfikacji realizowanego świadczenia do grupowania PKWiU. Wskazać bowiem należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji realizowanego świadczenia do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.). Tut. Organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2a ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

a.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

b.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary mieszczące się w grupowaniu PKWiU 2008 ex 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której załącznik dotyczy. Oznacza to, że jeżeli dany towar lub usługa wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu - zastosowanie ma niższa stawka podatku lub zwolnienie.

Z kolei załącznik nr 10 do ustawy zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%. W poz. 20 tego załącznika znajdują się (PKWiU ex 10.4) "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oleju i śruty rzepakowej.

Działalność Spółki obejmuje dwa podstawowe obszary:

a.

produkcję oleju rzepakowego, który jest sprzedawany podmiotom wykorzystującym ten olej do produkcji oleju technicznego lub spożywczego;

b.

produkcję śruty rzepakowej, która jest sprzedawana na potrzeby hodowli zwierząt jako produkt paszowy.

Podstawowym surowcem wykorzystywanym do produkcji oleju i śruty rzepakowej są nasiona rzepaku nabywane od podmiotów trzecich.

Wyprodukowany przez Spółkę olej spełnia definicję środka spożywczego w rozumieniu Rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności. Oznacza to, że olej wyprodukowany przez Spółkę stanowi produkt przeznaczony do spożycia przez ludzi lub, którego spożycia przez ludzi można się spodziewać. Olej ten posiada więc cechę jadalności.

Spółka wystąpiła również o interpretację statystyczną do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w celu potwierdzenia klasyfikacji statystycznej produkowanego i sprzedawanego przez nią oleju. Do czasu uzyskania tej interpretacji Spółka stosuje do wyprodukowanego oleju pozycję 10.41.26.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 2008.

Parametry fizykochemiczne oraz organoleptyczne wyprodukowanego przez O. oleju pozwalają na jego dalsze wykorzystanie po sprzedaży do M. do produkcji oleju technicznego lub spożywczego. W momencie dostawy oleju przez Spółkę do M. jego dalsze przeznaczenie nie jest znane. Niezależnie od dalszego przeznaczenia oleju wyprodukowanego i sprzedanego przez Spółkę posiada on takie same właściwości fizykochemiczne i organoleptyczne.

Olej techniczny produkowany przez M. jest - po jego odszlamowaniu - wykorzystany do produkcji estrów metylowych. Olej spożywczy po procesie rafinacji jest sprzedawany jako produkt spożywczy lub jest wykorzystywany do produkcji innych produktów spożywczych.

Wątpliwości Wnioskodawców dotyczą wysokości stawki podatku od towarów i usług, jaką powinna stosować Spółka do dostawy oleju sprzedawanego przez nią do M.

Z treści powołanych przepisów wynika, że z preferencyjnej stawki podatku mogą korzystać oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 10.4.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie ma definicji określenia "jadalne". Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia "paszowe", "pastewne". Natomiast określenia "jadalne", "niejadalne" są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Jak wskazała Spółka, wyprodukowany przez Nią olej spełnia definicję środka spożywczego w rozumieniu Rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności. Oznacza to, że olej wyprodukowany przez Spółkę stanowi produkt przeznaczony do spożycia przez ludzi lub którego spożycia przez ludzi można się spodziewać. Olej ten posiada więc cechę jadalności.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że sprzedaż przez Spółkę do M. ww. oleju jadalnego nadającego się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanego przez Spółkę w grupowaniu PKWiU 10.41.26.0, niezależne od przeznaczenia tego oleju, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5% zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ww. ustawy - PKWiU ex 10.4 "Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne".

Stanowisko jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl