0112-KDIL4.4012.277.2017.2.AR - Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez miejski ośrodek kultury.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.277.2017.2.AR Brak prawa do odliczania VAT w związku z realizacją projektu przez miejski ośrodek kultury.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2017 r. (data wpływu 6 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "A" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "A". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i złożenie przez Zainteresowanego podpisu na wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miejski Ośrodek Kultury jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP, odrębnym od Gminy podatnikiem VAT i nie objętym ustawą centralizacji podatku VAT. Ośrodek świadczy usługi opodatkowane (wynajem pomieszczeń, wynajem sprzętu do obsługi nagłośnienia i oświetlenia, bilety wstępu itp.), jak i zwolnione z podatku VAT (usługi kulturalne - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT). Jest instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora - Gminę pod numerem A - podmiot tworzący instytucję zgodnie z przepisami o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Miejski Ośrodek Kultury posiada osobowość prawną. Instytucja samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Działalność Ośrodka nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku, wszelkie uzyskanie przychody służą do realizacji celów statutowych.

Ośrodek działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.) oraz statutu. Zgodnie z nadanym przez Gminę statutem oraz obowiązującymi przepisami, do podstawowych zadań Ośrodka należy między innymi: organizacja i realizacja przedsięwzięć kulturalnych na terenie miasta i gminy oraz powiatu; współdziałanie z innymi instytucjami kultury, stowarzyszeniami i związkami twórczymi, w tym także pielęgnowanie współpracy transgranicznej; edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę; rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych mieszkańców; tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką; popularyzacja i promocja grup twórczych, artystów i zespołów artystycznych itp.

W dniu 28 czerwca 2017 r. Miejski Ośrodek Kultury złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "A". Jest to impreza plenerowa skierowana do mieszkańców miasta i okolic. Dofinansowanie dotyczy kosztów organizacji imprezy: zapewnia program artystyczny; zaplecze techniczne - wynajem sceny, nagłośnienia i oświetlenia wraz z obsługą; ochrona; liczne atrakcje dla dzieci - warsztaty muzyczne, warsztaty rzemiosła itp.; marketing całej imprezy - reklama w prasie, plakaty, ulotki; dokumentacja fotograficzna całej imprezy. Udział w imprezie jest całkowicie bezpłatny. Świadczone usługi w ramach realizacji imprezy będą wykonywane dla uczestników nieodpłatnie. Z realizacją imprezy, która jest przedmiotem wniosku o dofinansowanie, nie jest związana żadna sprzedaż ani zwolniona, ani opodatkowania podatkiem VAT. Zarówno uczestnicy, jak i podmioty oraz osoby uczestniczące w organizacji imprezy nie ponoszą żadnych opłat.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. stanowiącym doprecyzowanie opisu sprawy o informację, że opisane zdarzenie przyszłe, impreza plenerowa, która jest przedmiotem wniosku o dofinansowanie pn. "A", zdaniem Zainteresowanego, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją projektu pn. "A"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Miejski Ośrodek Kultury nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu, ponieważ to prawo przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Realizacja projektu, w przypadku Wnioskodawcy, nie wiąże się z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, odrębnym od Gminy podatnikiem VAT i nie objętym ustawą centralizacji podatku VAT. Ośrodek świadczy usługi opodatkowane (wynajem pomieszczeń, wynajem sprzętu do obsługi nagłośnienia i oświetlenia, bilety wstępu itp.), jak i zwolnione od podatku VAT (usługi kulturalne). Jest instytucją kultury, wpisaną do rejestru instytucji kultury.

Zainteresowany posiada osobowość prawną. Instytucja samodzielnie gospodaruje przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę finansową. Działalność Wnioskodawcy nie jest nastawiona na osiągnięcie zysku, wszelkie uzyskanie przychody służą do realizacji celów statutowych.

Zainteresowany działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutem. Zgodnie z nadanym przez Gminę statutem oraz obowiązującymi przepisami, do podstawowych zadań Wnioskodawcy należy między innymi: organizacja i realizacja przedsięwzięć kulturalnych na terenie miasta i gminy oraz powiatu; współdziałanie z innymi instytucjami kultury, stowarzyszeniami i związkami twórczymi, w tym także pielęgnowanie współpracy transgranicznej; edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę; rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych mieszkańców; tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką; popularyzacja i promocja grup twórczych, artystów i zespołów artystycznych itp.

W dniu 28 czerwca 2017 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. "A". Jest to impreza plenerowa skierowana do mieszkańców miasta i okolic. Dofinansowanie dotyczy kosztów organizacji imprezy: zapewnia program artystyczny, zaplecze techniczne, liczne atrakcje dla dzieci (warsztaty muzyczne, warsztaty rzemiosła itp.), marketing całej imprezy (reklama w prasie, plakaty, ulotki; dokumentacja fotograficzna całej imprezy). Udział w imprezie jest całkowicie bezpłatny. Świadczone usługi w ramach realizacji imprezy będą wykonywane dla uczestników nieodpłatnie. Z realizacją imprezy, która jest przedmiotem wniosku o dofinansowanie, nie jest związana żadna sprzedaż ani zwolniona, ani opodatkowana podatkiem VAT. Zarówno uczestnicy, jak i podmioty oraz osoby uczestniczące w organizacji imprezy, nie ponoszą żadnych opłat.

Opisane zdarzenie przyszłe, impreza plenerowa, która jest przedmiotem wniosku o dofinansowanie pn. "A", zdaniem Zainteresowanego, jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją projektu pn. "A".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w związku z realizacją projektu pn. "A", nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak bowiem wskazano we wniosku, świadczone usługi w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wykonywane nieodpłatnie i z jego realizacją nie będzie związana żadna sprzedaż (ani zwolniona ani opodatkowana podatkiem VAT) a udział w imprezie będzie całkowicie bezpłatny. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowa impreza plenerowa jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu. W konsekwencji Zainteresowany nie będzie miał - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupu towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją projektu "A". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl