0112-KDIL4.4012.267.2019.1.AR - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.267.2019.1.AR Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2019 r. (data wpływu 31 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2019 r. (data wpływu 17 lipca 2019 r.) oraz pismem z dnia 17 lipca 2019 r. (data wpływu 18 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu podatku wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. " (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2019 r. o informację dotyczącą przedmiotu wniosku oraz pismem z dnia 17 lipca 2019 r. o Uchwałę Zarządu Wnioskodawcy w sprawie wyboru Prezesa, Wiceprezesów oraz Skarbnika Zarządu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie X (dalej: Stowarzyszenie, Wnioskodawca lub LGD) działa na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Działalność Stowarzyszenia finansowana jest ze składek członkowskich i dotacji z programów Unii Europejskiej.

Dnia 10 kwietnia 2019 r. Stowarzyszenie podpisało umowę z Województwem A na realizację projektu współpracy w partnerstwie z Lokalną Grupą Działania B pn. " (...)" (dalej: Projekt) w ramach poddziałania "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020".

Projekt jest realizowany w okresie od dnia 10 kwietnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Celem realizowanej operacji jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez poprawę komfortu życia mieszkańców, propagowanie dbałości o zdrowie i zdrowy styl życia oraz wzrost atrakcyjności turystyczno-rekreacyjnej obszaru LGD. W ramach projektu na terenie działania LGD powstanie łącznie (...) certyfikowanych tras (...) i (...) siłowni plenerowych. Projekt zakłada również realizację zadań promocyjnych m.in. cykl imprez " (...)", założenie strony internetowej projektu, wydanie mapek szlaków. Ponadto jednym z zakładanych zadań jest przeszkolenie (...) osób z obszaru działania LGD, które uzyskają uprawnienia instruktorów (...). Projekt skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, tj. mieszkańców obszaru LGD, w tym: młodzieży, turystów, seniorów, osób niepełnosprawnych, którzy w wyniku realizacji projektu otrzymają bezpłatne wsparcie.

W związku z realizacją powyższych działań Stowarzyszenie poniesie następujące koszty kwalifikowalne: utworzenie tras (...) (certyfikacja tras, zakup znaków szlakowych i tablic informacyjnych); zakup urządzeń do ćwiczeń plenerowych i ławek solarnych; szkolenie dla instruktorów (...); utworzenie strony internetowej projektu; zakup materiałów promocyjnych, mapek tras, (...); catering, zabezpieczenie medyczne, warsztaty i pokaz udzielania pierwszej pomocy dla uczestników imprez " (...)". Efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Wszystkie przekazywane przedmioty i usługi świadczone uczestnikom projektu będą bezpłatne. Trasy (...), urządzenia do ćwiczeń, ławki solarne będą bezpłatnie dostępne w miejscach publicznych ogólnodostępnych.

Każdy z Partnerów Projektu realizuje operację w swojej części oraz każdy dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami, w których widnieje jako nabywca w zakresie swojej części.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Głównym źródłem przychodów Wnioskodawcy są składki członkowskie i dotacje z programów Unii Europejskiej. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. W wyniku realizacji Projektu LGD nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT.

Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty podatku lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Kwotę podatku należnego można obniżyć o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z ww. przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wszystkie zakupione towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

ziałalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na mocy art. 34 ustawy prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie działa na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich. Działalność Wnioskodawcy finansowana jest ze składek członkowskich i dotacji z programów Unii Europejskiej.

Stowarzyszenie podpisało umowę na realizację Projektu współpracy w partnerstwie z Lokalną Grupą Działania B w ramach poddziałania "Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020".

Projekt jest realizowany w okresie od dnia 10 kwietnia 2019 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Celem realizowanej operacji jest wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich poprzez poprawę komfortu życia mieszkańców, propagowanie dbałości o zdrowie i zdrowy styl życia oraz wzrost atrakcyjności turystyczno-rekreacyjnej obszaru LGD. W ramach projektu na terenie działania LGD powstanie łącznie (...) certyfikowanych tras (...) i (...) siłowni plenerowych. Projekt zakłada również realizację zadań promocyjnych m.in. cykl imprez " (...)", założenie strony internetowej projektu, wydanie mapek szlaków. Ponadto jednym z zakładanych zadań jest przeszkolenie (...) osób z obszaru działania LGD, które uzyskają uprawnienia instruktorów (...). Projekt skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, tj. mieszkańców obszaru LGD, w tym: młodzieży, turystów, seniorów, osób niepełnosprawnych, którzy w wyniku realizacji projektu otrzymają bezpłatne wsparcie.

W związku z realizacją powyższych działań Stowarzyszenie poniesie następujące koszty kwalifikowalne: utworzenie tras (...); zakup urządzeń do ćwiczeń plenerowych i ławek solarnych; szkolenie dla instruktorów (...); utworzenie strony internetowej projektu; zakup materiałów promocyjnych, mapek tras, (...); catering, zabezpieczenie medyczne, warsztaty i pokaz udzielania pierwszej pomocy dla uczestników imprez " (...)". Efekty projektu będą udostępniane nieodpłatnie. Wszystkie przekazywane przedmioty i usługi świadczone uczestnikom projektu będą bezpłatne. Trasy (...), urządzenia do ćwiczeń, ławki solarne będą bezpłatnie dostępne w miejscach publicznych ogólnodostępnych.

Każdy z Partnerów Projektu realizuje operację w swojej części oraz każdy dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami, w których widnieje jako nabywca w zakresie swojej części.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Wszystkie towary i usługi zakupione w ramach projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. W wyniku realizacji Projektu LGD nie osiągnie żadnych przychodów.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - zakup towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego Projektu będzie służył Stowarzyszeniu do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej (głównym źródłem przychodów LGD są składki członkowskie i dotacje z programów Unii Europejskiej), nie jest i nigdy nie był czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu - Wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku od towarów i usług i wydatki związane z realizacją przedmiotowego Projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego - na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy - związanego z realizowanym Projektem.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest jednak pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją projektu pn. " (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto zaznaczyć należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl