0112-KDIL4.4012.264.2018.1.AR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.264.2018.1.AR Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2018 r. (data wpływu 6 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska (...)" (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska (...)" (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należy do zadań własnych gminy. Gmina realizuje przedsięwzięcie pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska (...)".

Zadanie finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 75% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu na podstawie zawartej umowy Nr (...) oraz w 25% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu ze środków własnych budżetu Gminy.

Na kwotę (...) zł, stanowiącą całkowite wydatki kwalifikowalne Projektu, składają się następujące kryteria kosztów:

1. Dokumentacja projektowa - (...) zł

2. Roboty budowlane - (...) zł

3. Zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych - (...) zł

4. Promocja projektu - (...) zł

5. Jak wyżej wspomniano zadanie finansowane jest:

1.

w kwocie (...) zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, tj. w 75%,

2.

w kwocie (...) zł ze środków własnych Gminy, tj. w 25%.

Faktury będą wystawiane na Gminę. Obiekt powstaje na działce gminnej przekazanej w trwały zarząd jednostce organizacyjnej (jednostce budżetowej) Gminy zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami. Nieruchomość została oddana w trwały zarząd z przeznaczeniem na działalność statutową jednostki budżetowej. Po wybudowaniu i zakończeniu inwestycji zostanie ona przyjęta na majątek Gminy. Po okresie trwałości projektu, tj. po upływie 5 lat od daty płatności końcowej otrzymanej przez Gminę, obiekt zostanie przekazany dowodem PT - protokół zdawczo-odbiorczy środka trwałego - na majątek jednostki budżetowej.

Wybudowany obiekt Hali sportowej wraz z doposażeniem oraz boisko wielofunkcyjne służyć będzie dzieciom i młodzieży uczęszczającym do Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w (...) oraz dzieciom i młodzieży z terenu gminy (...).

Realizowany projekt nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Powstały obiekt hali sportowej wraz z wyposażeniem i wielofunkcyjnym boiskiem nie będą przedmiotem świadczonych usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina nie będzie pobierała z tego tytułu żadnych dochodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku realizacji przedmiotowego projektu Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji Projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Ponieważ powstały obiekt hali sportowej wraz z wyposażeniem i wielofunkcyjnym boiskiem nie będą przedmiotem świadczonych usług w myśl ustawy o podatku VAT, Gmina nie będzie pobierała z tego tytułu dochodów, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących realizacji Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle przepisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ww. ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zadań własnych Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcie pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska (...)". Zadanie finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków własnych budżetu Gminy.

Faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę. Obiekt powstaje na działce gminnej, oddanej w trwały zarząd z przeznaczeniem na działalność statutową jednostki budżetowej. Po wybudowaniu i zakończeniu inwestycji zostanie ona przyjęta na majątek Gminy.

Wybudowany obiekt Hali sportowej wraz z doposażeniem oraz boisko wielofunkcyjne służyć będzie dzieciom i młodzieży uczęszczającym do Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum (...) oraz dzieciom i młodzieży z terenu gminy (...).

Realizowany projekt nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Powstały obiekt hali sportowej wraz z wyposażeniem i wielofunkcyjnym boiskiem nie będą przedmiotem świadczonych usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina nie będzie pobierała z tego tytułu żadnych dochodów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w przypadku realizacji przedmiotowego projektu Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska (...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu przedmiotowego projektu obiekt hali sportowej wraz z wyposażeniem i wielofunkcyjnym boiskiem nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego zadania.

Podsumowując, w przypadku realizacji projektu pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska (...)", Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, uznano za prawidłowe.

Ponadto zaznaczyć należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację projektu pn. "Budowa i doposażenie obiektu Hali sportowej wraz z modernizacją wielofunkcyjnego boiska (...)" (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast w części dotyczącej ustalenia, czy Gminie przysługuje dofinansowanie w wysokości 75% całkowitych wydatków kwalifikowalnych, tj. od kwoty brutto (pytanie oznaczone we wniosku nr 2), zostało wydane postanowienie w dniu 12 lipca 2018 r. nr 0112-KDIL4.4012.336.2018.1.AR.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl