0112-KDIL4.4012.256.2018.2.EB - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku przedszkola.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.256.2018.2.EB Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku przedszkola.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu 4 czerwca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływa 16 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w budynkach Przedszkola nr (A) oraz CK (...) - jest prawidłowe;

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w budynku Przedszkola nr (B) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem projektu "..." jest przeprowadzenie prac termomodernizacyjnych w trzech budynkach użyteczności publicznej Miasta (...): Przedszkole nr (A), Centrum Kształcenia (...), Przedszkole nr (B). Inwestycja wynika z Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta (...) a w wyniku jej realizacji poprawie ulegnie efektywność energetyczna budynków oraz zmniejszy się emisja zanieczyszczeń do atmosfery (CO2. PM10). Realizacja projektu przyczyni się do rozwiązania problemów zidentyfikowanych w Strategii ZIT Subregionu Województwa (...). Termin rzeczowej realizacji projektu został zaplanowany na okres od stycznia 2018 do grudnia 2018 r. Realizacja rzeczowa nie rozpoczęła się. Urząd Miasta otrzymał informację o dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020, osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla działania: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej dla poddziałania: 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - ZIT. W chwili obecnej Urząd Miasta (...) przygotowuje dokumenty do podpisania umowy o dofinansowanie. Budżet projektu:

Suma ogółem (...) zł.

Środki wspólnotowe (dofinansowanie UE) (...) zł.

Krajowe środki publiczne: (...) zł w tym kwota wydatków kwalifikowalnych (...) zł.

Ponad to w dwóch wymienionych obiektach należących do Urzędu Miasta (...) jednostki wykazują dochód tytułem najmów.

Przedszkole nr A:

Spośród placówek objętych projektem Przedszkole nr A nie prowadzi żadnej działalności.

Pozostałe placówki prowadzą działalność w następującym zakresie:

Przedszkole Nr B:

Rodzaj prowadzonej działalności: wynajem sali na zajęcia korekcyjne. Powierzchnia przeznaczona na prowadzenie działalności: 40 m2 procent powierzchni przeznaczonej na potrzeby prowadzonej działalności: 5,28%.

Wartość przychodów z tytułu prowadzonej działalności za rok 2016: 840,00 zł. Koszty funkcjonowania za rok 2016: 1 467 198,73 zł.

Udział przychodów (w procentach) osiągniętych w roku 2016 w budżecie placówki (w kosztach): 0.06%.

CK (...):

Rodzaj prowadzonej działalności: wynajem auli, wynajem sali na cele kursowe, wynajem na działalność Poczty, najem pod automat. Powierzchnia przeznaczona na prowadzenie działalności: 257,60 m2. Procent powierzchni przeznaczonej na potrzeby prowadzonej działalności: 7,52%. Wartość przychodów z tytułu prowadzonej działalności za rok 2016: 28 248,00 zł. Koszty funkcjonowania za rok 2016: 2 430 000,00 zł.

Udział przychodów (w procentach) osiągniętych w roku 2016 w budżecie placówki (w kosztach): 1,16%

Podsumowanie i wnioski z analizy

Wnioski:

* powierzchnia przeznaczona na prowadzenie działalności stanowi kilka% powierzchni użytkowej poszczególnych placówek,

* infrastruktura wynajmowana o największej powierzchni (sale gimnastyczne) wynajmowana jest okazjonalnie od kilku do kilkudziesięciu godzin w skali roku, co stanowi nie więcej niż 1-2% jej potencjału czasowego (możliwego czasu użytkowania),

* przychody z tytułu prowadzonej działalności pokrywają koszty funkcjonowania placówek w znikomej części,

* podmioty korzystające z wynajmu to w zdecydowanej większości osoby fizyczne lub prawne mające miejsce zamieszkania/siedzibę w bezpośrednim sąsiedztwie danej placówki - co za tym idzie działalność ta ma charakter lokalny,

* realizacja projektu nie ma żadnego wpływu na wysokość stawek czynszu za wynajem sal i pomieszczeń w obiektach objętych projektem.

Ponadto w piśmie z dnia 16 lipca 2018 r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca poinformował, że:

1. Miasto (...) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związane z realizacją projektu pn. "..." wystawiane będą na Miasto (...).

3. Miasto (...) przystąpiło do realizacji inwestycji z zamiarem wykorzystywania budynków użyteczności publicznej objętych projektem wyłącznie do celów statutowych Wnioskodawcy.

4. Efekty realizacji projektu nie miały z założenia od początku służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

5. Wydatki w związku z realizacją projektu pn. "..." będą poniesione przez Miasto (...) w roku 2019.

6. Wnioskodawca nie odliczał podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu ponieważ do roku 2017 wykazywał tylko w deklaracjach podatek należny.

7. Wnioskodawca dokonał centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym od stycznia 2017 r.

8. Miasto nie dokonało centralizacji rozliczeń podatku VAT w odniesieniu do "wstecznych" rozliczeń Miasta i jego jednostek organizacyjnych zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.).

9. Centrum Kształcenia (...) (dalej zwane CK (...)) nie jest odrębnym od Miasta (...) podatnikiem podatku VAT.

10. Budynek Centrum Kształcenia (...) jest własnością Miasta (...).

11. Centrum Kształcenia (...) użytkuje budynek na podstawie przekazania w trwały zarząd.

12. Efekty planowanego projektu pn. "..." w odniesieniu do budynku Centrum Kształcenia będą służyć Miastu (...) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu.

13. Budynek Przedszkola nr A nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W budynku Przedszkola nr B będzie oddawana przez Dyrekcję placówki w wynajem sala w celu prowadzenia zajęć korekcyjnych.

14. Miasto (...) realizowałoby projekt pn."...", gdyby budynki objęte przedmiotowym projektem miały służyć wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy.

15. Przedszkole nr B w roku szkolnym 2017/2018 nie wynajmowało pomieszczeń oraz w przyszłym roku szkolnym nie planuje wynajmu pomieszczeń przedszkolnych w związku powyższym nie osiąga obrotu.

16. Przedszkole nr B w związku z brakiem najmu nie zawierało żadnych umów.

17. Sale w Przedszkolu nr B nie są wynajmowane.

18. Obecny i do 1 września 2019 r. miesięczny obrót z tytułu odpłatnego wynajmu na działalność Poczty wynosi - 1.544,76 zł.; Działalność kursowa - najem - Umowa zawarta na czas określony od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. - miesięczny obrót wynosi - 224,00 zł.

19. Umowy zostały zawarte na czas określony: Umowa na działalność Poczty od 1 września 2016 r. do 1 września 2019 r., Umowa na działalność kursową zawarta od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r.

20. Pomieszczenia wynajmowane przez Pocztę Polską są to odrębne pomieszczenia i działalność jest prowadzona przez cały miesiąc, działalność kursowa jest również prowadzona przez cały miesiąc. W kwestii wynajmu pomieszczenia na cele kursowe mogą zaistnieć sytuacje, w których pomieszczenia te nie będą wynajmowane. Natomiast sprawa wynajmu pomieszczeń na działalność Poczty takie sytuacje nie są brane pod uwagę.

21. Obecny, tj. do 30 czerwca 2018 r. miesięczny obrót z tytułu odpłatnego wynajmu powierzchni pod automat wynosił - 100 zł netto. Natomiast planowane jest podpisanie umowy na okres od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. na kwotę m-czną w wysokości - 150,00 zł netto.

22. Wynajem powierzchni pod automat jest do 30 czerwca 2018 r. Natomiast planowane jest podpisanie umowy na okres od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo przyjmuje, że w związku z realizacją projektu pn. "..." ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie CK (...) oraz Przedszkola B, które prowadzą najem, natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie Przedszkola nr A (nie osiąga dochodów z działalności)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gmina Miasto (...) jest podatnikiem VAT tylko w zakresie czynności cywilno-prawnych. Realizując powyższy projekt beneficjent może odliczyć podatek VAT dotyczący Przedszkola B i CK (...), natomiast nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w Przedszkolu nr A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w budynkach Przedszkola nr A oraz CK (...) - jest prawidłowe;

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w budynku Przedszkola nr B - jest nieprawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), zwanej dalej ustawą "centralizacyjną", jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

W myśl art. 4 ustawy "centralizacyjnej", jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy "centralizacyjnej", ilekroć w ustawie jest mowa o jednostce organizacyjnej - rozumie się przez to:

a.

utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,

b.

urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Podkreślić należy, że faktury dokumentujące nabycie towarów i/lub usług wystawione po centralizacji rozliczeń jednostki samorządu terytorialnego powinny być wystawione na jednostkę samorządu terytorialnego z jej nr NIP i nazwą, z ewentualnym wskazaniem jakiej jednostki organizacyjnej nabycia te dotyczą, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. I tak, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i pkt 15 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast na mocy - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. - art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym podatnicy, u których proporcja sprzedaży nie przekracza 2%, mają prawo (a nie obowiązek) do uznania, że proporcja wynosi 0%. Podatnik ma zatem prawo wyboru, może dokonać odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, ale może z tego prawa zrezygnować i nie odliczać podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...", którego przedmiotem jest termomodernizacja w trzech budynkach użyteczności publicznej Miasta (...): Przedszkolu nr A, Centrum Kształcenia (...), Przedszkolu nr B. Inwestycja wynika z planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta, a w wyniku jej realizacji poprawie ulegnie efektywność energetyczna budynków oraz zmniejszy się emisja zanieczyszczeń do atmosfery (CO2. PM10). Realizacja projektu przyczyni się do rozwiązania problemów zidentyfikowanych w Strategii ZIT Subregionu Województwa (...). Termin rzeczowej realizacji projektu został zaplanowany na okres od stycznia 2018 do grudnia 2018 r. Realizacja rzeczowa nie rozpoczęła się. Urząd Miasta otrzymał informację o dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020. W chwili obecnej Urząd Miasta (...) przygotowuje dokumenty do podpisania umowy o dofinansowanie. Budżet projektu: suma ogółem5 239 395,30 zł, środki wspólnotowe (dofinansowanie UE) 3 342 373,21 zł.

Krajowe środki publiczne: 1 897 022,09, w tym kwota wydatków kwalifikowalnych 589 830,57 zł.

Ponad to w dwóch wymienionych obiektach należących do Urzędu Miasta jednostki wykazują dochód tytułem najmów.

Miasto przystąpiło do realizacji inwestycji z zamiarem wykorzystywania budynków użyteczności publicznej objętych projektem wyłącznie do celów statutowych.

Efekty realizacji projektu nie miały z założenia od początku służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydatki w związku z realizacją projektu "..." będą poniesione przez Miasto w roku 2019. Wnioskodawca nie odliczał podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. projektu ponieważ do roku 2017 wykazywał tylko w deklaracjach podatek należny.

Wnioskodawca dokonał centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym od stycznia 2017 r. Miasto nie dokonało centralizacji rozliczeń podatku VAT w odniesieniu do "wstecznych" rozliczeń Miasta i jego jednostek organizacyjnych zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.). Centrum Kształcenia (...) (dalej zwane CK (...)) nie jest odrębnym od Miasta (...) podatnikiem podatku VAT. Budynek Centrum Kształcenia (...) jest własnością Miasta (...). Centrum Kształcenia (...) użytkuje budynek na podstawie przekazania w trwały zarząd. Efekty planowanego projektu "..." w odniesieniu do budynku Centrum Kształcenia (...) będą służyć Miastu (...) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu.

Budynek Przedszkola nr A w (...) nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Natomiast jak wynika z uzupełnienia do wniosku z dnia 16 lipca 2018 r. Przedszkole nr B w roku szkolnym 2017/2018 nie wynajmowało pomieszczeń oraz w przyszłym roku szkolnym nie planuje wynajmu pomieszczeń przedszkolnych w związku powyższym nie osiąga obrotu. Przedszkole nr B w związku z brakiem najmu nie zawierało żadnych umów. Sale w Przedszkolu nr B nie są wynajmowane. CK (...) prowadzi działalność: wynajem auli, wynajem sali na cele kursowe, wynajem na działalność Poczty, najem pod automat. Obecny i do 1 września 2019 r. miesięczny obrót z tytułu odpłatnego wynajmu na działalność Poczty wynosi - 1.544,76 zł.; Działalność kursowa - najem - Umowa zawarta na czas określony od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. - miesięczny obrót wynosi - 224,00 zł. Umowy zostały zawarte na czas określony: Umowa na działalność Poczty od 1 września 2016 r. do 1 września 2019 r., Umowa na działalność kursową zawarta od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. Pomieszczenia wynajmowane przez Pocztę Polską są to odrębne pomieszczenia i działalność jest prowadzona przez cały miesiąc, działalność kursowa jest również prowadzona przez cały miesiąc. W kwestii wynajmu pomieszczenia na cele kursowe mogą zaistnieć sytuacje, w których pomieszczenia te nie będą wynajmowane. Natomiast sprawa wynajmu pomieszczeń na działalność Poczty takie sytuacje nie są brane pod uwagę. Obecny, tj. do 30 czerwca 2018 r. miesięczny obrót z tytułu odpłatnego wynajmu powierzchni pod automat wynosił - 100 zł netto. Natomiast planowane jest podpisanie umowy na okres od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. na kwotę m-czną w wysokości - 150,00 zł netto. Wynajem powierzchni pod automat jest do 30 czerwca 2018 r. Natomiast planowane jest podpisanie umowy na okres od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Miasto w związku z realizacją projektu "...." ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie CK (...) oraz Przedszkola nr B, które prowadzą najem, natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie Przedszkola nr A (nie osiąga dochodów z działalności).

Odnosząc się więc do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Natomiast przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług - wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza - nie jest możliwe w całości do działalności gospodarczej podatnika.

Zaznaczenia wymaga, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje chociaż w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji projektu, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Miasto działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Wskazać należy, że fakt istnienia bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto Trybunał w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta przesądził, że w sytuacji gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W orzeczeniu z dnia 27 września 2001 r. w sprawie CIBO Participations S.A. (C-16/00) Trybunał doszedł do wniosku, że aby możliwe było odliczenie VAT naliczonego, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wydatkiem a sprzedażą opodatkowaną VAT, co oznacza, że wydatek musi stanowić element kosztowy sprzedaży opodatkowanej. Niemniej TSUE stwierdził, że wydatki na doradztwo związane z procesem przejmowania spółek zależnych przez CIBO stanowią koszty ogólne, mające związek z działalnością opodatkowaną tej spółki.

W świetle powyższego orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. - Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17 (2) (3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć - co do zasady - że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie. Jednak brak takiej konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w pośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

W odniesieniu do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z nabyciem towarów i usług w związku z realizacją projektu "Ograniczenie niskiej emisji poprzez poprawę efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej - Etap IV" w budynkach użyteczności publicznej tut. Organ wskazuje co następuje.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy spośród placówek objętych projektem Przedszkole nr vA nie prowadzi żadnej działalności. Ponadto budynek Przedszkola nr A jak wskazał Wnioskodawca nie będzie służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, w związku z realizacją projektu "..." Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków na Przedszkole nr A.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w przypadku Przedszkola nr A należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do Centrum Kształcenia (...) (CK...), należy mieć na uwadze, że niezbędnym warunkiem odliczenia podatku VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że Centrum Kształcenia (...) (CK (...), prowadzi działalność polegającą na wynajmie na działalność Poczty. Obecny i do 1 września 2019 r. miesięczny obrót z tytułu odpłatnego wynajmu na działalność Poczty wynosi - 1.544,76 zł. Ponadto prowadzona jest działalność kursowa - najem - Umowa zawarta na czas określony od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. - miesięczny obrót wynosi - 224,00 zł. Umowy zostały zawarte na czas określony: Umowa na działalność Poczty od 1 września 2016 r. do 1 września 2019 r. Umowa na działalność kursową zawarta od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2020 r. Pomieszczenia wynajmowane przez Pocztę są to odrębne pomieszczenia i działalność jest prowadzona przez cały miesiąc, działalność kursowa jest również prowadzona przez cały miesiąc. W kwestii wynajmu pomieszczenia na cele kursowe mogą zaistnieć sytuacje, w których pomieszczenia te nie będą wynajmowane. Natomiast w przypadku wynajmu pomieszczeń na działalność Poczty brak wynajmu nie ma miejsca. Dodatkowo do 30 czerwca 2018 r. Wnioskodawca osiągał miesięczny obrót z tytułu odpłatnego wynajmu powierzchni pod automat w kwocie - 100 zł netto. Natomiast planowane jest podpisanie umowy na okres od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r. na kwotę m-czną w wysokości - 150,00 zł netto. Umowa wynajmu powierzchni pod automat zawarta jest do 30 czerwca 2018 r. Planowane jest podpisanie umowy na okres od 1 września 2018 r. do 30 czerwca 2019 r.

Wobec powyższego w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, która zostanie przeprowadzona w budynku CK (...), który to budynek jest wykorzystywany do działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT) oraz do działalności innej niż gospodarcza (niepodlegającej opodatkowaniu temu podatkowi), należy zauważyć, że w świetle przedstawionych okoliczności sprawy realizowane przez Miasto czynności polegające na odpłatnym wynajmie: wynajem auli, wynajem sali na cele kursowe, wynajem na działalność Poczty, czy wynajem pod automat, stanowią niewątpliwie czynności cywilnoprawne, dla których Miasto występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem powyższe czynności w świetle ustawy o podatku od towarów i usług traktowane są jako odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na mocy art. 5 ust. 1 tej ustawy.

Wobec powyższego w odniesieniu do budynku Centrum Kształcenia (...), Miasto będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. "..." Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie budynku Centrum Kształcenia (...), które prowadzi wynajem różnego rodzaju powierzchni np.: auli, sali na cele kursowe, powierzchni na działalność Poczty oraz powierzchni pod automat.

W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym realizując powyższy projekt Miasto może odliczyć podatek VAT odnośnie Centrum Kształcenia (...) należało uznać je za prawidłowe.

Odnosząc się do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie do placówki Przedszkola nr B w analizowanej sprawie Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku wskazał, że Przedszkole nr B w roku szkolnym 2017/2018 nie wynajmowało pomieszczeń oraz w przyszłym roku szkolnym nie planuje wynajmu pomieszczeń przedszkolnych w związku powyższym nie osiąga obrotu. Ponadto Przedszkole nr B w związku z brakiem najmu nie zawierało żadnych umów. Sale w Przedszkolu nr B nie są wynajmowane. W świetle powyższego pomimo, że w treści pytania Wnioskodawca wskazał, że w Przedszkolu nr B prowadzony jest najem, wskazać należy, że z treści przedstawionego opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Miasto nie wykorzystywało w roku 2018 i nie będzie wykorzystywało poniesionych w Przedszkolu nr B wydatków do czynności najmu, bowiem umowy najmu w roku szkolnym 2017/2018 nie były zawarte i w następnym roku nie planuje się ich zawarcia.

Wobec powyższego w odniesieniu do budynku Przedszkola nr B Miastu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przy nabyciu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym beneficjent może odliczyć VAT odnośnie Przedszkola nr B należało uznać za nieprawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Ponadto wskazuje się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy zawarty we wniosku oraz uzupełnienie z dnia 16 lipca 2018 r. (data wpływu 16 lipca 2018 r.) w szczególności na informacji, że Wnioskodawca w Przedszkolu nr B w roku 2017/2018 nie wynajmował pomieszczeń i w przyszłym roku szkolnym nie planuje wynajmu pomieszczeń Przedszkola. Całościowo według Wnioskodawcy "Sale w Przedszkolu nr B nie są wynajmowane". Powyższe stwierdzenia przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl