0112-KDIL4.4012.162.2017.3.JKU - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na świadczeniu opieki paliatywnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL4.4012.162.2017.3.JKU Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na świadczeniu opieki paliatywnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. świadczenie opieki paliatywnej (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. świadczenie opieki paliatywnej (...). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza jako Partner Wiodący (Lider projektu) realizować przy udziale Caritas - (Partner projektu) projekt pn. świadczenie opieki paliatywnej (...). Przedmiotem projektu jest remont nieruchomości. Budynek nieczynnego przedszkola wraz z terenem zostanie zaadoptowany do pełnienia nowej funkcji, tj. hospicjum. Prace polegać będą na przygotowaniu dokumentacji technicznej wraz z badaniami technicznymi stanu obiektu oraz przeprowadzeniu robót budowlanych (częściowa rozbiórka, nadbudowa i rozbudowa obiektu, wymiana instalacji, stolarki okiennej, drzwiowej, prace wewnętrzne wykończeniowe, wyposażenie obiektu). W ramach inwestycji zagospodarowany zostanie teren zewnętrzny (zieleniec i parking). Obiekt przywidziany jest na 10 łóżek z ewentualną możliwością powiększenia o 5 kolejnych. Właścicielem budynku jest Gmina (Parter Wiodący projektu). Budynek udostępniony zostanie Partnerowi projektu wybranemu zgodnie z art. 33 ust. 1 Ustawy wdrożeniowej, tj. Caritas. Instytucja ta będzie pełnić usługi opieki paliatywnej prowadzone w oparciu o nowoutworzoną infrastrukturę. W ramach projektu Caritas zakupi niezbędne do świadczenia ww. usług wyposażenie. Realizacja projektu nie będzie związana z żadnymi dochodami uzyskiwanymi przez Gminę jako Partnera Wiodącego. Środki uzyskane w ramach dofinansowania będą wykorzystane na realizację zadań własnych Gminy, należących wyłącznie do kompetencji władz publicznych oraz wynikające z przepisów prawa. Zakres projektu pt. świadczenie opieki paliatywnej (...), należy niewątpliwie do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdyż służy zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym w szczególności ochrony zdrowia (pkt 5 ustawy).

Natomiast w piśmie z dnia 8 sierpnia 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.) - będącym uzupełnieniem wniosku - Wnioskodawca wskazał, że udostępnienie budynku na rzecz Caritas odbędzie się na podstawie umowy użyczenia, z jednoczesnym zastrzeżeniem, że biorący do używania nie będzie miał prawa do odpłatnego udostępniania nieruchomości osobom trzecim. Właścicielem przedmiotowego budynku pozostanie Gmina. Gmina nie będzie pobierać opłat z tytułu działalności, która będzie prowadzona w tym budynku. Wobec nieodpłatnego charakteru udostępnienia budynku pytania nr 5 i 6 z wezwania nie dotyczą opisu sprawy opisanego przez Gminę. Faktury za towary i usługi związane z realizacją opisanego we wniosku projektu wystawiane będą na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. świadczenie opieki paliatywnej (...)?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Gmina, w ramach realizowanego projektu zamierza zlecić wykonanie dokumentacji technicznej wraz z badaniami technicznymi stanu obiektu oraz przeprowadzeniu robót budowlanych, które nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) zamierza jako Partner Wiodący (Lider projektu) realizować przy udziale Caritas - (Partner projektu) projekt pn. świadczenie opieki paliatywnej (...). Przedmiotem projektu jest remont nieruchomości. Właścicielem budynku jest Gmina. Budynek udostępniony zostanie Partnerowi projektu wybranemu zgodnie z art. 33 ust. 1 Ustawy wdrożeniowej, tj. Caritas. Instytucja ta będzie pełnić usługi opieki paliatywnej prowadzone w oparciu o nowoutworzoną infrastrukturę. W ramach projektu Caritas zakupi niezbędne do świadczenia ww. usług wyposażenie. Realizacja projektu nie będzie związana z żadnymi dochodami uzyskiwanymi przez Gminę. Środki uzyskane w ramach dofinansowania będą wykorzystane na realizację zadań własnych Gminy, należących wyłącznie do kompetencji władz publicznych oraz wynikające z przepisów prawa. Zakres projektu pt. świadczenie opieki paliatywnej (...), należy niewątpliwie do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdyż służy zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym w szczególności ochrony zdrowia (pkt 5 ustawy).

Udostepnienie budynku na rzecz Caritas odbędzie się na podstawie umowy użyczenia. Gmina nie będzie pobierać opłat z tytułu działalności, która będzie prowadzona w tym budynku. Faktury za towary i usługi związane z realizacją opisanego we wniosku projektu wystawiane będą na Gminę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca jest zainteresowany, czy będzie mu przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. świadczenie opieki paliatywnej (...).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina realizując opisane we wniosku przedsięwzięcie w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, będzie działała w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. świadczenie opieki paliatywnej (...). Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl