0112-KDIL3.4012.461.2020.2.JK - VAT od sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.461.2020.2.JK VAT od sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2020 r. (data wpływu 4 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki nr 1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działki nr 1. Wniosek uzupełniono 4 sierpnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest właścicielem gruntów rolnych (w ramach ustawowej małżeńskiej wspólności majątkowej) wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zamierza ona w najbliższym czasie dokonać sprzedaży części gruntu. W związku z planowaną transakcją ma ona wątpliwość co do zasadności opodatkowania przyszłej transakcji podatkiem od towarów i usług. Analiza aktualnego stanu prawnego, wydanych już interpretacji ogólnych oraz orzeczeń sądowych, a także konsultacja na infolinii KIS nie pozwala Zainteresowanej samodzielnie przyjąć jednoznacznego rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie, to znaczy czy transakcję taką należy czy też nie należy opodatkować podatkiem VAT.

Szczegółowy opis zdarzenia przyszłego oraz aktualnego statusu podatnika:

Wnioskodawczyni zamierza w najbliższym czasie sprzedać część posiadanego gruntu rolnego o powierzchni ok. 1,05 ha. Realizacja transakcji odbędzie się przy pomocy pośrednika nieruchomości, z którym została podpisana stosowna umowa pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości. Aktualnie łączna powierzchnia gruntów wchodzących w skład gospodarstwa wynosi 4,65 ha, podzielonych na 3 geodezyjnie wyodrębnione działki, z czego jedna o wskazanej wyżej powierzchni 1,05 ha, będzie miała być sprzedana. Wnioskodawczyni jest właścicielem tego gospodarstwa od 1974 r. i od tego czasu nie dokonywała żadnych czynności prawnych dotyczących ww. gruntów, w szczególności zaś podziałów lub przekształceń. Istniejący podział gruntów jest wynikiem działań administracji państwowej.

Powyższe grunty znajdują się w obrębie administracyjnym miasta A, nie posiadają uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania ale objęte są już studium zagospodarowania przestrzennego. Z danych zawartych w studium wynika, iż grunty te będą przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową, częściowo jednorodzinną, a częściowo wielorodzinną. Należy przypuszczać, iż miejscowy plan zagospodarowania zostanie uchwalony zgodnie z wytycznymi studium. Aktualnie nie wiadomo kto ewentualnie nabędzie wystawiony do sprzedaży grunt, to znaczy osoba fizyczna czy osoba prawna, np. developer.

Obecnie Zainteresowana nie prowadzi jakiejkolwiek działalności rolnej ani gospodarczej. Grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa, jako grunty o bardzo niskiej przydatności rolniczej (VI klasa gruntu) są odłogowane. Wnioskodawczyni i jej mąż utrzymują się z renty i emerytury. Zainteresowana nie pobiera żadnych dotacji i dopłat do ww. gruntów.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że:

1. Gospodarstwo rolne (działalność rolnicza w postaci chowu zwierząt i upraw rolnych) prowadziła w latach od 1974 do 1989.

2. Nie była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny ani jako rolnik ryczałtowy.

3. Nigdy w przeszłości nie dokonywała sprzedaży gruntów.

4. Nie planuje w przyszłości dostawy innego gruntu, jednakże nie może wykluczyć, iż w przyszłości taka dostawa będzie miała miejsce z nieprzewidzianych obecnie przyczyn.

5. Na gruncie który aktualnie składa się z 3 działek nigdy nie była prowadzona działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż w ramach łącznej powierzchni gruntów wchodzących w skład gospodarstwa od daty nabycia gospodarstwa (czyli od 1974 r.) istniały 2 działki o odrębnych numerach geodezyjnych. Trzecia działka została wyodrębniona w 2006 r. na mocy decyzji Burmistrza w związku z planowaną inwestycją celu publicznego w postaci budowy drogi gminnej. Reasumując na całkowitą powierzchnię gruntu składają się aktualnie 3 działki: nr 1 i 2 oraz działka nr 3 wyodrębniona przez gminę pod budowę drogi.

6. Nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia działki (gospodarstwa rolnego) gdyż w 1974 r. nie było ustawy o podatku VAT i od tego czasu nigdy nie dokonywała jakichkolwiek czynności prawnych (sprzedaży, podziału, itp.), które wiązałyby się z koniecznością zastosowania przepisów powołanej wyżej ustawy o VAT.

7. Działka (grunty wchodzące w skład gospodarstwa) od roku 1974 do 1989 były wykorzystywane rolniczo (uprawa roślin), a od 1990 r. do chwili złożenia wniosku grunty są odłogowane.

8. Część działki nr 2 o powierzchni 0,32 ha od 2003 r. została wydzierżawiona na podstawie umowy dzierżawy. Umowa trwa nadal i jest odpłatna.

9. Z działki (gruntów wchodzących w skład gospodarstwa) od roku 1990 nie były dokonywane dostawy produktów rolnych. Wcześniej (w latach od 1974 do 1989) gospodarstwo dokonywało sprzedaży płodów rolnych.

10. Na działce (gruntach wchodzących w skład gospodarstwa) od roku 1990 do chwili obecnej nie jest prowadzona działalność rolnicza. Wcześniej (w latach od 1974 do 1989) gospodarstwo prowadziło działalność rolniczą, tj. uprawę roślin i chów zwierząt.

11. Do sprzedaży została przeznaczona działka nr 1.

12. Działka przeznaczona do sprzedaży była wykorzystywana zgodnie z przedstawionym wyżej opisem, to znaczy do roku 1989 jako działka (grunt rolny) wchodzący w skład gospodarstwa rolnego była wykorzystywana jako grunt rolny, na którym była prowadzona uprawa roślin. Od roku 1990 do chwili złożenia wniosku jest odłogowana. Działka ta z odrębnym numerem geodezyjnym i o niezmienianej powierzchni wchodziła w skład gospodarstwa od 1974 r.

13. Działka przeznaczona do sprzedaży nie była przedmiotem umów cywilno-prawnych ani też nie podlegała innym czynnościom prawnym, np. podziałowi.

14. Nie będzie w stosunku do działki przeznaczonej do sprzedaży ponosiła jakichkolwiek nakładów w celu jej uatrakcyjnienia ani działań zmierzających do zwiększania wartości gruntu.

15. Nie potrafi określić czy na moment sprzedaży działki nr 1 (przeznaczonej do sprzedaży) będzie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Nie będzie ona występowała o wydanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Termin uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zależy wyłącznie od działań Urzędu Gminy. Należy przypuszczać, że przeznaczenie działki wynikające z uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego będzie zgodne z istniejącym już studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy; to znaczy grunt ten będzie przeznaczony pod zabudowę MN 1 - zabudowa jednorodzinna intensywna.

16. Na moment sprzedaży działki nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy. Wnioskodawczyni nie będzie występowała o wydanie takiej decyzji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy jednorazowa i okazjonalna sprzedaż gruntu powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawczyni, biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, w przypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego polegającego na sprzedaży części gruntu (działki o pow. 1,05 ha) transakcja taka nie powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Stanowisko Zainteresowana wywodzi z faktu, iż transakcja ta będzie miała charakter okazjonalny jako nie mający związku z jakąkolwiek działalnością gospodarczą lub inną. Uważa ona, iż transakcja sprzedaży tej działki odbywać się będzie w ramach zarządu majątkiem prywatnym jako czynność związana ze zwykłym wykonywaniem prawa własności i jako taka nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby móc mówić o konieczności opodatkowania tej transakcji Zainteresowana musiałabym uzyskać status podatnika w rozrumienieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynności związane z obrotem nieruchomościami nie mogłyby mieć charakteru jednorazowego i okazjonalnego. Bez znaczenia pozostaje w tym wypadku fakt, iż działka ta stanie się terenem budowlanym lub też zostanie wykorzystana na cele związane z działalnością gospodarczą jeśli Wnioskodawczyni, jako podmiotu dokonującego sprzedaży działki nie można uznać jako podatnika od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami - według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, "podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

"Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem natomiast takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W kwestii opodatkowania sprzedaży nieruchomości przez osoby fizyczne wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w orzeczeniu z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie - zdaniem Trybunału - okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast - jak wyjaśnił Trybunał - w przypadku gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność "handlową" wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W podobny sposób kwestie opodatkowania dostawy gruntu rozstrzygnięto w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07, w myśl którego formalny status danego podmiotu jako podatnika zarejestrowanego, a także okoliczność, że dana czynność została wykonana wielokrotnie lub jednorazowo, lecz z zamiarem częstotliwości nie mogą przesądzać o opodatkowaniu tej czynności bez każdorazowego ustalenia, czy w odniesieniu do konkretnej czynności podmiot ten występował w charakterze podatnika podatku VAT.

W świetle powyższego, w sprawach dotyczących opodatkowania dostawy nieruchomości dokonywanej przez osoby fizyczne, konieczne staje się ustalenie, czy w celu sprzedaży nieruchomości zbywca podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez handlowców w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący "działalność gospodarczą" w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpiła w ramach zarządu jego majątkiem prywatnym. Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni gospodarstwo rolne (działalność rolnicza w postaci chowu zwierząt i upraw rolnych) prowadziła w latach od 1974 do 1989.

Aktualnie łączna powierzchnia gruntów wchodzących w skład gospodarstwa wynosi 4,65 ha, podzielonych na 3 geodezyjnie wyodrębnione działki, z czego jedna o wskazanej wyżej powierzchni 1,05 ha, będzie miała być sprzedana. Wnioskodawczyni jest właścicielem tego gospodarstwa od 1974 r. i od tego czasu nie dokonywała żadnych czynności prawnych dotyczących ww. gruntów, w szczególności zaś podziałów lub przekształceń. Istniejący podział gruntów jest wynikiem działań administracji państwowej.

Obecnie Zainteresowana nie prowadzi jakiejkolwiek działalności rolnej ani gospodarczej. Grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa, jako grunty o bardzo niskiej przydatności rolniczej (VI klasa gruntu) są odłogowane.

Zainteresowana nie była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny ani jako rolnik ryczałtowy.

Nigdy w przeszłości nie dokonywała sprzedaży gruntów. Nie planuje w przyszłości dostawy innego gruntu.

Na gruncie który aktualnie składa się z 3 działek nigdy nie była prowadzona działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż w ramach łącznej powierzchni gruntów wchodzących w skład gospodarstwa od daty nabycia gospodarstwa (czyli od 1974 r.) istniały 2 działki o odrębnych numerach geodezyjnych. Trzecia działka została wyodrębniona w 2006 r. na mocy decyzji Burmistrza w związku z planowaną inwestycją celu publicznego w postaci budowy drogi gminnej. Reasumując na całkowitą powierzchnię gruntu składają się aktualnie 3 działki: nr 1 i 2 oraz działka nr 3 wyodrębniona przez gminę pod budowę drogi.

Nie przysługiwało Wnioskodawczyni prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia działki (gospodarstwa rolnego) gdyż w 1974 r. nie było ustawy o podatku VAT i od tego czasu nigdy nie dokonywała jakichkolwiek czynności prawnych (sprzedaży, podziału, itp.), które wiązałyby się z koniecznością zastosowania przepisów powołanej wyżej ustawy o VAT.

Działka (grunty wchodzące w skład gospodarstwa) od roku 1974 do 1989 były wykorzystywane rolniczo (uprawa roślin), a od 1990 r. do chwili złożenia wniosku grunty są odłogowane.

Z działki (gruntów wchodzących w skład gospodarstwa) od roku 1990 nie były dokonywane dostawy produktów rolnych. Wcześniej (w latach od 1974 do 1989) gospodarstwo dokonywało sprzedaży płodów rolnych. Na działce (gruntach wchodzących w skład gospodarstwa) od roku 1990 do chwili obecnej nie jest prowadzona działalność rolnicza. Wcześniej (w latach od 1974 do 1989) gospodarstwo prowadziło działalność rolniczą, tj. uprawę roślin i chów zwierząt.

Do sprzedaży została przeznaczona działka nr 1. Działka przeznaczona do sprzedaży była wykorzystywana zgodnie z przedstawionym wyżej opisem, to znaczy do roku 1989 jako działka (grunt rolny) wchodzący w skład gospodarstwa rolnego była wykorzystywana jako grunt rolny, na którym była prowadzona uprawa roślin. Od roku 1990 do chwili złożenia wniosku jest odłogowana. Działka ta z odrębnym numerem geodezyjnym i o niezmienianej powierzchni wchodziła w skład gospodarstwa od 1974 r. Działka przeznaczona do sprzedaży nie była przedmiotem umów cywilno-prawnych ani też nie podlegała innym czynnościom prawnym, np. podziałowi. Zainteresowana nie będzie w stosunku do działki przeznaczonej do sprzedaży ponosiła jakichkolwiek nakładów w celu jej uatrakcyjnienia ani działań zmierzających do zwiększania wartości gruntu.

Nie potrafi określić czy na moment sprzedaży działki nr 1 (przeznaczonej do sprzedaży) będzie uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Nie będzie ona występowała o wydanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na moment sprzedaży działki nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy. Wnioskodawczyni nie będzie występowała o wydanie takiej decyzji.

Realizacja transakcji odbędzie się przy pomocy pośrednika nieruchomości, z którym została podpisana stosowna umowa pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą ustalenia, czy jednorazowa i okazjonalna sprzedaż gruntu powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów (w tym nieruchomości gruntowej) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz okoliczności w jakich ją wykonano. Oznacza to, że w niniejszej sprawie należy przeanalizować całokształt działań jakie Wnioskodawczyni podjęła w odniesieniu do działki będącej przedmiotem planowanej sprzedaży.

W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Bowiem, co do zasady, osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, nie są podatnikami podatku VAT.

W świetle powyższego, aby wyjaśnić wątpliwości Wnioskodawczyni należy w pierwszej kolejności ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowana działa w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Zainteresowana podejmowała działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta winna przy tym uwzględniać, nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z zawartego opisu sprawy nie wynika taka aktywność Wnioskodawczyni, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Zainteresowana nie podjęła ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawczyni - w związku z planowaną sprzedażą działki - za podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie handlu nieruchomościami. Powyższe wynika z faktu, że gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzi działka nr 1, została zakupiona w 1974 r. Zainteresowana nie była zarejestrowana jako podatnik VAT czynny ani jako rolnik ryczałtowy. Nigdy w przeszłości nie dokonywała sprzedaży gruntów. Nie planuje w przyszłości dostawy innego gruntu.

Działka (grunty wchodzące w skład gospodarstwa) od roku 1974 do 1989 były wykorzystywane rolniczo (uprawa roślin), a od 1990 r. do chwili złożenia wniosku grunty są odłogowane.

Działka przeznaczona do sprzedaży była wykorzystywana do roku 1989 jako działka (grunt rolny) wchodząca w skład gospodarstwa rolnego, była wykorzystywana jako grunt rolny, na którym była prowadzona uprawa roślin. Od roku 1990 do chwili złożenia wniosku jest odłogowana. Działka przeznaczona do sprzedaży nie była przedmiotem umów cywilno-prawnych ani też nie podlegała innym czynnościom prawnym, np. podziałowi. Zainteresowana nie będzie w stosunku do działki przeznaczonej do sprzedaży ponosiła jakichkolwiek nakładów w celu jej uatrakcyjnienia ani działań zmierzających do zwiększania wartości gruntu.

Zatem, w związku ze sprzedażą działki nr 1 Wnioskodawczyni nie będzie działała w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Sprzedaż działki nr 1 niezabudowanej, w analizowanej sprawie, należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Wobec powyższego, sprzedaż ww. działki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, Wnioskodawczyni, dokonując transakcji zbycia działki nr 1 nie będzie występowała w charakterze podatnika podatku VAT, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a czynność zbycia tej działki nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że jednorazowa i okazjonalna sprzedaż działki nr 1, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl