0112-KDIL3.4012.441.2020.1.JK - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie energii ze źródeł odnawialnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.441.2020.1.JK Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu w zakresie energii ze źródeł odnawialnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2020 r. (data wpływu 2 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lipca 2020 r. (data wpływu 15 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono 15 lipca 2020 r. o pytanie przyporządkowane do opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia Rzymskokatolicka (Wnioskodawca) otrzymała dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach naboru PROW, w ramach priorytetu inwestycyjnego: Wspieranie, wytwarzanie, dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (Działanie 4.1) przedmiotowy projekt funkcjonuje pod nazwą: "X". Celem głównym projektu jest zwiększenie wytwarzania, dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych energii słonecznej do produkcji prądu) w Parafii Rzymskokatolickiej w ramach dotacji (...) sfinansował zakup i montaż dwóch naziemnych elektrowni fotowoltaicznych o łącznej mocy 20,16 kW. Na działce nr 1, obręb (...).

Okres realizacji projektu:

* data rozpoczęcia realizacji Projektu: 2017-06-01,

* data rozpoczęcia rzeczowej realizacji Projektu: 2020-05-11,

* data finansowego zakończenia Projektu:

Wykaz kosztów jakie zostały poniesione w ramach Projektu:

* wartość ogółem: 118 799,43 zł,

* wydatki kwalifikowalne: 105 089,76 zł,

* wnioskowane dofinansowanie: 89 326,30 zł (85% wydatków kwalifikowalnych).

Wydatki kwalifikowalne:

* roboty budowlane: 16 361,24 zł,

* zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych: 78 728,52 zł.

Wydatki niekwalifikowalne:

* roboty budowlane: 2 088,76 zł,

* promocja Projektu: 500,00 zł,

* studium wykonalności 1 070,00 zł,

* zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych: 10 050,91 zł.

UZASADNIENIE

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43 ust. 1 pkt 31a: zwalnia się od podatku kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku państwa do kościoła i innych związków wyznaniowych.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wysłanie interpretacji indywidualnej z której wynikać będzie potwierdzenie faktu o niemożliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizacji przedmiotowego Projektu oraz poniesionych kosztów związanych z inwestycją.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nie jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Parafia wskazana jest jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji polegającej na zakupie i montażu dwóch naziemnych elektrowni fotowoltaicznych o łącznej mocy 20,16 kw.

Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia może odzyskać podatek VAT od wykonanej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług. Nie ma możliwości odliczenia wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług od podatku należnego i nie ma możliwości zwrotu z Urzędu Skarbowego wydatków poniesionych na podatek od towarów i usług wynika z tego, że nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a na mocy art. 43 ust. 1 pkt 31a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Parafia jest zwolniona od podatku VAT. Parafia jest jednostką organizacyjną kościoła, posiada osobowość prawną, co wynika z art. 517 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do kościoła katolickiego w rzeczypospolitej Polskiej Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.) nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem VAT, ani nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 31a ustawy o podatku od towarów i usług).

Uwzględniając art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Parafia nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności generujących podatek należny. Parafia pokryła wszystkie koszty (łącznie z naliczonym podatkiem VAT) związane z realizacją ww. Projektu. W sytuacji finansowego rozliczenia Projektu, Parafia nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT, jak tylko zwrot poniesionych kosztów. W związku z powyższym Parafia prosi o pozytywne rozpatrzenie sprawy i wydanie stosownej interpretacji

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia otrzymała dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach priorytetu inwestycyjnego: Wspieranie, wytwarzanie, dystrybucja energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych (Działanie 4.1) przedmiotowy projekt funkcjonuje pod nazwą: "X". Celem głównym projektu jest zwiększenie wytwarzania, dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych energii słonecznej do produkcji prądu) w Parafii w ramach dotacji sfinansowano zakup i montaż dwóch naziemnych elektrowni fotowoltaicznych. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Nie jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT. Parafia wskazana jest jako nabywca na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie będą związane z żadnymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Efekty wskazanej we wniosku inwestycji nie będą wykorzystywane do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania kwoty podatku naliczonego od wykonanej inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ Parafia nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania. Tym samym Parafii z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Parafia nie spełnia tych warunków, nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Parafia nie może odzyskać podatku od towarów i usług od wykonanej inwestycji pn.: "X".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl