0112-KDIL3.4012.402.2021.1.MBN - Obowiązek stosowania kasy rejestrującej online w przypadku biletów wstępu na zajęcia fitness

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.402.2021.1.MBN Obowiązek stosowania kasy rejestrującej online w przypadku biletów wstępu na zajęcia fitness

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 listopada 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usługi za pomocą kasy online w przypadku sprzedaży osobom fizycznym biletów wstępu na zajęcia fitness.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Ośrodek (...) jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną (art. 14 ustawy z dnia 25 październik 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) działającą we własnym imieniu i na własny rachunek. Instytucja gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania (art. 27 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Zgodnie z treścią § 5 Statutu przedmiotem działania (...) jest promocja Gminy (...) w kraju i za granicą oraz upowszechnianie kultury w szczególności w zakresie działalności bibliotekarskiej oraz kultury fizycznej i rekreacji w Gminie (...). Zgodnie z treścią § 6 pkt 1 ppkt 1 do zadań (...) należy organizacja i prowadzenie imprez oraz przedsięwzięć o charakterze kulturalnym, artystycznym, rekreacyjnym, turystycznym, społecznym, patriotycznym, religijnym, sportowym, gospodarczym i szkoleniowym w postaci prowadzenia: seminariów, konferencji, warsztatów, kursów, prelekcji, w tym również w zakresie obsługi technicznej.

Ośrodek (...) jest czynnym podatnikiem VAT. Jako samorządowa instytucja kultury nie podlega centralizacji podatku VAT. W ramach swojej działalności wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz opodatkowane podatkiem VAT. W ramach swojej działalności statutowej Instytucja prowadzi zajęcia nieodpłatne jak i odpłatne. to głównie zajęcia rytmiczne, plastyczne, muzyczne a także zajęcia fitness. Sprzedaż usług osobom fizycznym ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej.

Od momentu zaistnienia sytuacji epidemiologicznej, związanej z ogłoszeniem przez Światową Organizację Zdrowia pandemii koronawirusa Ośrodek (...), nie prowadził zajęć fitness. Obecnie Instytucja postanowiła uzupełnić dla mieszkańców gminy swoją ofertę i powrócić do prowadzenia zajęć fitness.

Pytanie

Czy Ośrodek (...) sprzedając usługi osobom fizycznym (bilet wstępu na zajęcia fitness) ma obowiązek prowadzić sprzedaż za pomocą kasy, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług (tj. kasy on-line)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ośrodek (...) sprzedając bilet wstępu na zajęcia fitness nie ma obowiązku prowadzenia sprzedaży za pomocą kasy online, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f ustawy o podatku od towarów i usług nakłaniają obowiązek stosowania kas online do świadczenia usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu. Zgodnie z klasyfikacją PKD - kod 93.13.Z, który dotyczy działalności obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, obejmuje działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Głównym celem Ośrodka (...) jest prowadzenie szeroko rozumianej działalności kulturalnej, a zajęcia sportowe można uznać jedynie za uzupełnienie jego oferty. Zatem, ze względu na statut podmiotowy instytucji, Ośrodek (...) nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy online, oferując odpłatne zajęcia sportowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT".

Zgodnie z tym przepisem,

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Przepisy te zakładają m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy,

kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1.

przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2.

przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a.

związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b.

obejmujących określenie:

* sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,

* sposobu pracy kasy rejestrującej,

c.

zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Pojęcie "kasa fiskalna on-line" zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że

przez kasę on-line rozumie się kasę o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Artykuł 111 ust. 6a ustawy o VAT określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu,

kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas określonych w art. 111a ust. 3 (...).

Znowelizowana ustawa o VAT wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy online. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych "tradycyjnych" kas fiskalnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, posiadającą osobowość prawną działającą we własnym imieniu i na własny rachunek.

Zgodnie z treścią Statutu przedmiotem działania Wnioskodawcy jest promocja Gminy w kraju i za granicą oraz upowszechnianie kultury w szczególności w zakresie działalności bibliotekarskiej oraz kultury fizycznej i rekreacji w Gminie.

Do zadań Wnioskodawcy należy organizacja i prowadzenie imprez oraz przedsięwzięć o charakterze kulturalnym, artystycznym, rekreacyjnym, turystycznym, społecznym, patriotycznym, religijnym, sportowym, gospodarczym i szkoleniowym w postaci prowadzenia: seminariów, konferencji, warsztatów, kursów, prelekcji, w tym również w zakresie obsługi technicznej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Jako samorządowa instytucja kultury nie podlega centralizacji podatku VAT. W ramach swojej działalności wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zwolnione od podatku oraz opodatkowane podatkiem VAT. W ramach swojej działalności statutowej Instytucja prowadzi zajęcia nieodpłatne jak i odpłatne. Są to głównie zajęcia rytmiczne, plastyczne, muzyczne a także zajęcia fitness. Sprzedaż usług osobom fizycznym ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej.

Od momentu zaistnienia sytuacji epidemiologicznej, związanej z ogłoszeniem przez Światową Organizację Zdrowia pandemii koronawirusa Ośrodek (...), nie prowadził zajęć fitness. Obecnie Instytucja postanowiła uzupełnić dla mieszkańców gminy swoją ofertę i powrócić do prowadzenia zajęć fitness.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy rejestrującej on-line w związku ze sprzedażą usługi osobom fizycznym poprzez bilet wstępu na zajęcia fitness.

Jak wynika z art. 145b ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT,

podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. w przypadku świadczenia usług:

a)

fryzjerskich,

b)

kosmetycznych i kosmetologicznych,

c)

budowlanych,

d)

w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

e)

prawniczych,

f)

związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059), termin ten został przedłużony do dnia 30 czerwca 2021 r.

Powyższe przepisy określają, że niektórzy podatnicy ograniczeni są w możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do dnia 30 czerwca 2021 r. Tak jest w przypadku podatników, którzy prowadzą sprzedaż usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga zatem pojęcie obiektu służącego poprawie kondycji fizycznej.

W art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f ustawodawca nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych,

jednakże bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach należy zauważyć, że w Dziale 93 PKWiU, USŁUGI ZWIĄZANE ZE SPORTEM, ROZRYWKĄ I REKREACJĄ zostały wskazane usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKWiU 93.13.10.0.).

Jak wynika z wyjaśnień do PKWiU grupowanie 93.13.10.0 obejmuje usługi związane z działalnością centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

W tym samym Dziale PKWiU 93, ale w innym grupowaniu 93.11.10.0 zostały wykazane usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Z wyjaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

- usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, ujeżdżalnie itp.,

- usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,

- usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Z kolei w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 93.13.Z umieszczono Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i podklasa ta obejmuje: - działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Podklasa ta nie obejmuje:

- działalności indywidualnych nauczycieli, trenerów, sklasyfikowanej w 85.51.Z,

- działalności usługowej łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, sklasyfikowanej w 96.04.Z.

Zarówno więc w przepisie ustawy jak i PKWiU i PKD jest mowa o innych obiektach służących poprawie kondycji fizycznej, a PKWiU oraz PKD uściślają, że poprawa kondycji fizycznej obejmuje zajęcia fitness.

Odnosząc się do niniejszej sprawy, należy stwierdzić, że mimo tego, że Wnioskodawca nie jest typowym obiektem jak klub fitness, niemniej jednak świadczy tego typu usługi. O możliwości korzystania, ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej on-line nie może przesądzać statut Wnioskodawcy, lecz zakres świadczonych usług.

Wątpliwość dotyczy właśnie zajęć fitness, które wprost wpisują się w przepis ustawy w powiązaniu z PKWiU 93.13.10.0 i PKD 93.13.Z. Zarówno w przepisie ustawy jak i PKWiU oraz PKD jest mowa o innych obiektach służących poprawie kondycji fizycznej, a PKWiU oraz PKD uściślają, że poprawa kondycji fizycznej obejmuje zajęcia fitness. Zatem, mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jest zobowiązany do ewidencji wstępów na takie zajęcia na kasie on-line.

Podsumowując, Ośrodek (...), sprzedając usługi osobom fizycznym (bilet wstępu na zajęcia fitness),jest zobowiązany do posiadania kasy on-line, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili oraz stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl