Nowość 0112-KDIL3.4012.259.2024.2.EW - VAT od egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.259.2024.2.EW VAT od egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 9 kwietnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży działki nr (...).

Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 18 czerwca 2024 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (...) (dalej: Komornik lub Wnioskodawca) prowadzi na wniosek Wierzyciela przeciwko Dłużnikowi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości stanowiącej prawo własności niezabudowanej działki gruntu - działka nr (...) o pow. 5,0679 ha. Nieruchomość położona jest w (...), obręb (...), dla której (...) Wydział Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego w (...) prowadzi księgę wieczystą nr KW (...).

W ramach prowadzonego postępowania Komornik planuje zaspokojenie wierzytelności Wierzyciela poprzez sprzedaż powyższej nieruchomości Dłużnika.

Z operatu szacunkowego z grudnia 2023 r., sporządzonego dla nieruchomości będącej przedmiotem planowanej sprzedaży wynika, że działka nr (...) leży w obszarze urbanistycznym oznaczonym symbolem B 9,2 ZP.

Według planu zagospodarowania przestrzennego - przeznaczenie terenu działki (...):

1. Strefa przyrodniczo czynna obszaru ochronnego (...) Parku (...).

2. Zasady zagospodarowania:

- zagospodarowanie strefy należy projektować w sposób zapewniający jej integrację z terenem zabudowy turystycznej B 9.1. UT,

- dopuszcza się lokalizację obiektów małej architektury,

- dopuszcza się urządzenie dydaktycznego ogrodu botanicznego".

Duży obszar nieruchomości, bo aż 24 400 m2 stanowi łączna powierzchnia stref ochronnych: od drogi krajowej, od przesyłowych linii energetycznych wysokiego napięcia oraz strefa ochronna (...). Pozostały obszar działki jest wolny od ograniczeń strefowych. Ta okoliczność ma bezpośredni wpływ na przyjęty poziom cen jednostkowych dla tych dwóch obszarów.

Z analizy zasad zagospodarowania terenu i charakterystyki zabudowy terenu B 9.2. ZP oraz konieczności spełnienia wymogów dla stref ochronnych ustalonych w MPZP, optymalnym rozwiązaniem byłoby w obszarach stref zrealizować program ogrodu botanicznego, w taki sposób, aby spełniał jednocześnie rolę ekranu ochronnego zabezpieczającego działkę przed hałasem i spalinami od strony drogi krajowej nr (...).

Szacowana działka nr (...). Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym (ustawa o drogach i inne przepisy wykonawcze) i MPZP nie jest możliwe wykonanie dojazdów z obydwu przyległych dróg. (...), według obowiązującego MPZP, stanowi ciąg pieszy i obowiązuje ochrona konserwatorska elementów zagospodarowania. Ze względów zapewnienia bezpieczeństwa ruchu na drodze krajowej nr (...), konfiguracji terenu (...), wykonanie zjazdu na działkę nr (...) jest wykluczone.

Nieruchomość gruntowa - działka nr (...). Aktualnie grunt jest wykorzystywany do produkcji rolnej.

Bezpośrednie sąsiedztwo ul. (...) oraz warunki, jakie obowiązują w obszarze strefy ochronnej (...) Parku (...) i MPZP determinują przeznaczenie terenu. Nieruchomość częściowo zabudowana napowietrznymi liniami energetycznymi wysokiego i średniego napięcia. Usytuowanie linii energetycznych oraz strefy ochronne powodują, że w odniesieniu do 48% powierzchni działki obowiązują różne ograniczenia w jej zainwestowaniu. Sposób, cel i uwarunkowania zainwestowania działki szczegółowo określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru - Uchwała nr (...) Rady Miejskiej (...). Działka (...). (...). Teren nieruchomości jest płaski z nieznacznym spadkiem w kierunku południowym. Południowa i wschodnia granica nieruchomości są ogrodzone. Działka nie posiada żadnego uzbrojenia. Przebiegające przez teren działki napowietrzne linie energetyczne WN i SN mają charakter tranzytowy. Na terenie działki nie występuje inne zainwestowanie oprócz opisanego. Nieruchomość bez zabudowań. Dostęp do uzbrojenia komunalnego: ulica (...). Dla nieruchomości urządzona jest księga wieczysta KW nr (...) prowadzona przez Sąd Rejonowy (...) Wydział Ksiąg Wieczystych w (...). Działka nie jest obciążona ograniczonym prawem rzeczowym związanym z inną nieruchomością.

Uwaga!

Należy uregulować stan prawny dojazdu do nieruchomości (służebność drogi koniecznej).

(...). Usytuowanie linii energetycznych oraz strefy ochronne powodują, że w odniesieniu do 48% powierzchni działki obowiązują różne ograniczenia w jej zainwestowaniu. Stan obecnego zainwestowania działki przedstawia załączona do operatu mapa zasadnicza oraz dokumentacja fotograficzna. Działka to teren pomiędzy obszarem (...). Fakt ten determinuje sposób przyszłego wykorzystania działki jak i sposobu jej zainwestowania. Sposób i cel zainwestowania działki szczegółowo określa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru, na terenie którego leży szacowana nieruchomość. Zwracam uwagę na konieczność przeprowadzenia uzgodnień, o jakich stanowi obowiązujący MPZP. Wszystkie zamierzenia inwestycyjne muszą uzyskać akceptacje odpowiednich instytucji oraz władz samorządowych miasta (...).

Nieruchomość gruntowa częściowo zabudowana (linie energetyczne):

- nie leży w granicach specjalnej strefy ekonomicznej regulowanej przepisami ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. , poz. 666 + zmiany),

- nie wchodzi w skład terenów ochrony wody pitnej,

- nie jest przedmiotem reprywatyzacyjnych roszczeń byłych właścicieli,

- nie graniczy z nieruchomościami oddanymi w zarząd na cele obronne,

- jest wolna od wszelkich zanieczyszczeń pochodzenia przemysłowego,

- jest wolna od zanieczyszczeń toksycznych,

- nie jest miejscem wykopalisk archeologicznych,

- nie jest zabudowana podziemnymi instalacjami oraz urządzeniami,

- nie zawiera ukrytych niebezpiecznych urządzeń lub substancji, które byłyby niezgodne z jej przeznaczeniem.

Działka nie jest obciążona ograniczonym prawem rzeczowym związanym z inną nieruchomością.

Nieruchomość posiada przeciętne walory rynkowe.

Rodzaj nieruchomości.

Nieruchomość gruntowa częściowo zabudowana (czynne przesyłowe linie energetyczne). Własność.

1. Sposób obecnego użytkowania.

Nieruchomość rolna użytkowana rolniczo.

2. Kształt, granice i wielkość.

Kształt - (...).

Granice - (...).

3. Dojazd do nieruchomości z drogi publicznej.

Obsługa komunikacyjna obszaru z ulicy (...) na zasadach określonych w rysunku planu MPZP. Wjazd projektowany w rejonie włączenia się (...). Działka aktualnie nie posiada bezpośredniego dostępu (dojazdu) do drogi publicznej.

4. Uzbrojenie nieruchomości.

Nieruchomość nr KW (...) nie posiada uzbrojenia. Przez nieruchomość przebiegają napowietrzne linie energetyczne wysokiego i średniego napięcia. Uzbrojenie komunalne w ulicy (...) (...).

Z informacji przekazanych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pismem z dnia 28 marca 2024 r. wynika, że:

- jest aktualnie zarejestrowany jako prowadzący działalność gospodarczą,

- odnotowane adresy: (...),

- organ nie wskazał żadnych dodatkowych informacji: brak zagranicznego identyfikatora podatkowego, brak aktualnego miejsca przechowywania dokumentów rachunkowych, brak aktualnego nr tel., adresu e-mail, brak daty utraty bytu prawnego podmiotu niebędącego osobą fizyczną, brak powiązań z innymi podmiotami, brak deklaracji lub zgłoszeń, brak przychodów, dochodu, straty wskazanych w deklaracjach w zakresie podatku dochodowego. Brak podstaw opodatkowania, nabycia środków trwałych, nabycia pozostałego wykazanych w deklaracjach w zakresie podatku od towarów i usług, brak transakcji majątkowych w okresie 5 lat.

Z wykazu podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT wynika, że dłużnik obecnie nie figuruje w rejestrze VAT, status podatnika wg stanu na dzień 9 kwietnia 2024 r.

Wnioskodawca (...).

W związku z tak przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie naliczenia, pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego podatku VAT, jako płatnik podatku z tytułu planowanej sprzedaży nieruchomości opisanej w niniejszym wniosku, a także w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT planowanej sprzedaży ww. nieruchomości w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego.

Sąd Rejonowy w (...).

Uzupełniła Pani opis sprawy w odpowiedzi na pytania tut. Organu:

1. W związku z informacjami w opisie sprawy: "Jest aktualnie zarejestrowany jako prowadzący działalność gospodarczą" oraz "Dłużnik obecnie nie figuruje w rejestrze VAT, status podatnika wg stanu na dzień 9 kwietnia 2024 r." proszę wskazać, czy Dłużnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT?

Odpowiedź: Dłużnik zawiesił działalność gospodarczą od dnia 31 stycznia 2019 r. i na dzień sporządzenia niniejszego pisma nie wznowił działalności gospodarczej.

Dłużnik nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

2. Czy nabycie przez Dłużnika działki nr (...) (nieruchomości) będącej przedmiotem postępowania egzekucyjnego, nastąpiło w ramach transakcji podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (należy jednoznacznie określić, czy była to czynność opodatkowana i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT)?

Odpowiedź: Aktem Notarialnym z dnia (...) r. Repertorium (...) nabycie działki nr (...) przez dłużnika (...) nastąpiło na skutek umowy przeniesienia własności nieruchomości nr KW (...) od spółki " (...)" na rzecz (...) w zamian za umorzenie wierzytelności przysługującej przeciwko tej spółce. W akcie notarialnym nie ma wzmianki dotyczącej podatku VAT.

3. Czy przy nabyciu ww. działki będącej przedmiotem postępowania egzekucyjnego Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego? Jeżeli tak, należy wskazać, czy z tego prawa Dłużnik skorzystał. Jeśli nie przysługiwało, należy wskazać dlaczego.

4. Czy przedmiotowa działka będąca przedmiotem postępowania egzekucyjnego wykorzystywana była przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną od podatku VAT, do której wykorzystywana była działka, wykonywał Dłużnik - należy podać podstawę prawną zwolnienia.

Odpowiedź ad. 3 i ad. 4: Dłużnik (...) Sp. z o.o. nie posiada zarządu, a ostatni z członków zarządu został wykreślony w dniu (...) r. Sąd Rejonowy w (...) postanowieniem z dnia 16 października 2023 r. sygn. akt (...) na podstawie art. 818 § 1 k.p.c. w sprawie egzekucyjnej (...) ustanowił dla dłużnika kuratora w osobie radcy prawnego (...).

W związku z powyższym komornik wystąpił do kuratora dłużnika z wezwaniem, w którym zawarto szereg zapytań niezbędnych dla ustalenia opodatkowania VAT planowanej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Pismo zostało odebrane przez kuratora, który do dnia dzisiejszego nie udzielił odpowiedzi na zadane pytania.

- Czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

- Czy dłużnik z tego prawa skorzystał?

- Czy przedmiotowa działka nabyta przez dłużnika wykorzystywana była wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

- Jaką działalność zwolnioną od podatku VAT, do której wykorzystywana była działka, wykonywał dłużnik?

5. Czy napowietrzne linie energetyczne wysokiego i średniego napięcia stanowią budynek/budowlę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 725)?

Odpowiedź: Napowietrzne linie energetyczne wysokiego i średniego napięcia stanowią budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 725).

6. Kto jest właścicielem napowietrznych linii energetycznych?

Odpowiedź: Właścicielem napowietrznych linii energetycznych jest - (...)

7. W związku z informacją w opisie sprawy, że: "Południowa i wschodnia granica nieruchomości są ogrodzone" proszę wskazać:

* czy ogrodzenie znajduje się na działce nr (...)?

* czy ogrodzenie stanowi budowlę/urządzenie budowlane, w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane?

* czy ogrodzenie jest własnością Dłużnika?

Odpowiedź:

* Ogrodzenie znajduje się na działce nr (...);

* Ogrodzenie stanowi budowle w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane;

* Ogrodzenie jest własnością dłużnika.

8. Jeżeli ww. napowietrzne linie energetyczne oraz ogrodzenie stanowią budynek/budowlę/urządzenie budowlane i są własnością Dłużnika, to proszę wskazać:

- czy przedmiotem sprzedaży będzie sam grunt, czy również znajdujące się na nim naniesienia w postaci budowli/budynków/urządzeń budowlanych?

- czy poszczególne budynki/budowle/urządzenia budowlane są trwale związane z gruntem?

- czy poszczególne budynki/budowle/urządzenia budowlane zostały nabyte, czy wybudowane przez Dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania poszczególnych obiektów.

- w przypadku, gdy budynki/budowle/urządzenia budowlane zostały nabyte przez Dłużnika, to czy nabycie budynków/budowli/urządzeń budowlanych nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanych, zwolnionych czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy ww. transakcje zostały udokumentowane fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

- czy z tytułu nabycia poszczególnych budynków/budowli/urządzeń budowlanych przysługiwało Dłużnikowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

- czy z tytułu wytworzenia/wybudowania budynków/budowli/urządzeń budowlanych Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

- czy budynki/budowle/urządzenia budowlane były/są/będą udostępniane osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy budynki/budowle lub ich części zostały oddane w najem /dzierżawę/użyczenie oraz czy udostępnianie to miało charakter odpłatny, czy nieodpłatny?

- czy i kiedy doszło do rozpoczęcia użytkowania danego budynku/budowli od momentu jego wybudowania/nabycia przez Dłużnika?

- czy od rozpoczęcia użytkowania danego budynku/budowli do momentu sprzedaży upłynie okres co najmniej 2 lat?

- czy w stosunku do danego budynku/budowli Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% jego wartości początkowej? Jeśli tak, to proszę o wskazanie:

* kiedy miały miejsce te ulepszenia?

* czy Dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na ulepszenie?

* czy nakłady ponoszone na ulepszenie ww. budynków/budowli stanowiły "przebudowę" rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynków lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

* czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budynków/budowli miało miejsce ich pierwsze zasiedlenie? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło "pierwsze zasiedlenie".

* czy od rozpoczęcia wykorzystywania/użytkowania każdego z budynków/budowli, po dokonanych ulepszeniach stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej budynku/budowli/urządzeń budowlanych do dnia sprzedaży minie okres co najmniej 2 lat?

* w jaki sposób, do jakich czynności, Dłużnik wykorzystywał ulepszone budynki/budowle po oddaniu ich do użytkowania?

* czy ulepszone budynki/budowle były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odpowiedzi na ww. pytania należy udzielić osobno w odniesieniu do napowietrznej linii energetycznej oraz ogrodzenia znajdujących się na działce na moment sprzedaży.

Odpowiedź:

* Przedmiotem sprzedaży będzie sam grunt (nieruchomość bez zabudowań), który jest własnością dłużnika, co wynika z działu II księgi wieczystej (...).

* Budowle tj. słupy energetyczne i ogrodzenie są trwale związane z gruntem. Linie energetyczne znajdują się ponad działką.

* Ogrodzenie stanowi zabezpieczenie działki przed osobami postronnymi i z racji funkcji nie może być przedmiotem najmu ani dzierżawy.

* Z chwilą kiedy dłużnik stał się właścicielem działki (2010 rok) ogrodzenie (budowla) jest użytkowane.

* Od momenty nabycia działki przez dłużnika upłynie ponad 2 lata. Data sprzedaży nie ustalona. Nieruchomość będzie wystawiona na sprzedaż w drodze licytacji komorniczej.

* W stosunku do ogrodzenia (budowli) dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

* Na działce nr (...) nie ma żadnych budynków są tylko budowle tj. ogrodzenie nabyte przez dłużnika wraz z kupnem działki, oraz linie energetyczne.

Komornik nie posiada wiedzy na zadane pytania odnośnie podatku VAT.

Wszystkie pytania odnośnie budynków są bezprzedmiotowe i nie wymagają odpowiedzi.

9. Czy jako Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w (...), prowadziła Pani udokumentowane działania, które nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów (działki wskazanej we wniosku), o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy?

10. W przypadku, gdy Komornik Sądowy nie posiada szczegółowych informacji dotyczących sprzedawanej nieruchomości, niezbędnych do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania zwolnienia od podatku, wówczas należy wskazać, czy brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Odpowiedź ad. 9 i ad. 10: Dłużnik (...).

Komornik wystąpił do kuratora dłużnika z wezwaniem, w którym zawarto szereg zapytań niezbędnych dla ustalenia opodatkowania VAT planowanej sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. Pismo zostało odebrane przez kuratora, który do dnia dzisiejszego nie udzielił odpowiedzi na zadane pytania.

Z informacji przekazanych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pismem z dnia 28 marca 2024 r. wynika, że:

- (...) jest aktualnie zarejestrowany jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą,

- odnotowane adresy: (...),

- organ nie wskazał żadnych dodatkowych informacji: brak zagranicznego identyfikatora podatkowego, brak aktualnego miejsca przechowywania dokumentów rachunkowych, brak aktualnego nr tel., adresu e-mail, brak utraty bytu prawnego podmiotu niebędącego osobą fizyczną, brak powiązań z innymi podmiotami, brak deklaracji lub zgłoszeń, brak przychodu, dochodu, straty wykazanych w deklaracjach w zakresie podatku dochodowego, brak podstawy opodatkowania, nabycia środków trwałych, nabycia pozostałego wykazanych w deklaracjach w zakresie podatku od towarów i usług, brak transakcji majątkowych w okresie 5 lat.

Jednocześnie informuje Pani, iż przedmiotem sprzedaży będzie jedna działka (...).

Pytanie

Czy planowana przez Komornika, w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego, sprzedaż prawa własności działki nr (...) będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 czerwca 2024 r.)

Pani zdaniem, planowana przez Komornika, w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego, sprzedaż prawa własności działki nr (...) nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT. Tym samym, planowana sprzedaż przedmiotowej działki będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2023 r. poz. 2505 i 2760) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik, w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym, komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje

w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani na wniosek Wierzyciela przeciwko Dłużnikowi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości stanowiącej prawo własności działki nr (...) o pow. 5,0679 ha. W ramach prowadzonego postępowania Komornik planuje zaspokojenie wierzytelności Wierzyciela poprzez sprzedaż powyższej nieruchomości Dłużnika Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (...).

Zatem, zbycie działki opisanej w złożonym wniosku nastąpi w ramach rozporządzenia majątkiem należącym do Spółki (Dłużnika). W przypadku majątku Spółki trudno wskazywać na majątek prywatny takiego podmiotu.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia czy planowana przez Panią, w toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego sprzedaż działki nr (...), będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm.), reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Przepis art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Z kolei, w art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

a)

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Na podstawie art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)

wybudowaniu lub

b)

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku/budowli do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika - bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku, budowli.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak stanowi powołany już wyżej art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle lub ich części rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, według którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, w świetle przepisu art. 29a ust. 8 ustawy, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jak już wskazano wyżej, grunt spełnia bowiem definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów.

Jak wskazała Pani w opisie sprawy, na działce nr (...) znajdują się napowietrzne linie energetyczne oraz ogrodzenie. Napowietrzne linie energetyczne wysokiego i średniego napięcia - jak wskazała Pani w uzupełnieniu - stanowią budowle w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane. Jednak właścicielem napowietrznych linii energetycznych jest (...). Ponadto na działce usytuowane jest również ogrodzenie. Ogrodzenie również - jak wskazała Pani w uzupełnieniu - stanowi budowlę w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo budowlane. Ogrodzenie jest własnością dłużnika.

Zatem, w tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 z późn. zm.):

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

W myśl art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Z powyższego przepisu wynika, że jeśli przebiegające pod/nad daną działką części infrastruktury są przyłączone do przedsiębiorstw świadczących usługi przesyłowe, to stanowią one własność tych przedsiębiorstw.

Wskazać w tym miejscu należy, że z zawartego w przytoczonym wyżej art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług wyrażenia "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" nie należy utożsamiać z prawem własności. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, definiując wyrażenie "dostawa towarów" akcentuje "własność ekonomiczną" funkcjonującą w oderwaniu od krajowych przepisów prawa cywilnego, regulujących przeniesienie prawa własności.

W orzeczeniu C-320/88 Staatssecretaris van Financiën v Shipping and Forwarding Enterprise Safe B.V. TSUE wyraził pogląd, że:

Wyrażenie "dostawa towarów" w rozumieniu artykułu 5 (1) VI Dyrektywy oznacza także przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, nawet jeżeli nie dochodzi do przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym" (pkt 1), jednak jednocześnie zastrzegł, że "zadaniem sądu krajowego jest określenie w każdym przypadku, na podstawie stanu rzeczy,

czy przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel, w rozumieniu artykułu 5 (1) VI Dyrektywy, miało miejsce (pkt 2).

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości - w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel, zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym, a zatem w analizowanej sprawie przedmiotem dostawy będzie w takim przypadku tylko grunt z usytuowanym na nim ogrodzeniem.

Tym samym, napowietrzne linie energetyczne nie będą przedmiotem dostawy towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, dokonanej w ramach sprzedaży działki nr (...). W tym miejscu należy podkreślić, że nie można się z Panią zgodzić, że przedmiotem sprzedaży będzie sam grunt (nieruchomość bez zabudowań), który jest własnością dłużnika. Na działce posadowione jest ogrodzenie, które jest własnością dłużnika. W konsekwencji, należy stwierdzić, że przedmiotem dostawy będzie grunt wraz z usytuowanym na nim ogrodzeniem.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: "budowla" oraz "urządzenie budowlane". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 725).

I tak, zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z przepisu tego wynika, że obiekty, takie jak ogrodzenia stanowią "urządzenia techniczne" wyłącznie, gdy związane z innym obiektem budowlanym znajdującym się na nieruchomości (budynkiem), w taki sposób, że zapewniają możliwość zgodnego z przeznaczeniem użytkowania tego budynku. Natomiast, jeżeli stanowią one jedyne obiekty na działce, to powinny zostać zakwalifikowane jako budowle w rozumieniu prawa budowlanego.

Słuszność tych wniosków, w szczególności odnośnie ogrodzenia, potwierdza liczne orzecznictwo sądów administracyjnych:

"Ogrodzenie działki już zabudowanej jest urządzeniem budowlanym, zaś niezabudowanej - obiektem budowlanym" - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 kwietnia 2012 r., sygn. II OSK 187/11.

"Ogrodzenie od strony miejsca publicznego stanowi budowę, o jakiej mowa w art. 30 ust. 1 pkt 3 p.b. Treść tego przepisu w związku z treścią art. 3 pkt 6 tego aktu prawnego przesądza, że wolą prawodawcy ogrodzenia zostały uznane za obiekty budowlane, gdyż tylko ich realizacja stanowi budowę w rozumieniu p.b." - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 października 2009 r., sygn. II SA/Gl 628/08.

"Ogrodzenie jest urządzeniem budowlanym tylko wtedy, gdy nieruchomość jest zabudowana i pozostaje funkcjonalny związek między ogrodzeniem a obiektem budowlanym. Jeżeli więc nieruchomość posiada większą powierzchnię, niż jej teren zabudowany (działka budowlana) to ogrodzenie będzie tylko wtedy urządzeniem budowlanym, gdy będzie związane z zabudową, a nie z ogrodzeniem całej nieruchomości" - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 25 kwietnia 2007 r., sygn. II SA/Kr 101/07.

Podobny wniosek wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 lutego 2020 r., sygn. akt II OSK 1879/17, w którym czytamy "Urządzeniem budowlanym jest ogrodzenie zapewniające użytkowanie danego obiektu budowlanego, które bez tego obiektu nie spełniałoby swojej funkcji technicznej. Nie jest nim ogrodzenie działki niezabudowanej, będące samodzielną inwestycją niepowiązaną z innym obiektem budowlanym. Stanowi wówczas odrębny obiekt budowlany".

Z opisu sytuacji wynika, że na działce nr (...) usytuowane są ogrodzenie oraz napowietrzne linie energetyczne. Zatem jedynymi znajdującymi się na działce obiektami są ogrodzenie oraz napowietrzne linie energetyczne, które nie są własnością Dłużnika. Obiekty te służą wyłącznie korzystaniu z nich samych, a nie innych obiektów budowlanych (budynków), gdyż na nieruchomości innych obiektów nie ma. Ogrodzenie znajdujące się na działce nr (...) nie jest funkcjonalnie związane z budynkiem bądź innym obiektem. Tym samym, ogrodzenie znajdujące się na działce nr (...), tak jak Pani wskazała w uzupełnieniu stanowi budowlę. Zatem działka nr (...) jest nieruchomością zabudowaną budowlami w postaci ogrodzenia oraz napowietrznymi liniami energetycznymi. Jednak przedmiotem sprzedaży, jak rozstrzygnięto powyżej będzie grunt wraz z usytuowanym na nim ogrodzeniem (budowlą).

W konsekwencji, planowana sprzedaż egzekucyjna działki nr (...) nie będzie stanowiła dostawy niezabudowanego terenu budowlanego.

W celu ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie do sprzedaży nieruchomości znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem budowli znajdującej się na nieruchomości - ogrodzenia, nastąpiło pierwsze zasiedlenie, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy.

Analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że dostawa budowli - ogrodzenia, znajdującego się na nieruchomości będącej własnością Dłużnika, nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż jak wynika z opisu sprawy, z chwilą kiedy Dłużnik stał się właścicielem działki (2010 r.) ogrodzenie jest użytkowane. Od tego momentu nabycia działki przez Dłużnika upłynie ponad 2 lata. Dłużnik nie ponosił wydatków na ulepszenie.

Tym samym, w odniesieniu do dostawy znajdującego się na nieruchomości ogrodzenia, zostaną zatem spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tym samym, badanie przesłanek dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, jest bezzasadne, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazano, grunt będący przedmiotem zbycia podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również zbycie gruntu, z którym związane są budynki i budowle, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zatem, transakcja zbycia budowli znajdującej się na nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, opisana we wniosku transakcja sprzedaży, w ramach postępowania egzekucyjnego nieruchomości zabudowanej działki nr (...) należącej do Dłużnika będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, Pani stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl