0112-KDIL3.4012.209.2020.2.WB - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania oraz z faktur dokumentujących eksploatację i używanie przedmiotowej hali sportowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.209.2020.2.WB Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania oraz z faktur dokumentujących eksploatację i używanie przedmiotowej hali sportowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2020 r. (data wpływu 25 marca 2020 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 7 maja (data wpływu 12 maja 2020 r.) oraz z dnia 7 maja 2020 r. (data wpływu 18 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania oraz z faktur dokumentujących eksploatację i używanie przedmiotowej hali sportowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania oraz z faktur dokumentujących eksploatację i używanie przedmiotowej hali sportowej. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 7 maja 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina Miejska (Gmina, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym od 1 stycznia 2017 r., wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładami budżetowymi scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku od towarów i usług.

Realizując zadania własne, wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., 506 t.j. z dnia 2019.03.15), art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadań własnych obejmujących między innymi sprawy edukacji, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina realizuje zadanie (projekt) (...) dofinansowanego ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki w ramach programu pn. "Program rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej - edycja 2017".

Na koszty zadania składają się:

1. Koszty dokumentacji projektowej poniesione w 2015 r.

2. Roboty budowlane, zagospodarowanie terenu oraz instalacje i przyłącza.

3. Nadzór inwestorski.

4. Nadzór autorski.

Budowa hali rozpoczęła się w 2018 r., zakończenie planowane jest w 2020 r.

Inwestycja obejmuje dobudowę nowej hali sportowej wraz z zapleczem do istniejącego budynku Szkoły Podstawowej. Całość została zaplanowana w taki sposób aby stanowić całość funkcjonalną - użytkową.

Hala będzie posiadała trzy wejścia: bezpośrednie ze szkoły, wejście główne z zewnątrz oraz wyjście ewakuacyjne. W części zaplecza na parterze znajdą się dwie szatnie wyposażone niezależnie w natryski i toalety. Znajdzie się tam również magazyn sprzętu sportowego oraz pomieszczenie dla nauczycieli/trenerów.

W części parteru umieszczono wymiennikownie C.O. oraz pomieszczenie wodomierza (co oznacza oddzielne od szkoły liczniki na dostarczane media).

Powstająca hala sportowa i obiekt sportowy/sala, posadowiona jest na gruncie oddanym przez Gminę do szkoły w trwały zarząd na podstawie decyzji administracyjnych.

Gmina dotychczas nie odliczała podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Wnioskodawca zakłada, iż w okresie 5 lat od zakończenia zadania inwestycyjnego, obiekt sportowy przede wszystkim i w pierwszej kolejności będzie udostępniany na realizację zajęć dydaktycznych z wychowania fizycznego, sportowych zajęć pozalekcyjnych oraz na treningi sekcji sportowych prowadzonych przez szkoły. Uczniowie szkoły w ramach planowanych zajęć pozalekcyjnych SKS-u, a także zajęć indywidualnych będą korzystać z pomieszczeń nieodpłatnie. Uczniowie innych szkół (prowadzonych przez Gminę) w ramach planowanych zajęć pozalekcyjnych będą korzystać z obiektu nieodpłatnie, w sposób zorganizowany pod opieką (nauczyciela, instruktora). Ponadto bierze się pod uwagę udostępnianie sali na organizację uroczystości patriotycznych, organizację zajęć i imprez zleconych przez Gminę lub odbywających się pod patronatem Prezydenta Miasta. (działalność pozostająca poza VAT).

Przedstawiony sposób wykorzystania hali sportowej mieści się w pojęciu zaspokajania przez Gminę zbiorowych potrzeb wspólnoty tym samym Gmina realizuje zadania własne.

Obiekt sportowy nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych ani w okresie trwałości projektu (tj. 5 lat od zakończenia inwestycji) ani w okresie późniejszym.

Po zakończeniu zadania obiekt będzie utrzymywany z budżetu Gminy.

Pismem z dnia 7 maja 2020 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Wnioskodawca wskazał, że obiekt sportowy powstały w wyniku realizowanego projektu nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Gmina Miejska ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją zadania?

2. Czy Gmina Miejska będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z eksploatacją i użytkowaniem powstałej hali sportowej przy Szkole ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż głównym założeniem dotyczącym wykorzystania powstającego obiektu sportowego jest działalność statutowa (pozostająca poza opodatkowaniem) Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z faktur zakupowych związanych z realizacją zadania oraz eksploatacją i użytkowaniem powstającej hali sportowej.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - ustawa, w art. 5 określa zakres opodatkowania, i tak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanych dalej podatkiem, podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ustawodawca zdefiniował również pojęcie podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W art. 15 ust. 2 zostało zdefiniowane pojęcie działalności gospodarczej. I tak działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, (...). Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w art. 15 ust. 6 ustawy czytamy, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Artykuł 86 ustawy mówi, iż w zakresie, w jakim towary usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z założeniem, udostępniania obiektu sportowego przede wszystkim i w pierwszej kolejności na realizację zajęć dydaktycznych z wychowania fizycznego i sportowych zajęć pozalekcyjnych oraz na treningi sekcji sportowych prowadzonych przez szkoły, a także planowane zajęcia pozalekcyjne SKS-u, ponadto nieodpłatne udostępnianie sali na organizację uroczystości patriotycznych, organizację zajęć imprez zleconych przez Gminę lub odbywających się pod patronatem Prezydenta Miasta (pozostające poza opodatkowaniem VAT) zdaniem Wnioskodawcy, hala sportowa nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy tym samym nie spełnia przesłanek art. 86 ust. 1 i nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur związanych z budową hali sportowej jak i z faktur związanych z eksploatacją i użytkowaniem hali.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* edukacji publicznej (pkt 8);

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (pkt 10),

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym od 1 stycznia 2017 r., wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładami budżetowymi scentralizowane rozliczenie z tytułu podatku od towarów i usług. Realizując zadania własne, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym m.in. wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadań własnych obejmujących między innymi sprawy edukacji, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, Gmina realizuje zadanie (projekt) pn. (...) dofinansowanego ze środków Ministerstwa Sportu i Turystyki w ramach programu pn. "Program rozwoju szkolnej infrastruktury sportowej - edycja 2017". Na koszty zadania składają się:

1. Koszty dokumentacji projektowej poniesione w 2015 r.

2. Roboty budowlane, zagospodarowanie terenu oraz instalacje i przyłącza.

3. Nadzór inwestorski.

4. Nadzór autorski.

Budowa hali rozpoczęła się w 2018 r., zakończenie planowane jest w 2020 r. Inwestycja obejmuje dobudowę nowej hali sportowej wraz z zapleczem do istniejącego budynku Szkoły Podstawowej. Całość została zaplanowana w taki sposób aby stanowić całość funkcjonalną - użytkową. Hala będzie posiadała trzy wejścia: bezpośrednie ze szkoły, wejście główne z zewnątrz oraz wyjście ewakuacyjne. W części zaplecza na parterze znajdą się dwie szatnie wyposażone niezależnie w natryski i toalety. Znajdzie się tam również magazyn sprzętu sportowego oraz pomieszczenie dla nauczycieli/trenerów. W części parteru umieszczono wymiennikownie C.O. oraz pomieszczenie wodomierza (co oznacza oddzielne od szkoły liczniki na dostarczane media). Powstająca hala sportowa i obiekt sportowy/sala, posadowiona jest na gruncie oddanym przez Gminę do szkoły w trwały zarząd na podstawie decyzji administracyjnych. Gmina dotychczas nie odliczała podatku naliczonego wykazanego w fakturach otrzymanych w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Wnioskodawca zakłada, iż w okresie 5 lat od zakończenia zadania inwestycyjnego, obiekt sportowy przede wszystkim i w pierwszej kolejności będzie udostępniany na realizację zajęć dydaktycznych z wychowania fizycznego, sportowych zajęć pozalekcyjnych oraz na treningi sekcji sportowych prowadzonych przez szkoły. Uczniowie szkoły w ramach planowanych zajęć pozalekcyjnych SKS-u, a także zajęć indywidualnych będą korzystać z pomieszczeń nieodpłatnie. Uczniowie innych szkół (prowadzonych przez Gminę) w ramach planowanych zajęć pozalekcyjnych będą korzystać z obiektu nieodpłatnie, w sposób zorganizowany pod opieką (nauczyciela, instruktora). Ponadto bierze się pod uwagę udostępnianie sali na organizację uroczystości patriotycznych, organizację zajęć i imprez zleconych przez Gminę lub odbywających się pod patronatem Prezydenta Miasta. (działalność pozostająca poza VAT). Przedstawiony sposób wykorzystania hali sportowej mieści się w pojęciu zaspokajania przez Gminę zbiorowych potrzeb wspólnoty tym samym Gmina realizuje zadania własne. Obiekt sportowy nie będzie wykorzystywany do czynności zwolnionych ani w okresie trwałości projektu (tj. 5 lat od zakończenia inwestycji) ani w okresie późniejszym. Po zakończeniu zadania obiekt będzie utrzymywany z budżetu Gminy. Ponadto obiekt sportowy powstały w wyniku realizowanego projektu nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją opisanego we wniosku zadania oraz z faktur dokumentujących eksploatację i używanie przedmiotowej hali sportowej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że ww. obiekt sportowy powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków zakupowych poniesionych na realizację projektu oraz od wydatków eksploatacyjnych i użytkowych powstałej w ramach ww. projektu hali sportowej. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona podstawowa - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki poniesione na realizację ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325,z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl