0112-KDIL3.4012.111.2022.4.MC - Brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących on-line w przyczepie gastronomicznej typu food truck

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.111.2022.4.MC Brak obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących on-line w przyczepie gastronomicznej typu food truck

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 11 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących on-line w przyczepie gastronomicznej typu food truck.

Uzupełniła go Pani pismem z 2 maja 2022 r. (wpływ 9 maja 2022 r.) oraz pismem z 10 czerwca 2022 r. (wpływ 15 czerwca 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Proszę o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących on-line w przyczepie gastronomicznej typu food truck, tymczasowo obudowanej deskami.

Działalność jest prowadzona w niestacjonarnej placówce gastronomicznej, jest to przyczepa gastronomiczna typu food truck. Przyczepa gastronomiczna została zakupiona w celu prowadzenia działalności, która nie wymagała pozwolenia na postawienie obiektu tymczasowego do 180 dni.

Ze względu na wymagania konserwatora zabytków i zarządzenia Burmistrza (...) w sprawie wyglądu obiektów handlowych, również typu food truck, została obudowana deskami drewnianymi i wykorzystywana jest do prowadzenia działalności sezonowej. W każdej chwili, w zależności od potrzeb można nią odjechać. Prowadzę działalność polegającą m.in. na sprzedaży (...), produktów cukierniczych oraz napojów. Wszystkie produkty i potrawy przygotowywane są na miejscu z gotowych produktów i z półproduktów zaakceptowanych przez stację sanitarno-epidemiologiczną.

Moje obroty w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 20 000 zł netto w skali roku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zatem korzystam ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ze względu na nieprzekroczenie w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 20 000 zł i prowadzę książkę ewidencji sprzedaży.

W piśmie z 2 maja 2022 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - odpowiedziała Pani na zadane przez Organ pytania oraz uzupełniła brakujące dane:

a) Czy jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?

Odp: Tak, jestem czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

b) Czy oferowane produkty są przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji przez klientów?

Odp: Tak, oferowane produkty są do bezpośredniej konsumpcji przez klienta.

c) Czy opisana we wniosku przyczepa gastronomiczna będzie zlokalizowana tylko w jednym miejscu na stałe, czy też będzie zmieniać miejsce położenia?

Odp: Opisana przyczepa gastronomiczna będzie zmieniać miejsce położenia.

d) Czy przedmiotowa przyczepa jest usadowiona w danym miejscu na podstawie umowy (najem, wykup miejsca itp.)?

Jeśli tak wskazać na jaki okres jest zawarta dana umowa.

Odp: Przyczepa gastronomiczna nie jest usadowiona w danym miejscu na podstawie umowy, (własny grunt).

e) Czy prowadzona przez Panią działalność mieści się pod kodem PKD 56.10.A czy PKD 56.10.B według klasyfikacji PKD zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)

Odp: Prowadzona przeze mnie działalność jest prowadzona pod kodem PKD 56.10.B

W piśmie z 10 czerwca 2022 r. - stanowiącym uzupełnienie nr 2 do wniosku - odpowiedziała Pani na zadane przez Organ pytania w celu doprecyzowania opisu sprawy:

a) Jak często (co jaki okres) następuje przemieszczenie przedmiotowej przyczepy gastronomicznej typu food truck?

Odp: Przemieszczanie przyczepy jest zależne od ewentualnych propozycji festynów albo innych imprez plenerowy.

b) W ile miejsc przemieszczana jest przyczepa?

Odp: Przyczepa jest przemieszczana w różne miejsca, które zależne są od uczestnictwa w imprezach typu np. festyny i inne wydarzenia.

c) Co jaki czas następuje zmiana miejsca położenia?

Odp: Zmiana miejsca położenia przyczepy jest zależna od imprez w których bierzemy udział, kilka razy w roku.

d) Czy miejsca/miejsce, w które przemieszczana jest przyczepa są/jest zgłoszone jako miejsce/miejsca prowadzonej działalności?

Odp: Tak, miejsca w które jest przemieszczana przyczepa są zgłoszone jako miejsca prowadzonej działalności.

e) Czy w zgłoszeniu rejestracyjnym przedmiotowej działalności jest wskazany "cały kraj" czy jedno miejsce prowadzonej działalności i czy pokrywa się ono z miejscem w którym ustawiona jest przyczepa?

Odp: Przyczepa jest ustawiana w różnych miejscach więc "cały kraj".

f) Czy przemieszczanie przyczepy gastronomicznej jest związane z uczestnictwem w imprezach typu np. festyny i inne wydarzenia, czy też wynika tylko z przejazdu jednorazowego do wskazanego miejsca na grunt, który należy do Pani?

Odp: Tak, przemieszczanie przyczepy jest związane z uczestnictwem w imprezach typu np. festyny i inne wydarzenia.

g) Czy każdy grunt, na który przemieszczana jest przyczepa należy do Pani, jeśli nie to czy przedmiotowa przyczepa jest usadowiona w danym miejscu na podstawie umowy (najem, wykup miejsca itp.)? - jeśli tak wskazać na jaki okres jest zawarta dana umowa.

Odp: Nie każdy grunt należy do mnie.

Pytanie

Czy muszę w przyczepie gastronomicznej typu food truck, tymczasowo obudowanej deskami, rejestrować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej online?

Państwa stanowisko w sprawie sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 2 maja 2022 r.

Uważam, że nie mam obowiązku prowadzenia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących on-line w przyczepie gastronomicznej typu food truck.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT". Zgodnie z tym przepisem,

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia,

zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jak wskazuje § 3 ust. 1 pkt 1

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r.: 1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

Zwolnienie to jest zwolnieniem o charakterze podmiotowym, tj. dotyczy podmiotu, którego obrót z tytułu sprzedaży na rzecz ww. podmiotów nie przekroczył limitu 20.000 zł.

Do limitu zwolnienia wlicza się cały obrót z tytułu sprzedaży, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.

Po utracie zwolnienia podmiotowego będzie Pani zobowiązana do ewidencjonowania na kasie rejestrującej całej swojej sprzedaży.

Jednak niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia)

Natomiast w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i zapisano, że

zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 52.21, PKWiU 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Przepisy te zakładają m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach - obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali objęci obowiązkiem posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych "tradycyjnych" kas fiskalnych.

Zgodnie bowiem z art. 145a ust. 1 ustawy,

Z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

Artykuł 111 ust. 6a ustawy,

określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas określonych w art. 111a ust. 3 (...).

Pojęcie "kasa on-line" zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując że,

przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali zobowiązani do wymiany kas rejestrujących na kasy on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych "tradycyjnych" kas fiskalnych.

Stosownie do art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy,

Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:

do dnia 30 czerwca 2020 r. - do:

świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,

Zgodnie z art. 145b ust. 2 ustawy,

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.

W tym miejscu należy wskazać, że w dniu 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059).

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a w zw. z § 1 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii należy stwierdzić, że dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) przy użyciu kas on-line dla usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania będzie dzień 1 stycznia 2021 r.

Tym samym, mając na uwadze zapisy art. 145b ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii są obligatoryjnie zobowiązani do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas on-line od 1 stycznia 2021 r.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Obroty w 2021 r. nie przekroczyły kwoty 20 000 zł netto w skali roku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zatem korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ze względu na nieprzekroczenie w poprzednim roku podatkowym kwoty obrotu zrealizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 20 000 zł.

Działalność jest prowadzona w nie stacjonarnej placówce gastronomicznej, jest to przyczepa gastronomiczna typu food truck. Ze względu na wymagania konserwatora zabytków i zarządzenia Burmistrza w sprawie wyglądu obiektów handlowych, również typu food truck, została obudowana deskami drewnianymi i wykorzystywana jest do prowadzenia działalności sezonowej. W każdej chwili, w zależności od potrzeb można nią odjechać. Prowadzi Pani działalność polegającą m.in. na sprzedaży (...), produktów cukierniczych oraz napojów. Wszystkie produkty i potrawy przygotowywane są na miejscu z gotowych produktów i z półproduktów zaakceptowanych przez stację sanitarno-epidemiologiczną.

Przyczepa jest przemieszczana w różne miejsca, które zależne są od uczestnictwa w imprezach typu np. festyny i inne wydarzenia. Zmiana miejsca położenia przyczepy jest zależna od imprez w których bierze Pani udział, kilka razy w roku.

Wątpliwości Pani budzi kwestia, obowiązku wyposażenia przyczepy cateringowej w kasę fiskalną on-line.

Stosując się do obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas on-line należy zauważyć, że dotyczy on tylko ściśle określonych grup podatników.

W świetle powyższego - aby ustalić, czy dany podmiot został objęty obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy on-line na podstawie art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT - konieczne jest zdefiniowane dwóch elementów, tj. usług związanych z wyżywieniem oraz stacjonarnej placówki gastronomicznej.

Odnosząc się do mobilnej przyczepy cateringowej należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w niniejszym przypadku mamy do czynienia ze "stacjonarną placówką gastronomiczną".

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia "stacjonarnej placówki gastronomicznej". Pod pojęciem gastronomii - zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (...) - należy rozumieć "działalność produkcyjno-usługową obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp." oraz "sztukę przyrządzania potraw", natomiast placówka gastronomiczna - w ślad za definicją stosowaną w statystyce publicznej - to zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów gotowych do spożycia na miejscu i na wynos. Z kolei punkt gastronomiczny to placówka prowadząca ograniczoną działalność gastronomiczną, taką jak smażalnia, pijalnia, lodziarnia, bufet w kinie, na stadionie, itp.

Przyczepa cateringowa, w której ma być prowadzona opisana powyżej działalność gastronomiczna spełnia definicję placówki gastronomicznej, ale konieczne jest jeszcze określenie, czy placówka ta ma charakter stacjonarny. W myśl definicji słownikowej "stacjonarny" to "znajdujący się gdzieś na stałe, niezmieniający miejsca pobytu lub swego położenia. Natomiast zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego stacjonarne placówki gastronomiczne to m.in. bary, punkty gastronomiczne, restauracje, sezonowe placówki gastronomiczne, stołówki.

Warto w tym miejscu również pomocniczo odnieść się do Polskiej Klasyfikacji Działalności z 2007 r., która w Dziale 56 (w ramach działalności usługowej związanej z wyżywieniem) wyróżnia:

* Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (56.10.A) - podklasa ta obejmuje przygotowanie i podawanie posiłków gościom siedzącym przy stołach lub gościom dokonującego własnego wyboru potraw z wystawionego menu, bez względu na to czy spożywają oni przygotowane posiłki na miejscu, biorą je na wynos czy są im dostarczane. Podklasa ta obejmuj działalność: restauracji, kawiarni, restauracji typu fast food, barów mlecznych, barów szybkiej obsługi, lodziarni, pizzerii, miejsc z żywnością na wynos, restauracyjną lub barową prowadzoną w środkach transportu wykonywaną przez oddzielne jednostki;

* Ruchome placówki gastronomiczne (56.10.B), a więc placówki o charakterze niestacjonarnym - podklasa ta obejmuje działalność obwoźnych sprzedawców lodów, wózków z żywnością, przyczep gastronomicznych oraz związaną z przygotowywaniem żywności na straganach. Podklasa ta nie obejmuje natomiast sprzedaży detalicznej żywności z automatów, sklasyfikowanej w 47.99.Z.

Jak wskazano działalność prowadzona jest wg PKD 56.10.B - ruchome placówki gastronomiczne. Nawiązując do powyższego trzeba mieć na względzie, że klasyfikacje statystyczne w tym przypadku należy traktować jedynie pomocniczo, ale w myśl tego, punkt sprzedaży może być przenoszony z miejsca na miejsce przy wykorzystaniu odrębnego środka transportu. Mając na uwadze fakt, że przyczepa jest ruchoma trudno uznać sposób dokonywanej w niej sprzedaży za stacjonarny, a przyczepę za placówkę gastronomiczną o takim charakterze. Jak wskazała Pani podadto w uzupełnieniu, przedmiotowa przyczepa jest przemieszczana w różne miejsca, które zależne są od uczestnictwa w imprezach plenerowych np. festyny i inne wydarzenia, w których bierze Pani udział, kilka razy w roku.

Przyczepa nie ma stałego miejsca sprzedaży, gdyż może zmieniać swoje położenie, jak wskazała Pani w uzupełnieniu do wniosku, w różne miejsca, które są zależne od uczestnictwa w imprezach typu festyny i inne wydarzenia. Zmiana miejsca położenia przyczepy jest zależna od imprez, w których bieze Pani udział kilka razy do roku.

Skoro działalność prowadzona za jej pośrednictwem jest/może być świadczona w różnych miejscach, to nie można uznać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze stacjonarną placówką gastronomiczną w rozumieniu art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT. Tym samym usługi związane z wyżywieniem świadczone w ruchomej placówce nie podlegają obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej on-line.

Mając na uwadze opis sprawy oraz cytowane przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że nie będzie miała Pani obowiązku wyposażenia przyczepy w kasę rejestrującą typu on-line i ewidencjonowania przy jej użyciu prowadzonej tam sprzedaży.

Tym samym Pani stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy: * stanu faktycznego, który Pani przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako "p.p.s.a.".

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl