0112-KDIL3.4012.104.2020.1.AW - Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3.4012.104.2020.1.AW Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedszkole... weźmie udział w konkursie ogłoszonym przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pt. "...".

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej poprosił o dostarczenie opinii organu skarbowego, w której zostanie potwierdzone stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji przedmiotowego zadania.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał:

Pytanie 1 * czy Wnioskodawca jest podatnikiem VAT z prowadzonej działalności?

Odpowiedź:

tak, w ramach prowadzonej działalności z wynajmu.

Pytanie 2 * czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT przy realizacji powyższego zadania?

Odpowiedź:

nie.

Pytanie 3 * podać uzasadnienie braku prawnej możliwości odliczenia podatku VAT?

Odpowiedź:

Przedszkole... jest prowadzone w ramach statutowej działalności przez parafię w oparciu o ustawę z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP. (Dz. U. z 1994 r. Nr 73, poz. 324).

Pytania uzupełniające wyjaśniające realizację zadania:

Pytanie 1 * Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odpowiedź:

Tak, Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pytanie 2 * Jaka jest dokładna nazwa zadania, które będzie realizowane przez Wnioskodawcę?

Odpowiedź:

Dokładna nazwa zadania to: "...".

Pytanie 3 * Na czym będzie polegać realizacja zadania?

Odpowiedź:

Realizacja zadania będzie polegać na:

* Przeprowadzeniu warsztatów o tematyce ekologicznej dla dzieci z przedszkola i ich bliskich oraz kadry nauczycielskiej,

* Zorganizowaniu wycieczek o charakterze ekologiczno-poznawczym dla dzieci z przedszkola,

* Zakup pomocy dydaktycznych do przedszkola potrzebnych do zrealizowania zadania.

Pytanie 4

* Do jakich czynności Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego zadania, tj. do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b. zwolnionych od podatku od towarów i usług, c. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź:

Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego zadania, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Powstałe efekty w wyniku realizacji przedmiotowego zadania będą niewymierne w sensie materialnym, jednakże będą spełniać takie funkcje jak: podniesienie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności z zakresu edukacji ekologicznej zarówno dzieci z przedszkola jak i ich bliskich oraz pracowników placówki.

Pytanie 5 * Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania?

Odpowiedź:

Faktury będą wystawiane na:

Nabywca: Parafia....

Odbiorca: Przedszkole....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupionych usług przy realizacji zadania, pt. "..." przez Przedszkole... prowadzone przez Parafię...?

Zdaniem Wnioskodawcy, Przedszkole... jest prowadzone przez Parafię... jako działalność statutowa parafii. Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pt. "..." ponieważ wydatki poniesione w ramach jego realizacji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (wynajem).

Parafia jest czynnym podatnikiem VAT z racji sprzedawanych usług najmu co w przypadku realizacji tego zadania nie ma zastosowania.

Parafia korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy VAT ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), z późn. zm.. Tekst jednolity.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ww. ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ww. ustawy, odliczenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności wynajmu. Wnioskodawca realizuje projekt pt. "...". Przedszkole... jest prowadzone w ramach statutowej działalności przez parafię w oparciu o ustawę z dnia 13 maja 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP. (Dz. U. z 1994 r. Nr 73, poz. 324). Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania. Realizacja zadania będzie polegać na: przeprowadzeniu warsztatów o tematyce ekologicznej dla dzieci z przedszkola i ich bliskich oraz kadry nauczycielskiej; zorganizowaniu wycieczek o charakterze ekologiczno-poznawczym dla dzieci z przedszkola; zakup pomocy dydaktycznych do przedszkola potrzebnych do zrealizowania zadania.

Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego zadania, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, że powstałe efekty w wyniku realizacji przedmiotowego zadania będą niewymierne w sensie materialnym, jednakże będą spełniać takie funkcje jak: podniesienie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności z zakresu edukacji ekologicznej zarówno dzieci z przedszkola jak i ich bliskich oraz pracowników placówki. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że faktury będą wystawiane na Niego, tj. Parafia..., a odbiorcą będzie Przedszkole....

W analizowanej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Przedszkole... jest prowadzone w ramach statutowej działalności przez Parafię. Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego zadania, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Powstałe efekty w wyniku realizacji przedmiotowego zadania będą niewymierne w sensie materialnym, jednakże będą spełniać takie funkcje jak: podniesienie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności z zakresu edukacji ekologicznej zarówno dzieci z przedszkola jak i ich bliskich oraz pracowników placówki. Zatem efekty ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pt. "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl