0112-KDIL3-3.4011.132.2019.4.MM - Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-3.4011.132.2019.4.MM Pięcioletni termin w związku z opodatkowaniem przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia działki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek - uzupełniony pismem z 16 maja 2019 r. (data wpływu 17 maja 2019 r.) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia działki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest z mężem na zasadach wspólności ustawowej majątkowej małżeńskiej właścicielem niezabudowanej działki rolnej nr 16/2, o powierzchni 10744 metrów kwadratowych. Działkę Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyli od matki żony Wnioskodawcy na podstawie umowy darowizny z dnia 6 stycznia 2000 r. Działka jest w posiadaniu rodziny od dziesiątków lat. Działka zawsze używana była jako działka rolna (zarówno przez matkę Wnioskodawczyni, jak i przez małżeństwo). W wypisie z rejestru gruntów działka figuruje jako działka rolna oznaczona symbolem użytku R i Ps.

Od działki płacony jest podatek rolny. Przez wszystkie lata małżonkowie nie angażowali żadnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartości działki. Działka nie jest podzielona, jest nieogrodzona, do działki nie są doprowadzone żadne media. Działka nie była i nie jest przedmiotem najmu ani dzierżawy. Wnioskodawczyni wraz z mężem nie występowali nigdy o wydzielenie dróg i o zmianę przeznaczenia gruntów. Nie podejmowali nigdy aktywnego działania marketingowego zmierzającego do zbycia działki.

W 2008 r. został wyłożony plan zagospodarowania przestrzennego, w którym przeznaczenie działki miało się zmienić z rolnego na budowlane, który miał być zatwierdzony w czwartym kwartale 2008 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zgłaszali wnioski z zastrzeżeniami do wyłożonego planu zagospodarowania przestrzennego. W tym czasie zgłosił się nabywca, który sam odszukał Wnioskodawczynię wraz z mężem, przedstawiając propozycję kupna ich działki, pod warunkiem że plan zagospodarowania przestrzennego zostanie zatwierdzony do końca 2008 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zawarli z nim przedwstępną warunkową umowę sprzedaży pod warunkiem zatwierdzenia planu do końca 2008 r. W związku z niespełnieniem się warunku zatwierdzenia planu Wnioskodawczyni wraz z mężem nie zawarli umowy sprzedaży w wykonaniu tej umowy przedwstępnej.

Wnioskodawczyni wraz z mężem nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej, a tym bardziej działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Wnioskodawczyni wraz z mężem nie są rolnikami ryczałtowymi. Nie są podatnikami VAT. Małżonkowie są od lat na emeryturze.

W 2019 r. uchwalony został plan zagospodarowania przestrzennego dzielnicy. Według tego planu teren działki Wnioskodawczyni i męża przeznaczony jest pod budownictwo mieszkaniowe. Już w tej chwili zgłaszają się potencjalni chętni do kupna działki Wnioskodawczyni i jej męża.

Po zatwierdzeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Wnioskodawczyni wraz z mężem ma zamiar sprzedać ich nieruchomość.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy sprzedaż tej działki po ogłoszeniu planu zagospodarowania przestrzennego w najbliższym czasie spowoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego od jej sprzedaży?

Zdaniem Wnioskodawczyni transakcja sprzedaży tej nieruchomości nie powoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego od jej sprzedaży.

Zgodnie z art. 10.1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy tej transakcji spełnione są oba warunki zwolnienia z podatku dochodowego:

* sprzedaż działki nastąpi po upływie pięciu lat od daty jej nabycia,

* zbycie nieruchomości nie następuje w wyniku wykonywania działalności gospodarczej i nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej, jak również nieruchomość nie została nabyta w celu jej odsprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy: źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c. prawa wieczystego użytkowania gruntów, - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że źródłem przychodu jest m.in. odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie.

Zatem dla określenia skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości istotne jest ustalenie daty oraz formy jej nabycia.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowana otrzymała nieruchomość w formie darowizny. Nie były angażowane żadne środki finansowe zmierzające do podniesienia wartości działki. Jest ona niepodzielona, nieogrodzona, nie są do niej doprowadzone media. Nie były podejmowane żadne działania marketingowe w celu zbycia działki.

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.): przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Mając na uwadze powyższe, na podstawie okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawczynię oraz w związku z faktem, że pierwotna działka rolna, której dotyczy wniosek, została otrzymana przez Wnioskodawczynię w drodze darowizny w 2000 r., należy stwierdzić, że jej planowana sprzedaż będzie miała charakter okazjonalny i nieprofesjonalny. Z treści wniosku wynika bowiem, że sprzedaż nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej. Opisana we wniosku działka nie została nabyta przez Wnioskodawcę z zamiarem jej podziału i odsprzedaży. W konsekwencji planowana sprzedaż opisanej nieruchomości (działki) nie będzie stanowić źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie (2000 r.), do chwili obecnej upłynął już okres pięciu lat, o którym mowa w tym przepisie. Tym samym przychód uzyskany z planowanej transakcji nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując - sprzedaż działki po ogłoszeniu planu zagospodarowania przestrzennego w najbliższym czasie nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego od jej sprzedaży.

Dodatkowo należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z tym niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawczyni, nie wywołuje natomiast skutków prawnych wobec męża Wnioskodawczyni.

Końcowo Organ wskazuje, że wniosek w części dot. podatku od towarów i usług podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl