0112-KDIL3-2.4011.190.2017.1.JK - Brak prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa drogi powiatowej".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-2.4011.190.2017.1.JK Brak prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa drogi powiatowej".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2017 r. (data wpływu 1 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 lipca 2016 r. Powiat (dalej "Powiat") jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i począwszy od lipca 2016 r. składa deklarację VAT we własnym imieniu. Z dniem 1 stycznia 2017 r., zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat będąc jednostką samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym zadania z zakresu transportu zbiorowego i dróg publicznych określone w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) oraz w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.). Powiatowy Zarząd Dróg jest powiatową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną w celu zarządzania drogami publicznymi, drogami powiatowymi zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Z tytułu zarządzania drogami powiatowymi na mocy decyzji administracyjnych pobierane są, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu, wynikające z ustawy o drogach publicznych opłaty za zajęcie pasa drogowego, umieszczanie urządzeń niezwiązanych z budową, przebudową lub remontem dróg. Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.), wraz z Powiatowym Zarządem Dróg będzie realizował w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych", w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury", projekt pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)", w ramach umowy o przyznanie pomocy zawartej w dniu 28 lipca 2016 r. Projekt ten stanowi realizację w zadaniach własnych Powiatu w zakresie modernizacji i utrzymania dróg powiatowych. Celem planowanej operacji jest poprawa infrastruktury transportowej mieszkańców obszarów wiejskich poprzez podniesienie standardu dróg powiatowych, jak również poprawa bezpieczeństwa pieszych poruszających się na danym odcinku drogi. Doprowadzi to do zwiększenia dostępu do budynków użyteczności publicznych, jakimi są boisko wraz z zapleczem, siłownią wewnętrzną oraz boiskiem do gry w siatkówkę, Zespół Szkół A, Zespół Szkół B oraz ogólnodostępny plac zabaw. Stan opisywanej drogi jest zły i niebezpieczny. Liczne spękania oraz duża ilość łat spowodowały zaniżenie parametrów technicznych drogi oraz zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Zakres przedsięwzięcia obejmuje zmianę nawierzchni drogi na odcinku 250 m, budowę i przebudowę jednostronnego chodnika o długości 250 m, który będzie znajdował się w granicach pasa drogowego oraz budowę kanalizacji deszczowej na przedmiotowym odcinku. Przedmiotowa inwestycja przyczyni się do podwyższenia parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi powiatowej. Powiat zabezpieczył w budżecie (WPF-ie) kwotę niezbędną na realizację całości inwestycji. Została przeprowadzona procedura przetargowa w trybie przetargu nieograniczonego oraz podpisano umowę z wykonawcą na realizację zadania (zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych). Jednostką odpowiedzialną za prowadzenie inwestycji drogowej jest Powiatowy Zarząd Dróg. Termin zakończenia inwestycji przewidziany jest na 31 maja 2018 r. Wydatki na realizację całości będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat. Na podstawie wystawionych faktur, które stanowią podstawę do wydatkowania, Powiat sporządzi wniosek o płatność. Wniosek ten będzie podstawą do wystąpienia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa, o refundację poniesionych kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Kwota dofinansowania obejmuje podatek VAT (VAT jest wydatkiem kwalifikowanym). Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych - dróg powiatowych. Przebudowana droga powiatowa nr na opisanym odcinku będzie nadal stanowiła ogólnodostępną drogę publiczną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Zadania w zakresie utrzymania dróg należą do zadań własnych Powiatu, co wynika z postanowienia art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) oraz postanowień ustawy z dnia 5 czerwca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1440 z późn. zm.). W szczególności art. 19 ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy o drogach publicznych stanowią, że zarządcą dróg powiatowych jest Zarząd Powiatu. Artykuł 20 powołanej ustawy określa obowiązki zarządcy drogi, przy czym jego ust. 2, 3 i 4 wskazuje, że do zarządcy drogi należy opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich, pełnienie funkcji inwestora oraz utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą. Tym samym, w odniesieniu do realizacji przez Powiat nałożonego przez ustawę zadania własnego w zakresie przebudowy drogi powiatowej Powiat nie działa jako podatnik VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wykonany zakres prac związanych z realizacją projektu unijnego pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)" nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi VAT. Przebudowana droga powiatowa będzie nadal stanowiła ogólnodostępną drogę publiczną, bezpłatnie udostępnianą użytkownikom drogi, czyli nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Powiat czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE. L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814, z późn. zm.) - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym - w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jak stanowi art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r., zgodnie z wymogiem art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r., o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454) Powiat podjął rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Powiat będąc jednostką samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym zadania z zakresu transportu zbiorowego i dróg publicznych określone w art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym oraz w przepisach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Powiatowy Zarząd Dróg jest powiatową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną w celu zarządzania drogami publicznymi, drogami powiatowymi zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o drogach publicznych. Z tytułu zarządzania drogami powiatowymi na mocy decyzji administracyjnych pobierane są, zgodnie z uchwałą Rady Powiatu, wynikające z ustawy o drogach publicznych opłaty za zajęcie pasa drogowego, umieszczanie urządzeń niezwiązanych z budową, przebudową lub remontem dróg. Powiat przy pomocy Starostwa Powiatowego jako jednostki prowadzącej obsługę Powiatu wraz z Powiatowym Zarządem Dróg, będzie realizował w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych", w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury", projekt pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)", w ramach umowy o przyznanie pomocy zawartej w dniu 28 lipca 2016 r. Projekt ten stanowi realizację w zadaniach własnych Powiatu w zakresie modernizacji i utrzymania dróg powiatowych. Celem planowanej operacji jest poprawa infrastruktury transportowej mieszkańców obszarów wiejskich poprzez podniesienie standardu dróg powiatowych, jak również poprawa bezpieczeństwa pieszych poruszających się na danym odcinku drogi. Doprowadzi to do zwiększenia dostępu do budynków użyteczności publicznych, jakimi są boisko wraz z zapleczem, siłownią wewnętrzną oraz boiskiem do gry w siatkówkę, Zespół Szkół A, Zespół Szkół B w oraz ogólnodostępny plac zabaw. Stan opisywanej drogi jest zły i niebezpieczny. Liczne spękania oraz duża ilość łat spowodowały zaniżenie parametrów technicznych drogi oraz zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Zakres przedsięwzięcia obejmuje zmianę nawierzchni drogi na odcinku 250 m, budowę i przebudowę jednostronnego chodnika o długości 250 m, który będzie znajdował się w granicach pasa drogowego oraz budowę kanalizacji deszczowej na przedmiotowym odcinku. Przedmiotowa inwestycja przyczyni się do podwyższenia parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi powiatowej. Powiat zabezpieczył w budżecie (WPF-ie) kwotę niezbędną na realizację całości inwestycji. Została przeprowadzona procedura przetargowa w trybie przetargu nieograniczonego oraz podpisano umowę z wykonawcą na realizację zadania (zgodnie z Prawem Zamówień Publicznych). Jednostką odpowiedzialną za prowadzenie inwestycji drogowej jest Powiatowy Zarząd Dróg. Termin zakończenia inwestycji przewidziany jest na 31 maja 2018 r. Wydatki na realizację całości będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Powiat. Na podstawie wystawionych faktur, które stanowią podstawę do wydatkowania, Powiat sporządzi wniosek o płatność. Wniosek ten będzie podstawą do wystąpienia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o refundację poniesionych kosztów kwalifikowalnych w ramach projektu. Kwota dofinansowania obejmuje podatek VAT (VAT jest wydatkiem kwalifikowanym). Inwestycja nie jest przeznaczona do celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi będą służyć do wykonania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do wykonania zadań własnych Powiatu w zakresie dróg publicznych - dróg powiatowych. Przebudowana droga powiatowa na opisanym odcinku będzie nadal stanowiła ogólnodostępną drogę publiczną, udostępnioną użytkownikom nieodpłatnie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Powiatowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)".

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przebudowa drogi powiatowej odbywa się w ramach władztwa publicznego i powiat wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Powiat będzie realizował opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na niego ustawą o samorządzie powiatowym, zatem w tym zakresie będzie działał w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym w analizowanym przypadku Powiat nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: "Przebudowa drogi powiatowej (...)". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki poniesione na realizację ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy nadmienić, ze kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego;, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2017 r. poz. 1376, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizacje programu operacyjnego.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl