0112-KDIL3-1.4011.84.2018.1.AGR - Opodatkowanie świadczonych usług zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.84.2018.1.AGR Opodatkowanie świadczonych usług zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2018 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne jest zawarty art. 25 ust. 1 pkt 7 "pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1 nie jest prowadzona poza terytorium RP".

Wnioskodawca chciałby założyć jednoosobową działalność gospodarczą, w której będzie zajmował się naprawą maszyn rolniczych z PKD 33.12.Z.

Wnioskodawca zastanawia się czy może jako formę rozliczeń z podatku skorzystać z karty podatkowej.

Z tabeli "Działalności usługowej i wytwórczo-usługowej" Wnioskodawca chce wybrać poz. Nr 12, czyli usługi w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych".

Prace w tym zakresie Wnioskodawca będzie wykonywał tylko i wyłącznie na terenie Polski, jednak faktura za te usługi będzie wystawiana dla podmiotu zagranicznego niemającego w Polsce zarejestrowanej firmy (chodzi o to żeby obsługiwać maszyny rolnicze będące na gwarancji producenta).

Wnioskodawca nie planuje jak na razie zatrudnić pracowników, a miejsce zamieszkania Wnioskodawcy to wieś. Zainteresowany zaznacza, że prowadzona działalność będzie miała miejsce tylko na terenie RP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jeżeli usługi jak w pkt 74 wniosku będą prowadzone tylko i wyłącznie na terenie Polski, a faktura VAT za te usługi będzie wystawiana dla podmiotu zagranicznego to czy Wnioskodawca może rozliczać się z podatku na zasadzie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, może zastosować takie rozwiązanie korzystając z karty podatkowej, ponieważ wszelkie naprawy maszyn, które będą świadczone znajdują się na terytorium Polski. Dodatkowo dzwoniąc na infolinię udzielono Wnioskodawcy takiej samej odpowiedzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2157, z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Natomiast działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 powoływanej ustawy).

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca chciałby założyć jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych. Prace w tym zakresie Wnioskodawca będzie wykonywał tylko i wyłącznie na terenie Polski, jednak faktura za te usługi będzie wystawiana dla podmiotu zagranicznego niemającego w Polsce zarejestrowanej firmy. Wnioskodawca nie planuje jak na razie zatrudnić pracowników. Zainteresowany zaznacza, że prowadzona działalność będzie miała miejsce tylko na terenie RP.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy wykonywanie usług przez podmiot opodatkowany w formie karty podatkowej na rzecz zagranicznego kontrahenta, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, doprowadzi do utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle przytoczonych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przepisy analizowanej ustawy nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług, a zatem możliwość opodatkowania działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej nie jest uzależniona od świadczenia usług na terenie kraju dla podmiotów zagranicznych. Dla zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej nie ma zatem znaczenia okoliczność, że odbiorcą usług będzie zagraniczny kontrahent. Istotny jest fakt wykonania przez Wnioskodawcę usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podsumowując, Wnioskodawca jeżeli będzie prowadził przedmiotowe usługi tylko i wyłącznie na terenie Polski, a faktura VAT za te usługi będzie wystawiana dla podmiotu zagranicznego, wówczas będzie mógł rozliczać się z podatku na zasadzie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl