0112-KDIL3-1.4011.56.2019.2.AG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej przez gminę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.56.2019.2.AG Możliwość zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej przez gminę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu 25 lutego 2019 r.), uzupełnionym w dniu 18 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej przez gminę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dotacji udzielonej przez gminę.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 4 marca 2019 r., znak 0112-KDIL3-1.4011.56.2019.1.AG, na podstawie art. 169 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 marca 2019 r., a w dniu 18 marca 2019 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 marca 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W 2017 r. Urząd x Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska poinformował Wnioskodawcę pismem (pismo nr...) o podjęciu prac nad przyznaniem dotacji na modernizację systemu ogrzewania, na podstawie złożonej przez Wnioskodawcę ankiety.

Ankieta dotyczyła chęci uczestnictwa w Programie "...". Wnioskodawca wynajął firmę, która zakupiła potrzebne materiały i wykonała usługę założenia centralnego ogrzewania gazowego, za co Wnioskodawca zapłacił x zł (stosowne faktury wystawione zostały z podatkiem VAT 8%) - usługa w 2017 r.

Wnioskodawca złożył wszystkie wymagane dokumenty do Gminy i w 2018 r. otrzymał dotację w wysokości x zł. Przed wypłatą dotacji Wnioskodawca zawarł z Gminą Porozumienie nr w sprawie powierzenia roli współrealizującego zadanie programu "..." - realizacja umowy dotacji nr x z dnia x 2014 r. z WFOŚiGW w x.

W ww. porozumieniu w § 2 ust. 2 widnieje zapis, że kwota dotacji będzie stanowiła pomoc de minimis lub pomoc horyzontalną w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczególnych warunków udzielania horyzontalnej pomocy publicznej na cele z zakresu środowiska (Dz. U. z 2015 r. poz. 1250). W ww. porozumieniu poprzez zapis Wnioskodawca został zobowiązany do trwałego oznaczenia (poprzez naklejkę na piecu gazowym), że zadanie pn. "..." wykonano przy wsparciu finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Oznaczenie to podlega kontroli przez Gminę przez okres 5 lat od zakończenia rzeczowej realizacji projektu.

W styczniu 2019 r. Gmina sporządziła i wysłała Wnioskodawcy PIT-11, w którym przyznaną dotację wykazała w części F jako: rodzaj przychodu - Dotacja, Program pn. "...", przychód x zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że na zapytanie skierowane do Urzędu x czy dotacja w wysokości x zł udzielona mu przez Gminę jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymał odpowiedź, którą przedkłada jako uzupełnienie opisu zaistniałego stanu faktycznego - pismo nr x z dnia x 2019 r. (w załączeniu).

"Zgodnie z x z dnia x r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta na 2018 r. ustala się dotacje udzielane z budżetu Miasta zgodnie z załącznikiem nr x. W załączniku nr x wyszczególniono Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych. W Dz. x Gospodarka komunalna i ochrony środowiska Rozdz. x Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu - Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza x.

Środki dotacji pochodziły z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w x, pozyskane w ramach Umowy z Gminą x w 2013 r.".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy udzielona Wnioskodawcy dotacja z tytułu realizacji Programu "..." podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja jaką otrzymał od Gminy jako współrealizujący zadanie pn. "..." podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dotacja ta dla Wnioskodawcy nie była żadnym dochodem tylko częścią zwrotu za poniesione koszty przy realizacji programu "...".

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c.

W ocenie Wnioskodawcy, dotacja jaką otrzymał z budżetu Gminy w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych podlega zwolnieniu z opodatkowania, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z ww. przepisem: "Wolne od podatku dochodowego są: 129) dotacja, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego".

W ocenie Wnioskodawcy, dotacja jaką otrzymał od Gminy jest dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, gdyż świadczy o tym zapis w § 2 ust. 2 "Porozumienia..." jakie Wnioskodawca zawarł z Gminą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w 2017 r. Urząd Miasta poinformował Wnioskodawcę o podjęciu prac nad przyznaniem dotacji na modernizację systemu ogrzewania. Wnioskodawca wynajął firmę, która zakupiła potrzebne materiały i wykonała usługę założenia centralnego ogrzewania gazowego - usługa w 2017 r.

Wnioskodawca złożył wszystkie wymagane dokumenty do Gminy i w 2018 r. otrzymał dotację. Przed wypłatą dotacji Wnioskodawca zawarł z Gminą Porozumienie - realizacja umowy dotacji.

W ww. porozumieniu widnieje zapis, że kwota dotacji będzie stanowiła pomoc de minimis lub pomoc horyzontalną w rozumieniu rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczególnych warunków udzielania horyzontalnej pomocy publicznej na cele z zakresu środowiska (Dz. U. z 2015 r. poz. 1250).

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że " (...) w sprawie uchwalenia budżetu Miasta na 2018 r... ustala się dotacje udzielane z budżetu Miasta zgodnie z załącznikiem nr x. W załączniku nr x wyszczególniono Dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych. (...) Środki dotacji pochodziły z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w x, pozyskane w ramach Umowy z Gminą x w 2013 r.".

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

Aby wypłacone świadczenie (dotacja) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

* z budżetu państwa lub

* z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 36 ustawy o podatku od osób fizycznych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

Zatem, podatkiem dochodowym od osób fizycznych objęta została ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Otrzymane z powyższych źródeł świadczenie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.). Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą zostać spełnione łącznie.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Stosownie do art. 221 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań. Tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia (art. 221 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6 (art. 403 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

a.

podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

b.

osób fizycznych,

c.

wspólnot mieszkaniowych,

d.

osób prawnych,

e.

przedsiębiorców;

f.

jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały (art. 403 ust. 5 cyt. ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dotacja udzielona w celu "...", którą Wnioskodawca otrzymał z budżetu Miasta w 2018 r. jako jednostki samorządu terytorialnego, stanowi dla Wnioskodawcy przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpowiadając wprost na pytanie Wnioskodawcy uznać należy, że udzielona Wnioskodawcy dotacja z tytułu realizacji Programu "..." podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), zauważyć należy, że w przedmiotowej sprawie organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. W szczególności tut. organ nie jest zobowiązany do analizy i oceny dokumentów załączonych do wniosku czy jego uzupełnienia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl