0112-KDIL3-1.4011.121.2017.1.AMN - PIT w zakresie kwalifikacji do odpowiedniego źródła przychodów wynagrodzenia wypłacanego uczestnikom Programu Partnerskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.121.2017.1.AMN PIT w zakresie kwalifikacji do odpowiedniego źródła przychodów wynagrodzenia wypłacanego uczestnikom Programu Partnerskiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2017 r. (data wpływu 9 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do odpowiedniego źródła przychodów wynagrodzenia wypłacanego uczestnikom Programu Partnerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do odpowiedniego źródła przychodów wynagrodzenia wypłacanego uczestnikom Programu Partnerskiego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. usług reklamowych, zarządzania stronami internetowymi, pośrednictwa w sprzedaży miejsc na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet). W celu pozyskiwania nowych klientów dla świadczonych usług w zakresie:

a.

pozycjonowania stron internetowych,

b.

obsługi kampanii reklamowej,

c.

prowadzenia kampanii S. na portalach społecznościowych.

Spółka zamierza wdrożyć elektroniczny system programu partnerskiego (dalej: Program Partnerski). Uczestnictwo w Programie Partnerskim będzie bezpłatne i dobrowolne. Do Programu Partnerskiego przystępować będą mogły wyłącznie osoby fizyczne (zarówno nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i osoby działalność taką prowadzące). Przystąpienie do Programu Partnerskiego wymagać będzie rejestracji i założenia konta w serwisie oraz potwierdzenia poprzez kliknięcie w link aktywacyjny znajdujący się w e-mailu przysłanym po rejestracji. Z rejestracją powiązana będzie akceptacja warunków regulaminu Programu Partnerskiego zawartego na stronie internetowej serwisu obsługującego Program Partnerski. Zadaniem zarejestrowanego uczestnika Programu Partnerskiego będzie polecanie usług Spółki potencjalnym klientom za pośrednictwem serwisu. Uczestnikowi Programu Partnerskiego będzie przysługiwało wynagrodzenie (premia) w przypadku zawarcia przez Spółkę umowy o świadczenie usług z klientem pozyskanym wskutek polecenia przez uczestnika Programu Partnerskiego. Premia będzie wypłacana miesięcznie (jako procent) od wynagrodzenia zapłaconego w danym miesiącu przez zwerbowanego klienta. Serwis obsługujący Program Partnerski będzie czynny całodobowo. Uczestnik Programu Partnerskiego będzie mógł mieć tylko jedno konto w serwisie. Serwis poza polecaniem potencjalnych klientów będzie umożliwiał uczestnikowi Programu Partnerskiego wgląd w dotychczasową realizację przez niego Programu Partnerskiego, w tym w dane pozwalające ustalić należną mu prowizję. Serwis w miarę możliwości będzie umożliwiał także generowanie rachunku lub faktury VAT za dany miesiąc wystawianego przez uczestnika Programu Partnerskiego oraz ich przekazanie Spółce. Uczestnik Programu Partnerskiego będzie zobowiązany do przetwarzania i zabezpieczenia zgromadzonych danych osobowych potencjalnych klientów i klientów z którymi Spółka ostatecznie zawrze umowę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowo Wnioskodawca kwalifikuje wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej odpowiednio do przychodów z innych źródeł?

2. Czy prawidłowo Wnioskodawca kwalifikuje wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego - osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą odpowiednio do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wnioskodawca jest zdania, że wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f. źródłem przychodów są m.in. przychody:

* w pkt 2 - z działalności wykonywanej osobiście;

* w pkt 3 - z pozarolniczej działalności gospodarczej;

* w pkt 9 - z innych źródeł.

Definicja działalności gospodarczej zawarta jest w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Zgodnie z tą definicją, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście. o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., uważa się m.in. przychody, o których mowa w art. 13 pkt 8 u.p.d.o.f., tj. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od: a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej (...) - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 u.p.d.o.f., przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 - interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 lipca 2014 r., nr ILPB1/415-411/14-2/TW, z dnia 14 marca 2013 r., ILPB1/415-1140/12-4/AP.

Stosownie do art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do przychodów z innych źródeł należy zatem zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze - nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy, a po drugie - nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przenosząc przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na grunt opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, wskazać należy, że w celu właściwego zakwalifikowania przychodu uzyskiwanego przez uczestników Programu Partnerskiego - osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej do źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 u.p.d.o.f., należy ocenić, czy ze względu na jego charakter i specyfikę posiada on elementy, które pozwoliłyby go zaliczyć do źródła przychodu innego niż określony w treści art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy.

Ponieważ przychód z tytułu uczestnictwa w Programie Partnerskim, jest uzyskiwany w związku z czynnością, która - wg opisu nie jest uzyskiwana przez osobę prowadzącą działalność gospodarczą - stwierdzić należy, że nie wypełnia ona przesłanek typowych dla pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Nie ma ona, zdaniem Wnioskodawcy również cech i elementów, które kwalifikowałyby przychód do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., tj. cech typowych dla umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub umowy o dzieło.

Ze stanu faktycznego wynika, że z uczestnikami Programu Partnerskiego będą podpisywane umowy o współpracy w formie elektronicznej na zasadzie złożenia oświadczenia, że zapoznali się z regulaminem Programu Partnerskiego ustalającego zasady wynagradzania oraz zasady funkcjonowania Programu Partnerskiego. Będzie to nienazwana umowa cywilnoprawna o całkowicie innych cechach niż umowa zlecenie, umowa agencyjna, czy umowa o dzieło. Regulamin Programu Partnerskiego będzie miały charakter instrukcyjny. Wynagrodzenie będzie wypłacane na podstawie regulaminu za pośrednictwem systemu elektronicznego (serwisu obsługującego Program Partnerski). Serwis będzie umożliwiał jego uczestnikom wgląd w dotychczasową realizację przez nich Programu Partnerskiego, w tym w dane pozwalające ustalić należną im prowizję. Serwis w miarę możliwości będzie umożliwiał także generowanie rachunku za dany miesiąc wystawianego przez uczestnika Programu Partnerskiego oraz ich przekazanie Spółce.

Tym samym stwierdzić należy, że uzyskanie prawa do wynagrodzenia będzie wynikać z odrębnego aniżeli typowa umowa zlecenia, umowa agencyjna, czy umowa o dzieło, stosunku prawnego. Będzie tak dlatego, że zawarcie ww. umowy (oświadczenie o zapoznaniu się i zatwierdzeniu regulaminu Programu Partnerskiego) umożliwi jego uczestnikowi wejście do serwisu, który zdeterminuje charakter wykonywanej usługi - pozyskiwania klientów dla Spółki w ściśle, z góry określony sposób z wykorzystaniem technicznych rozwiązań serwisu. W świetle powyższego zawierane umowy należy zaliczyć do umów nienazwanych, bowiem nie spełniają one warunków istotnych i niezbędnych do kwalifikacji ich do typowych umów zlecenia, umów agencyjnych, czy umów o dzieło. To oznacza, że przychody uzyskiwane z tytułu zawarcia przedmiotowej umowy nienazwanej zakwalifikować należy do tzw. "innych źródeł". W podobnym tonie wyrażają się organy podatkowe - interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 listopada 2015 r., nr IPTPB1/4511-462/15-4/AP, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2014 r., nr IBPBII/1/415-1121/13/MK, z dnia 11 października 2016 r., nr IBPB-2-2/4511-676/16-1/KRB.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej będzie stanowić dla nich przychód z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.

Ad. 2

Wnioskodawca jest zdania, że wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego-osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. źródłem przychodów są przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta jest w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Zgodnie z tą definicją, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą. budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat. w sposób zorganizowany i ciągły. z której uzyskane przychody nie ą zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Uzupełnieniem definicji działalności gospodarczej są przesłanki negatywne, których łączne spełnienie wyklucza możliwość zaliczenia przychodów z działalności podatnika do źródła przychodów - działalność gospodarcza. Za działalność gospodarczą - w myśl art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f. - nie uznaje się czynności. jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z treści wyżej cytowanego przepisu art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f. wynika, że wyłączenie określonych czynności z pozarolniczej działalności gospodarczej może nastąpić tylko w przypadku, gdy spełnione są wszystkie trzy przesłanki w nim wymienione.

W niniejszej sprawie nie będą spełnione negatywne przesłanki wymienione w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f. Uczestnicy Programu Partnerskiego na zasadach ogólnych będą ponosili odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie czynności objętych umową nienazwaną zarówno w stosunku do Spółki, jak i do osób trzecich (choćby z tytułu przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych potencjalnych klientów i klientów z którymi Spółka ostatecznie zawrze umowę). Uczestnik Programu Partnerskiego w sposób niezależny od Spółki będzie decydował o czasie realizacji świadczonych przez siebie usług pozyskiwana klientów. Z uwagi na techniczny, zdalny aspekt świadczenia usług z wykorzystaniem serwisu przesłanka wolności wyboru miejsca świadczenia usług także będzie zapewniona. Uczestnik Programu Partnerskiego nie będzie podlegał kierownictwu, nadzorowi, ani instrukcjom Spółki. Na uczestnikach Programu Partnerskiego będzie spoczywało ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością, w tym ryzyko poniesienia straty. Uczestnik Programu Partnerskiego będzie uzyskiwał wynagrodzenie po wystawieniu rachunku lub faktury VAT, generowanych i przekazywanych Spółce automatycznie za pośrednictwem serwisu obsługującego Program Partnerski. Uczestnik będzie też samodzielnie ponosił stałe i zmienne koszty prowadzonej działalności.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego - osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą będzie stanowić dla nich przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2014 r., nr IBPBII/1/415-1121/13/MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 25e, art. 29-30c, art. 30e, art. 30f oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.

W myśl natomiast art. 9 ust. 2 cytowanej ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłem przychodów są m.in. przychody:

* z działalności wykonywanej osobiście (pkt 2);

* z pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3);

* z innych źródeł (pkt 9).

Definicja działalności gospodarczej zawarta jest w art. 5a pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tą definicją, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W przytoczonej definicji działalności gospodarczej, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wylicza (pod literami a-c) różne rodzaje aktywności uznawane za działalność gospodarczą. Jest to wyliczenie wyczerpujące, a nie przykładowe.

Zarobkowy charakter działalności oznacza, że działalność ta jest nastawiona na osiągnięcie zysku, dochodu, co odróżnia ją od działalności społecznej. Zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym to prowadzenie tej działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny, uporządkowany. O zorganizowanym charakterze działalności zarobkowej może świadczyć ponadto wyodrębnienie istnienia pewnych składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu tej działalności, czy też przyjęcie przez ten podmiot określonej formy organizacyjno-prawnej i dopełnienie wymogu rejestracji w ewidencji działalności gospodarczej, choć tych okoliczności nie należy uważać za element decydujący o zorganizowanym charakterze prowadzonych działań. Wykonywanie działań w sposób ciągły to prowadzenie jej w sposób stały, nie okazjonalny. Ciągłość działania wiąże się z jej planowanym charakterem i realizacją poszczególnych zamierzeń. Działanie we własnym imieniu oznacza, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Natomiast w świetle art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Mając na uwadze powyższe regulacje prawne, należy uznać, że w przypadku, gdy określona działalność podatnika spełnia warunki wskazane w art. 5a pkt 6 ustawy, a nie spełnia warunków określonych w art. 5b ustawy, to przychody osiągnięte z tytułu tej działalności stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się m.in. przychody, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, tj. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

W przypadku niemożności jednoznacznego zaliczenia danego przychodu do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8a ustawy, przychód ten należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w pkt 9 tegoż przepisu.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, co pozwala, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 cyt. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Do przychodów z innych źródeł należy zatem zaliczyć każdy przychód, który spełnia łącznie dwa warunki: po pierwsze - nie jest zaliczany do źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8a ustawy, a po drugie - nie jest wyłączony z przedmiotowego zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w celu pozyskiwania nowych klientów dla świadczonych usług zamierza wdrożyć elektroniczny system programu partnerskiego. Do Programu Partnerskiego przystępować będą mogły wyłącznie osoby fizyczne (zarówno nieprowadzące działalności gospodarczej, jak i osoby działalność taką prowadzące). Przystąpienie do Programu Partnerskiego wymagać będzie rejestracji i założenia konta w serwisie oraz potwierdzenia poprzez kliknięcie w link aktywacyjny znajdujący się w e-mailu przysłanym po rejestracji. Z rejestracją powiązana będzie akceptacja warunków regulaminu Programu Partnerskiego zawartego na stronie internetowej serwisu obsługującego Program Partnerski. Zadaniem zarejestrowanego uczestnika Programu Partnerskiego będzie polecanie usług Spółki potencjalnym klientom za pośrednictwem serwisu. Uczestnikowi Programu Partnerskiego będzie przysługiwało wynagrodzenie (premia) w przypadku zawarcia przez Spółkę umowy o świadczenie usług z klientem pozyskanym wskutek polecenia przez uczestnika Programu Partnerskiego. Serwis poza polecaniem potencjalnych klientów będzie umożliwiał uczestnikowi Programu Partnerskiego wgląd w dotychczasową realizację przez niego Programu Partnerskiego, w tym w dane pozwalające ustalić należną mu prowizję. Serwis w miarę możliwości będzie umożliwiał także generowanie rachunku lub faktury VAT za dany miesiąc wystawianego przez uczestnika Programu Partnerskiego oraz ich przekazanie Spółce.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje oraz wskazanie Wnioskodawcy, że przychód z tytułu uczestnictwa osób nieprowadzących działalności gospodarczej w Programie Partnerskim jest uzyskiwany w związku z czynnością, która nie wypełnia przesłanek typowych dla pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także nie ma cech i elementów które kwalifikowałyby przychód do źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, tj. cech typowych dla umowy zlecenia, umowy agencyjnej lub umowy o dzieło, należy wskazać, że uzyskiwane przychody w związku z czynnościami opisanymi we wniosku przez nieprowadzących działalności gospodarczej uczestników Programu Partnerskiego stanowią dla tych osób przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego - osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do przychodów z innych źródeł. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych przychodów, jednakże Zainteresowany zobowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C, zgodnie bowiem z treścią art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Natomiast w odniesieniu do przychodów osiąganych przez prowadzących działalność gospodarczą uczestników Programu Partnerskiego w związku z wykonywanymi czynnościami opisanymi we wniosku, należy wskazać, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca - ww. uczestnicy będą uzyskiwali wynagrodzenie po wystawieniu rachunku lub faktury VAT i w niniejszej sprawie nie będą spełnione negatywne przesłanki wymienione w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to przychody te stanowią dla tych osób przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określonej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje wynagrodzenie wypłacane uczestnikom Programu Partnerskiego - osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych przychodów, zgodnie bowiem z treścią art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że w sytuacji, gdy czynności, o których mowa we wniosku dokonywane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będą wypełniać przesłanki świadczące o prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to uzyskiwane przychody z tytułu udziału w przedmiotowym Programie Partnerskim mogą być kwalifikowane jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Jednakże rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest badanie i ustalanie, czy czynności, o których mowa we wniosku, wypełniają znamiona prowadzenia działalności gospodarczej. Konieczna jest bowiem analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy, a to stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Tutejszy Organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wydając interpretacje indywidualne Organ opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie o przedstawiony przez podatnika we wniosku stan faktyczny / zdarzenie przyszłe i przyjmuje argumenty podnoszone przez niego bez ich weryfikowania. Nie można jednak wykluczyć, że właściwy organ podatkowy prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie podatkowe, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące go do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Należy także zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zostały zmienione przez Ministra Finansów w oparciu o przepis art. 14e Ordynacji podatkowej - w brzmieniu obowiązującym przed 1 marca 2017 r. - zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych może z urzędu zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl