0112-KDIL3-1.4011.12.2017.2.KF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL3-1.4011.12.2017.2.KF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2017 r. (data wpływu 6 marca 2017 r.), uzupełnionym w dniu 24 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych usług zryczałtowanym podatkiem w formie karty podatkowej.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 10 kwietnia 2017 r. nr 0112-KDIL3-1.4011.12.2017.1.KF, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 10 kwietnia 2017 r., skutecznie doręczono w dniu 22 kwietnia 2017 r., natomiast w dniu 24 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący opodatkowanym w formie karty podatkowej zamierza przyjąć zamówienie na wykonanie usług opodatkowanych w formie karty podatkowej, dla podmiotu posiadającego siedzibę swej działalności w Czechach. Przy czym usługi te świadczone będą w zakładzie Wnioskodawcy, który znajduje się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wykonywanie usług przez podmiot opodatkowany w formie karty podatkowej na rzecz czeskiego kontrahenta, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, doprowadzi do utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Oznacza to, że ustawodawca wprowadził dodatkowe ograniczenia polegające na tym, że miejscem wykonywania usług opodatkowanych w formie karty podatkowej może być wyłącznie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawodawca nie wprowadził natomiast żadnych ograniczeń dotyczących tego, kto może być usługobiorcą, oznacza to, że podatnik będący podatnikiem opodatkowanym w formie karty podatkowej może także świadczyć usługi na rzecz podmiotów mających siedzibę swej działalności, która znajduje się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tym samym wykonywanie takich usług na rzecz podmiotu, którego siedziba znajduje się poza Rzeczpospolitą Polską, nie powoduje utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

Z tych też powodów uznać należy, że zapisy art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, z których wynika, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej (...), nie mają zastosowania do zasad, od spełnienia których ustawodawca uzależnia posiadanie prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W przypadku karty podatkowej znaczenie ma to, czy działalność faktycznie nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a nie to jak kwalifikują to inne przepisy prawa podatkowego. Oznacza to, że przepisy art. 28b ust. 1 ustawy o VAT ma ją charakter umowny. Tymczasem przepisy art. 25 ust. 1 pkt 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym mają charakter realny, tym samym wykonanie usług na rzecz czeskiego kontrahenta, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nie powoduje utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180, z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Natomiast działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika (art. 4 ust. 1 pkt 4 powoływanej ustawy).

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z informacji przedstawionych w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że Wnioskodawca będący opodatkowanym w formie karty podatkowej zamierza przyjąć zamówienie na wykonanie usług opodatkowanych w formie karty podatkowej, dla podmiotu posiadającego siedzibę swej działalności w Czechach. Przy czym usługi te świadczone będą w zakładzie Wnioskodawcy, który znajduje się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy wykonywanie usług przez podmiot opodatkowany w formie karty podatkowej na rzecz czeskiego kontrahenta, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, doprowadzi do utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle przytoczonych powyżej regulacji prawnych wynika, że aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych, zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc zatem treść cyt. powyżej art. 25 ust. 1 pkt 7 tej ustawy, do przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawca utraci prawo do opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej, z datą rozpoczęcia wykonywania działalności poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis ten wyraźnie wskazuje, że wyłączenie z opodatkowania w formie karty podatkowej dotyczy sytuacji, gdy czynności wchodzące w skład zasadniczej działalności gospodarczej są faktycznie wykonywane poza granicami kraju.

Przepisy analizowanej ustawy nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług, a zatem możliwość opodatkowania działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej nie jest uzależniona od świadczenia usług na terenie kraju dla podmiotów zagranicznych. Dla zastosowania opodatkowania w formie karty podatkowej nie ma zatem znaczenia okoliczność, że odbiorcą usług będzie czeski kontrahent. Istotny jest fakt wykonania przez Wnioskodawcę usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Podsumowując, wykonywanie usług przez podmiot opodatkowany w formie karty podatkowej na rzecz czeskiego kontrahenta, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, nie doprowadzi do utraty prawa do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl