0112-KDIL2-3.4012.71.2019.1.AO - Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - budowy słupów oświetleniowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.71.2019.1.AO Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - budowy słupów oświetleniowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 15 lutego 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. " (...)".

Zakres projektu obejmuje budowę na terenie Gminy (...) nowych słupów oświetleniowych wykorzystujących energię słoneczną z paneli solarnych - modułów fotowoltaicznych oraz energię wiatrową z turbin wiatrowych.

Słupy solarne oraz hybrydowe zostaną zamontowane w 9 lokalizacjach na terenie Gminy, gdzie nie było do tej pory żadnego oświetlenia.

Dla słupów solarnych i solarnych parkowych zastosowane zostaną panele solarne o mocy 260 i 130W, dla słupów hybrydowych panele solarne o mocy 200W i turbiny wiatrowe o mocy 300W. Budowa (...) nowych punktów świetlnych w postaci słupów oświetleniowych solarnych z zamontowanymi panelami solarnymi oraz oprawami typu LED pozwala zrealizować wszystkie założone cele: zwiększą komfort świetlny w miejscach publicznych w Gminie, które szczególnie tego wymagają oraz pozwala całkowicie uniezależnić się od sieciowego oświetlenia ulicznego, a w związku z tym nie będzie generowała emisji do atmosfery żadnych zanieczyszczeń ani substancji szkodliwych. Wnioskodawcą i beneficjentem niniejszego projektu jest Gmina.

Gmina będzie jednostką zlecającą wszystkie prace w ramach projektu zgodnie z ustawą - Prawo Zamówień Publicznych. Wszelkie działania związane z realizacją projektu finansowane będą z budżetu Gminy.

Realizacja projektu będzie odbywała się na terenie 22 działek stanowiących własność Gminy oraz osób fizycznych. W przypadku działek osób fizycznych, Gmina posiada stosowne zgody właścicieli na wykonanie robót budowlanych i posadowienie słupów oświetleniowych. Trwałość projektu, której wyznacznikami będzie osiągnięcie zamierzonych celów oraz utrzymanie w kolejnych latach efektów wdrożenia projektu, gwarantuje Gmina, która pozostanie właścicielem produktów projektu. tj. wybudowanej infrastruktury oświetleniowej i odpowiedzialna będzie za jej utrzymanie.

Zakres niniejszego projektu wskazuje, że jest to zadanie własne gminy. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy bowiem zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. "gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego" jak również "porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli". Realizacja projektu przyczyni się także do oszczędności w budżecie gminy. Ciągnięcie/układanie kabli energetycznych, a następnie opłaty za energię elektryczną są bardzo wysokie. Oszczędność w budżecie w związku z brakiem kosztów energii będzie miała długofalowy skutek i będzie odczuwalna przez kolejne lata. Wszyscy mieszkańcy oraz osoby przyjezdne skorzystają także na efekcie ekologicznym, jaki niesie za sobą ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery wskutek ograniczenia produkcji tradycyjnej energii na potrzeby oświetlenia. Projekt przyczyni się m.in. do ograniczenia (uniknięcia) emisji CO2 oraz wyjątkowo szkodliwego dla organizmu pyłu PM10. Realizacja projektu poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery wpłynie na zmniejszenie ryzyka zachorowalności na choroby układu oddechowego, nowotwory i inne choroby cywilizacyjne, zmniejszenie ryzyka alergii.

Wydatki związane z realizacją inwestycji ponoszone będą na podstawie faktur VAT wystawianych na Gminę. Efekt osiągnięty w skutek realizacji zadania nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla Gminy. Usługi i materiały zakupione w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług z wydatków poniesionych na ww. realizację zadania. Wnioskodawca w ramach realizacji zadnia pn. " (...)" zobowiązana jest do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność indywidualnej interpretacji podatkowej, w której zostanie potwierdzone, że brak jest możliwości by Gmina odzyskała podatek od towarów i usług poniesiony w trakcie realizacji powyższego zadania.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podatek VAT nie jest możliwy do odzyskania zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. z późn. zm. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w projekcie, gdyż nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków niniejszego projektu. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Taka sytuacja nie zachodzi w przypadku realizacji projektu pn. " (...)".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym opisie sprawy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca - Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tej inwestycji. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Zebrana dokumentacja dla realizowanego zadania wyraźnie wskazuje na to, że koszty związane z realizacją projektu pn. " (...)" będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT a tym samym nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunek w omawianej sprawie nie zostanie zatem spełniony, ponieważ poniesione wydatki dotyczące projektu nic będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o podatku towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Patrząc na zakres merytoryczny zadania, wydatki poniesione w związku z jego realizacją nie będą miały realnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, stąd też Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji zadania, a co za tym idzie w ocenie Gminy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT. Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego, przesądza o braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina stojąc na stanowisku w zakresie realizowanego zadania nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje płatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Gmina nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej w związku z realizacją zadania pn. " (...)", zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację zadania pn. " (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie ubiegać się o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 pn. " (...)". Zakres projektu obejmuje budowę na terenie Gminy (...) nowych słupów oświetleniowych wykorzystujących energię słoneczną z paneli solarnych - modułów fotowoltaicznych oraz energię wiatrową z turbin wiatrowych. Słupy solarne oraz hybrydowe zostaną zamontowane w 9 lokalizacjach na terenie gminy, gdzie nie było do tej pory żadnego oświetlenia. Wnioskodawcą i beneficjentem niniejszego projektu jest Gmina, która będzie jednostką zlecającą wszystkie prace w ramach projektu zgodnie z ustawą - Prawo Zamówień Publicznych. Wszelkie działania związane z realizacją projektu finansowane będą z budżetu Gminy. Realizacja projektu będzie odbywała się na terenie 22 działek stanowiących własność Gminy oraz osób fizycznych. W przypadku działek osób fizycznych, Gmina posiada stosowne zgody właścicieli na wykonanie robót budowlanych i posadowienie słupów oświetleniowych. Trwałość projektu, której wyznacznikami będzie osiągnięcie zamierzonych celów oraz utrzymanie w kolejnych latach efektów wdrożenia projektu, gwarantuje Gmina, która pozostanie właścicielem produktów projektu. tj. wybudowanej infrastruktury oświetleniowej i odpowiedzialna będzie za jej utrzymanie. Zakres niniejszego projektu wskazuje, że jest to zadanie własne gminy. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy bowiem zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. "gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego" jak również "porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli". Realizacja projektu przyczyni się także do oszczędności w budżecie Gminy. Ciągnięcie/układanie kabli energetycznych, a następnie opłaty za energię elektryczną są bardzo wysokie. Oszczędność w budżecie w związku z brakiem kosztów energii będzie miała długofalowy skutek i będzie odczuwalna przez kolejne lata. Wszyscy mieszkańcy oraz osoby przyjezdne skorzystają także na efekcie ekologicznym, jaki niesie za sobą ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery wskutek ograniczenia produkcji tradycyjnej energii na potrzeby oświetlenia. Projekt przyczyni się m.in. do ograniczenia (uniknięcia) emisji CO2 oraz wyjątkowo szkodliwego dla organizmu pyłu PM10. Realizacja projektu poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery wpłynie na zmniejszenie ryzyka zachorowalności na choroby układu oddechowego, nowotwory i inne choroby cywilizacyjne, zmniejszenie ryzyka alergii. Wydatki związane z realizacją inwestycji ponoszone będą na podstawie faktur VAT wystawianych na Gminę. Efekt osiągnięty w skutek realizacji zadania nie będzie w żaden sposób generował przychodów dla Gminy. Usługi i materiały zakupione w ramach realizacji zadania będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług z wydatków poniesionych na ww. realizację zadania. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Taka sytuacja nie zachodzi w przypadku realizacji projektu pn. " (...)".

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż jak słusznie wskazano we wniosku - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast w odniesieniu do ww. projektu - jak wskazał Zainteresowany - taka sytuacja nie zachodzi.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: "(...)", Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. nabyte towary i usługi w celu realizacji ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl