0112-KDIL2-3.4012.7.2018.2.AŻ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.7.2018.2.AŻ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2018 r. (data wpływu 10 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2018 r. (data wpływu 13 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "(...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących projektu pn.: "(...)". Wniosek uzupełniono dnia 13 lutego 2018 r. przez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 lutego 2018 r.).

Nadleśnictwo, zgodnie z art. 32 ust. 1 i 2 pkt 3 w zw. z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2017 r. poz. 788), jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wchodzącą w skład Lasów Państwowych, reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Zgodnie z ww. ustawą, Lasy Państwowe, w ramach sprawowanego zarządu majątkiem Skarbu Państwa, prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa.

Nadleśnictwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - dalej "ustawa o VAT" i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 tej ustawy.

Nadleśnictwo, w ramach prowadzonej działalności, wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwolnione z tego opodatkowania, jak również czynności, które nie są wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Nadleśnictwo, w ramach prowadzonej gospodarki leśnej, pozyskuje produkty gospodarki leśnej, które są następnie przedmiotem dokonywanej przez Nadleśnictwo sprzedaży (dostawy) opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (VAT). W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Nadleśnictwo dokonuje również odpłatnego świadczenia usług m.in. na podstawie zawieranych umów najmu, dzierżawy, których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Część świadczonych usług jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług (np. najem domów, mieszkań na cele mieszkaniowe).

Projekt, w którym będzie uczestniczyć Nadleśnictwo, będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, poprzez działanie " (...)" i cel tematyczny " (...)" i będzie służył lokalnej społeczności w ramach realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Liderem Projektu jest Gmina, która składa projekt w partnerstwie z jednostką Skarbu Państwa, Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe Nadleśnictwo.

Nadleśnictwo, jako Partner Projektu " (...)", będzie uczestniczyło na zasadzie partnerstwa i będzie odpowiadało za realizację następujących zadań określonych w Projekcie, tj.:

* opracowanie treści tablic informacyjnych, zakup i nadzór nad ich montażem wraz z usługą montażu - razem 17 sztuk, łączny koszt 20 052,69 zł (brutto).

* zakup sadzonek, nadzór i finansowanie wykonania nasadzeń gatunku lipa drobnolistna oraz ich zabezpieczenia - 39 sztuk, łączny koszt 27 566,31 zł (brutto).

Ponoszenie wydatków na realizację zadań odbywać się będzie na warunkach określonych w "Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020".

Ponadto, Nadleśnictwo będzie sprawowało bezpłatnie nadzór merytoryczny nad pielęgnacją roślin, rozumianą jako nadzór nad procesem wycinki oraz prawidłowością wykonanych nowych nasadzeń.

Głównym celem realizacji Projektu, w którym będzie uczestniczyło Nadleśnictwo jest wzrost działań służących do ochrony bioróżnorodności w regionie, zmierzających do zachowania zagrożonych wyginięciem roślin i zwierząt. Cele szczegółowe Projektu wynikają bezpośrednio z diagnozy zawartej w RPO 2014-2020 inwentaryzacji przyrodniczej Gminy wykonanej przez Uniwersytet oraz czerwonej Księgi Roślin i Zwierząt Województwa i sformułowane zostały następująco: 1. Zwiększenie ochrony zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt poprzez nasadzenia w centrum ochrony bioróżnorodności, w tym roślin naczyniowych zagrożonych wyginięciem, 2. Dodatkowo zostaną nasadzone gatunki rodzime drzew i krzewów, 3. Stworzenie warunków do bytowania zagrożonych gatunków zwierząt, 4. Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez utworzenie centrum ochrony bioróżnorodności.

Utworzenie takiego centrum bioróżnorodności, wpłynie na powstrzymanie spadku wskaźników różnorodności biologicznej oraz liczebności gatunków, w tym flory i fauny rodzimej. Przyczyni się to do odbudowy ochrony siedlisk w regionie, w tym na terenach miejskich oraz wzrostu świadomości mieszkańców regionu w obszarze bioróżnorodności. Zostanie podniesiona świadomość i wrażliwość ekologiczna mieszkańców i turystów w regionie na temat walorów przyrodniczych i konieczności ich ochrony, a także wpłynie na rozwój działalności dydaktycznej szkół w zakresie edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży.

Prace będą wykonywane na terenie działek nr 2396, 2387, 2386, 2397, 2528, w obrębie (...). Właścicielem ww. działek jest Gmina, a przedmiotowy projekt obejmuje duży park miejski. Wykonawca przedsięwzięcia inwestycyjnego zostanie wyłoniony w ramach przetargu publicznego, według reguł określonych w przepisach Prawo Zamówień Publicznych oraz w oparciu o zasadę konkurencyjności.

Nadleśnictwo zobowiązane jest do wniesienia wkładu własnego, stanowiącego różnicę pomiędzy kosztami całkowitymi zadania, a kwotą dofinansowania. Koszty kwalifikowane Nadleśnictwa - 47 619,00 zł brutto, z tego wartość dofinansowania to 37 619,00 zł brutto (79%), natomiast wkład własny Nadleśnictwa będzie wynosił nie więcej niż 10 000,00 zł.

Wydatki dotyczące zlecenia usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac, w ramach realizacji Projektu, zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwo fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.

Środki finansowe przekazane Nadleśnictwu przez Lidera Projektu stanowić będą dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Nadleśnictwo w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie, a nie świadczeniem usług na rzecz Lidera Projektu. Nadleśnictwo nie będzie mogło przeznaczyć środków finansowych na inne cele niż związane z Projektem, w szczególności na bieżące finansowanie swojej podstawowej działalności. Lider Projektu przekaże Nadleśnictwu środki otrzymane od Instytucji Zarządzającej, stanowiące dofinansowanie kosztów realizacji zadań w formie refundacji poniesionych wydatków. Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Planowane działania przewidziane do realizacji w ww. Projekcie w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, mając na uwadze zakładane cele, którym służyć ma ten projekt - nie będą związane nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, z prowadzoną przez Nadleśnictwo działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, w szczególności w zakresie pozyskania i sprzedaży zasobów naturalnych. Mimo że nie można wykluczyć, że realizacja zadań w ramach przedmiotowego Projektu będzie mogła teoretycznie w jakiś nieokreślony sposób przyczynić się do wzrostu opodatkowanej sprzedaży drewna w późniejszym okresie czasu, to jednak w ocenie Nadleśnictwa, związek ten nie będzie dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwoliłby na zrealizowanie przez Nadleśnictwo prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z planowaną realizacją zadań w Projekcie realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Ponieważ głównym celem i priorytetem Projektu jest ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej to trudno tutaj doszukać się jakiegokolwiek wpływu na sprzedawane produkty, a realizacja powyższych zadań nie wpłynie na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nadleśnictwo.

Nabywane towary i usługi, w ramach realizowanego Projektu, będą miały wpływ na realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu, jakimi są ochrona gatunków, co stanowi zupełnie inny charakter niż działalność gospodarcza prowadzona przez Nadleśnictwo, niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Poprzez to działanie Nadleśnictwo realizuje nałożone na nie zadanie ustawowe, wynikające z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2017 r. poz. 788), dalej "ustawa o lasach".

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o lasach trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzania lasu, z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:

1.

zachowanie lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;

2.

ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:

a.

zachowanie różnorodności przyrodniczej,

b.

zachowanie leśnych zasobów genetycznych,

c.

walory krajobrazowe,

d.

potrzeby nauki;

3.

ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym;

4.

ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych;

5.

produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu.

Prowadzenie gospodarki leśnej to obowiązek wynikający z ustawy, niezależnie od działalności gospodarczej i nawet gdyby działalność gospodarcza w ogóle nie była prowadzona, Nadleśnictwo w dalszym ciągu byłoby zobligowane do realizacji zadań ustawowych z zakresu, np. ochrony przyrody. Takie działanie Nadleśnictwa, jako dotyczące wypełnienia obowiązków nałożonych na podmiot w drodze ustawowej, nie jest objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy. Są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym dostawa towarów została zdefiniowana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy), natomiast świadczenie usług jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów (art. 8 ust. 1 ustawy).

W konsekwencji Nadleśnictwo stoi na stanowisku, że przystępując do realizacji Projektu nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego zadania.

Przewidywany okres realizacji: 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Nadleśnictwo, przystępując do realizacji projektu " (...)", będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach, dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją działań w ramach tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, przystępując jako Partner do realizacji Projektu " (...)", realizowanego w ramach działania 5.1. Ochrona różnorodności biologicznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Nadleśnictwo nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych, fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją zadania ww. projektu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniem tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z przepisami dyrektywy VAT, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a transakcjami objętymi podatkiem należnym, które dają prawo do odliczenia. Realizacja zadań ustalonych dla Nadleśnictwa w ramach ww. Projektu nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną Nadleśnictwa, ponieważ prace będą wykonywane na terenie działek stanowiących własność Gminy.

Istnienie prawa do odliczenia podatku VAT ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane.

W ocenie Nadleśnictwa planowane działanie w Projekcie nie będzie związane nawet pośrednio z prowadzoną przez jednostkę działalnością, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u.,w szczególności w zakresie pozyskania i sprzedaży drewna.

Wobec powyższego Nadleśnictwo stoi na stanowisku, że przystępując do realizacji Projektu " (...)", nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach, dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją zadań przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Tak więc warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

1.

wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),

2.

wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

System odliczeń wynikający z przepisów zarówno Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.) - zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE - jak i ustawy ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT, przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, że wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi (por. wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej - zwanego dalej TSUE - w sprawach: C-268/83, C-408/98).

Dokonując wykładni art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie charakteru związku pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną, w zgodzie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE, należy zauważyć, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia. Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (por. wyrok TSUE w sprawie: C-29/08).

Zatem istnienie prawa do odliczenia ustalane jest na podstawie transakcji objętych podatkiem należnym, do których transakcje powodujące naliczenie podatku są przyporządkowane. Jeżeli nie ma to miejsca, należy zbadać, czy wydatki poczynione celem nabycia towarów lub usług powodujących naliczenie podatku należą do wydatków ogólnych związanych z całością opodatkowanej działalności gospodarczej podatnika. Prawo do odliczenia dotyczy całego podatku VAT, obciążającego wydatki podatnika w związku z różnymi świadczeniami wykonanymi na jego rzecz w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, o ile wszystkie czynności tego podatnika w ramach jego działalności gospodarczej są opodatkowane (por. wyrok TSUE w sprawie: C-465/03).

Należy również wskazać, że warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs & Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions). Także w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. Ponadto, w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

Wobec powyższego należy podkreślić, że brak ścisłego związku poniesionych wydatków z konkretnymi transakcjami opodatkowanymi nie musi zawsze prowadzić do braku prawa do odliczenia VAT. W przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług, a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy oferowanych przez podatnika towarów lub usług, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością opodatkowaną - prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy. Zgodnie z pkt 1 powyższego przepisu są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że powyższe czynności podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc powyższe do działalności nadleśnictw należy zauważyć, że nadleśnictwa jako podstawowe jednostki organizacyjne Lasów Państwowych prowadzą m.in. samodzielnie gospodarkę leśną na podstawie planu urządzania lasu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2017 r. poz. 788, z późn. zm.), dalej ustawa o lasach, lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe, zwane dalej "Lasami Państwowymi". W ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu (...).

Stosownie do art. 8 ustawy o lasach, gospodarkę leśną prowadzi się według następujących zasad:

1.

powszechnej ochrony lasów;

2.

trwałości utrzymania lasów;

3.

ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów;

4.

powiększania zasobów leśnych.

Ponadto, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o lasach, właściciele lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do:

1.

zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk;

2.

ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu;

3.

pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej;

4.

przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3;

5.

racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:

a.

pozyskiwanie drewna w granicach nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu,

b.

pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy o lasach, Nadleśnictwo jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wchodzącą w skład Lasów Państwowych, reprezentującą Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Zgodnie z ww. ustawą, Lasy Państwowe, w ramach sprawowanego zarządu majątkiem Skarbu Państwa, prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami oraz ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa. Nadleśnictwo jest zarejestrowanym, czynnym, podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy. Nadleśnictwo, w ramach prowadzonej działalności, wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwolnione z tego opodatkowania, jak również czynności, które nie są wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Nadleśnictwo, w ramach prowadzonej gospodarki leśnej, pozyskuje produkty gospodarki leśnej, które są następnie przedmiotem dokonywanej przez Nadleśnictwo sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Nadleśnictwo dokonuje również odpłatnego świadczenia usług m.in. na podstawie zawieranych umów najmu, dzierżawy, których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Część świadczonych usług jest zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Projekt, w którym będzie uczestniczyć Nadleśnictwo, będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, poprzez działanie " (...)" i cel tematyczny " (...)" i będzie służył lokalnej społeczności w ramach realizacji zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego. Liderem Projektu jest Gmina, która składa projekt w partnerstwie z jednostką Skarbu Państwa, Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe Nadleśnictwo. Nadleśnictwo, jako Partner Projektu " (...)", będzie uczestniczyło na zasadzie partnerstwa i będzie odpowiadało za realizację następujących zadań określonych w Projekcie, tj.:

* opracowanie treści tablic informacyjnych, zakup i nadzór nad ich montażem wraz z usługą montażu - razem 17 sztuk, łączny koszt 20 052,69 zł (brutto).

* zakup sadzonek, nadzór i finansowanie wykonania nasadzeń gatunku lipa drobnolistna oraz ich zabezpieczenia - 39 sztuk, łączny koszt 27 566,31 zł (brutto).

Ponoszenie wydatków na realizację zadań odbywać się będzie na warunkach określonych w " (...)". Ponadto, Nadleśnictwo będzie sprawowało bezpłatnie nadzór merytoryczny nad pielęgnacją roślin, rozumianą jako nadzór nad procesem wycinki oraz prawidłowością wykonanych nowych nasadzeń. Głównym celem realizacji Projektu, w którym będzie uczestniczyło Nadleśnictwo jest wzrost działań służących do ochrony bioróżnorodności w regionie, zmierzających do zachowania zagrożonych wyginięciem roślin i zwierząt. Cele szczegółowe Projektu wynikają bezpośrednio z diagnozy zawartej w RPO 2014-2020 inwentaryzacji przyrodniczej Gminy wykonanej przez Uniwersytet oraz czerwonej Księgi Roślin i Zwierząt Województwa i sformułowane zostały następująco: 1. Zwiększenie ochrony zagrożonych wyginięciem gatunków roślin i zwierząt poprzez nasadzenia w centrum ochrony bioróżnorodności, w tym roślin naczyniowych zagrożonych wyginięciem, 2. Dodatkowo zostaną nasadzone gatunki rodzime drzew i krzewów, 3. Stworzenie warunków do bytowania zagrożonych gatunków zwierząt, 4. Zagospodarowanie przestrzeni publicznej poprzez utworzenie centrum ochrony bioróżnorodności. Utworzenie takiego centrum bioróżnorodności, wpłynie na powstrzymanie spadku wskaźników różnorodności biologicznej oraz liczebności gatunków, w tym flory i fauny rodzimej. Przyczyni się to do odbudowy ochrony siedlisk w regionie, w tym na terenach miejskich oraz wzrostu świadomości mieszkańców regionu w obszarze bioróżnorodności. Zostanie podniesiona świadomość i wrażliwość ekologiczna mieszkańców i turystów w regionie na temat walorów przyrodniczych i konieczności ich ochrony, a także wpłynie na rozwój działalności dydaktycznej szkół w zakresie edukacji ekologicznej dzieci i młodzieży. Wydatki dotyczące zlecenia usług związanych z wyspecyfikowanym wyżej zakresem prac, w ramach realizacji Projektu, zostaną udokumentowane otrzymanymi przez Nadleśnictwo fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.

Środki finansowe przekazane Nadleśnictwu przez Lidera Projektu stanowić będą dofinansowanie wydatków ponoszonych przez Nadleśnictwo w związku z wykonaniem zadań określonych w umowie, a nie świadczeniem usług na rzecz Lidera Projektu. Nadleśnictwo nie będzie mogło przeznaczyć środków finansowych na inne cele niż związane z Projektem, w szczególności na bieżące finansowanie swojej podstawowej działalności. Lider Projektu przekaże Nadleśnictwu środki otrzymane od Instytucji Zarządzającej, stanowiące dofinansowanie kosztów realizacji zadań w formie refundacji poniesionych wydatków. Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Planowane działania przewidziane do realizacji w ww. Projekcie, mając na uwadze zakładane cele, którym służyć ma ten projekt - nie będą związane nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy, z prowadzoną przez Nadleśnictwo działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 u.p.t.u., w szczególności w zakresie pozyskania i sprzedaży zasobów naturalnych. Mimo że nie można wykluczyć, że realizacja zadań, w ramach przedmiotowego Projektu, będzie mogła teoretycznie w jakiś nieokreślony sposób przyczynić się do wzrostu opodatkowanej sprzedaży drewna w późniejszym okresie czasu, to jednak w ocenie Nadleśnictwa, związek ten nie będzie dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwoliłby na zrealizowanie przez Nadleśnictwo prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur, dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z planowaną realizacją zadań w Projekcie. Ponieważ głównym celem i priorytetem Projektu jest ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej to trudno tutaj doszukać się jakiegokolwiek wpływu na sprzedawane produkty, a realizacja powyższych zadań nie wpłynie na prowadzenie działalności gospodarczej przez Nadleśnictwo. Nabywane towary i usługi, w ramach realizowanego Projektu, będą miały wpływ na realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu, jakimi są ochrona gatunków, co stanowi zupełnie inny charakter niż działalność gospodarcza prowadzona przez Nadleśnictwo, niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Poprzez to działanie Nadleśnictwo realizuje nałożone na nie zadanie ustawowe. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o lasach, trwale zrównoważoną gospodarkę leśną prowadzi się według planu urządzania lasu, z uwzględnieniem w szczególności następujących celów:

1.

zachowanie lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę, warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;

2.

ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze względu na:

a.

zachowanie różnorodności przyrodniczej,

b.

zachowanie leśnych zasobów genetycznych,

c.

walory krajobrazowe,

d.

potrzeby nauki;

3.

ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym;

4.

ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności na obszarach wododziałów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych;

5.

produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu.

Prowadzenie gospodarki leśnej to obowiązek wynikający z ustawy, niezależnie od działalności gospodarczej i nawet gdyby działalność gospodarcza w ogóle nie była prowadzona, Nadleśnictwo w dalszym ciągu byłoby zobligowane do realizacji zadań ustawowych z zakresu np. ochrony przyrody. Takie działanie Nadleśnictwa, jako dotyczące wypełnienia obowiązków nałożonych na podmiot w drodze ustawowej, nie jest objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości, czy przystępując do realizacji projektu pn. " (...)" będzie miał on prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach, dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją działań w ramach tego projektu.

Jak wskazano we wniosku, planowane działania związane z realizacją ww. projektu, nie będą związane nawet pośrednio, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe, skoro przedmiotowy projekt nie będzie związany z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy to nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Nadleśnictwo. W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy w związku z realizacją projektu pn.: "(...)", Nadleśnictwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach, dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją działań w ramach tego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy organ nadmienia, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl