0112-KDIL2-3.4012.565.2019.1.ZD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.565.2019.1.ZD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2019 r. (data wpływu 26 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo Budowlane (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji planuje dokonać sprzedaży własnej nieruchomości osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Nieruchomość została zakupiona przez spółkę (...) w dniu (...) października 2000 r. od Spółdzielni (...) (akt notarialny nr rep. (...)). Od powyższej transakcji notariusz pobrał opłatę skarbową w wysokości 3.500.00 zł, a sprzedający wystawił fakturę VAT z zastosowaniem stawki "zwolniona". Spółka (...) nie dokonała odliczenia podatku VAT z tytułu tej transakcji.

W skład przedmiotowej nieruchomości wchodzą: działka gruntu (0,73 ha) będąca własnością Gminy (...) oddana w użytkowanie wieczyste do dnia (...) lipca 2094 r., budynek administracyjny z częścią socjalną, szopa niska na maszyny, szopa wysoka na maszyny, garaż, magazynek i zbiornik na paliwa, ogrodzenie terenu. Strony określiły w akcie notarialnym, że wartość działki wynosi (...) zł, a budynków i budowli (...) zł. Poszczególne składniki nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki (...) i dokonywane były od nich odpisy umorzeniowe według obowiązujących stawek amortyzacyjnych.

1. Budynek administracyjny z częścią socjalną:

* budynek ten wykorzystywany jest do prowadzenia biura Spółki oraz znajdują się w nim pomieszczenia socjalne dla pracowników, takie jak: szatnia, łazienka z prysznicami i WC,

* budynek nie był wykorzystywany do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* budynek ten nie był nigdy udostępniany innym osobom (Spółka nie zawierała umów najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.),

* przed nabyciem budynku przez Spółkę (...) nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług,

* spółka (...) nie poniosła wydatków na ulepszenie tego obiektu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

2. Szopa niska na maszyny, szopa wysoka na maszyny, garaż, magazynek, zbiornik na paliwa stanowią budowle, a ogrodzenie terenu stanowi urządzenie budowlane w myśl art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy - Prawo budowlane.

3. Szopa niska na maszyny:

* budowla ta wykorzystywana jest przez Spółkę do składowania drobnych narzędzi i materiałów budowlanych,

* budowla nie była wykorzystywana do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* budowla nie była udostępniana przez Spółkę (...) innym osobom,

* przed nabyciem budowli nastąpiło jej pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT,

* Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tej budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

4. Szopa wysoka na maszyny:

* budowla jest wykorzystywana przez Spółkę do przechowywania koparek i środków transportowych Spółki,

* budowla nie była wykorzystywana do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* budowla nie była udostępniana przez Spółkę (...) innym osobom,

* przed nabyciem budowli nastąpiło jej pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT,

* Spółka (...) nie ponosiła wydatków na jej ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

5. Garaż:

* budowla wykorzystywana jest do parkowania samochodów Spółki (...),

* budowla nie była wykorzystywana do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,

* budowla nie była udostępniana przez Spółkę (...) innym osobom,

* przed nabyciem tej budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT,

* Spółka (...) nie dokonała nakładów na ulepszenie tej budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

6. Magazynek:

* budowla ta jest wykorzystywana jako skład materiałów,

* obiekt jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* budowla nie była udostępniana przez Spółkę (...) innym osobom,

* przed nabyciem tej budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT,

* Spółka (...) nie dokonała nakładów na ulepszenie tej budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

7. Zbiornik na paliwa:

* budowla była wykorzystywana w latach 2000-2002 do przechowywania paliwa dla maszyn budowlanych,

* budowla jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

* budowla nie była udostępniana przez Spółkę (...) innym osobom,

* przed nabyciem budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT,

* Spółka (...) nie dokonała nakładów na ulepszenie tej budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

8. Ogrodzenie terenu:

* urządzenie budowlane jest wykorzystywane do wydzielenia granic działki oraz jej zabezpieczenia,

* obiekt ten służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług,

* urządzenie budowlane nie było udostępniane przez Spółkę (...) innym osobom,

* przed jego nabyciem nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT,

* Spółka (...) nie dokonała nakładów na ulepszenie ogrodzenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Obecnie, zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka gruntu opisana jest jako:

"- tereny o wiodącej funkcji obiektów produkcyjnych, składów i magazynów, wiodącej funkcji usługowej, w tym usługi o charakterze publicznym, - tereny zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej".

W dniu 28 marca 2019 r. wspólnicy (...) Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podjęli uchwałę o rozpoczęciu procesu likwidacji Spółki z dniem 1 kwietnia 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy planowana przez (...) Sp. z o.o. w likwidacji sprzedaż (dostawa) opisanej nieruchomości osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana sprzedaż nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Należy zauważyć, że użytkowanie wieczyste stanowi wprawdzie prawo do rzeczy cudzej, ale daje użytkownikowi wieczystemu uprawnienia do dysponowania rzeczą w sposób zbliżony do właściciela.

Jak wynika z powyższego, zarówno sprzedaż prawa użytkowania wieczystego, jak również oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy i na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w świetle art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2019 r.) - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów - zarówno nieruchomości, jak i ruchomości - przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych - niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) - wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Analiza przepisów ustawy, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy sprzedaż opisanych we wniosku obiektów wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu będzie mogła korzystać ze zwolnienia od VAT.

W pierwszej kolejności zauważyć należy, że przedmiotowa nieruchomość składa się z działki gruntu zabudowanej budynkiem administracyjnym z częścią socjalną oraz budowlami: szopą niską na maszyny, szopą wysoką na maszyny, garażem, magazynkiem, zbiornikiem na paliwo. Ponadto, na nieruchomości posadowione jest również ogrodzenie, które - jak wskazał Wnioskodawca - stanowi urządzenie budowlane.

Zgodnie z zapisem art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.), przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Na podstawie art. 3 pkt 2 cyt. wyżej ustawy, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast, na mocy art. 3 pkt 3 ww. ustawy, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W myśl art. 3 pkt 9 ustawy - Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Jak wynika z powyższego, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy - Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z tym budynkiem lub budowlami, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne.

Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Zatem w analizowanej sprawie przedmiotem dostawy będzie nieruchomość zabudowana budynkiem administracyjnym z częścią socjalną, budowlami: szopą niską na maszyny, szopą wysoką na maszyny, garażem, magazynkiem oraz zbiornikiem na paliwo wraz z przynależnym urządzeniem budowlanym w postaci parkingu.

W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy przedmiotowej nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy przede wszystkim ustalić, czy w odniesieniu do ww. obiektów, tj. budynku oraz budowli znajdujących się na ww. działce, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia - zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy, należy stwierdzić, że sprzedaż budynku administracyjnego z częścią socjalną oraz budowli, o których mowa we wniosku, nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

W odniesieniu do budynku administracyjnego z częścią socjalną stwierdzić bowiem należy, że - jak wskazał Wnioskodawca - przed nabyciem przez niego tego budynku nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a po nabyciu w 2000 r., wykorzystywany jest do prowadzenia biura Spółki oraz znajdują się w nim pomieszczenia socjalne dla pracowników, takie jak: szatnia, łazienka z prysznicami i WC. Ponadto, co istotne w analizowanej sprawie, Zainteresowany nie poniósł wydatków na ulepszenie tego obiektu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Również dostawa budowli: szopy niskiej na maszyny, szopy wysokiej na maszyny, garażu, magazynku oraz zbiornika na paliwo nie będzie odbywała się w ramach pierwszego zasiedlenia. Powyższe wynika z faktu, że przed nabyciem ww. budowli - jak oświadczył Wnioskodawca - nastąpiło ich pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. Ww. budowle Wnioskodawca nabył w 2000 r. Szopa niska na maszyny wykorzystywana jest przez Zainteresowanego do składowania drobnych narzędzi i materiałów budowlanych, szopa wysoka na maszyny do przechowywania koparek i środków transportowych Spółki, garaż do parkowania samochodów, magazynek jako skład materiałów a zbiornik na paliwa w latach 2000-2002 służył do przechowywania paliwa dla maszyn budowlanych. Co istotnie, Wnioskodawca nie ponosił nakładów na ulepszenie opisanych budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. A zatem, od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu zbycia nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym - na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy - również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu, z którym związane są ww. obiekty, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (analogicznie jak sprzedaż budynku/budowli, który jest z tym gruntem związany).

W związku z tym, że dostawa opisanych we wniosku budynku i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, rozpatrywanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy stało się bezzasadne.

Podsumowując, w analizowanym przypadku sprzedaż budynku administracyjnego z częścią socjalną oraz budowli: szopy niskiej na maszyny, szopy wysokiej na maszyny, garażu, magazynku oraz zbiornika na paliwo wraz z przynależnym do nich ogrodzeniem będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Konsekwentnie - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy - również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym posadowione są ww. obiekty, będzie korzystała ze zwolnienia od opodatkowania VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca w opisie sprawy w odniesieniu do szopy niskiej na maszyny i szopy wysokiej na maszyny wskazał, że "przed nabyciem budowli nastąpiło jej pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 17 ustawy o VAT". Jednakże, wskazany przez Zainteresowanego pkt 17 ww. przepisu odnosi się do definicji gospodarstwa leśnego. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tutejszy organ przyjął, że Wnioskodawca miał na uwadze treść art. 2 pkt 14 ustawy. Powyższe potraktowano jako omyłkę pisarską, która nie ma jednak wpływu na merytoryczne rozstrzygnięcie przedmiotowego wniosku.

Podkreślenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zauważyć również należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl