0112-KDIL2-3.4012.546.2018.1.AO - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.546.2018.1.AO Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2018 r. (data wpływu 10 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2018 r. (data wpływu 29 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów". Wniosek uzupełniono dnia 29 października 2018 r. o jednoznaczne wskazanie, że przedmiotem wniosku jest zaistniały stan faktyczny oraz sprostowanie w opisie sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach "Promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych". Celem operacji jest "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów".

Przedmiotem operacji jest Publikacja w formacie A4, 200 stron na papierze kredowym, oprawa twarda szyta nićmi, 80% stron w kolorze, druk dwustronny, nakład 1500 egzemplarzy.

Broszura w formacie A5, 32 strony na papierze kredowym, oprawa miękka broszurowa z papieru kredowego, druk dwustronny kolorowy, nakład 3000 egzemplarzy.

Baner o wymiarach 100 cm x 300 cm, wykonany z frontlitu, krawędzie zgrzewane maszynowo, wyposażony w mocujące oczka stalowe co 50 cm, ilość 5 szt. Na banerze znajdować się będzie następujący tekst: "Jubileusz x lat" oraz daty i herb (projekt baneru stanowi załącznik do wniosku).

Wydanie publikacji oraz materiałów promocyjnych pozwoli na podniesienie świadomości historycznej mieszkańców obszaru LGD oraz pokazanie bogatej historii miejscowości w X rocznicę od pierwszych udokumentowanych wzmianek historycznych na temat Gminy. Ponadto broszury, planowane do realizacji w ramach przedmiotowej operacji, wzmocnią atrakcyjność obszaru, poprzez promocję dziedzictwa zarówno historycznego, jak i kulturowego oraz ukazanie piękna krajobrazowego terenu.

Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu w odniesieniu do zdarzenia faktycznego, które jest realizowane w 2018 r. pn.: "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów", przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze opis zdarzenia faktycznego oraz powołane przepisy prawa nie będzie On miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn.: "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. wydatki dotyczące projektu nie będą służyły do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach "Promowanie obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych". Celem operacji jest "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów". Przedmiotem operacji jest Publikacja w formacie A4, 200 stron na papierze kredowym, oprawa twarda szyta nićmi, 80% stron w kolorze, druk dwustronny, nakład 1500 egzemplarzy; Broszura w formacie A5, 32 strony na papierze kredowym, oprawa miękka broszurowa z papieru kredowego, druk dwustronny kolorowy, nakład 3000 egzemplarzy; Baner o wymiarach 100 cm x 300 cm, wykonany z frontlitu, krawędzie zgrzewane maszynowo, wyposażony w mocujące oczka stalowe co 50 cm, ilość 5 szt. Na banerze znajdować się będzie tekst oraz daty i herb. Wydane publikacje oraz materiały promocyjne pozwolą na podniesienie świadomości historycznej mieszkańców obszaru LGD oraz pokazanie bogatej historii miejscowości w X rocznicę od pierwszych udokumentowanych wzmianek historycznych. Ponadto broszury, planowane do realizacji w ramach przedmiotowej operacji, wzmacniają atrakcyjność obszaru, poprzez promocję dziedzictwa zarówno historycznego, jak i kulturowego oraz ukazanie piękna krajobrazowego terenu. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia, czy będzie miał On możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż - jak wynika z wniosku - Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, a towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Promowanie obszaru objętego Gminy poprzez wydanie materiałów promocyjnych w postaci: publikacji, broszur i banerów". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl