0112-KDIL2-3.4012.376.2018.2.ZD - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.376.2018.2.ZD Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2018 r. (data wpływu 18 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2018 r. (data wpływu 22 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa boiska" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa boiska". Wniosek uzupełniono w dniu 22 sierpnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz oświadczenie zgodnie z obowiązującym obecnie art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie złożyło we wrześniu 2017 r. wniosek o dofinansowanie zadania: "Przebudowa boiska".

Operacja została zakwalifikowana do przyznania pomocy w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowę o współfinansowanie Stowarzyszenie podpisało 15 marca 2018 r.

W ramach operacji istniejące boisko o nawierzchni trawiastej przebudowane będzie na boisko wielofunkcyjne, ogólnodostępne o wymiarach 22 m x 44 m (wymiar pola gry 20 m x 40 m) o nawierzchni z trawy syntetycznej.

Boisko wielofunkcyjne zawierać będzie:

* boisko do piłki ręcznej o wymiarach: 20 m x 40 m,

* boisko do gry w siatkówkę o wymiarach: 9 m x 18 m,

* boisko do koszykówki: 15 m x 22 m.

Wyposażenie boisk stanowić będą:

* bramka stacjonarna aluminiowa do piłki ręcznej 3 x 2 m z tulejami montażowymi umożliwiającymi demontaż i siatkami - 2 sztuki,

* słupki wolnostojące, aluminiowe, z regulacją wysokości zawieszenia siatki i mechanizmem naciągania siatki + siatka do siatkówki - 1 komplet,

* stojak do tablicy do koszykówki z tablicami - 2 komplety.

Stowarzyszenie jako podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy deklaruje zapewnienie ogólnodostępności boiska w okresie trwałości operacji.

Teren objęty operacją stanowi mienie Gminy. Użyczony został Stowarzyszeniu w formie umowy użyczenia do bezpłatnego używania w celu prowadzenia działalności statutowej, a w szczególności do dysponowania na cele budowlane w celu wykonania remontu boiska polegającego na wykonaniu nawierzchni z trawy syntetycznej.

W piśmie z dnia 20 sierpnia 2018 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - wskazano, co następuje:

* Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

* Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn.: "Przebudowa boiska" nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do czynności w ramach działalności gospodarczej (Stowarzyszenie takowej bowiem nie prowadzi), a jedynie do statutowej działalności Stowarzyszenia, poza zakresem działalności gospodarczej.

* Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanego projektu będą wystawione na Stowarzyszenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do opisanego projektu Stowarzyszenie będzie mogło dokonać odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy (przeformułowanym w piśmie z dnia 20 sierpnia 2018 r.), w związku z powyższym Stowarzyszenie, nie wykonując czynności opodatkowanych, nie będzie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) złożyło we wrześniu 2017 r. wniosek o dofinansowanie zadania: "Przebudowa boiska". W ramach operacji istniejące boisko o nawierzchni trawiastej przebudowane będzie na boisko wielofunkcyjne, ogólnodostępne o wymiarach 22 m x 44 m (wymiar pola gry 20 m x 40 m) o nawierzchni z trawy syntetycznej.

Boisko wielofunkcyjne zawierać będzie:

* boisko do piłki ręcznej o wymiarach: 20 m x 40 m,

* boisko do gry w siatkówkę o wymiarach: 9 m x 18 m,

* boisko do koszykówki: 15 m x 22 m.

Wyposażenie boisk stanowić będą:

* bramka stacjonarna aluminiowa do piłki ręcznej 3 x 2 m z tulejami montażowymi umożliwiającymi demontaż i siatkami - 2 sztuki,

* słupki wolnostojące, aluminiowe, z regulacją wysokości zawieszenia siatki i mechanizmem naciągania siatki + siatka do siatkówki - 1 komplet,

* stojak do tablicy do koszykówki z tablicami - 2 komplety.

Stowarzyszenie jako podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy deklaruje zapewnienie ogólnodostępności boiska w okresie trwałości operacji. Teren objęty operacją stanowi mienie Gminy. Użyczony został Stowarzyszeniu w formie umowy użyczenia do bezpłatnego używania w celu prowadzenia działalności statutowej, a w szczególności do dysponowania na cele budowlane w celu wykonania remontu boiska polegającego na wykonaniu nawierzchni z trawy syntetycznej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie do czynności w ramach działalności gospodarczej (Stowarzyszenie takowej bowiem nie prowadzi), a jedynie do statutowej działalności Stowarzyszenia, poza zakresem działalności gospodarczej. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach opisanego projektu będą wystawione na Stowarzyszenie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy będzie miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej, a jedynie do działalności statutowej Stowarzyszenia, poza zakresem działalności gospodarczej.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zarówno w całości, jak i w części z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.: "Przebudowa boiska". Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki, tj. Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl