0112-KDIL2-3.4012.336.2019.1.IP - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie placu zabaw oraz przebudowie drogi powiatowej i budowie chodnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.336.2019.1.IP Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie placu zabaw oraz przebudowie drogi powiatowej i budowie chodnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwc 2019 r. (data wpływu 21 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2019 r. (data wpływu 1 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie placu zabaw oraz przebudowie drogi powiatowej i budowie chodnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie placu zabaw oraz przebudowie drogi powiatowej i budowie chodnika. Wniosek uzupełniono w dniu 1 lipca 2019 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r. Gmina w dniu 16 kwietnia 2018 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy na operację typu "Kształtowanie przestrzeni publicznej" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W dniu 31 października 2018 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy.

Głównym celem operacji jest podniesienie atrakcyjności obszaru wiejskiego na terenie Gminy poprzez budowę placu zabaw oraz przebudowę drogi powiatowej polegającej na budowie chodnika w miejscowości K.

Celem programu inwestycji jest budowa ogólnodostępnych, wielofunkcyjnych stref sportowo-rekreacyjnych mających na celu podniesienie aktywności fizycznej dzieci, dorosłych i starszych. W ramach zadania inwestycyjnego zostanie zrealizowane zagospodarowanie terenu dla:

a.

budowy placu zabaw polegające na wykonaniu siłowni plenerowej z urządzeniami do ćwiczeń,

b.

placu zabaw dla dzieci z urządzeniami zabawowymi,

c.

oświetlenia - zaprojektowano lampy oświetlenia parkowego przy placu zabaw i siłowni, dodatkowo przy placu zabaw projektuje się lampy oświetlające posadzkę placu zabaw,

d.

monitoringu,

e.

elementów małej architektury z instalacjami,

f.

remontu istniejącego boiska do piłki plażowej o nawierzchni piaskowej,

g.

ogrodzenia na działce w K. - elementy ogrodzenia systemowe.

Wokół boiska do siatkówki plażowej zakłada się remont piłkochwytów.

Projekt zakłada również wykonanie chodnika na długości 155 mb przy drodze powiatowej po prawej i lewej stronie na łuku w sąsiedztwie szkoły wraz z dopasowaniem do istniejących zjazdów, zatoki autobusowej i nawierzchni dróg gminnych. Chodnik prawostronny będzie miał długość 155 mb a lewostronny wraz z odcinkiem koło zatoki autobusowej będzie miał długość 107 mb. Szerokość 2,0 m na całym przebiegu oprócz odcinka przy działce, na której projektowany jest plac zabaw z "furtką-wyjściem na chodnik". Na łuku DP projektuje się poszerzenie chodnika do szerokości 3,30 m i odcinek ok. 48 mb bariery U-11a. Bariera U-11a o dł. 12+22 mb zamontowana będzie również na odcinku chodnika prawostronnego przy szkole podstawowej po przeciwnej stronie placu zabaw. Przebudowa zakłada oprócz wykonania nawierzchni chodnika poprawę/remont odwodnienia jezdni. Zaniżenia chodnika zostaną wykonane z kostki brukowej betonowej koloru czerwonego o grubości 8 cm. Chodnik poza zaniżeniami posiadać będzie nawierzchnię wykonaną z kostki brukowej gr. 6 cm. Spadek poprzeczny chodnika wyniesie 2% w kierunku jezdni. Na styku krawędzi jezdni drogi powiatowej i krawężnika wykonane zostanie uzupełnienie warstwy asfaltowej wiążącej AC 16 w gr. 5 cm a następnie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego Ac 11 S gr. 5 cm wykonanej na skropionej warstwie szczepnej z emulsji asfaltowej - zapewniając odpowiednią szczelność styków technologicznych. W miejscach wykopów kanalizacyjnych - przykanaliki i przepusty - zostanie wykonana podbudowa i zasypka z zagęszczeniem nie mniejszym niż 1,00 w skali Proctora. Wykopy zostaną uzupełnione kruszywem naturalnym i będą zagęszczane warstwami. Przebudowa zakłada również montaż 3 szt. lamp oświetlenia ulicznego i hybrydowego - ledowego, co przyczyni się do poprawy widoczności na jezdni i chodnikach przebudowanego odcinka drogi powiatowej.

Termin realizacji projektu: 31 października 2018 r. - 31 października 2019 r.

Szacowany całkowity koszt inwestycji wynosi 774.924,79 zł brutto (w tym VAT 144.343,65 zł kwalifikowany bez możliwości odliczenia).

Wartość refundacji 490.305,00 zł (dofinansowanie w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych) i wkład własny Gminy szacunkowy: 284.619,79 zł. Podatek VAT został ujęty po stronie kosztów kwalifikowanych.

Przedmiotowy projekt zachowa trwałość 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej.

W ramach realizowanej inwestycji Gmina poniesie koszty związane m.in. z opracowaniem dokumentacji projektowej, wykonaniem robót budowlanych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego. Zakupy, które Gmina dokona w związku z realizacją inwestycji, będą dokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazana zostanie Gmina, a odbiorca Urząd Gminy. Gmina powstała na mocy ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), dotyczącymi zakresu działania i zadań własnych gminy (m.in. art. 7 ust. 1 pkt 2 gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, pkt 10 kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, pkt 15 utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych), realizacja zadania inwestycyjnego stanowiącego przedmiot wniosku o dofinansowanie, służyć będzie do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy, nałożonych przepisami ww. ustawy, dla realizacji których Gmina została powołana.

Gmina posiada prawo do dysponowania nieruchomością odcinkiem pasa drogowego w ciągu drogi powiatowej, w zakresie koniecznym dla realizowania drogowych robót budowlanych i obowiązuje od aż do dnia przekazania przez Gminę Powiatowi pomocy rzeczowej. Rzeczowa pomoc udzielona zostanie w roku budżetowym 2026, jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni licząc od dnia zakończenia okresu trwałości projektu, który wynosi pięć (5) lat i liczony jest od dnia wypłaty płatności końcowej.

Zgodnie z założeniami wniosku, powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (udostępniona będzie nieodpłatnie). W związku z powyższym, realizacja projektu nie będzie generować przychodów na jakimkolwiek jego etapie.

W piśmie z dnia 26 czerwca 2019 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Zainteresowany wskazał, że:

Przedmiotowe zadanie jest realizowane w zakresie zadań własnych Gminy i nie posłuży do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (udostępniona będzie nieodpłatnie). W związku z powyższym realizacja projektu nie będzie generować przychodów na jakimkolwiek jego etapie. Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne będą wystawiane na Gminę jako nabywca, a odbiorcą będzie Urząd Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych kosztów inwestycyjnych w związku z realizacją inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji inwestycji nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Inwestycja polega na budowie placu zabaw oraz przebudowie drogi powiatowej polegającej na budowie chodnika w miejscowości K. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2, pkt 10, pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Przedmiotowe zadanie jest realizowane w zakresie zadań własnych Gminy i nie posłuży do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (udostępniona będzie nieodpłatnie). W związku z powyższym realizacja projektu nie będzie generować przychodów na jakimkolwiek jego etapie. Faktury dokumentujące poniesione wydatki inwestycyjne będą wystawiane na Gminę jako nabywca, a odbiorcą będzie Urząd Gminy.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę fakt, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. istnienie związku między nabytymi towarami i usługami, a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi, zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dokonywane w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy), kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy), utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 24 lipca 2000 r. Gmina w dniu 16 kwietnia 2018 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o przyznanie pomocy na operację typu "Kształtowanie przestrzeni publicznej" w ramach działania "Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W dniu 31 października 2018 r. została podpisana umowa o przyznanie pomocy. Głównym celem operacji jest podniesienie atrakcyjności obszaru wiejskiego na terenie Gminy poprzez budowę placu zabaw oraz przebudowę drogi powiatowej polegającej na budowie chodnika. Celem programu inwestycji jest budowa ogólnodostępnych, wielofunkcyjnych stref sportowo-rekreacyjnych mających na celu podniesienie aktywności fizycznej dzieci, dorosłych i starszych. W ramach zadania inwestycyjnego zostanie zrealizowane zagospodarowanie terenu dla: budowy placu zabaw polegające na wykonaniu siłowni plenerowej z urządzeniami do ćwiczeń, placu zabaw dla dzieci z urządzeniami zabawowymi, oświetlenia - zaprojektowano lampy oświetlenia parkowego przy placu zabaw i siłowni, dodatkowo przy placu zabaw projektuje się lampy oświetlające posadzkę placu zabaw, monitoringu, elementów małej architektury z instalacjami, remontu istniejącego boiska do piłki plażowej o nawierzchni piaskowej, ogrodzenia na działce - elementy ogrodzenia systemowe. Wokół boiska do siatkówki plażowej zakłada się remont piłkochwytów. Projekt zakłada również wykonanie chodnika wraz z dopasowaniem do istniejących zjazdów, zatoki autobusowej i nawierzchni dróg gminnych. Przebudowa zakłada oprócz wykonania nawierzchni chodnika poprawę/remont odwodnienia jezdni. Termin realizacji projektu: 31 października 2018 r. - 31 października 2019 r. Szacowany całkowity koszt inwestycji wynosi 774.924,79 zł brutto (w tym VAT 144.343,65 zł kwalifikowany bez możliwości odliczenia). Wartość refundacji 490.305,00 zł (dofinansowanie w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych) i wkład własny Gminy szacunkowy: 284.619,79 zł. Podatek VAT został ujęty po stronie kosztów kwalifikowanych. Przedmiotowy projekt zachowa trwałość 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej. W ramach realizowanej inwestycji Gmina poniesie koszty związane m.in. z opracowaniem dokumentacji projektowej, wykonaniem robót budowlanych, pełnieniem nadzoru inwestorskiego. Zakupy, które Gmina dokona w związku z realizacją inwestycji, będą dokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca wskazana zostanie Gmina, a odbiorca Urząd Gminy. Zgodnie z zapisami zawartymi w ustawie o samorządzie gminnym, dotyczącymi zakresu działania i zadań własnych gminy, realizacja zadania inwestycyjnego stanowiącego przedmiot wniosku o dofinansowanie, służyć będzie do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy, nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, dla realizacji których Gmina została powołana. Gmina posiada prawo do dysponowania nieruchomością odcinkiem pasa drogowego w ciągu drogi powiatowej, w zakresie koniecznym dla realizowania drogowych robót budowlanych i obowiązuje od aż do dnia przekazania przez Gminę Powiatowi pomocy rzeczowej. Rzeczowa pomoc udzielona zostanie w roku budżetowym 2026, jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni licząc od dnia zakończenia okresu trwałości projektu, który wynosi pięć (5) lat i liczony jest od dnia wypłaty płatności końcowej. Zgodnie z założeniami wniosku, powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (udostępniona będzie nieodpłatnie). W związku z powyższym, realizacja projektu nie będzie generować przychodów na jakimkolwiek jego etapie. Przedmiotowe zadanie jest realizowane w zakresie zadań własnych Gminy i nie posłuży do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych kosztów inwestycyjnych w związku z realizacją ww. inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (udostępniona będzie nieodpłatnie), a realizacja projektu nie będzie generować przychodów na jakimkolwiek jego etapie. Przedmiotowe zadanie jest - jak wskazał Wnioskodawca - realizowane w zakresie zadań własnych Gminy i nie służy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc ponosząc wydatki w związku z realizacją inwestycji nie działa w charakterze podatnika VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Podsumowując, w odniesieniu do inwestycji, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. inwestycji nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl