0112-KDIL2-3.4012.319.2018.2.IP - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.319.2018.2.IP Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. "Budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 18 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie w maju 2018 r. skorzystało z dotacji na realizację operacji pn. "Budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych (...)" na podstawie umowy zawartej w dniu 25 września 2017 r. z Województwem (aneksowanej w dniu 22 listopada 2017 r. oraz 7 maja 2018 r.) w oparciu o przyznaną pomoc finansową w kwocie 94.710,00 zł ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Inwestycja w całości została sfinansowana ze środków unijnych. W wyniku realizacji niniejszej inwestycji Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie osiągnie w przyszłości żadnych dochodów. W ramach realizacji inwestycji na każdym z placów zabaw zamontowano po 3 urządzenia, to jest: huśtawki typu bocianie gniazdo, karuzele z siedziskami oraz wielofunkcyjne urządzenia gimnastyczne w kształcie sześciokąta, ze ścianką wspinaczkową oraz rozpiętymi pomiędzy ścianami linami umożliwiającymi wspinanie się po nich. Zostały wykonane również powierzchnie bezpieczne z podłoża piaskowego, przy urządzeniach wymagających wykonania takich powierzchni. Przy każdym z placów zabaw została urządzona siłownia zewnętrzna, na której zamontowano następujące urządzenia: orbitrek z wyciągiem górnym, wioślarz, wahadło z pajacykiem oraz biegacz. Dodatkowo zamieszczono tablice wraz z regulaminem określającym sposób użytkowania danego placu zabaw. Ponadto, przy każdym z placów zabaw zamontowano po 2 ławeczki z oparciem oraz 1 kosz, w ramach wykonania zobowiązań wynikających z dołączonych do wniosku porozumień partnerskich.

Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia aktywności lokalnej społeczności, gdyż są to miejsca ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców, którzy będą mogli aktywnie spędzać czas wraz ze swoimi dziećmi. Inwestycja ta została realizowana w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców i ich dzieci, które w szczególny sposób poszukują miejsca do zabawy, spotkań ze swoimi rówieśnikami. Inwestycja umożliwi mieszkańcom tych miejscowości i ich dzieciom spędzanie większej ilości czasu na świeżym powietrzu, zapobiegając w ten sposób rozwojowi chorób cywilizacyjnych związanych ze zbyt częstym korzystaniem z elektronicznych urządzeń dostępnych w domu.

Stowarzyszenie nie jest, nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Celem realizowanego projektu będzie zagospodarowanie wolnego czasu mieszkańców oraz podniesienie walorów estetycznych poszczególnych miejscowości i zwiększenie ich roli jako lokalnej atrakcji turystycznej poprzez budowę ogólnodostępnej infrastruktury w postaci placów zabaw i siłowni zewnętrznych, propagujących ideę zdrowego trybu życia i wypoczynku na świeżym powietrzu. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie osiągnie w przyszłości żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie w maju 2018 r. skorzystało z dotacji na realizację operacji pn. "Budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych (...)" na podstawie umowy zawartej z Województwem w oparciu o przyznaną pomoc finansową w kwocie 94.710,00 zł ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Inwestycja w całości została sfinansowana ze środków unijnych. W wyniku realizacji niniejszej inwestycji Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie osiągnie w przyszłości żadnych dochodów. W ramach realizacji inwestycji na każdym z placów zabaw zamontowano po 3 urządzenia, to jest: huśtawki typu bocianie gniazdo, karuzele z siedziskami oraz wielofunkcyjne urządzenia gimnastyczne w kształcie sześciokąta, ze ścianką wspinaczkową oraz rozpiętymi pomiędzy ścianami linami umożliwiającymi wspinanie się po nich. Zostały wykonane również powierzchnie bezpieczne z podłoża piaskowego, przy urządzeniach wymagających wykonania takich powierzchni. Przy każdym z placów zabaw została urządzona siłownia zewnętrzna, na której zamontowano następujące urządzenia: orbitrek z wyciągiem górnym, wioślarz, wahadło z pajacykiem oraz biegacz. Dodatkowo zamieszczono tablice wraz z regulaminem określającym sposób użytkowania danego placu zabaw. Ponadto, przy każdym z placów zabaw zamontowano po 2 ławeczki z oparciem oraz 1 kosz, w ramach wykonania zobowiązań wynikających z dołączonych do wniosku porozumień partnerskich. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia aktywności lokalnej społeczności, gdyż są to miejsca ogólnodostępne dla wszystkich mieszkańców, którzy będą mogli aktywnie spędzać czas wraz ze swoimi dziećmi. Inwestycja ta została realizowana w celu zaspokojenia potrzeb mieszkańców i ich dzieci, które w szczególny sposób poszukują miejsca do zabawy, spotkań ze swoimi rówieśnikami. Inwestycja umożliwi mieszkańcom tych miejscowości i ich dzieciom spędzanie większej ilości czasu na świeżym powietrzu, zapobiegając w ten sposób rozwojowi chorób cywilizacyjnych związanych ze zbyt częstym korzystaniem z elektronicznych urządzeń dostępnych w domu. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Celem realizowanego projektu będzie zagospodarowanie wolnego czasu mieszkańców oraz podniesienie walorów estetycznych poszczególnych miejscowości i zwiększenie ich roli jako lokalnej atrakcji turystycznej poprzez budowę ogólnodostępnej infrastruktury w postaci placów zabaw i siłowni zewnętrznych, propagujących ideę zdrowego trybu życia i wypoczynku na świeżym powietrzu. W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnęło i nie osiągnie w przyszłości żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy ma on możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Stowarzyszenie - jak wynika z wniosku - nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy (zwolnienie podmiotowe), nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, nie składało i nie składa deklaracji VAT-7. Ponadto - jak wskazał Zainteresowany - efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług a efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, to - zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "Budowa placów zabaw i siłowni zewnętrznych (...)" sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl