0112-KDIL2-3.4012.307.2019.1.AO - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego celem jest poprawa warunków kształcenia zawodowego i ustawicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.307.2019.1.AO Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, którego celem jest poprawa warunków kształcenia zawodowego i ustawicznego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2019 r. (data wpływu 11 czerwca 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2019 r. (data wpływu 24 czerwca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono 24 czerwca 2019 r. o podpis osoby upoważnionej do występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.) w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu i jego jednostek budżetowych. W strukturze Powiatu funkcjonuje 17 jednostek budżetowych, w tym Zespół Szkół w X, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Y, Zespół Szkół Ekonomicznych w Z.

Powiat w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa, złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. " (...)" w ramach osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna. Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2014-2020.

Celem projektu jest poprawa warunków kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzonego w obiektach X, Y oraz Z.

Zakres projektu obejmuje prace modernizacyjne istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego głównie: roboty rozbiórkowe instalacyjne, wymiana oświetlenia na energooszczędne typu LED oraz zakup wyposażenia zgodnego z rekomendacjami Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej ("KOWEZiU").

W wyniku realizacji powstaną warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia, doposażenia warsztatów i pracowni. W dniu 30 czerwca 2017 r. została podpisana z Urzędem Marszałkowskim umowa na dofinansowanie.

Projekt realizowany będzie w latach 2017-2018. Beneficjentem będzie Powiat. Dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego równa się 85% wydatków kwalifikowanych, w tym wydatki nie objęte regułami pomocy publicznej i wydatki stanowiące pomoc de minimis. Projekt będzie finansowany przez Powiat również ze środków własnych.

Szczegółowy zakres projektu, obejmujący poszczególne jednostki jest następujący:

W Zespole Szkół X prace dotyczyć będą remontu części warsztatowej, tj. roboty rozbiórkowe, konstrukcja i pokrycie dachu, stolarka okienna i drzwiowa, podłoża i posadzki, roboty wewnętrzne budynku, elewacje i roboty zewnętrzne, instalacja co i instalacje wodno-kanalizacyjne, instalacja elektryczna i wymiana oświetlenia (w tym na oświetlenie typu LED). Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie warsztatów do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.

W Zespole Szkół Y, planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu prac modernizacyjnych w budynku głównym szkoły, budynku warsztatów, budynku magazynowym i garażach (wszystkie powierzchnie są związane z prowadzoną działalnością dydaktyczną - w magazynie przechowywane będzie wyposażenie zakupione w ramach projektu oraz materiały zużywalne do prowadzenia zajęć, w garażach znajdują się pojazdy wykorzystywane do praktycznej nauki zawodu): roboty rozbiórkowe, wymiana drzwi wewnętrznych, przebudowa ścianek działowych sanitariatów, wykonanie posadzki w sali ślusarskiej, wykonanie pokrycia dachowego z blachy stalowej trapezowej, wykonanie obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych, wymiana stolarki okiennej, wykonanie nowego tynku zewnętrznego ścian, malowanie ścian zewnętrznych, wymiana opraw oświetleniowych świetlówkowych na oprawy energooszczędne LED. Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie warsztatów do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.

W Zespole Szkół Z planowane przedsięwzięcie obejmie: wymianę instalacji elektrycznej, remont schodów wewnętrznych, wykonanie dachu, wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie budynku do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.

Instalacja fotowoltaiczna to wydatek o szacowanej wartości brutto, gdzie kwalifikowany, a dofinansowanie w wysokości 85% to kwota pochodzi z pomocy de minimis, a podatek VAT w kwocie zł jest kosztem niekwalifikowanym projektu.

Powiat jako Beneficjent dofinansowania unijnego będzie odpowiedzialny m.in. za prowadzenie sprawozdawczości i monitorowanie projektu, prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego wykonawców robót oraz dostawy wyposażenia, zawierania umów z wykonawcami, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego oraz odbiór końcowy.

Budynki szkolne, w tym budynki warsztatów ww. szkół zostały przekazane szkołom w trwały zarząd. W imieniu Powiatu za utrzymanie celów trwałości projektów odpowiedzialni będą dyrektorzy ww. szkół. Powiat zakupione w ramach projektu wyposażenie przekaże w zarząd dyrektorom ww. szkół. Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo - odbiorczego przez Zarząd Powiatu i Dyrektora Szkoły. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną.

Zakupy, jak i roboty będą dokonywane fakturami VAT, w których Powiat będzie figurował jako nabywca i płatnik. Natomiast poszczególne szkoły będą wskazane jako odbiorcy (miejsce dostarczenia towarów i robót). Projekt realizowany będzie przez Powiat w celu wykonywania nałożonych przez Powiat obowiązków, zadań publicznych własnych, określonych ustawą o samorządzie powiatowym.

Nabywane towary (wyposażenie), usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów wykorzystaniu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane podczas realizacji projektu będą wykorzystywane do prac modernizacyjnych istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego (część warsztatów, magazynów, garaży), a więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z podatku VAT. W związku z powyższym infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana objęta zdarzeniem przyszłym nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach realizacji projektu w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej i wyposażenia.

Zatem w przedstawionej sprawie nie znajduje zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221). Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Powiat będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pt.: "(...)", który będzie realizowany ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z ww. inwestycją nie będzie miał on możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Planowana inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych powiatu, a nabywane towary (wyposażenie) i usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat ma osobowość prawną.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym m.in. w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną. Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454, z późn. zm.) w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu i jego jednostek budżetowych. W strukturze Powiatu funkcjonuje 17 jednostek budżetowych. Powiat w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa, złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. " (...)" w ramach osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna. Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2014-2020. Celem projektu jest poprawa warunków kształcenia zawodowego i ustawicznego prowadzonego w obiektach X, Y i Z. Zakres projektu obejmuje prace modernizacyjne istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego głównie: roboty rozbiórkowe, instalacyjne, wymiana oświetlenia na energooszczędne typu LED oraz zakup wyposażenia zgodnego z rekomendacjami Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej ("KOWEZiU"). W wyniku realizacji powstaną warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia, doposażenia warsztatów i pracowni. W dniu 30 czerwca 2017 r. została podpisana z Urzędem Marszałkowskim umowa na dofinansowanie. Projekt realizowany będzie w latach 2017-2018. Beneficjentem będzie Powiat. Dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego równa się 85% wydatków kwalifikowanych. Projekt będzie finansowany przez Powiat również ze środków własnych. Wnioskodawca wskazał również na szczegółowy zakres projektu, obejmujący poszczególne ww. jednostki. Powiat jako Beneficjent dofinansowania unijnego będzie odpowiedzialny m.in. za prowadzenie sprawozdawczości i monitorowanie projektu, prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego wykonawców robót oraz dostawy wyposażenia, zawierania umów z wykonawcami, sprawowanie nadzoru inwestycyjnego oraz odbiór końcowy. Budynki szkolne, w tym budynki warsztatów ww. szkół zostały przekazane szkołom w trwały zarząd. W imieniu Powiatu za utrzymanie celów trwałości projektów odpowiedzialni będą dyrektorzy ww. szkół. Powiat zakupione w ramach projektu wyposażenie przekaże w zarząd dyrektorom ww. szkół. Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo - odbiorczego przez Zarząd Powiatu i Dyrektora Szkoły. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną. Zakupy, jak i roboty będą dokonywane fakturami VAT, w których Powiat będzie figurował jako nabywca i płatnik. Natomiast poszczególne szkoły będą wskazane jako odbiorcy (miejsce dostarczenia towarów i robót). Projekt realizowany będzie przez Powiat w celu wykonywania nałożonych przez Powiat obowiązków, zadań publicznych własnych, określonych ustawą o samorządzie powiatowym. Nabywane towary (wyposażenie), usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów wykorzystaniu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane podczas realizacji projektu będą wykorzystywane do prac modernizacyjnych istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego (część warsztatów, magazynów, garaży), a więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z podatku VAT. W związku z powyższym infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana objęta zdarzeniem przyszłym nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach realizacji projektu w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej i wyposażenia.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, z tytułu wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż infrastruktura szkolna która zostanie zmodernizowana - jak oświadczył Wnioskodawca - nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach jego realizacji w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej i wyposażenia. Zatem, Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Powiat nie będzie mieć również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją projektu pn.: "(...)" Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona - wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. towary i usługi nabyte w celu realizacji przedmiotowej inwestycji nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie mógł również odzyskać podatku VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku, w tym w szczególności o informację, że infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana, nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl