0112-KDIL2-3.4012.24.2019.2.EZ - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez zespół opieki zdrowotnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-3.4012.24.2019.2.EZ Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez zespół opieki zdrowotnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2019 r. (data wpływu 14 stycznia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2019 r. (data wpływu 14 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Optymalizacja usług medycznych (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "Optymalizacja usług medycznych (...)". Wniosek uzupełniono w dniu 14 lutego 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej (...) jest jednostką samorządową, której organem założycielskim i właścicielem majątku jest Powiat (...). Podstawowym zadaniem statutowym jednostki jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. W jednostce sprzedaż usług zdrowotnych stanowi 99,2% sprzedaży ogółem. Usługi zdrowotne na mocy przepisów art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a), 19), 19a), 20) zwolnione są od podatku VAT (zwolnienie przedmiotowe).

W latach 2018-2020 SP ZOZ będzie realizować Projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia. Zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu o nazwie: "Optymalizacja usług medycznych (...)", realizacja będzie przebiegała w formie współfinansowania UE. W ramach realizacji projektu będzie dokonywany zakup sprzętu i aparatury medycznej: defibrylatory, urządzenie niezbędne do czasowej stymulacji serca, kardiomonitory, aparaty EKG, wózki wielofunkcyjne, pompy infuzyjne, holtery ciśnienia i EKG, skanery naczyń krwionośnych, spirometry, myjnia - dezynfektor, myjka ultradźwiękowa, zgrzewarka rolkowa do narzędzi i bielizny, sterylizator parowy, wagi, videogastroskop, oprzyrządowanie do endoskopów, zestawy do diatemii, zestaw narzędzi chirurgicznych do endoskopii, myjki automatyczne na endoskopy, ssak chirurgiczny, zestaw narzędzi chirurgicznych, zestaw narzędzi laparoskopowych, histeroskop z wyposażeniem, lampy zabiegowe bezcieniowe, laparoskop z wyposażeniem, aparat USG z kompletem głowic, cyfrowy aparat RTG stacjonarny, cyfrowy skaner do płyt obrazowych, urządzenie do zapisu wyników badań RTG, lekarska stacja diagnostyczna RTG i wózki do przewozu chorych na sumę X zł brutto, w tym VAT 8% - X zł, oraz usługi promocji Projektu, zarządzanie Projektem i opracowanie studium wykonalności.

Instytucja Zarządzająca w ramach oceny kwalifikowalności poniesionych kosztów Projektu, zobowiązała SP ZOZ (...) zapisami umowy o dofinansowanie do dostarczenia Interpretacji Indywidualnej potwierdzającej ustaloną kwalifikowalność VAT w Projekcie oraz w złożonym oświadczeniu Dyrektora SP ZOZ, że wykazany koszt podatku VAT w wysokości kwalifikowanej we wniosku jest zgodny z obecnym prawem podatkowym.

W związku z powyższym Interpretacja Indywidualna jest niezbędna dla potwierdzenia, że SP ZOZ (...) nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części, gdyż dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami zwolnionymi z tego podatku.

Pismem z dnia 12 lutego 2019 r. - stanowiącym uzupełnienie wniosku - Wnioskodawca wskazał, że

1. SP ZOZ (...) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada Nr Identyfikacji Podatkowej (...) nadany w dokumencie NIP-4 z 5 stycznia 1999 r. Urząd Skarbowy (...), co jest wykorzystywane przez SP ZOZ do czynności opodatkowanych, niezwiązanych z opieką medyczną wymienioną w art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a, 19, 19a, 20.

2. Towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu pn.: "Optymalizacja usług medycznych (...)" będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18), 18a), 19), 19a), 20) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.). Zwolnienie przedmiotowe w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia obejmuje także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent/SP ZOZ (...) ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko jego jest oparte na przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18-20) i art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług i zostało przedstawione w oświadczeniu złożonym przy wniosku o dofinansowanie Projektu ze środków UE stwierdzającym, że beneficjent nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części (zakupy opodatkowane dotyczą w całości działalności zwolnionej z podatku (zwolnienie przedmiotowe)) oraz na zobowiązaniu, że w przypadku pojawienia się okoliczności takiej możliwości podatek VAT zostanie zwrócony Instytucji Zarządzającej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej jest jednostką samorządową, której organem założycielskim i właścicielem majątku jest Powiat. Podstawowym zadaniem statutowym jednostki jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. W jednostce sprzedaż usług zdrowotnych stanowi 99,2% sprzedaży ogółem. Usługi zdrowotne na mocy przepisów art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a), 19), 19a), 20) zwolnione są od podatku VAT (zwolnienie przedmiotowe). W latach 2018-2020 SP ZOZ będzie realizować Projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, w ramach osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura Ochrony Zdrowia. Zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu realizacja będzie przebiegała w formie współfinansowania UE. W ramach realizacji projektu będzie dokonywany zakup sprzętu i aparatury medycznej: defibrylatory, urządzenie niezbędne do czasowej stymulacji serca, kardiomonitory, aparaty EKG, wózki wielofunkcyjne, pompy infuzyjne, holtery ciśnienia i EKG, skanery naczyń krwionośnych, spirometry, myjnia - dezynfektor, myjka ultradźwiękowa, zgrzewarka rolkowa do narzędzi i bielizny, sterylizator parowy, wagi, videogastroskop, oprzyrządowanie do endoskopów, zestawy do diatemii, zestaw narzędzi chirurgicznych do endoskopii, myjki automatyczne na endoskopy, ssak chirurgiczny, zestaw narzędzi chirurgicznych, zestaw narzędzi laparoskopowych, histeroskop z wyposażeniem, lampy zabiegowe bezcieniowe, laparoskop z wyposażeniem, aparat USG z kompletem głowic, cyfrowy aparat RTG stacjonarny, cyfrowy skaner do płyt obrazowych, urządzenie do zapisu wyników badań RTG, lekarska stacja diagnostyczna RTG i wózki do przewozu chorych oraz usługi promocji Projektu, zarządzanie Projektem i opracowanie studium wykonalności. SP ZOZ jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a), 19), 19a), 20) ustawy. Zwolnienie przedmiotowe w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia obejmuje także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż - jak oświadczył Zainteresowany - towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji ww. projektu będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a), 19), 19a), 20) ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w całości lub części od nabywanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn.: "Optymalizacja usług medycznych (...)". Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2018 r. poz. 1307, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. Tym samym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o informacje zawarte we wniosku, w tym w szczególności, że - towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a), 19), 19a), 20) ustawy. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl