0112-KDIL2-2.4012.87.2018.2.AP - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.87.2018.2.AP Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2018 r. (data wpływu 8 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 kwietnia 2018 r. (data wpływu 5 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 5 kwietnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 2096, z późn. zm.), w celu wykonywania swoich zadań, województwo może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jedną z jednostek budżetowych Województwa jest Wojewódzki Urząd Pracy, który działa na podstawie:

* ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 2096, z późn. zm.),

* ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.),

* ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, ze. zm.),

* uchwały Sejmiku Województwa z dnia 27 czerwca 2000 r. w sprawie utworzenia wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej oraz nadania statutu.

Wojewódzki Urząd Pracy jest jednostką budżetową Województwa. Obszarem działania Wojewódzkiego Urzędu Pracy jest teren Województwa. Nadzór nad Wojewódzkim Urzędem Pracy sprawuje Zarząd Województwa. Do zadań Wojewódzkiego Urzędu Pracy należy m.in.:

* określanie i koordynowanie regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich w odniesieniu do krajowej polityki rynku pracy przez przygotowanie i realizację regionalnego planu działań na rzecz zatrudnienia,

* podział posiadanych środków Funduszu Pracy z uwzględnieniem kierunków i priorytetów określonych w regionalnym planie działań na rzecz zatrudnienia na działania na rzecz promocji zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i aktywizacji bezrobotnych,

* opracowywanie analiz rynku pracy i badanie popytu na pracę, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych,

* współdziałanie z wojewódzką radą zatrudnienia w określaniu i realizacji regionalnej polityki rynku pracy i rozwoju zasobów ludzkich,

* badanie efektywności projektów lokalnych,

* programowanie i wykonywanie zadań realizowanych przy współfinansowaniu Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przy realizacji zadań Wojewódzki Urząd Pracy współpracuje z organami administracji rządowej, organami jednostek samorządu terytorialnego, pracodawcami, organizacjami pracodawców i innymi partnerami rynku pracy.

Wojewódzki Urząd Pracy jako partner projektu w imieniu Województwa ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej. W ramach projektu (...) planowane są działania, których celem jest ochrona i zachowanie bioróżnorodności oraz wpływ na zachowania proekologiczne i prozdrowotne społeczeństwa w oparciu o ochronę i zachowanie gatunków rodzimych w województwie. Cel zostanie osiągnięty poprzez cele szczegółowe i przeprowadzenie planowanych w ramach projektu działań:

1. Budowę i wyposażenie centrum ochrony różnorodności biologicznej w X pn. " (...)" (w oparciu o rodzime gatunki);

2. Założenie kolekcji starych odmian jabłoni, gruszy, czereśni i wiśni;

3. Opracowanie planu i programu ochrony przestrzennego systemu integralności siedlisk i gatunków w systemie Natura 2000 Województwa;

4. Podniesienie świadomości ekologicznej, w tym zamianę zachowań proekologicznych społeczeństwa w regionie.

Wojewódzki Urząd Pracy będzie realizował działania edukacyjno-informacyjne oraz zorganizuje wydarzenia promocyjne - ich głównym celem będzie edukacja, popularyzacja i wzmacnianie postaw proekologicznych w zakresie bioróżnorodności, zwiększanie świadomości lokalnej społeczności na temat znaczenia różnorodności biologicznej regionu i promowanie efektywnego gospodarowania tymi zasobami oraz wzmocnienie współpracy różnych grup interesariuszy na płaszczyźnie realizowanych zadań dla środowiska w województwie i podjęcie wspólnych działań. Działania edukacyjno-informacyjne promujące zasadę 3 x E, czyli ekonomia, ekologia i edukacja - będą realizowane w zróżnicowanej formie dydaktycznej, a tematyka będzie dostosowana do różnych grup docelowych. Planuje się m.in. poruszanie najważniejszych problemów XXI wieku - ekologiczne aspekty wykonywania różnych zawodów, zrównoważona konsumpcja, wyczerpywanie się zasobów naturalnych, zmiany klimatu spowodowane uprzemysłowieniem i transportem:

1.

opracowanie i wydanie publikacji, która będzie zawierała analizę wpływu działań z zakresu ochrony bioróżnorodności na rozwój społeczno-gospodarczy i cywilizacyjno-kulturowy (m.in. zaprezentuje perspektywę aktywizacji ludności wiejskiej z otoczenia gospodarstw ekologicznych i rozwój innych działalności gospodarczych, w tym rozwoju agroturystyki);

2.

warsztaty dla młodzieży szkół średnich poszerzające wiedzę, utrwalające pozytywne wzorce postępowania i właściwe traktowanie zasobów środowiska, ukazanie przyjaznych środowisku stylów konsumpcji, wycieczki edukacyjno-zawodoznawcze (m.in. poznanie specyfiki prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego, przygotowania zawodowego);

3.

pakiet edukacyjny dla doradców zawodowych - szkolenia z zakresu przygotowania młodzieży do podjęcia decyzji o wyborze zawodu zw. z ekologią, ponadto doradcy otrzymają materiały do przeprowadzenia z uczniami opisu "ekologicznego" zawodu;

4.

spotkania tematyczne z rolnikami, mieszkańcami wsi dot. roli organizacji rolniczych i wiejskich w procesie konsultacji społecznych w zakresie działań ekologicznych;

5.

spotkania z pracownikami urzędów miast i gmin, starostw dot. zasad zrównoważonego rozwoju, których znajomość powinna być wykorzystywana szczególnie przy podejmowaniu i uzasadnianiu decyzji (argumentacja wspierająca zrównoważony rozwój powinna wykraczać poza aspekty legislacyjne i dlatego zostaną poruszone tematy dot.m.in. współpracy partnerskiej w zakresie ekorozwoju gminy, efektywnego prowadzenia edukacji ekologicznej lokalnych grup mieszkańców, prowadzenia ekologicznego biura);

6.

organizacja pikniku ekologicznego, konkursów, m.in. dla szkół średnich na najbardziej ekologiczną klasę w woj.

Zakupy dokonane w związku z realizacją Projektu będą związane z wykonywaniem przez Wojewódzki Urząd Pracy wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu. Realizując przedmiotowy Projekt Wojewódzki Urząd Pracy w imieniu Województwa będzie zawierał umowy cywilnoprawne. Podczas realizacji projektu nabywane będą towary i usługi. Nabywcą na fakturach wystawianych przez kontrahentów będzie Województwo, a odbiorcą Wojewódzki Urząd Pracy. Województwo realizując Projekt będzie wypełniało zadanie własne nałożone na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 2096, z późn. zm.). Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w szczególności w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego, ochrony środowiska oraz przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 5 kwietnia 2018 r.:

1. W odpowiedzi na pytanie: "Czy Województwo scentralizowało się z Wojewódzkim Urzędem Pracy? Jeżeli nie, to czy Wojewódzki Urząd Pracy dokonuje odrębnych od Województwa rozliczeń oraz prowadzi odrębne rejestry dla potrzeb podatku VAT?" - Wnioskodawca wskazał, że: "Tak, Województwo scentralizowało się z Wojewódzkim Urzędem Pracy zgodnie z Uchwałą nr 3054/2016 Zarządu Województwa z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie zasad rozliczania podatku od towarów i usług VAT jednostek budżetowych Województwa".

2. W odpowiedzi na pytanie: "Na kogo będą wystawiane faktury w związku z realizacją zadań w ramach projektu?" - Wnioskodawca wskazał, że: "Faktury wystawiane będą na następujące dane:

Nabywca: X,

Odbiorca: Y".

3. W odpowiedzi na pytanie: Kto będzie stroną zawieranych umów w związku z realizacją projektu? Wojewódzki Urząd Pracy czy Województwo?" - Wnioskodawca wskazał, że: "W związku z realizacją projektu stroną zawieranych umów cywilnoprawnych będzie Województwo".

4. W odpowiedzi na pytanie: "W czyim imieniu i na czyją rzecz Wojewódzki Urząd Pracy będzie ponosił wydatki w związku z realizacją projektu?" - Wnioskodawca wskazał, że: "Wojewódzki Urząd Pracy będzie ponosił wydatki w związku z realizacją projektu w imieniu Województwa".

5. W odpowiedzi na pytanie: "Kto otrzyma dofinasowanie (Województwo czy Wojewódzki Urząd Pracy) od instytucji finansującej? Jeżeli Województwo to w jaki sposób przekaże ono środki Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy?" - Wnioskodawca wskazał, że: "Sposób przekazywania środków zostanie uregulowany w decyzji o przyznaniu dofinansowania projektu. Środki otrzymane z Ministerstwa przez Instytucję Zarządzającą przekazywane będą Liderowi projektu (Gminie Z), który następnie przekaże je Partnerowi (Wojewódzkiemu Urzędowi Pracy) za pośrednictwem specjalnie utworzonego konta projektowego przy Województwie".

6. W odpowiedzi na pytanie: "Czy towary i/lub usługi zakupione w ramach przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Województwo do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług świadczonych przez Województwo? Jeżeli nie, to należy wskazać do jakich czynności będą one wykorzystywane przez Województwo, uwzględniając możliwość wykorzystania ich do celów innych niż działalność gospodarcza" - Wnioskodawca wskazał, że: "Zakupy w projekcie będą związane z wykonywaniem działań przez Wojewódzki Urząd Pracy. Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT".

7. W odpowiedzi na pytanie: "W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał m.in., że: "Wojewódzki Urząd Pracy jako partner projektu w imieniu Województwa ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej" - wobec powyższego należy wyjaśnić, czy Województwo występuje w stosunku do całego projektu jako realizujące całe zadanie, czy też poszczególne zadania realizowane są oddzielnie przez Województwo, a oddzielnie przez Wojewódzki Urząd Pracy (partnera) i każdy otrzymuje dofinansowanie na swoją część realizowanego zadania - należy szczegółowo opisać" - Wnioskodawca wskazał, że: "Wojewódzki Urząd Pracy, jako partner projektu w imieniu Województwa będzie realizował całe zadanie związane z organizacją wydarzeń informacyjno-edukacyjnych promocyjnych".

8. W odpowiedzi na pytanie: "Czy Wnioskodawca pyta o prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją całego projektu (w tym częścią zadań realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy), czy tylko od tych wydatków związanych z częścią zadań realizowanych w ramach projektu, które wykonuje wyłącznie Wnioskodawca?" - Wnioskodawca wskazał, że: "Województwo pyta o prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko od wydatków zw. z częścią zadań, które przewidziane w projekcie będą do zrealizowania przez Wnioskodawcę".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Województwo będzie miało prawo do odliczenia w całości bądź w części kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7. Zgodnie z powołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, Województwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym Projektem. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Realizowany Projekt będzie należał do zadań własnych Województwa. Wobec powyższego Województwo nie będzie wykorzystywało przedmiotowych zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty zrealizowanego Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Województwo nie będzie miało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2017 r. poz. 2096, z późn. zm.), do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, w szczególności w zakresie: edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego, ochrony środowiska, a także przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy (art. 14 ust. 1 pkt 1, pkt 8 i pkt 15 ustawy o samorządzie województwa).

Z opisu sprawy wynika, że Województwo jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, w celu wykonywania swoich zadań, województwo może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.

Jedną z jednostek budżetowych Województwa jest Wojewódzki Urząd Pracy. Województwo scentralizowało się z Wojewódzkim Urzędem Pracy zgodnie z Uchwałą Zarządu Województwa w sprawie zasad rozliczania podatku od towarów i usług VAT jednostek budżetowych Województwa.

Wojewódzki Urząd Pracy jako partner projektu w imieniu Województwa ubiega się o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 5.1 Ochrona różnorodności biologicznej. W ramach projektu planowane są działania, których celem jest ochrona i zachowanie bioróżnorodności oraz wpływ na zachowania proekologiczne i prozdrowotne społeczeństwa w oparciu o ochronę i zachowanie gatunków rodzimych w województwie. Cel zostanie osiągnięty poprzez cele szczegółowe i przeprowadzenie planowanych w ramach projektu działań:

1. Budowę i wyposażenie centrum ochrony różnorodności biologicznej w Z pn.;

2. Założenie kolekcji starych odmian jabłoni, gruszy, czereśni i wiśni;

3. Opracowanie planu i programu ochrony przestrzennego systemu integralności siedlisk i gatunków w systemie Natura 2000 Województwa;

4. Podniesienie świadomości ekologicznej, w tym zamianę zachowań proekologicznych społeczeństwa w regionie.

Wojewódzki Urząd Pracy będzie realizował działania edukacyjno-informacyjne oraz zorganizuje wydarzenia promocyjne - ich głównym celem będzie edukacja, popularyzacja i wzmacnianie postaw proekologicznych w zakresie bioróżnorodności, zwiększanie świadomości lokalnej społeczności na temat znaczenia różnorodności biologicznej regionu i promowanie efektywnego gospodarowania tymi zasobami oraz wzmocnienie współpracy różnych grup interesariuszy na płaszczyźnie realizowanych zadań dla środowiska w województwie i podjęcie wspólnych działań. Działania edukacyjno-informacyjne promujące zasadę 3 x E, czyli ekonomia, ekologia i edukacja - będą realizowane w zróżnicowanej formie dydaktycznej, a tematyka będzie dostosowana do różnych grup docelowych. Planuje się m.in. poruszanie najważniejszych problemów XXI wieku - ekologiczne aspekty wykonywania różnych zawodów, zrównoważona konsumpcja, wyczerpywanie się zasobów naturalnych, zmiany klimatu spowodowane uprzemysłowieniem i transportem:

1.

opracowanie i wydanie publikacji, która będzie zawierała analizę wpływu działań z zakresu ochrony bioróżnorodności na rozwój społeczno-gospodarczy i cywilizacyjno-kulturowy (m.in. zaprezentuje perspektywę aktywizacji ludności wiejskiej z otoczenia gospodarstw ekologicznych i rozwój innych działalności gospodarczych, w tym rozwoju agroturystyki);

2.

warsztaty dla młodzieży szkół średnich poszerzające wiedzę, utrwalające pozytywne wzorce postępowania i właściwe traktowanie zasobów środowiska, ukazanie przyjaznych środowisku stylów konsumpcji, wycieczki edukacyjno-zawodoznawcze (m.in. poznanie specyfiki prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego, przygotowania zawodowego);

3.

pakiet edukacyjny dla doradców zawodowych - szkolenia z zakresu przygotowania młodzieży do podjęcia decyzji o wyborze zawodu zw. z ekologią, ponadto doradcy otrzymają materiały do przeprowadzenia z uczniami opisu "ekologicznego" zawodu;

4.

spotkania tematyczne z rolnikami, mieszkańcami wsi dot. roli organizacji rolniczych i wiejskich w procesie konsultacji społecznych w zakresie działań ekologicznych;

5.

spotkania z pracownikami urzędów miast i gmin, starostw dot. zasad zrównoważonego rozwoju, których znajomość powinna być wykorzystywana szczególnie przy podejmowaniu i uzasadnianiu decyzji (argumentacja wspierająca zrównoważony rozwój powinna wykraczać poza aspekty legislacyjne i dlatego zostaną poruszone tematy dot.m.in. współpracy partnerskiej w zakresie ekorozwoju gminy, efektywnego prowadzenia edukacji ekologicznej lokalnych grup mieszkańców, prowadzenia ekologicznego biura);

6.

organizacja pikniku ekologicznego, konkursów, m.in. dla szkół średnich na najbardziej ekologiczną klasę w woj.

Podczas realizacji projektu nabywane będą towary i usługi. Wojewódzki Urząd Pracy będzie ponosił wydatki w związku z realizacją projektu w imieniu Województwa. Zakupy dokonane w związku z realizacją Projektu będą związane z wykonywaniem przez Wojewódzki Urząd Pracy wyłącznie czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z realizacją projektu stroną zawieranych umów cywilnoprawnych będzie Województwo. Realizując przedmiotowy Projekt Wojewódzki Urząd Pracy w imieniu Województwa będzie zawierał umowy cywilnoprawne. Nabywcą na fakturach wystawianych przez kontrahentów będzie Województwo, a odbiorcą Wojewódzki Urząd Pracy. Wojewódzki Urząd Pracy, jako partner projektu w imieniu Województwa będzie realizował całe zadanie związane z organizacją wydarzeń informacyjno-edukacyjnych promocyjnych. Województwo realizując Projekt będzie wypełniało zadanie własne nałożone na jednostkę samorządu terytorialnego przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami w szczególności w zakresie edukacji publicznej, w tym szkolnictwa wyższego, ochrony środowiska oraz przeciwdziałania bezrobociu i aktywizacji lokalnego rynku pracy.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że Województwo będzie realizować opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nie ustawą o samorządzie województwa, zatem w tym zakresie będzie działać w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, nabywając towary bądź usługi w ramach przedmiotowego projektu Województwo nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, a w konsekwencji nie będzie ponosić wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle powyższego, w omawianej sprawie - pomimo, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT - warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl