0112-KDIL2-2.4012.668.2018.1.GM - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Modernizacja budynku głównego w SP ZOZ".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.668.2018.1.GM Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Modernizacja budynku głównego w SP ZOZ".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 27 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Modernizacja budynku głównego w SP ZOZ (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn.: "Modernizacja budynku głównego w SP ZOZ (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ubiegał się o dofinansowanie projektu: "Modernizacja budynku głównego w SP ZOZ (...)" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, w formie współfinansowania Unii Europejskiej.

W ramach projektu nastąpi modernizacja istniejącego budynku głównego SP ZOZ poprzez dobudowę skrzydła, w którym docelowo będą mieściły się Oddział Geriatrii wraz z zapleczem diagnostyczno-zabiegowym oraz Oddział Rehabilitacji. Nastąpi także zakup sprzętu medycznego dla potrzeb Oddziału Geriatrii. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności do wysokiej jakości usług zdrowotnych realizowanych w SP ZOZ, wyrównanie dysproporcji terytorialnych w zakresie infrastruktury ochrony zdrowia i poprawa jakości życia mieszkańców powiatu parczewskiego. Wpłynie to pozytywnie na jakość opieki zdrowotnej w Powiecie.

We wniosku o dofinansowanie SP ZOZ zakwalifikował podatek od towarów i usług do wydatków kwalifikowalnych. Zgodnie z art. 4a ust. 6 pkt 1 umowy o dofinansowanie, jeżeli do kategorii wydatków kwalifikowanych zaliczono wydatki związane z podatkiem od towarów i usług (VAT), Beneficjent dokumentując kwalifikowalność podatku od towarów i usług ma obowiązek dostarczyć z właściwego organu podatkowego pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego o możliwości odliczenia podatku VAT, dotyczącego realizowanego projektu.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione na SP ZOZ. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednak główna działalność jest zwolniona od podatku VAT. Zgodnie ze statutem jednostka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia, jednak usługi te są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z zakwalifikowaniem wydatków związanych z podatkiem od towarów i usług do kategorii wydatków kwalifikowanych, ze względu na art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, SP ZOZ nie będzie mógł przyporządkować nabywanych, w związku z realizacją projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez SP ZOZ do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy słuszne jest przedstawione stanowisko Wnioskodawcy, iż w świetle art. 86 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu: "Modernizacja budynku głównego SP ZOZ"?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych w ramach realizacji projektu: "Modernizacja budynku głównego SP ZOZ".

Z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie podatku należnego. Powyższe, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Wobec powyższego, przy realizacji przez SP ZOZ projektu mającego na celu ułatwienie dostępu do wysokiej jakości opieki medycznej poprzez modernizację budynku, zastosowanie nowoczesnych rozwiązań sprzętowych, jednostka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT ze względu na to, że zakupione w ramach projektu usługi jak też i sprzęt będą związane wyłącznie z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji jednostka nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, pomimo iż SP ZOZ jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Powyższą argumentację potwierdza interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2017 r., znak: 3063-ILPP2-1.4512.77.2017.2.AWA. Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w interpretacji SP ZOZ, będący wnioskodawcą, ubiegał się o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach, którego został zaplanowany zakup sprzętu medycznego na wyposażenie Bloku Operacyjnego oraz pracowni diagnostycznych w celu poprawy wydajności leczenia. W związku z tym, iż zakup środków dotyczył działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, SP ZOZ zwrócił się z pytaniem, czy w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia istnieje możliwość odzyskania przez SP ZOZ podatku VAT. Wnioskodawca wskazał w treści uzasadnienia, iż jego zdaniem ze względu na zakup sprzętu związanego z działalnością zwolnioną od podatku od towarów i usług, SP ZOZ nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Organ wydając interpretację indywidualną uznał, że z uwagi na kształt przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, które jednoznacznie warunkują odliczenie podatku VAT od wykonywania czynności opodatkowanych, stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca ubiegał się o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działania 13.1 Infrastruktura ochrony zdrowia, w formie współfinansowania Unii Europejskiej.

W ramach projektu nastąpi modernizacja istniejącego budynku głównego SP ZOZ poprzez dobudowę skrzydła, w którym docelowo będą mieściły się Oddział Geriatrii wraz z zapleczem diagnostyczno-zabiegowym oraz Oddział Rehabilitacji. Nastąpi także zakup sprzętu medycznego dla potrzeb Oddziału Geriatrii.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę. SP ZOZ jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jednak główna działalność jest zwolniona od podatku VAT. Zgodnie ze statutem jednostka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia, jednak usługi te są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W związku z zakwalifikowaniem wydatków związanych z podatkiem od towarów i usług do kategorii wydatków kwalifikowanych, ze względu na art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Zainteresowany nie będzie mógł przyporządkować nabywanych, w związku z realizacją projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez SP ZOZ do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W analizowanej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż - jak wskazał Zainteresowany - "Towary i usługi nabyte w ramach realizacji ww. projektu będą wykorzystywane przez SP ZOZ do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT". Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.

Tutejszy organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego co do zasady wydawane są w indywidualnych sprawach zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl