0112-KDIL2-2.4012.552.2017.1.AKR - Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja zdegradowanego budynku ochotniczej straży pożarnej na potrzeby Centrum".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.552.2017.1.AKR Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja zdegradowanego budynku ochotniczej straży pożarnej na potrzeby Centrum".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2017 r. (data wpływu 12 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja zdegradowanego budynku ochotniczej straży pożarnej na potrzeby Centrum" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja zdegradowanego budynku ochotniczej straży pożarnej położonego na potrzeby Centrum".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie, pt. "Rewitalizacja zdegradowanego budynku ochotniczej straży pożarnej położonego na potrzeby Centrum" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego).

Projekt będzie realizowany w terminie od 13 kwietnia 2017 r. do 31 grudnia 2018 r.

Przedsięwzięcie będzie współfinansowane w wysokości 95% kosztów kwalifikowanych.

Inwestycja polegać będzie na rozbudowie i przebudowie istniejącego zdewastowanego budynku ochotniczej straży pożarnej na potrzeby Centrum. W ramach projektu, oprócz prac budowlanych, zostanie zakupione wyposażenie, zagospodarowany teren wokół obiektu, zapewniony nadzór inwestorski i promocja.

Po rozbudowie i przebudowie istniejącego budynku, powstanie budynek na planie litery "L", 2 kondygnacyjny, częściowo podpiwniczony (część piwniczna istniejąca). Część parterowa obiektu podzielona została na dwie połączone ze sobą części, centrum społeczno-kulturalne oraz OSP. Na I piętrze znajdują się pomieszczenia wykładowe i sale dydaktyczne budynku Centrum. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. poruszających się na wózkach inwalidzkich, poprzez wykonanie pochylni, platformy przy schodach wewnętrznych, WC dla osób niepełnosprawnych, brak progów i innych barier.

Celem głównym projektu jest: aktywizacja społeczno-gospodarcza ludności zamieszkującej rewitalizowany obszar w Gminie poprzez przebudowę i rozbudowę zdegradowanego obiektu, na potrzeby Centrum.

W rozbudowanym i przebudowanym oraz doposażonym obiekcie będą świadczone różnorodne usługi dla osób zamieszkujących rewitalizowany obszar (m.in. w ramach działań Miejsko -Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i Domu Kultury).

Zamierzeniem projektu jest powstanie Centrum służącego do prowadzenia różnorodnych działań mających na celu integrację społeczno-gospodarczą ludności zamieszkującej obszar rewitalizacji w Gminie. Projekt przyczyni się do zmniejszenia zidentyfikowanych problemów na ww. obszarze, w tym zmniejszenia ubóstwa, bezrobocia, przestępczości, które zostały zdiagnozowane w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta i Gminy na lata 2017-2023.

Wykonawcą zakresu rzeczowego projektu (w ramach 1 kontraktu) będzie podmiot wyłoniony w ramach przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych. Nad robotami będzie pełniony nadzór inwestorski. Wykonawca po zakończeniu pracy i wykonaniu zamówienia wystawi Gminie fakturę VAT.

Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie udostępniana użytkownikom nieodpłatnie. Projekt nie będzie generował przychodów. Nie będą również pobierane żadne opłaty od użytkowników projektu, a żadne pomieszczenia rewitalizowanego budynku nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy ani podobnej odpłatnej umowy. Infrastruktura stanowiąca przedmiot projektu nie będzie wykorzystywana przez Beneficjenta do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

Beneficjentem projektu będzie jednostka samorządu terytorialnego: Gmina funkcjonująca na podstawie Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz Statutu. Wdrożenie projektu umożliwi realizację zadań gminy w zakresie edukacji publicznej - zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym.

Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina. Infrastruktura powstała po zakończeniu inwestycji zostanie przekazana w trwały zarząd gminnej jednostce organizacyjnej, którą jest Dom Kultury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do wymienionego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Wnioskodawca nie jest uznawany za podatnika w zakresie, w jakim realizuje zadanie projektowe. Towary i usługi określone w projekcie, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a między nimi nie istnieje związek, o którym mowa w art. 86 ww. ustawy. Gmina w odniesieniu do wymienionego projektu nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w żadnej części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 11.12.2006, Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

1.

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa, oraz

2.

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych oraz kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 6 i 9 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie pt. "Rewitalizacja zdegradowanego budynku ochotniczej straży pożarnej na potrzeby Centrum" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). Inwestycja polegać będzie na rozbudowie i przebudowie istniejącego zdewastowanego budynku ochotniczej straży pożarnej na potrzeby Centrum. W ramach projektu, oprócz prac budowlanych, zostanie zakupione wyposażenie, zagospodarowany teren wokół obiektu, zapewniony nadzór inwestorski i promocja. Po rozbudowie i przebudowie istniejącego budynku, powstanie budynek na planie litery "L", 2-kondygnacyjny, częściowo podpiwniczony (część piwniczna istniejąca). Część parterowa obiektu podzielona została na dwie połączone ze sobą części: centrum społeczno-kulturalne oraz OSP. Na I piętrze znajdują się pomieszczenia wykładowe i sale dydaktyczne budynku Centrum. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. poruszających się na wózkach inwalidzkich, przez wykonanie pochylni, platformy przy schodach wewnętrznych, WC dla osób niepełnosprawnych, brak progów i innych barier. Celem głównym projektu jest: aktywizacja społeczno-gospodarcza ludności zamieszkującej rewitalizowany obszar w Gminie przez przebudowę i rozbudowę zdegradowanego obiektu, na potrzeby Centrum. W rozbudowanym i przebudowanym oraz doposażonym obiekcie będą świadczone różnorodne usługi dla osób zamieszkujących rewitalizowany obszar (m.in. w ramach działań Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i Domu Kultury). Zamierzeniem projektu jest powstanie Centrum służącego do prowadzenia różnorodnych działań mających na celu integrację społeczno-gospodarczą ludności zamieszkującej obszar rewitalizacji w Gminie. Projekt przyczyni się do zmniejszenia zidentyfikowanych problemów na ww. obszarze, w tym zmniejszenia ubóstwa, bezrobocia, przestępczości, które zostały zdiagnozowane w Lokalnym Programie Rewitalizacji Miasta i Gminy na lata 2017-2023. Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie udostępniana użytkownikom nieodpłatnie. Projekt nie będzie generował przychodów. Nie będą również pobierane żadne opłaty od użytkowników projektu, a żadne pomieszczenia rewitalizowanego budynku nie będą przedmiotem najmu, dzierżawy ani podobnej odpłatnej umowy. Infrastruktura stanowiąca przedmiot projektu nie będzie wykorzystywana przez Beneficjenta do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). Beneficjentem projektu będzie jednostka samorządu terytorialnego: Gmina funkcjonująca na podstawie Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz Statutu. Wdrożenie projektu umożliwi realizację zadań gminy w zakresie edukacji publicznej - zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina. Infrastruktura powstała po zakończeniu inwestycji zostanie przekazana w trwały zarząd gminnej jednostce organizacyjnej, którą jest Dom Kultury.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - infrastruktura stanowiąca przedmiot projektu nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Rewitalizacja zdegradowanego budynku ochotniczej straży pożarnej na potrzeby Centrum", ponieważ - jak wynika z wniosku - infrastruktura stanowiąca przedmiot projektu nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl