0112-KDIL2-2.4012.485.2018.2.MŁ - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami dotyczącymi projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.485.2018.2.MŁ Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami dotyczącymi projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2018 r. (data wpływu 27 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 października 2018 r. (data wpływu 12 października 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami dotyczącymi projektu pn.: "Przebudowa (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 12 października 2018 r. oraz dnia 19 października 2018 r. wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie własnego stanowiska oraz brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie "A" jako organizacja pozarządowa w odpowiedzi na nabór nr B - Budowa lub przebudowa obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej ogłoszony w styczniu 2018 r. przez lokalną grupę działania złożyło wniosek na przebudowę rekreacyjno-turystycznego terenu pt.: "X". Do reprezentowania Stowarzyszenia upoważniony jest D, E, F. Dnia 2 marca 2018 r. Rada "C" zatwierdziła wniosek do realizacji.

Zadanie polegać będzie na dostosowaniu terenu na cele rekreacyjno-turystyczne. "X" służył będzie mieszkańcom jako miejsce integracji, wypoczynku i spędzania wolnego czasu wśród zieleni, będzie miejscem organizacji imprez rekreacyjno-turystycznych np. festyny, koncerty plenerowe, miejsce rozpoczęcia i zakończenia rajdów rowerowych. To także miejsce - (...) - odpoczynek dla turystów przyjeżdżających do Y. W celu osiągnięcia zakładanych rezultatów należy wykonać wymianę gruntu na terenie przeznaczonym pod zasiew trawy, nasadzenia drzew (...) i krzewów ozdobnych (...). Teren trawiasty zostanie oddzielony od rabat i nasadzeń wykonanym bezpiecznym torem do jazdy na rolkach.

Zadanie przewiduje montaż kosza do segregacji odpadów z planszą edukacyjną wraz ze zgniatarką butelek, urządzenia kółko-krzyżyk dla dzieci, ławek, stacji rowerowej z samoobsługowym serwisem do bieżących napraw rowerów oraz gablot pod 2 ekspozycje: "(...)" (historia miejscowości), " (...)" (walory lokalne). W ramach zadania zostanie przeprowadzone szkolenie z zakresu ochrony środowiska w aspektach teoretycznych dla grupy defaworyzowanej (15 osób powyżej 50 roku życia) ze względu na bliskość Parku Krajobrazowego oraz jednodniowe warsztaty z nasadzeń drzew i krzewów dla osób z grupy defaworyzowanej (15 osób poniżej 25 roku życia). Warsztaty będą prowadzone przez leśnika. W miejscowości Y nie istnieją otwarte tereny rekreacyjne mogące jednocześnie spełniać funkcje integracji, spotkań i wypoczynku dla mieszkańców, w tym rodzin z dziećmi w terenie zielonym. Grant wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom lokalnej społeczności. Grupę docelową stanowić będą różne grupy wiekowe z Y (2338 mieszkańców) oraz terenu.

Wnioskodawca planuje następujące zadania:

* wykonanie bieżni do jazdy na rolkach,

* zainstalowanie kosza do segregacji odpadów wraz ze zgniatarką butelek,

* wykonanie stacji rowerowej z samoobsługowym serwisem,

* zainstalowanie gry dla dzieci "Kółko-krzyżyk",

* posadzenie krzewów ozdobnych i drzew.

Koszt całego zadania 49 995,00 zł. Stowarzyszenie "A" zamierza zaliczyć podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych operacji. W wyniku realizacji grantu na przebudowę rekreacyjno-turystycznego terenu pt. "X" Stowarzyszenie "A" nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do wykonania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na Stowarzyszenie, które nie ma i w przyszłości nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego grantu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie "A" ma możliwość odzyskania VAT-u naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu pt.: "Przebudowa (...)" w ramach projektu grantowego poddziałania 19.2 wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 8 października 2018 r.), nie będzie miał on możliwości odzyskania VAT-u naliczonego od poniesionych kosztów związanych z realizacją grantu pt.: "Przebudowa (...)" w ramach projektu grantowego poddziałania 19.2 wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r. poz. 210, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jako organizacja pozarządowa w odpowiedzi na nabór (...) - Budowa lub przebudowa obiektów infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej na obszarze LGD ogłoszony w styczniu 2018 r. przez lokalną grupę działania złożył wniosek na przebudowę rekreacyjno-turystycznego terenu pt. "X". Zadanie polegać będzie na dostosowaniu terenu na cele rekreacyjno-turystyczne. "X" służył będzie mieszkańcom jako miejsce integracji, wypoczynku i spędzania wolnego czasu wśród zieleni, będzie miejscem organizacji imprez rekreacyjno-turystycznych np. festyny, koncerty plenerowe, miejsce rozpoczęcia i zakończenia rajdów rowerowych. To także miejsce - (...) - odpoczynek dla turystów przyjeżdżających do Y. W celu osiągnięcia zakładanych rezultatów należy wykonać wymianę gruntu na terenie przeznaczonym pod zasiew trawy, nasadzenia drzew (...) i krzewów ozdobnych (...). Teren trawiasty zostanie oddzielony od rabat i nasadzeń wykonanym bezpiecznym torem do jazdy na rolkach. Zadanie przewiduje montaż kosza do segregacji odpadów z planszą edukacyjną wraz ze zgniatarką butelek, urządzenia kółko-krzyżyk dla dzieci, ławek, stacji rowerowej z samoobsługowym serwisem do bieżących napraw rowerów oraz gablot pod 2 ekspozycje: "(...)" (historia miejscowości), " (...)" (walory lokalne). W ramach zadania zostanie przeprowadzone szkolenie z zakresu ochrony środowiska w aspektach teoretycznych dla grupy defaworyzowanej (15 osób powyżej 50 roku życia) ze względu na bliskość Parku Krajobrazowego oraz jednodniowe warsztaty z nasadzeń drzew i krzewów dla osób z grupy defaworyzowanej (15 osób poniżej 25 roku życia). Warsztaty będą prowadzone przez leśnika. W miejscowości Y nie istnieją otwarte tereny rekreacyjne mogące jednocześnie spełniać funkcje integracji, spotkań i wypoczynku dla mieszkańców, w tym rodzin z dziećmi w terenie zielonym. Grant wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom lokalnej społeczności. Grupę docelową stanowić będą różne grupy wiekowe z Y (2338 mieszkańców) oraz terenu. Wnioskodawca planuje następujące zadania:

* wykonanie bieżni do jazdy na rolkach,

* zainstalowanie kosza do segregacji odpadów wraz ze zgniatarką butelek,

* wykonanie stacji rowerowej z samoobsługowym serwisem,

* zainstalowanie gry dla dzieci "Kółko-krzyżyk"

* posadzenie krzewów ozdobnych i drzew.

W wyniku realizacji grantu na przebudowę rekreacyjno-turystycznego terenu pt. "X" Stowarzyszenie nie osiągnie żadnego przychodu. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do wykonania przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. zadania będą wystawiane na Stowarzyszenie, które nie ma i w przyszłości nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego grantu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT od poniesionych wydatków związanych z realizacją grantu pt.: "Przebudowa (...)" w ramach projektu grantowego poddziałania 19.2 wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie związek taki nie będzie występował. Z opisu sprawy wynika bowiem, że zadanie polegać będzie na dostosowaniu terenu na cele rekreacyjno-turystyczne. "X" służył będzie mieszkańcom jako miejsce integracji, wypoczynku i spędzania wolnego czasu wśród zieleni, będzie miejscem organizacji imprez rekreacyjno-turystycznych np. festyny, koncerty plenerowe, miejsce rozpoczęcia i zakończenia rajdów rowerowych. Efekty zrealizowanego grantu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zakupy towarów i usług nie będą wykorzystywane do wykonania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie również miał możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją zadania pn. "Przebudowa (...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl