0112-KDIL2-2.4012.405.2018.1.AKR - Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 października 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.405.2018.1.AKR Ustalenie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2018 r. (data wpływu 28 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia posiada w podobnej sprawie interpretację Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 8 listopada 2016 r. Interpretacja została wydana na to samo zadanie, dla potrzeb dofinansowania w ramach RPO W (...) 2014-2020 poddziałanie 5.3.1. Dziedzictwo Kulturowe i Kultura. Teraz Parafia ubiega się o dofinansowanie z poddziałania 5.3.2. Urząd Marszałkowski, do którego został złożony wniosek o dofinansowanie inwestycji, nie przyjął interpretacji z 2016 r., z uzasadnieniem, że dotyczy innego poddziałania. Interpretację przekazuję w załączeniu.

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów usług, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług.

Planowane są do poniesienia nakłady inwestycyjne i uzyskanie dofinansowania na projekt: "Ochrona, konserwacja i udostępnienie (...)" w ramach poddziałania 5.3.3. Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji (...) RPO W (...) 2014-2020.

W ramach inwestycji planuje się wykonanie:

a.

prace konserwatorskie i restauratorskie ołtarza głównego,

b.

prace konserwatorskie i restauratorskie ołtarza bocznego w kaplicy północnej,

c.

prace konserwatorskie i restauratorskie ambony drewnianej, polichromowanej,

d.

prace konserwatorskie i restauratorskie ołtarza bocznego w kaplicy południowej z obrazem " (...)",

e.

prace konserwatorskie i restauratorskie ołtarza bocznego prawy z " (...)",

f.

prace konserwatorskie i restauratorskie ołtarza bocznego lewy z płaskorzeźbą " (...)",

g.

prace konserwatorskie i restauratorskie polichromii ściennych w kaplicy południowej,

h.

prace konserwatorskie i restauratorskie polichromii ściennych w kaplicy północnej,

i.

zakup i montaż systemu przeciwpożarowego,

j.

zakup i montaż systemu dla niesłyszących - pętla indukcyjna,

k.

zakup i instalacja oprogramowania do powiększania obrazu.

Prace objęte wnioskiem nie są wymienione w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202) nie wymagają pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia.

Wykonanie ww. prac przyczyni się do odnowienia istniejącego wyposażenia Kościoła Parafialnego. Wyremontowane elementy wyposażenia będą ogólnodostępne, a Parafia nie będzie czerpała z tego tytułu żadnych dochodów.

Planowane wydatki w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Parafii. Inwestycja, której dotyczy projekt, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z planowanym do realizacji projektem i planowanymi do poniesienia nakładami inwestycyjnymi Parafia będzie mieć możliwość odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług (VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność Parafii nie jest objęta podatkiem od towarów i usług VAT. Parafia nie figuruje w ewidencji podatników od towarów i usług. Planowane nakłady inwestycyjne są związane z usługami i przychodami nieobjętymi podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Parafia nie będzie miała możliwości odzyskania poniesionego w ramach projektu "Ochrona, konserwacja i udostępnienie zabytków (...)" w ramach poddziałania 5.3.3. Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji (...) RPO W (...) 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Parafia - nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku od towarów usług, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Parafia planuje ponieść nakłady inwestycyjne i uzyskać dofinansowanie na projekt: "Ochrona, konserwacja i udostępnienie zabytków (...)" w ramach poddziałania 5.3.3. Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji (...) RPO W (...) 2014-2020.

W ramach inwestycji planuje się wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich ołtarza głównego, prac konserwatorskich i restauratorskich ołtarza bocznego w kaplicy północnej, prac konserwatorskich i restauratorskich ambony drewnianej, polichromowanej, prac konserwatorskich i restauratorskich ołtarza bocznego w kaplicy południowej z obrazem " (...)", prac konserwatorskich i restauratorskich ołtarza bocznego prawy z " (...)", prac konserwatorskich i restauratorskich ołtarza bocznego lewy z płaskorzeźbą " (...)", prac konserwatorskich i restauratorskich polichromii ściennych w kaplicy południowej, prac konserwatorskich i restauratorskich polichromii ściennych w kaplicy północnej, zakup i montaż systemu przeciwpożarowego, zakup i montaż systemu dla niesłyszących - pętla indukcyjna, zakup i instalacja oprogramowania do powiększania obrazu.

Prace objęte wnioskiem nie są wymienione w art. 29 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2018 r. poz. 1202) nie wymagają pozwolenia na budowę ani zgłoszenia. Wykonanie ww. prac przyczyni się do odnowienia istniejącego wyposażenia Kościoła Parafialnego. Wyremontowane elementy wyposażenia będą ogólnodostępne, a Parafia nie będzie czerpała z tego tytułu żadnych dochodów.

Planowane wydatki w ramach projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Parafii. Inwestycja, której dotyczy projekt, będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, gdyż z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki, tj. Zainteresowany nie będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższych względów, w oparciu o przepisy dotyczące podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie może również odzyskać podatku VAT uiszczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W konsekwencji stanowisko przedstawione we wniosku oceniono jako prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl