0112-KDIL2-2.4012.317.2019.1.EN - VAT prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 lipca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.317.2019.1.EN VAT prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 11 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2019 r. (data wpływu 16 lipca 2019 r. i 22 lipca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. " (...)". Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca 2019 r. o adres elektroniczny epuap.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizuje inwestycję pod nazwą " (...)". W ramach przedmiotowej inwestycji przewiduje się następujące zadania:

1. Budowa siłowni plenerowej i placu zabaw na działce nr 107/1, (...), w ramach której wykonane zostaną roboty pomiarowe, roboty ziemne, nawierzchnia z piasku i żwiru, nawierzchnia z kostki brukowej betonowej i obrzeża betonowe, a także dostawa i montaż obiektów małej architektury - siłownia zewnętrzna, strefa rekreacji, w skład której wchodzić będą następujące urządzenia: wahadło i odwodziciel (1 szt.), twister i steper (1 szt.), orbitrek (1 szt.), tablica z regulaminem (1 szt.), zestaw zabawowy (1 szt.), huśtawka wagowa (1 szt.), bujak (1 szt.), huśtawka wahadłowa podwójna (1 szt.), karuzela (1 szt.), sklepik - domek (1 szt.), tablica z regulaminem (1 szt.), stół do szachów (1 szt.), stół do tenisa (1 szt.), gra podwórkowa klasy (1 szt.), gra podwórkowa twister (1 szt.), gra podwórkowa gąsienica (1 szt.), ławka (1 szt.), kosz na śmieci (1 szt.), stojak na rowery (1 szt.).

2. Budowa placu zabaw na działce nr 289/1, (...), w ramach której wykonane zostaną roboty pomiarowe, roboty ziemne, nawierzchnia z piasku, schody terenowe i obrzeża betonowe, a także dostaw i montaż obiektów małej architektury - plac zabaw, w skład którego wchodzić będą następujące urządzenia: zestaw zabawowy (1 szt.), huśtawka wagowa (1 szt.), bujak (1 szt.), huśtawka wahadłowa podwójna (1 szt.), karuzela (1 szt.), tablica z regulaminem (1 szt.).

3. Budowa drewnianej altany na działce nr 186, (...), w ramach którego wybudowana zostanie altana drewniana na planie prostokąta o wymiarach 6 m X 4m, a także zamontowany zostanie kosz na śmieci (1 szt.), lampa solarna LED z wbudowanym czujnikiem zmierzchu (1 szt.), oraz zakupione zostaną dwa komplety mebli drewnianych z bali (1 komplet = 2 ławy i stół).

4. Dostawa i montaż elementów wyposażenia placu biwakowego na działce nr 1266/1, (...), w ramach którego zakupione i zamontowane zostaną następujące elementy: ławki (4 szt.), kosze na śmieci (2 szt.), stoliki (8 szt.), palenisko (1 szt.) oraz tablica z regulaminem (1 szt.).

Zadanie jest realizowane przy współfinansowaniu środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Poddziałanie 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność"). Planowana wartość projektu wynosi 109.101,54 zł, pomoc finansowa wynosi 69.421,00 zł (wkład UE nie więcej niż 63,63% kosztów kwalifikowanych zadania). Inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 506).

Gmina przez okres 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej będzie odpowiedzialna za utrzymanie wskaźników realizacji projektu. Planowane inwestycje będą ogólnodostępne dla mieszkańców miejscowości objętych projektem oraz dla sąsiadujących miejscowości. Obiekty udostępnianie będą nieodpłatnie. Do kosztów kwalifikowanych zadania został ujęty podatek od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Faktury wystawione są na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizowanej inwestycji pn. " (...)"?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. " (...)". Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W świetle przedstawionego stanu prawnego stanowisko gminy jest takie, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizacji inwestycji pn. " (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje inwestycję pod nazwą " (...)". W ramach przedmiotowej inwestycji przewiduje się następujące zadania:

* Budowa siłowni plenerowej i placu zabaw na działce nr 107/1, (...), w ramach której wykonane zostaną roboty pomiarowe, roboty ziemne, nawierzchnia z piasku i żwiru, nawierzchnia z kostki brukowej betonowej i obrzeża betonowe, a także dostawa i montaż obiektów małej architektury - siłownia zewnętrzna, strefa rekreacji, w skład której wchodzić będą następujące urządzenia: wahadło i odwodziciel (1 szt.), twister i steper (1 szt.), orbitrek (1 szt.), tablica z regulaminem (1 szt.), zestaw zabawowy (1 szt.), huśtawka wagowa (1 szt.), bujak (1 szt.), huśtawka wahadłowa podwójna (1 szt.), karuzela (1 szt.), sklepik - domek (1 szt.), tablica z regulaminem (1 szt.), stół do szachów (1 szt.), stół do tenisa (1 szt.), gra podwórkowa klasy (1 szt.), gra podwórkowa twister (1 szt.), gra podwórkowa gąsienica (1 szt.), ławka (1 szt.), kosz na śmieci (1 szt.), stojak na rowery (1 szt.),

* Budowa placu zabaw na działce nr 289/1, (...), w ramach której wykonane zostaną roboty pomiarowe, roboty ziemne, nawierzchnia z piasku, schody terenowe i obrzeża betonowe, a także dostaw i montaż obiektów małej architektury - plac zabaw, w skład którego wchodzić będą następujące urządzenia: zestaw zabawowy (1 szt.), huśtawka wagowa (1 szt.), bujak (1 szt.), huśtawka wahadłowa podwójna (1 szt.), karuzela (1 szt.), tablica z regulaminem (1 szt.),

* Budowa drewnianej altany na działce nr 186, (...), w ramach którego wybudowana zostanie altana drewniana na planie prostokąta o wymiarach 6 m X 4m, a także zamontowany zostanie kosz na śmieci (1 szt.), lampa solarna LED z wbudowanym czujnikiem zmierzchu (1 szt.), oraz zakupione zostaną dwa komplety mebli drewnianych z bali (1 komplet = 2 ławy i stół),

* Dostawa i montaż elementów wyposażenia placu biwakowego na działce nr 1266/1, (...), w ramach którego zakupione i zamontowane zostaną następujące elementy: ławki (4 szt.), kosze na śmieci (2 szt.), stoliki (8 szt.), palenisko (1 szt.) oraz tablica z regulaminem (1 szt.).

Zadanie jest realizowane przy współfinansowaniu środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Poddziałanie 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność"). Planowana wartość projektu wynosi 109.101,54 zł, pomoc finansowa wynosi 69.421,00 zł (wkład UE nie więcej niż 63,63% kosztów kwalifikowanych zadania). Inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Gmina przez okres 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej będzie odpowiedzialna za utrzymanie wskaźników realizacji projektu. Planowane inwestycje będą ogólnodostępne dla mieszkańców miejscowości objętych projektem oraz dla sąsiadujących miejscowości. Obiekty udostępnianie będą nieodpłatnie. Do kosztów kwalifikowanych zadania został ujęty podatek od towarów i usług. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Faktury wystawione są na Gminę. Ponadto we wniosku wskazano, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji pn.: "(...)".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Bowiem w ramach realizowanej inwestycji Gmina nie będzie dokonywać zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Jak wskazał Wnioskodawca - Inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. Planowane inwestycje będą ogólnodostępne dla mieszkańców miejscowości objętych projektem oraz dla sąsiadujących miejscowości. Obiekty udostępnianie będą nieodpłatnie. Ponadto we wniosku wskazano, że nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. inwestycji nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących ww. inwestycji.

Reasumując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pn.: "(...)".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl