0112-KDIL2-2.4012.275.2018.1.LS - VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania: "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o.".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.275.2018.1.LS VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania: "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o.".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania: "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o. (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania: "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o. (...)".

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną ustawą o samorządzie powiatowym zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych. Powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu, Powiat jest podatnikiem podatku VAT posiada numer identyfikacji podatkowej - NIP oraz składa deklaracje VAT-7. Powiat prowadzi, zgodnie z Ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), scentralizowane rozliczenia podatku VAT, tj. rozlicza podatek od towarów i usług wspólnie: przez JST wraz ze starostwem powiatowym oraz pozostałymi, utworzonymi przez JST, samorządowymi jednostkami budżetowymi.

Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) został wyłączony z grona podatników tego podatku z tytułu wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jednym z realizowanych zadań Powiatu jest projekt pn. "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o. (...)". Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, działanie: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, poddziałanie: 4.3.2. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - RIT. Projekt będzie realizowany przez Powiat dla jednostki organizacyjnej, jaką stanowi Zespół Szkół. Projekt został dofinansowany z EFRR w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem określonym we wniosku aplikacyjnym, tj. do dnia 31 października 2018 r.

Celem projektu jest ograniczenie niskiej emisji w Powiecie poprzez modernizację kotłowni i sieci przesyłowej c.o. w Zespole Szkół. Zakres prac obejmuje: wymianę źródła ciepła (2 kotły węglowe na paliwo stałe typu ekogroszek) na efektywniejsze - kocioł zasilany biomasą, modernizację sieci przesyłowej c.o. łączącej budynek kotłowni z budynkami (głównym i warsztatami) Zespołu Szkół oraz budowę magazynu paliwa (biomasy).

Reasumując projekt obejmował będzie: roboty w branżach: budowlanej, elektrycznej i instalacyjnej, działania promocyjne projektu (tablica informacyjno - pamiątkowa).

Wszelkie zamówienia publiczne w projekcie przeprowadza Powiat, faktury będą wystawiane bezpośrednio na Wnioskodawcę - Powiat.

Zamówienie publiczne dotyczące wyboru wykonawcy zadania przeprowadzi Powiat, który będzie także odbiorcą i płatnikiem faktur. Po zrealizowaniu Szkół Zespół Szkół realizuje zadania oświatowe i wychowawcze z zakresu kształcenia ponadgimnazjalnego.

W ramach przedmiotowego projektu Powiat nie będzie wykonywał żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT, a infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności komercyjnych - podlegających opodatkowaniu.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu stanowi zadanie własne powiatu w zakresie ochrony środowiska i przyrody wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868).

Infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji projektu służyć będzie ochronie środowiska, które to stanowią zadania własne powiatu czyli czynności niepodlegające, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), podatkowi od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy w związku z realizacją zadania "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o. (...)" będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją ww. zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w momencie, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie powiatowym - powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat - Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Jednym z realizowanych zadań Zainteresowanego jest projekt pn. "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o. (...)". Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, działanie: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, poddziałanie: 4.3.2. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - RIT. Projekt będzie realizowany przez Powiat dla jednostki organizacyjnej, jaką stanowi Zespół Szkół. Projekt został dofinansowany z EFRR w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych. Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem tj. do dnia 31 października 2018 r. Celem projektu jest ograniczenie niskiej emisji w Powiecie poprzez modernizację kotłowni i sieci przesyłowej c.o. w Zespole Szkół. Zakres prac obejmuje: wymianę źródła ciepła (2 kotły węglowe na paliwo stałe typu ekogroszek) na efektywniejsze - kocioł zasilany biomasą, modernizację sieci przesyłowej c.o. łączącej budynek kotłowni z budynkami (głównym i warsztatami) Zespołu Szkół oraz budowę magazynu paliwa (biomasy). Projekt obejmował będzie roboty w branżach: budowlanej, elektrycznej i instalacyjnej, działania promocyjne projektu (tablica informacyjno - pamiątkowa). W ramach przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności cywilnoprawnych, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT, a infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności komercyjnych - podlegających opodatkowaniu. Infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji projektu służyć będzie ochronie środowiska, które to stanowią zadania własne Powiatu czyli czynności niepodlegające podatkowi od towarów i usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy realizując ww. zadanie ma on prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Powiat nie będzie bowiem nabywał towarów i usług, w celu realizacji przedmiotowego zadania w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując tych zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT.

Realizacja przedmiotowego zadania, wykonywana będzie przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie powiatowym. Jak wskazał Wnioskodawca, realizacja projektu stanowi zadanie własne powiatu w zakresie ochrony środowiska i przyrody wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Zatem Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją ww. zadania. W analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, w związku z realizacją zadania pn. "Wymiana źródła ciepła wraz z modernizacją sieci przesyłowej c.o. (...)" Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT (w całości ani w części).

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl