0112-KDIL2-2.4012.188.2018.2.AG - Ustalenie prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.188.2018.2.AG Ustalenie prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2018 r. (data wpływu 8 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy". Dnia 25 maja 2018 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Realizując zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.) tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, Gmina z własnych środków oraz źródeł zewnętrznych sfinansowała budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Celem inwestycji było w szczególności zapewnienie możliwości zgodnego z prawem zagospodarowania ścieków z gospodarstw indywidualnych poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy jako zadanie z zakresu "kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych". Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały wybudowane na poszczególnych nieruchomościach na podstawie zawartych umów użyczenia z właścicielami nieruchomości, w której to właściciele użyczyli na rzecz Gminy nieruchomość, na której wybudowana zostanie przydomowa oczyszczalnia ścieków. Zawarto również umowę cywilnoprawną, w której właściciele nieruchomości deklarowali wniesienie wkładu własnego celem wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków. Wpłaty były obowiązkowe i od nich zależało wybudowanie oczyszczalni. Umowy zawarte pomiędzy Gminą, a właścicielami określały w szczególności:

* wybudowana na danej nieruchomości przydomowa oczyszczalnia ścieków stanowić będzie własność Gminy przez okres 5 lat liczony od dnia wypłaty płatności końcowej z realizacji projektu współfinansowanego w ramach PROW na lata 2014-2020,

* właściciel nieruchomości deklaruje udział własny,

* właściciel nieruchomości zobowiązuje się do właściwej eksploatacji wszystkich urządzeń wchodzących w skład przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z wytycznymi w tym zakresie i informuje Gminę o wszelkich awariach, uszkodzeniach,

* po upływie trwania umowy przydomowa oczyszczalnia ścieków zostanie nieodpłatnie przekazana Użytkownikowi - właścicielowi nieruchomości na własność na podstawie odrębnej umowy.

Gmina uznała, że umowy zawarte z właścicielami nieruchomości dotyczące wkładu własnego będą opodatkowane podatkiem VAT i wpłaty dokumentowane były fakturą ze stawką 23% wystawioną po każdej wpłacie. Następnie faktury te były wykazywane w rejestrach i deklaracjach VAT.

Z uzupełnienia do wniosku wynika, że zadanie polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków zaplanowane zostało do realizacji w II etapach. II etapy realizacji zadania uwzględnione zostały zarówno w umowie z wykonawcą zadania, jak również pomoc środków zewnętrznych wypłacona zostanie w podziale na dwa etapy. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego wyłoniony wykonawca wykona zadanie inwestycyjne (127 instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków) za kwotę łącznie 2.549.556,92 zł brutto. Zapisy umowy przewidują dwa etapy realizacji zadania z następującym terminem ich zakończenia i wartością danego etapu:

* I etap 67 szt. - zakończenie 16 kwietnia 2018 r. w wartości 1.321.500,257 zł. Zadanie ukończono, w dniu składania wniosku trwały procedury odbiorowe. Na dzień składania uzupełnień do wniosku dokonano już końcowego odbioru i przedstawiono do wypłaty fakturę za wykonanie zadania. W wyniku przeprowadzonej procedury odbioru ustalono, że niezbędne okazały się roboty dodatkowe, które podwyższyły wartość zadania i w związku z powyższym I etap budowy instalacji stanowi wartość 1.356.490,05 zł. Gmina w ramach wkładu własnego wraz z wkładem mieszkańców zobowiązana jest do sfinansowania inwestycji w kwocie 556.068,05 zł.

* II etap 60 szt. - zakończenie 31 marca 2019 r. w wartości według umowy z wykonawcą stanowi kwotę 1.228.056,65 zł, w tym wkład własny Gminy wraz z wkładem mieszkańców to kwota 527.133,65 zł.

Gmina w ramach podpisanej umowy pomocowej ze środków UE w ramach realizowanego zadania pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy" ma przyznane dofinansowanie w kwocie 1.501.345,00 zł (słownie: jeden milion pięćset jeden tysięcy trzysta czterdzieści pięć złotych 00/100). Kwota ta stanowi 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Pomoc przekazana zostanie w dwóch transzach tj.:

* I transza w wysokości 800.422,00 zł (słownie: osiemset tysięcy czterysta dwadzieścia dwa złote) tj. 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji dla realizacji I etapu

* II transza w wysokości 700.923,00 zł (słownie: siedemset tysięcy dziewięćset dwadzieścia trzy złote) tj. 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji dla realizacji II etapu.

Wnioskodawca wskazał, że na etapie przystąpienia do realizacji zadania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków zostały podpisane umowy pomiędzy Gminą, a użytkownikami poszczególnych instalacji. Przedmiotem umowy były ustalenia wzajemnych zobowiązań stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikały z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków zgodnie z opracowanym projektem technicznym na nieruchomości będącej własnością użytkownika. Umowa ta w zakresie finansowym ustala, że użytkownik zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego na rzecz Gminy kwoty udziału w projekcie, którego koszt obejmuje 15% kosztów projektu brutto. Na etapie projektu ustalono, że wielkość instalacji zależy od liczby mieszkańców danej nieruchomości warunków gruntowych (położenie, poziom wód gruntowych), na której Gmina zobowiązała się wybudować instalację. Biorąc pod uwagę powyższe wszystkie instalacje, wg projektu, zostały indywidualnie wycenione i na tej podstawie ustalono kwotowo udział własny użytkowników, jak już wspomniano na poziomie 15% wartości instalacji. 15% obliczono od kwoty brutto instalacji, użytkownicy mają określone daty ostatecznej wpłaty wkładu. Ostateczny termin uzależniony jest od tego, w którym etapie na danej nieruchomości będzie realizowana inwestycja. Na dzień składania uzupełnień wszyscy użytkownicy, u których realizowano zadanie w I etapie wpłacili wkład własny, dla użytkowników, u których zadanie będzie realizowane w II etapie ostateczny termin wpłaty udziału własnego upływa z dniem 15 lutego 2019 r. Po wpłacie wkładu własnego wystawiane były faktury VAT, które ujmowane były w zestawieniach VAT i deklaracjach VAT-7 jako sprzedaż opodatkowana ze stawką 23%. Udział mieszkańców w rozbiciu na poszczególne etapy stanowi kwoty:

* I etap - 198.225,04 zł,

* II etap - 184.208,50 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje pełne prawo odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych bezpośrednio z realizacją inwestycji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur otrzymanych przez Gminę, dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy". Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym ale realizuje te zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w momencie, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, o czym stanowi art. 15 ust. 6 ustawy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zatem Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Realizując zadania własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, Gmina z własnych środków oraz źródeł zewnętrznych sfinansowała budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Celem inwestycji było w szczególności zapewnienie możliwości zgodnego z prawem zagospodarowania ścieków z gospodarstw indywidualnych poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy jako zadanie z zakresu "kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych". Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały wybudowane na poszczególnych nieruchomościach na podstawie zawartych umów użyczenia z właścicielami nieruchomości, w której to właściciele użyczyli na rzecz Gminy nieruchomość, na której wybudowana zostanie przydomowa oczyszczalnia ścieków. Zawarto również umowę cywilnoprawną, w której właściciele nieruchomości deklarowali wniesienie wkładu własnego celem wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków. Wpłaty były obowiązkowe i od nich zależało wybudowanie oczyszczalni. Umowy zawarte pomiędzy Gminą, a właścicielami określały w szczególności:

* wybudowana na danej nieruchomości przydomowa oczyszczalnia ścieków stanowić będzie własność Gminy przez okres 5 lat liczony od dnia wypłaty płatności końcowej z realizacji projektu współfinansowanego w ramach PROW na lata 2014-2020,

* właściciel nieruchomości deklaruje udział własny,

* właściciel nieruchomości zobowiązuje się do właściwej eksploatacji wszystkich urządzeń wchodzących w skład przydomowej oczyszczalni ścieków zgodnie z wytycznymi w tym zakresie i informuje Gminę o wszelkich awariach, uszkodzeniach,

* po upływie trwania umowy przydomowa oczyszczalnia ścieków zostanie nieodpłatnie przekazana Użytkownikowi - właścicielowi nieruchomości na własność na podstawie odrębnej umowy.

Gmina uznała, że umowy zawarte z właścicielami nieruchomości dotyczące wkładu własnego będą opodatkowane podatkiem VAT i wpłaty dokumentowane były fakturą z stawką 23% wystawionej po każdej wpłacie. Następnie faktury te były wykazywane w rejestrach i deklaracjach VAT. Wnioskodawca wskazał, że zadanie polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków zaplanowane zostało do realizacji w II etapach. II etapy realizacji zadania uwzględnione zostały zarówno w umowie z wykonawcą zadania, jak również pomoc środków zewnętrznych wypłacona zostanie w podziale na dwa etapy. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego wyłoniony wykonawca wykona zadanie inwestycyjne (127 instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków) za kwotę łącznie 2.549.556,92 zł brutto. Zapisy umowy przewidują dwa etapy realizacji zadania z następującym terminem ich zakończenia i wartością danego etapu:

* I etap 67 szt. - zakończenie 16 kwietnia 2018 r. w wartości 1.321.500,257 zł. Zadanie ukończono, w dniu składania wniosku trwały procedury odbiorowe. Na dzień składania uzupełnień do wniosku dokonano już końcowego odbioru i przedstawiono do wypłaty fakturę za wykonanie zadania. W wyniku przeprowadzonej procedury odbioru ustalono, że niezbędne okazały się roboty dodatkowe, które podwyższyły wartość zadania i w związku z powyższym I etap budowy instalacji stanowi wartość 1.356.490,05 zł. Gmina w ramach wkładu własnego wraz z wkładem mieszkańców zobowiązana jest do sfinansowania inwestycji w kwocie 556.068,05 zł.

* II etap 60 szt. - zakończenie 31 marca 2019 r. w wartości według umowy z wykonawcą stanowi kwotę 1.228.056,65 zł, w tym wkład własny Gminy wraz z wkładem mieszkańców to kwota 527.133,65 zł.

Gmina w ramach podpisanej umowy pomocowej ze środków UE w ramach realizowanego przedmiotowego projektu, ma przyznane dofinansowanie w kwocie 1.501.345,00 zł (słownie: jeden milion pięćset jeden tysięcy trzysta czterdzieści pięć złotych 00/100). Kwota ta stanowi 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Pomoc przekazana zostanie w dwóch transzach tj.:

* I transza w wysokości 800.422,00 zł (słownie: osiemset tysięcy czterysta dwadzieścia dwa złote) tj. 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji dla realizacji I etapu

* II transza w wysokości 700.923,00 zł (słownie: siedemset tysięcy dziewięćset dwadzieścia trzy złote) tj. 63,63% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji dla realizacji II etapu.

Na etapie przystąpienia do realizacji zadania Budowy przydomowych oczyszczalni ścieków zostały podpisane umowy pomiędzy Gminą, a użytkownikami poszczególnych instalacji. Przedmiotem umowy były ustalenia wzajemnych zobowiązań stron pod względem organizacyjnym i finansowym, które wynikały z budowy przydomowych oczyszczalni ścieków zgodnie z opracowanym projektem technicznym na nieruchomości będącej własnością użytkownika. Umowa ta w zakresie finansowym ustala, że użytkownik zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego na rzecz Gminy kwoty udziału w projekcie, którego koszt obejmuje 15% kosztów projektu brutto. Na etapie projektu ustalono, że wielkość instalacji zależy od liczby mieszkańców danej nieruchomości warunków gruntowych (położenie, poziom wód gruntowych), na której Gmina zobowiązała się wybudować instalację. Biorąc pod uwagę powyższe wszystkie instalacje, wg projektu, zostały indywidualnie wycenione i na tej podstawie ustalono kwotowo udział własny użytkowników, jak już wspomniano na poziomie 15% wartości instalacji. 15% obliczono od kwoty brutto instalacji, użytkownicy mają określone daty ostatecznej wpłaty wkładu. Ostateczny termin uzależniony jest od tego, w którym etapie na danej nieruchomości będzie realizowana inwestycja. Na dzień składania uzupełnień wszyscy użytkownicy, u których realizowano zadanie w I etapie wpłacili wkład własny, dla użytkowników, u których zadanie będzie realizowane w II etapie ostateczny termin wpłaty udziału własnego upływa z dniem 15 lutego 2019 r. Po wpłacie wkładu własnego wystawiane były faktury VAT, które ujmowane były w zestawieniach VAT i deklaracjach VAT-7 jako sprzedaż opodatkowana ze stawką 23%. Udział mieszkańców w rozbiciu na poszczególne etapy stanowi kwoty:

* I etap - 198.225,04 zł,

* II etap - 184.208,50 zł.

W rozpatrywanej sprawie, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy przysługuje mu pełne prawo odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych bezpośrednio z realizacją inwestycji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w ww. zadaniu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - Gmina jest czynnym podatnikiem VAT oraz, że "przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały wybudowane na poszczególnych nieruchomościach na podstawie zawartych umów użyczenia z właścicielami nieruchomości, w której to właściciele użyczyli na rzecz Gminy nieruchomość, na której wybudowana zostanie przydomowa oczyszczalnia ścieków. Zawarto również umowę cywilnoprawną, w której właściciele nieruchomości deklarowali wniesienie wkładu własnego celem wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków". W konsekwencji, dokonywane przez mieszkańców wpłaty (wkłady własne) z tytułu uczestnictwa w projekcie dotyczą świadczenia usługi budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, co wskazuje, że świadczenia co do których Gmina zobowiązała się w ramach podpisanych z uczestnikami umów, stanowią odpłatne świadczenia usług. Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina w związku z wykonywaniem czynności będzie wystawiać faktury VAT opodatkowane 23%, zatem będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją zadania będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, należy uznać, że Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług wykazanego na fakturach dotyczących wydatków na realizację zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach zadania pn. "Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, oceniono jako prawidłowe.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności opodatkowania otrzymanego dofinansowania (dotacja) do realizowanej inwestycji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl