0112-KDIL2-2.4012.170.2017.1.MŁ - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z usługami zwolnionymi z podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.170.2017.1.MŁ Brak prawa do odliczenia VAT w związku z usługami zwolnionymi z podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Centrum jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W roku bieżącym składa wniosek do POIiŚ o dofinansowanie ze środków Europejskich w ramach Programu 9.2 Infrastruktura ponadregionalna - konkurs wielozakresowy (regiony słabiej rozwinięte) - Infrastruktura i Środowisko.

Pełna nazwa projektu to "Program przeciwdziałania negatywnym trendom demograficznym (...)".

Zadania jakie Wnioskodawca zamierza zrealizować to:

1. Remont oddziałów szpitalnych wraz z przebudową pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w Budynku "A" Centrum;

2. Remont oddziałów szpitalnych w Budynku "B" Centrum;

3. Przebudowa pomieszczeń na potrzeby sal porodów fizjologicznych w Budynku "B" i holu wejściowego Centrum;

4. Remont sali zabiegowej aseptycznej w budynku "B" Centrum;

5. Przebudowa istniejącego zadaszenia nad podjazdem i wejściem głównym do budynku;

6. Przebudowa z nadbudową dźwigu osobowego szpitalnego w budynku Centrum;

7. Wymiana dźwigu towarowego w Dziale Farmacji;

8. Budowa wewnętrznej instalacji gazu w budynku kotłowni w Centrum;

9. Wymiana oświetlenia świetlówkowego na oświetlenie LED w Centrum;

10. Wymiana łóżek szpitalnych oraz wymiana i zakup nowej aparatury na potrzeby Oddziałów Szpitalnych, Bloku Operacyjnego i Działu Anestezjologii.

Łączna planowana wartość projektu to X PLN.

Wszystkie działania ukierunkowane są na polepszenie komfortu pobytu oraz leczenia pacjentów, zapewnieniu odpowiedniego, wysokiego poziomu świadczenia usług.

Usługi realizowane są w ramach kontraktów z NFZ.

Wydatki związane z realizacją projektu będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy możliwe będzie odliczenie podatku od towaru i usług VAT w całości lub części od zaplanowanych do realizacji prac remontowo-budowlanych, zakupów wyposażenia oraz aparatury medycznej?

Centrum prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Wydatki związane z realizacją projektu będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT. Prowadzona przez Centrum działalność zwolniona jest od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Planowane zakupy oraz prace remontowo-budowlane służyć będą poprawie jakości świadczonych usług. Wydatki związane z realizacją projektu będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako jednostka ochrony zdrowia jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W roku bieżącym składa wniosek do POIiŚ o dofinansowanie ze środków Europejskich w ramach Programu 9.2 Infrastruktura ponadregionalna - konkurs wielozakresowy (regiony słabiej rozwinięte) - Infrastruktura i Środowisko.

Zadania jakie Wnioskodawca zamierza zrealizować to: remont oddziałów szpitalnych wraz z przebudową pomieszczeń higieniczno-sanitarnych w Budynku "A", remont oddziałów szpitalnych w Budynku "B", przebudowa pomieszczeń na potrzeby sal porodów fizjologicznych w Budynku "B" i holu wejściowego, remont sali zabiegowej aseptycznej w budynku "B", przebudowa istniejącego zadaszenia nad podjazdem i wejściem głównym do budynku, przebudowa z nadbudową dźwigu osobowego szpitalnego w budynku, wymiana dźwigu towarowego w Dziale Farmacji, budowa wewnętrznej instalacji gazu w budynku kotłowni, wymiana oświetlenia świetlówkowego na oświetlenie LED i wymiana łóżek szpitalnych oraz wymiana i zakup nowej aparatury na potrzeby Oddziałów Szpitalnych, Bloku Operacyjnego i Działu Anestezjologii. Wszystkie działania ukierunkowane są na polepszenie komfortu pobytu oraz leczenia pacjentów, zapewnieniu odpowiedniego, wysokiego poziomu świadczenia usług. Usługi realizowane są w ramach kontraktów z NFZ. Wydatki związane z realizacją projektu będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy możliwe będzie odliczenie podatku od towaru i usług w całości lub części od wydatków dotyczących prac remontowo-budowlanych, zakupu wyposażenia oraz aparatury medycznej w związku z realizacją projektu pn.: "Program przeciwdziałania negatywnym trendom demograficznym (...)".

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu - jak wskazał Zainteresowany - będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na prace remontowo-budowlanych, zakup wyposażenia oraz aparatury medycznej w związku z realizacją projektu pn.: "Program przeciwdziałania negatywnym trendom demograficznym (...)". Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. zadania towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl