0112-KDIL2-2.4012.143.2019.1.EN - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej."

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 kwietnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.143.2019.1.EN Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej."

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2019 r. (data wpływu 20 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina B (Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje inwestycję pn. "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Priorytet Inwestycyjny: Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego.

Celem inwestycji są 4 zadania:

1. Zagospodarowanie terenu plaży gminnej w A, m.in.:

* podział funkcjonalny terenu, trakty piesze, przestrzenie rekreacyjne i wypoczynkowe, zmianie ulegnie ukształtowanie terenu - niwelacji i nasypów, elementy zagospodarowania terenu tj.:

a.

plac zabaw dla dzieci,

b.

widownia oraz przestrzeń taneczna przy istniejącym amfiteatrze,

c.

miejsca przeznaczone na sezonowe stoiska handlowe (promocyjne - bezpłatne),

d.

plaża wraz z boiskiem piaskowym,

e.

siedziska w postaci leżaków i ławek,

* nawierzchnie utwardzone, promenady oraz tarasy wypoczynkowe, zagospodarowanie obszarów zielonych przez nasadzenia niskie, oświetlenie zewnętrzne oraz dekoracyjne terenu, elementy małej architektury, tj. śmietniki, stojaki na rowery,

2. Zagospodarowanie brzegu Jeziora w miejscowości A polegające na powstaniu układu komunikacyjnego, tj. budowa pasażu składającego się z ciągów pieszych i pieszo-jezdnych oraz budowy odcinka drogi dojazdowej (wewnętrznej drogi p.poż), które pełnić będą rolę pasażu i promenady.

Przedmiotowe ciągi odseparowane będą 1 m zieleńca, w którym zlokalizowane będą elementy małej architektury.

Po lewej stronie drogi powstanie pobocze gruntowe. Na całej długości powstanie oświetlenie solarne oraz elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery). Wzdłuż projektowanych ciągów zlokalizowane zostaną tereny rekreacyjne oraz wypoczynkowe (siłownia zewnętrzna, Street Workout).

Powstanie obszar wypoczynkowy: polana piknikowa oraz "plaża". Polana wyposażona będzie w 4 stoły drewniane z ławkami oraz kosze do segregacji odpadów.

Zlokalizowany będzie parking rowerowy wyposażony w stojaki, wybudowana będzie wiata drewniana sześciokątna ze stołem i ławkami, przy niej zamontowane zostaną stojaki rowerowe, kosze oraz dwie toalety przenośne.

3. Budowa pomostu pływająco-rekreacyjnego przy nadbrzeżu Jeziora,

4. Budowa pomostu pływająco-rekreacyjnego przy nadbrzeżu Jeziora.

Projekt wpisuje się w założenia określone w X, gdyż ciekawe i różnorodne zagospodarowanie terenów przybrzeżnych w A wpłynie znacząco na rozwój oferty turystycznej w regionie opartej na naturalnym bogactwie - Jeziorach.

Operacja ma przyczynić się do poprawy jakości infrastruktury turystycznej i wzbogacenia oferty dla turystyki również poza sezonem letnim. Realizacja zadania spowoduje wzrost atrakcyjności terenu, co wpłynie na zwiększenie liczby turystów oraz poprawę jakości życia mieszkańców Gminy. Wykorzystanie naturalnych walorów regionu i odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni publicznej spowoduje także wzrost potencjału turystycznego poprzez rozwój infrastruktury i wzrost udziału turystyki w gospodarce regionu. To z kolei pozwoli zbudować przewagę konkurencyjną i wizerunek X nad innymi regionami przy wykorzystaniu i zachowaniu istniejącego dziedzictwa naturalnego. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie stanowiła podstawę do turystycznego rozwoju regionu, poprawią się warunki do biernego i aktywnego wypoczynku. Realizacja projektu służyć będzie przede wszystkim turystom oczekującym na bogatą ofertę spędzania wolnego czasu, lokalnym przedsiębiorcom, żeglarzom, wędkarzom oraz pozostałym mieszkańcom Gminy i gmin sąsiednich.

Konieczność realizacji projektu wynika z braku dostępu do plaż w A oraz słabego zagospodarowania terenów przybrzeżnych i ich niszczenia oraz ogromnego potencjału turystyczno-rekreacyjnego. W szczególności realizacja projektu służyć ma do umożliwienia wypoczynku i rekreacji:

* turystom zmotoryzowanym - w szczególności turystom podróżującym camperami i samochodami z przyczepami osobowymi oczekującymi dostępu do miejsc bezpiecznych, utwardzonych w strefie przybrzeżnej,

* rowerzystom - zwłaszcza potencjalnym użytkownikom korzystającym z projektu RPO Województwa na lata 2014-2020, który zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie plaży oraz strefy przybrzeżnej Jeziora, którzy mogliby skorzystać z zaplecza sanitarnego, plaży oraz bezpiecznie pozostawić rower w stojaku rowerowym. Należy zaznaczyć, iż większość camperów przewozi kilka sztuk rowerów jako środek transportu umożliwiający zwiedzanie i poznawanie okolicy,

* lokalnej młodzieży, która mogłaby korzystać z nowo powstałej infrastruktury. Uczniowie pobliskich szkół zyskają tym samym dostęp do infrastruktury umożliwiającej prowadzenie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych (np. gra w siatkówkę, pływanie, zajęcia fitness),

* małym dzieciom wraz z opiekunami oraz osób niepełnosprawnych, którzy uzyskają dostęp do linii brzegowej Jeziora oraz utwardzone ciągi piesze i pieszo-rowerowe wzdłuż linii brzegowej Jeziora,

* turystom i społeczności lokalnej, którzy zgłaszali potrzebę uporządkowania i adaptacji przestrzeni publicznej na potrzeby turystyczno-rekreacyjne.

Gmina B będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji, a faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej inwestycji wystawiane będą na Gminę.

Gmina po wykonaniu zadania inwestycyjnego nie będzie osiągała przychodów związanych z korzystaniem z ww. infrastruktury. W wyniku inwestycji powstałe miejsca rekreacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie służyła społeczności lokalnej oraz turystom przebywającym w Gminie B. Będzie ogólnodostępna i za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina będzie właścicielem i zarządcą powstałej infrastruktury.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina B w związku z realizacją inwestycji pn. "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących wyżej wymienionej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zagospodarowanie nadbrzeża nad Jeziorem w miejscowości A, ponieważ towary i usługi związane z realizacją ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) zwanej dalej ustawą - w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Z powyższego wynika wykluczenie możliwości dokonania obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Opodatkowaniu podatkiem od towarów zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE serii L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994) - gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizowane zadanie jest zadaniem własnym gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 12, 18, cytowanej wyżej ustawy o samorządzie gminnym, gdyż dotyczy obszaru działania gminy w zakresie ładu przestrzennego, ochrony środowiska i przyrody, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej, zadrzewień, promocji gminy.

Zagospodarowanie terenów nadbrzeżnych Jeziora w miejscowości A po zakończeniu zadania nie będzie przynosić dochodów Gminie. W związku z powyższym Gmina nie będzie prowadziła w tym zakresie działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym, wydatki inwestycyjne poniesione przez Gminę w ramach ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zagospodarowanie brzegów Jeziora w miejscowości A będzie odbywało się w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując to zadanie działa jako organ administracji publicznej. W związku z czym Gmina nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Nabycie ww. towarów i usług nie będzie mieć związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisane we wniosku zadanie nie będzie działała w charakterze podatnika VAT. A zatem Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizowanej inwestycji pn. "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej...", ponieważ nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją ww. zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) - Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

* 3a. działalności w zakresie telekomunikacji;

4.

lokalnego transportu zbiorowego;

5.

ochrony zdrowia;

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

* 6a. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego;

8.

edukacji publicznej;

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

11.

targowisk i hal targowych;

12.

zieleni gminnej i zadrzewień;

13.

cmentarzy gminnych;

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18.

promocji gminy;

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450, 650 i 723);

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca - Gmina - jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i realizuje inwestycję pn. "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Priorytet Inwestycyjny: Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego. Celem inwestycji są 4 zadania:

1. Zagospodarowanie terenu plaży gminnej w A, m.in.: podział funkcjonalny terenu, trakty piesze, przestrzenie rekreacyjne i wypoczynkowe, zmianie ulegnie ukształtowanie terenu - niwelacji i nasypów, elementy zagospodarowania terenu tj.: plac zabaw dla dzieci, widownia oraz przestrzeń taneczna przy istniejącym amfiteatrze, miejsca przeznaczone na sezonowe stoiska handlowe (promocyjne - bezpłatne), plaża wraz z boiskiem piaskowym, siedziska w postaci leżaków i ławek, nawierzchnie utwardzone, promenady oraz tarasy wypoczynkowe, zagospodarowanie obszarów zielonych przez nasadzenia niskie, oświetlenie zewnętrzne oraz dekoracyjne terenu, elementy małej architektury, tj. śmietniki, stojaki na rowery,

2. Zagospodarowanie brzegu Jeziora w miejscowości A polegające na powstaniu układu komunikacyjnego, tj. budowa pasażu składającego się z ciągów pieszych i pieszo-jezdnych oraz budowy odcinka drogi dojazdowej (wewnętrznej drogi p.poż), które pełnić będą rolę pasażu i promenady. Przedmiotowe ciągi odseparowane będą 1 m zieleńca, w którym zlokalizowane będą elementy małej architektury. Po lewej stronie drogi powstanie pobocze gruntowe. Na całej długości powstanie oświetlenie solarne oraz elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery). Wzdłuż projektowanych ciągów zlokalizowane zostaną tereny rekreacyjne oraz wypoczynkowe (siłownia zewnętrzna, Street Workout). Powstanie obszar wypoczynkowy: polana piknikowa oraz "plaża". Polana wyposażona będzie w 4 stoły drewniane z ławkami oraz kosze do segregacji odpadów. Zlokalizowany będzie parking rowerowy wyposażony w stojaki, wybudowana będzie wiata drewniana sześciokątna ze stołem i ławkami, przy niej zamontowane zostaną stojaki rowerowe, kosze oraz dwie toalety przenośne.

3. Budowa pomostu pływająco-rekreacyjnego przy nadbrzeżu Jeziora,

4. Budowa pomostu pływająco-rekreacyjnego przy nadbrzeżu Jeziora.

Projekt wpisuje się w założenia określone w X, gdyż ciekawe i różnorodne zagospodarowanie terenów przybrzeżnych w A wpłynie znacząco na rozwój oferty turystycznej w regionie opartej na naturalnym bogactwie - Jeziorach. Operacja ma przyczynić się do poprawy jakości infrastruktury turystycznej i wzbogacenia oferty dla turystyki również poza sezonem letnim. Realizacja zadania spowoduje wzrost atrakcyjności terenu, co wpłynie na zwiększenie liczby turystów oraz poprawę jakości życia mieszkańców Gminy. Wykorzystanie naturalnych walorów regionu i odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni publicznej spowoduje także wzrost potencjału turystycznego poprzez rozwój infrastruktury i wzrost udziału turystyki w gospodarce regionu. To z kolei pozwoli zbudować przewagę konkurencyjną i wizerunek X nad innymi regionami przy wykorzystaniu i zachowaniu istniejącego dziedzictwa naturalnego. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie stanowiła podstawę do turystycznego rozwoju regionu, poprawią się warunki do biernego i aktywnego wypoczynku. Realizacja projektu służyć będzie przede wszystkim turystom oczekującym na bogatą ofertę spędzania wolnego czasu, lokalnym przedsiębiorcom, żeglarzom, wędkarzom oraz pozostałym mieszkańcom Gminy i gmin sąsiednich. Konieczność realizacji projektu wynika z braku dostępu do plaż w A oraz słabego zagospodarowania terenów przybrzeżnych i ich niszczenia oraz ogromnego potencjału turystyczno-rekreacyjnego. W szczególności realizacja projektu służyć ma do umożliwienia wypoczynku i rekreacji:

* turystom zmotoryzowanym - w szczególności turystom podróżującym camperami i samochodami z przyczepami osobowymi oczekującymi dostępu do miejsc bezpiecznych, utwardzonych w strefie przybrzeżnej,

* rowerzystom - zwłaszcza potencjalnym użytkownikom korzystającym z projektu RPO Województwa na lata 2014-2020, który zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie plaży oraz strefy przybrzeżnej Jeziora, którzy mogliby skorzystać z zaplecza sanitarnego, plaży oraz bezpiecznie pozostawić rower w stojaku rowerowym. Należy zaznaczyć, iż większość camperów przewozi kilka sztuk rowerów jako środek transportu umożliwiający zwiedzanie i poznawanie okolicy,

* lokalnej młodzieży, która mogłaby korzystać z nowo powstałej infrastruktury. Uczniowie pobliskich szkół zyskają tym samym dostęp do infrastruktury umożliwiającej prowadzenie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych (np. gra w siatkówkę, pływanie, zajęcia fitness),

* małym dzieciom wraz z opiekunami oraz osób niepełnosprawnych, którzy uzyskają dostęp do linii brzegowej Jeziora oraz utwardzone ciągi piesze i pieszo-rowerowe wzdłuż linii brzegowej Jeziora,

* turystom i społeczności lokalnej, którzy zgłaszali potrzebę uporządkowania i adaptacji przestrzeni publicznej na potrzeby turystyczno-rekreacyjne.

Gmina będzie ponosić wszystkie koszty związane z realizacją inwestycji, a faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją wyżej wymienionej inwestycji wystawiane będą na Gminę. Gmina po wykonaniu zadania inwestycyjnego nie będzie osiągała przychodów związanych z korzystaniem z ww. infrastruktury. W wyniku inwestycji powstałe miejsca rekreacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie służyła społeczności lokalnej oraz turystom przebywającym w Gminie B. Będzie ogólnodostępna i za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty. Po zakończeniu realizacji inwestycji Gmina będzie właścicielem i zarządcą powstałej infrastruktury.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją projektu pn. "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej...".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Bowiem w ramach realizowanego projektu Gmina nie dokonuje zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie działa w charakterze podatnika VAT. Jak wynika z wniosku - po wykonaniu zadania inwestycyjnego Gmina nie będzie osiągała przychodów związanych z korzystaniem z ww. infrastruktury. W wyniku inwestycji powstałe miejsca rekreacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Inwestycja będzie służyła społeczności lokalnej oraz turystom przebywającym w Gminie, będzie ogólnodostępna i za korzystanie z niej nie będą pobierane opłaty.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisaną inwestycję nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty zrealizowanego zadania nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania pn.: "Wzbogacenie oferty turystycznej i rekreacyjnej...". Powyższe wynika z faktu, że nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. v

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swa aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl