0112-KDIL2-2.4012.104.2018.2.JK - Brak prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu, którego celem jest stworzenie atrakcyjnej przestrzeni publicznej, na której będą realizowane bezpłatne wydarzenia kulturalne, sportowe i integracyjne w szczególności dla dzieci, młodzieży i osób starszych z terenu osiedla

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 maja 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4012.104.2018.2.JK Brak prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu, którego celem jest stworzenie atrakcyjnej przestrzeni publicznej, na której będą realizowane bezpłatne wydarzenia kulturalne, sportowe i integracyjne w szczególności dla dzieci, młodzieży i osób starszych z terenu osiedla

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2018 r. (data wpływu 19 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn.: "Strefa rekreacji osiedla (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn.: "Strefa rekreacji osiedla (...)".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat realizujący zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie partnerskiego projektu inwestycyjnego finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO W 2014-2020) Działanie 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji pn.: "Strefa rekreacji osiedla (...)".

Projekt wynika z "Programu Rewitalizacji Miasta (z perspektywą do roku 2030)" i jest podzielony na działania w dwóch lokalizacjach: na wyspie (...), gdzie mieniem zarządza dyrektor Centrum Kształcenia (CK) oraz - w internacie szkolnym, którym zarządza dyrektor Zespołu Szkół (ZS).

Na wyspie (CK) zakres prac będzie obejmował: przebudowę 2 zabytkowych budynków na cele rekreacyjno-społeczne wraz z budową windy w jednym obiekcie, rozebranie istniejącej wiaty na sprzęt pływający i budowę jej w innym dogodnym miejscu, zakup sprzętu, docieplenie budynku "..." (...), budowę sceny plenerowej, budowę boiska do piłki siatkowej, budowę plaży oraz infrastruktury pod montaż sprzętu fitness, budowę parkingu, miejsc postojowych dla rowerów oraz pomostu do cumowania łodzi. Ponadto przewidziano ogólny projekt zagospodarowania zieleni oraz zorganizowanie imprezy plenerowej promującej miejsce i ofertę dla mieszkańców, a także wydanie publikacji promocyjnej.

W internacie ZS zakres prac będzie obejmował: przebudowę trzech kondygnacji budynku szkolnego z utworzeniem tam pokoi z węzłami sanitarnymi dla uczniów ZS. Ponadto zadanie będzie obejmować budowę windy i innych rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami.

Celem projektu jest stworzenie atrakcyjnej przestrzeni publicznej, na której będą realizowane bezpłatne wydarzenia kulturalne, sportowe i integracyjne w szczególności dla dzieci, młodzieży i osób starszych z terenu osiedla. Ponadto celem jest zwiększenie dostępności do usług publicznych m.in. edukacyjnych poprzez oddziaływanie społeczne projektu. Projekt ma złagodzić negatywne zjawiska przestępczości, uzależnienia oraz bezrobocia na terenie osiedla. Rzeczowa realizacja projektu nastąpi w latach: 2018-2020 (w roku 2018 przygotowanie i rozpoczęcie projektu, w 2019 r. realizacja zasadniczej części projektu, promocja w roku 2020 zakończenie).

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu RPO W 2014-2020 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z infrastruktury rekreacyjnej i szkolnej na wyspie zarówno w okresie trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). W przypadku kosztów czesnego za pobyt uczniów w internacie ZS (...) Powiat zastosuje zwolnienie z ww. opłaty tzn. wzorem obecnych rozwiązań będzie przeznaczał środki z rezerwy celowej dla szkoły w celu rekompensaty za utracony dochód. Wyżywienie uczniów będzie nabywane przez uczniów od dostawcy zewnętrznego (catering) i przez niego fakturowane na odbiorców. Po rzeczowym zakończeniu projektu będą nim zarządzały operacyjnie jednostki organizacyjne Powiatu powołane do zarządzania mieniem tj. odpowiednio CK oraz ZS. Właścicielem przedmiotu projektu pozostanie Powiat. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Powiat jako podatnik jednostronny. Powiat jest zcentralizowanym od 1 stycznia 2017 r. wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi podatnikiem podatku VAT i posługuje się numerem NIP.

Operacyjnie projekt będą wdrażali dwaj dyrektorzy placówek oświatowych tj. każdy odrębnie w zakresie dysponowania mieniem: dyrektor CK oraz dyrektor ZS jako upoważnieni realizatorzy projektu w rozumieniu RPO W 2014-2020. Stronę techniczną obsługi finansowej tych dwóch placówek oświatowych będzie pełnić trzecia jednostka organizacyjna Powiatu, a mianowicie Powiatowe Centrum Usług (CU), które obsługuje placówki oświatowe w zakresie zamówień publicznych, księgowości i innych usług technicznych. Zakres projektu obejmuje zakupy usług oraz robót budowlanych przy obiektach kubaturowych oraz zagospodarowania terenu związanych wyłącznie z projektem, fakturowane na Powiat, a mianowicie:

* wydatki na roboty budowlane wewnątrz i na zewnątrz budynków, prace termomodernizacyjne, instalacyjne, wykończeniowe, zagospodarowanie terenu, urządzanie zieleni, prace związane z zabezpieczeniem budynków związane z obiektami szkolnymi fakturowane fakturami VAT (wystąpi podatek od towarów i usług);

* wydatki na nadzór inwestorski fakturowane fakturami VAT (wystąpi podatek od towarów usług);

* wydatki na usługi związane z promocją projektu fakturowane fakturami VAT (wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Przekazanie efektów inwestycji w CK oraz w ZS nie będzie przedmiotem zmiany własności lub dysponowania, tj.m.in. nie zostanie użyczone lub oddane w trwały zarząd jakiemukolwiek podmiotowi. Przekazanie efektów inwestycji na rzecz ww. realizatorów nie będzie miało charakteru odpłatnego (dokonywane ono jest z tytułu upoważnień do zarządzania mieniem Powiatu - w tym przypadku obiektami szkolnymi).

Faktury i inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Powiat ze wskazanymi odbiorcami: odpowiednio CK oraz ZS ponieważ wynika to z założeń przyjętej strategii działalności Powiatu, którego k.c. oraz ZS są jednostkami organizacyjnymi. Całość inwestycji będzie służyć publicznym zadaniom społecznym: ogólnodostępnej rekreacji i edukacji na poziomie ponadpodstawowym, a dyrektorzy CK, ZS lub CU będą występowali jako Zamawiający w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych będą reprezentować jednostki przygotowane merytorycznie i organizacyjnie do realizacji projektu oraz będą posiadać stosowne upoważnienia (trwały zarząd mieniem, upoważnienia do zaciągania zobowiązań - dysponowanie środkami w stosownym planie finansowym wynikającym z założeń Budżetu Powiatu i wieloletniej prognozy finansowej).

Środki finansowe w ramach projektu wydatkowane będą w działach, rozdziałach i paragrafach związanych z oświatą publiczną, a polityka rachunkowości oraz ww. podział odpowiedzialności i zasady dysponowania mieniem (mienie wytworzone w projekcie stale pozostaje własnością Powiatu) decydują o powierzeniu przez Radę i Zarząd Powiatu realizacji całości projektu odpowiednio dyrektorom: CK oraz ZS. Posiadając stosowne upoważnienia dyrektorzy placówek działają zawsze w imieniu i na rzecz Powiatu.

Nabyte towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. CK oraz ZS są zcentralizowane z Powiatem w zakresie rozliczeń podatku VAT i tym samym nie dokonują odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ponosząc wydatki w projekcie planowanym do realizacji w latach 2018-2020, współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi, może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on odzyskać zapłaconego podatku VAT, gdyż w przypadku zakupów towarów i usług dokonanych w ramach realizowanego przedsięwzięcia, niewykorzystywanych w żadnym zakresie do wykonywania czynności opodatkowanych nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym podatek VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

UZASADNIENIE Powiat realizujący zadania ustawowe na podstawie Ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu rewitalizacji obiektów zabytkowych i terenu wykorzystywanych do celów społecznych i edukacyjnych oraz obiektów szkolnych (budynki pracowni "..." oraz internat Zespołu Szkół (ZS).

Powiat wykonuje na podstawie Ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. zadania publiczne m.in. w zakresie edukacji publicznej. W związku z powyższym, że Wnioskodawca realizuje zadania statutowe zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nie podlega w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższym w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku rewitalizacji - przebudowy obiektów i zagospodarowania terenów przeznaczonych na cele społeczne rekreacyjne i edukacyjne oraz publicznych obiektów edukacyjnych nie będzie ona związana z czynnościami opodatkowanymi zarówno w części przygotowawczej inwestycji, jak również w fazie rzeczowej realizacji (roboty budowlane, nadzór inwestorski, promocja). W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, a tym samym Powiat nie może go odzyskać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

* podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

* podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1.

edukacji publicznej;

2.

promocji i ochrony zdrowia;

3.

pomocy społecznej;

* 3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

4.

polityki prorodzinnej;

5.

wspierania osób niepełnosprawnych;

6.

transportu zbiorowego i dróg publicznych;

7.

kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

8.

kultury fizycznej i turystyki;

9.

geodezji, kartografii i katastru;

10.

gospodarki nieruchomościami;

11.

administracji architektoniczno-budowlanej;

12.

gospodarki wodnej;

13.

ochrony środowiska i przyrody;

14.

rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

15.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

16.

ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;

17.

przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

18.

ochrony praw konsumenta;

19.

utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

20.

obronności;

21.

promocji powiatu;

22.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573);

23.

działalności w zakresie telekomunikacji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Powiat realizujący zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 Ustawy o samorządzie powiatowym, zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie partnerskiego projektu inwestycyjnego finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (RPO W 2014-2020) Działanie 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji pn.: "Strefa rekreacji osiedla (...)".

Projekt wynika z "Programu Rewitalizacji Miasta (z perspektywą do roku 2030)" i jest podzielony na działania w dwóch lokalizacjach: na wyspie (...), gdzie mieniem zarządza dyrektor Centrum Kształcenia (CK) oraz w internacie szkolnym, którym zarządza dyrektor Zespołu Szkół (ZS).

Na wyspie (CK) zakres prac będzie obejmował: przebudowę 2 zabytkowych budynków na cele rekreacyjno-społeczne wraz z budową windy w jednym obiekcie, rozebranie istniejącej wiaty na sprzęt pływający i budowę jej w innym dogodnym miejscu, zakup sprzętu, docieplenie budynku "..." (...), budowę sceny plenerowej, budowę boiska do piłki siatkowej, budowę plaży oraz infrastruktury pod montaż sprzętu fitness, budowę parkingu, miejsc postojowych dla rowerów oraz pomostu do cumowania łodzi. Ponadto przewidziano ogólny projekt zagospodarowania zieleni oraz zorganizowanie imprezy plenerowej promującej miejsce i ofertę dla mieszkańców, a także wydanie publikacji promocyjnej.

W internacie ZS zakres prac będzie obejmował: przebudowę trzech kondygnacji budynku szkolnego z utworzeniem tam pokoi z węzłami sanitarnymi dla uczniów ZS. Ponadto zadanie będzie obejmować budowę windy i innych rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami.

Celem projektu jest stworzenie atrakcyjnej przestrzeni publicznej, na której będą realizowane bezpłatne wydarzenia kulturalne, sportowe i integracyjne w szczególności dla dzieci, młodzieży i osób starszych z terenu osiedla. Ponadto celem jest zwiększenie dostępności do usług publicznych m.in. edukacyjnych poprzez oddziaływanie społeczne projektu. Projekt ma złagodzić negatywne zjawiska przestępczości, uzależnienia oraz bezrobocia na terenie osiedla. Rzeczowa realizacja projektu nastąpi w latach: 2018-2020 (w roku 2018 przygotowanie i rozpoczęcie projektu, w 2019 r. realizacja zasadniczej części projektu, promocja w roku 2020 zakończenie).

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu RPO W 2014-2020 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z infrastruktury rekreacyjnej i szkolnej na wyspie zarówno w okresie trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). W przypadku kosztów czesnego za pobyt uczniów w internacie ZS (...) Powiat zastosuje zwolnienie z ww. opłaty tzn. wzorem obecnych rozwiązań będzie przeznaczał środki z rezerwy celowej dla szkoły w celu rekompensaty za utracony dochód. Wyżywienie uczniów będzie nabywane przez uczniów od dostawcy zewnętrznego (catering) i przez niego fakturowane na odbiorców. Po rzeczowym zakończeniu projektu będą nim zarządzały operacyjnie jednostki organizacyjne Powiatu powołane do zarządzania mieniem tj. odpowiednio CK oraz ZS. Właścicielem przedmiotu projektu pozostanie Powiat. Zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Powiat jako podatnik jednostronny. Powiat jest zcentralizowanym od 1 stycznia 2017 r. wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi podatnikiem podatku VAT.

Operacyjnie projekt będą wdrażali dwaj dyrektorzy placówek oświatowych tj. każdy odrębnie w zakresie dysponowania mieniem: dyrektor CK oraz dyrektor ZS jako upoważnieni realizatorzy projektu w rozumieniu RPO W 2014-2020. Stronę techniczną obsługi finansowej tych dwóch placówek oświatowych będzie pełnić trzecia jednostka organizacyjna Powiatu, a mianowicie Powiatowe Centrum Usług (CU), które obsługuje placówki oświatowe w zakresie zamówień publicznych, księgowości i innych usług technicznych. Zakres projektu obejmuje zakupy usług oraz robót budowlanych przy obiektach kubaturowych oraz zagospodarowania terenu związanych wyłącznie z projektem, fakturowane na Powiat, a mianowicie:

* wydatki na roboty budowlane wewnątrz i na zewnątrz budynków, prace termomodernizacyjne, instalacyjne, wykończeniowe, zagospodarowanie terenu, urządzanie zieleni, prace związane z zabezpieczeniem budynków związane z obiektami szkolnymi fakturowane fakturami VAT (wystąpi podatek od towarów i usług);

* wydatki na nadzór inwestorski fakturowane fakturami VAT (wystąpi podatek od towarów usług);

* wydatki na usługi związane z promocją projektu fakturowane fakturami VAT (wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

Przekazanie efektów inwestycji w CK oraz w ZS nie będzie przedmiotem zmiany własności lub dysponowania, tj.m.in. nie zostanie użyczone lub oddane w trwały zarząd jakiemukolwiek podmiotowi. Przekazanie efektów inwestycji na rzecz ww. realizatorów nie będzie miało charakteru odpłatnego (dokonywane ono jest z tytułu upoważnień do zarządzania mieniem Powiatu - w tym przypadku obiektami szkolnymi).

Faktury i inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji projektu będą wystawiane na Powiat ze wskazanymi odbiorcami: odpowiednio CK oraz ZS ponieważ wynika to z założeń przyjętej strategii działalności Powiatu, którego CK oraz ZS są jednostkami organizacyjnymi. Całość inwestycji będzie służyć publicznym zadaniom społecznym: ogólnodostępnej rekreacji i edukacji na poziomie ponadpodstawowym, a dyrektorzy CK, ZS lub CU będą występowali jako Zamawiający w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych będą reprezentować jednostki przygotowane merytorycznie i organizacyjnie do realizacji projektu oraz będą posiadać stosowne upoważnienia (trwały zarząd mieniem, upoważnienia do zaciągania zobowiązań - dysponowanie środkami w stosownym planie finansowym wynikającym z założeń Budżetu Powiatu i wieloletniej prognozy finansowej).

Środki finansowe w ramach projektu wydatkowane będą w działach, rozdziałach i paragrafach związanych z oświatą publiczną, a polityka rachunkowości oraz ww. podział odpowiedzialności i zasady dysponowania mieniem (mienie wytworzone w projekcie stale pozostaje własnością Powiatu) decydują o powierzeniu przez Radę i Zarząd Powiatu realizacji całości projektu odpowiednio dyrektorom: CK oraz ZS. Posiadając stosowne upoważnienia dyrektorzy placówek działają zawsze w imieniu i na rzecz Powiatu.

Nabyte towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. CK oraz ZS są zcentralizowane z Powiatem w zakresie rozliczeń podatku VAT i tym samym nie dokonują odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie będzie występował. Powiat bowiem nie będzie nabywać towarów i usług w celu realizacji przedmiotowego projektu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując tych zakupów nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Realizacja projektu, wykonywana jest przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został on powołany - czyli ustawą o samorządzie powiatowym. Jak wynika z wniosku, wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu, nie będą związane z wykonywanymi przez Powiat czynnościami opodatkowanymi. Jak wskazał Wnioskodawca - "Celem projektu jest stworzenie atrakcyjnej przestrzeni publicznej, na której będą realizowane bezpłatne wydarzenia kulturalne, sportowe i integracyjne w szczególności dla dzieci, młodzieży i osób starszych z terenu osiedla. Ponadto celem jest zwiększenie dostępności do usług publicznych m.in. edukacyjnych poprzez oddziaływanie społeczne projektu. Projekt ma złagodzić negatywne zjawiska przestępczości, uzależnienia oraz bezrobocia na terenie osiedla", (...) "Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z infrastruktury rekreacyjnej i szkolnej", " (...) Nabyte towary i usługi nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną".

Zatem Zainteresowany nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Powiat w stosunku do przedmiotowego projektu nie będzie działać jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl